Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huom. This feature may not be available in some browsers.
Tdi?? sanoiTuossa kaverin kanssa kokeiltiin (suljetulla alueella) miten miestenkäy.
Autot vakioita; evo9 vs volvo t4 (vm98) eipä päässyt evolla karkuun 100-180km.
Volvo kyllä tuli "ns imussa".
Mut kyllä nuo t4 muutenkin vetää tosi hyvin, vaikka ei ole kuin 200hv
MikkoM sanoiSiis täh, tarkoitat nyt tätä 4-sylinteristä Carisma-pohjalevyt S/V40 T-nelkkua. Kyllä pitäis jäädä ja rumasti. Aikoinaan omistamani Lancer Gti (-96) oli hyvä vastut T4:lle. Kokeiltu monta kertaa.
Ethän ajanut kutosella ;D?
Tuolla "kiihtyvyys 80-120 km/h" topicissahan teillä ysi miehillä on alle kahden sekunnin aikoja . Eihän tuo T4 nosta edes paineita tuossa ajassa ;D.
Edittiä:
Tuon perusteella kevyesti lastutettu T4 menee menojaan, varokaa EVO miehet ;D. Tuo -98 T4 on vielä sillä vanhalla 1.9 litran lohkolla. Oliko se 2000 vai 2001 kun siirtyivät tasan kaksilitraiseen, joten sille jää sitten jo vakiokunnossakin .
Peke sanoiNo onpas kumma juttu. Onko vika kuskissa? Mun Evokaan ei kulje enää mihinkään. ;D Nopeasti noihin tehoihin tottuu. Lisää pitäs jo saada. Tietysti lisääntyneellä painollakin on oma osuutensa asiassa. Jotenkin Evo tuntuu tehokkaalle pienissä nopeuksissa, mutta kun nopeudet alkaa ola laittomia Suomessa, kulku ei enää olekaan mitään kovin erikoista. Johtuneeko nelivedosta vai huonosta aerodynamiikasta vai mistä...?
Onhan se toki ihan kivaa se kiihtyvyys tuonne 220 yli mutta sitten veto hiipuu ja nopeus nousee aika rauhallisesti loput rajoittimeen saakka. Edellinen auto oli Fiat Bravo, siinä rahoittui veto jo hiukan aiemmin, satasen jälkeen ei ketään enää vastannu konehuoneesta pyyntöihin eikä ennen sitäkään mitenkään hämmästymään joutunu :seina. Pakoputkesta ei takuun pitäisi mennä joten siitä on kai aloitettava, 3" downpipe jotta näkee ottaako se sitten kierrokset vihaisemmin. Ei sekään tonne yli 200 nopeuksiin auta mutta harvemmin sitä sinne tarvii, lähtis vaan vielä liukkaammin. Mitään järkeä tuon tehoista autoa ei ole lähteä laittamaan, kyllä sen voima riittää kaikkiin liikennetilanteisiin, yllättävänkin hyvin mut ku siihen vaan tottuu Pito on kyllä kohdillaan, kyllä kesäkelillä alkaa jo itseäkin hirvittää kun rupee hakee rajoja missä se lähtee luisuun mutkissa :driverPeke sanoiJotenkin Evo tuntuu tehokkaalle pienissä nopeuksissa, mutta kun nopeudet alkaa ola laittomia Suomessa, kulku ei enää olekaan mitään kovin erikoista. Johtuneeko nelivedosta vai huonosta aerodynamiikasta vai mistä...?
UltimateIX sanoiyllättävänkin hyvin mut ku siihen vaan tottuu Pito on kyllä kohdillaan, kyllä kesäkelillä alkaa jo itseäkin hirvittää kun rupee hakee rajoja missä se lähtee luisuun mutkissa :driver
Juggis sanoiEikös hyvä aerodynamiikka juurikin usein hidasta autoa?
Niko Päivinen sanoiRiippuu mitä hyvällä aerodynamiikalla tarkoitetaan: pientä ilmanvastusta...
EVOn ilmanvastusta lisää varmasti suuret jäähdytinaukot ja pitoa parantavat aerodynamiikan osat.
Niko Päivinen sanoimuistelen erästä tapausta, jossa CB-Lanceriin laitettiin EVO3 keula: omistaja sanoi huippunopeuden tippuneen 10km/h. Näin paljon vaikuttaa pelkät ylimääräiset aukot keulassa, ilman että siellä on mitään jäähdytinkennoa takana...
Tdi?? sanoieipä päässyt evolla karkuun 100-180km.
Volvo kyllä tuli "ns imussa".
Tarzi sanoiJos tämä piti paikkansa myös ensimmäisten mutkien jälkeen, vika oli kuskissa
Näkeehän sen jo autoa katsoessakin, ettei Evon aerodynamiikkaa ole suunniteltu ilmanvastuksen minimoimiseen vaan pidon ja ajettavuuden lisäämiseen
Eikä Volvo selkeästikään ole huono auto kulkemaan kovaa suoraan.
ei niin, kun sitä ei tullut yhtään ;Djuskola sanoiNo ei kai tuollaisessa kiihdytyksessä nyt montaa auton mittaa eroa voi tullakaan.
marko_h sanoiNiinpä, Autotalli.comin mukaan Evo 8 painaa 1470 kg ja siinä on 265 hv. Tonnin painoinen laite tarvitsisi samaan tehopainosuhteeseen 180 hv.
osku sanoiMulla on harrastepeli, ~900kg ja 180hv pyöristä. Ei kiihdy siltikään samoin kuin evo. Suuremmis vauhdis sitten en tiedä.
Ei, etuveto. Ens talvena on toivottavasti +400hv neliveto. Pitää yrittää pitää se ~100hv/vetävä pyörä ;Dast sanoiNeliveto?
Merliini sanoiYks tärkeimmistä aspekteista ylipäätään on reaktiot esim paikallaan lähdössä. Kaikki puhuu pitkälti autojen ominaisuuksista, ei kannata kuitenkaan unohtaa sitä että noi jutut pitää kanssa harjoitella joka auton kanssa erikeseen että saa omastaan irti optimaalisen hyödyn.
ansman sanoiKävin tuossa vähän hurvittelemasa kylillä kun rupesi lapsettamaan. Kyllähän siellä jos jonkinlaista tuuninki-kippoa kävi haistelemassa jos olisin valmis haasteeseen. Sitten kun sopiva sattui kohdalle niin pitihän sitä polkaista (BMW 650 Coupe). Täytyypi sanoa ettei oma auto ainakaan "mopolta" vaikuttanut Bemsun rinnalla.
Tuollainen miedosti kutiteltu riisikippo vie 120 000 euron Baijerilaista 6-0. Ketjun aloittajana en olisi siis huolissaan. T4:sesta ei tosin kokemuksia.
nokonzok sanoiTuo on täysin totta. Tutullakin autolla häviää sataseen kiihdytyksessä helposti sekunnin jos lähtö ei oikein osu kohdalleen. En tiedä miten ysissä on, ainakin kasissa ärsyttävä ykkösvaihteen kierrosrajoitin teki lähdöistä todella hankalia ja käytännössä oli pakko luistattaa kytkintä aika tavalla. Toisaalta mieluummin kytkin kun joku muu kohta voimansiirrosta.
Jap-Spec sanoiMut eiks toi oo "lähtörajoitin" mistä just puhut sillähän ois tarkotus just helpottaa lähtöä ja sehän jää papattamaan jonnekkin 5500 rpm korville ??? Onks kenelläkään muuten hajua nostaako toi ahtoja ??
Tottahan se on ettei tee todellakaan hyvää voiman siirrolle että lähet tollasilla kierroksilla pamauttamalla vaan kytkimen ylös varsinkaan asfaltilla...
Dosentti sanoiItte en oo edes vielä raskinu koittaa lähteä tuolla "lähtörajoittimella". Tuntuu jotenki hurjalta pamauttaa asvaltilta tommonen startti, tiiä sitte? Onkos muut kokeillu?
Mä en ajan paranemisesta tiedä mutta lähtee se niin minun mielestä paremmin sitä käyttämällä. Kytkintä joutuu hiukka luistattaa. Jos autoa hiukan liuttaa se ei rajoita kierroksia, voi lähteä rundit tapissa. Sitten se tosin sutii vähän mut jos tykkää sellasesta. Auto on ihan vakio, en tiedä miten piristettyjen kanssa tuo toimii.marakolli sanoiKokeiltu on ja hyvin pelaa. Tai pelasi ainaki talvirenkailla asfaltilla mut tehoja on vähän enemmän ku vakiossa, niin kesärenkailla kuivalla kytkin antautuu. Talvirenkailla tuli jopa 0,3 sec parempia 0-100 aikoja.
Jap-Spec sanoiMut eiks toi oo "lähtörajoitin" mistä just puhut sillähän ois tarkotus just helpottaa lähtöä ja sehän jää papattamaan jonnekkin 5500 rpm korville ??? Onks kenelläkään muuten hajua nostaako toi ahtoja ??
Tottahan se on ettei tee todellakaan hyvää voiman siirrolle että lähet tollasilla kierroksilla pamauttamalla vaan kytkimen ylös varsinkaan asfaltilla...
Tjoki sanoiSen sijaan Audi RS4:ää vastaan moottoritiellä oli murheellista :'(
Tjoki sanoiAi 335i jäi? Onkos sun evo vakio. Aika kova peli meinaan tuo 335i. Kaverille tulossa.. huoli on ollut suuri Kyllähän se RS4 satkun jälkeen alko eroa repimään, ikävä kyllä... eli ihan merkittävä ero kyllä...
Tjoki sanoiAi 335i jäi? Onkos sun evo vakio. Aika kova peli meinaan tuo 335i. Kaverille tulossa.. huoli on ollut suuri Kyllähän se RS4 satkun jälkeen alko eroa repimään, ikävä kyllä... eli ihan merkittävä ero kyllä...
Gooze sanoiTuollaset pikkukiihdytykset ei meinaa mitään, kun mietitään mihin Evo on oikeasti suunniteltu. Saattas olla RS4:lla tekemistä pysyä evon perässä sorarännissä.
Ja vielä lisää vettä myllyyn (jos jotain kiinnostaa):
http://en.wikipedia.org/wiki/Nordschleife_fastest_lap_times#Current_Miscellaneous_Lap_Records:_OEM_Passenger_Vehicles_.26_Sport_Racers
Evon taakse on jäänyt myös ylistämänne RS4. Ja tuota lista kun katsoo, niin eipä juuri alle 50t€ autoja näy. (Paitsi impreza, mutta sekin spec C, mitä ei Suomesta edes saa). Tuo kyseinen rata pitää sisällään kohtuu pitkiä suoria, joten huippunopeudessakin häviää sekunteja kohtuullisen paljon verrattuna autoihin jotka kulkee sen 300km/h+.
VulvaS40T4 sanoiTuolta löytyy miten esim. 340hp/440nm EVO 9 kulkee.
http://www.autogt.pl/?page=evo-gt
0-20km/h 0,7s
0-40km/h 1,3s
0-60km/h 2,1s
0-80km/h 3,2s
0-100km/h 4,5s
0-120km/h 6,0s
0-140km/h 8,1s
0-160km/h 10,4s
0-180km/h 13,6s
0-200km/h 17,8s
0-220km/h 25,5s
0-240km/h 35,6s
0-400m 12,8s @ 174,8km/h
0-1000m 23,7s @ 214,6km/h
60-100km/h
III 2,8s
IV 3,7s
V 5,4s
VI 9,1s
80-120km/h
III 2,9s 2,9s
IV 3,5s 3,3s
V 4,4s 5,4s
VI 6,6s 10,3s
http://www.letstorquebhp.com/featured/feature01.asp
VulvaS40T4 sanoiPuhutko mittarinopeudesta vai millä toi on mitattu?
http://www.stratisautosport.gr/case_studies/Evo_VI_TME_424PS/#
Samaa mieltä huipuista, esim. 200 km/h riittää oikeen hyvin. Sehän se on tärkeintä että vehkeet kiihtyy, ihan vaan vaikka niiden avensiksien kiusaks... eukkunokonzok sanoiAika hyvin täsmää mun 330 hp / 450 nm kutoseen. Sataseen suunnilleen samat, kahteen satkuun mulla meni kolmisen sekuntia nopeammin. RS välitykset ja pienempi paino tekee ihmeitä, kuka niitä huippuja tarvii! Varttia ei tullut koskaan mitattua, mutta arviot liikkui korkeiden 11 ja matalien 12 aikojen välillä. Täsmää tuon kanssa.