Evolution III GSR -lancer evo-r

Vs: Evolution III GSR -lancer evo-r

osku sanoi
Noni, saa taas yhden kertomuksen mitä tuo putki vaikuttaa ;D

Ainakin äänet muuttuu. ;D

Onko jollain kokemusta millaset/kovat äänet on noin suoralla putkella?
Mietin tossa et voishan tohon modailla jonkun vaimentimen lisäksi kun on tota suoraa pätkää melko paljon. ??? ::)
 
Vs: Evolution III GSR -lancer evo-r

Vaimentimissa on suuriakin eroja ja mitoitus paljonko putkea on ennen ja jälkeen vaimentajaa vaikuttaa myös. Yleisesti kuitenkin isommat vaimentimen ovat hiljaisempia. Eipä tuossa auta muu kuin laittaa putki kiinni ja kokeilla millaista ääntä pitää. Vaimentimen lisääminen onnistunee kohtuu helposti jos tuntuu pahalta ja auton alla vaan on tilaa.
 
Vs: Evolution III GSR -lancer evo-r

Ilmoittele sitten miten tuo mittari pysyy tulevaisuudessa kojelaudassa kiinni... Puhdistitko silikonilta sun muulta pinnan ennen liimapinnan kiinnitystä? Itsellä on noita samoja ö.paine, ö.lämpö ja pakolämpö -mittarit ja meinasin leikellä paikat kojelautaan keskikonsolin yläpuolelle ja kuiduttaa kotelon, mutta jos pysyy noilla tarroilla kiinni, niin ehkä väliaikais-ratkaisuna liimaisin omatkin pelkästään kojelaudan päälle.
 
Vs: Evolution III GSR -lancer evo-r

KaeVuRi sanoi
Ilmoittele sitten miten tuo mittari pysyy tulevaisuudessa kojelaudassa kiinni... Puhdistitko silikonilta sun muulta pinnan ennen liimapinnan kiinnitystä? Itsellä on noita samoja ö.paine, ö.lämpö ja pakolämpö -mittarit ja meinasin leikellä paikat kojelautaan keskikonsolin yläpuolelle ja kuiduttaa kotelon, mutta jos pysyy noilla tarroilla kiinni, niin ehkä väliaikais-ratkaisuna liimaisin omatkin pelkästään kojelaudan päälle.

Putsasin Acrylic cleanerillä ensin. Ainakin tarttu heti jämäkästi kiinni mut jos irtoo myöhemmin niin täytyy laitta jotain parempaa teippiä. Diskantit on ainakin nyt vuoden verran pysyneet tiukasti kiinni niiden mukana tulleilla tarroilla.

Mua ei oikeen huvita alkaa leikkelemään kojelautaa mittareita varten. Toiset a-pilarin muovitkin hommasin et jos niihin iskis telineen, mut kovin huonosto on myynnissä oikean puoleiseen tarkoitettuja. :p
 
Vs: Evolution III GSR -lancer evo-r

Mistä otit paine tiedon tolle mittarille?.
Oliks imusarjassa vasittu paikka vai otitko sen jostain letkusta t-haaraa käyttäen
 
Vs: Evolution III GSR -lancer evo-r

frede sanoi
Mistä otit paine tiedon tolle mittarille?.
Oliks imusarjassa vasittu paikka vai otitko sen jostain letkusta t-haaraa käyttäen

Nappasin t-haaralla sen letkusta. Oisko ollu joku b-paineensäätimen letku.
main.php
 
Vs: Evolution III GSR -lancer evo-r

En ihan ensimmäisenä lähtisi halkaisemaan bp-säätimen ohjausletkua. Noissa kannattaa olla tarkkana, on kuitenkin aika kriittinen paikka jos liitos pääse vaikka pettämään.
 
Vs: Evolution III GSR -lancer evo-r

No jaa onhan noita haaroituksia bensanpaineensäätimen letkusta tehty iät ja ajat.. Kunhan on kunnolla tehty niin ei siinä mitään vaaraa ole.
Ei tuossa imusarjassa liikaa noita lähtöjä muutenkaan ole, Galantissa ei itseasiassa ole (ali)painelähtöjä kuin tuo yksi ainoa, muuten täysin samanlaisessa turboimusarjassa taitaa olla peräti yksi lisää.

Mahdollisen irtoamisenhan sitä paitsi näkee suoraan mittarista. ;D Kunhan ei ahtoja ala liikaa käyttämään letku irti niin ei matka siihen lopu..
 
Vs: Evolution III GSR -lancer evo-r

Kyllä näitä letkun irtoamisia on nähty ja silti on tohotettu into piukassa pitkin kartsaa ja kone vaihtoon.
Yritin vaan painottaa että kannattaa olla varovainen. Se kun voi säästää selvää rahaa.
 
Vs: Evolution III GSR -lancer evo-r


Ite hommasin tollasen a-pilarinkotelon
http://www.jmtuonti.fi/cat/product_details.php?p=73
 
Vs: Evolution III GSR -lancer evo-r

Kyllä toi liitos on sen verran tukeva ettei ihan itsestään pääse aukemaan.
Kuva on otettu keskeneräisestä asennuksesta. Kuvan ottamisen jälkeen kiinnitin vielä letkut niin että haaroitukseen ei kohditu vetoa ollenkaan.

Tollanen a-pilari teline olis itelläkin hakusessa mut yhdelle mittarille. Ahtomittari on 60mm nii ei sovi tohon mut seosmittari pitäisi saada kiinni johonkin. :p
 
Vs: Evolution III GSR -lancer evo-r

Joko se pian sen putken tuikkaa kiinni? Minkä kokoinen putkikokoelma siinä downpipes on ennen ekaa mutkaa?
 
Vs: Evolution III GSR -lancer evo-r

osku sanoi
Joko se pian sen putken tuikkaa kiinni? Minkä kokoinen putkikokoelma siinä downpipes on ennen ekaa mutkaa?

Ensin hommaan seosmittarin ja teen downpipeen paikan anturille niin sitten tuikkaan kiinni. Ehkä kuukauden sisällä. Riipuen miten ton mittarin saan käsiin.

Oskun mieliksi kävin pimeässä mittailemassa tota putkea. :D
Rullamitalla ja pilkkopimeässä huonossa asennossa niin ekan laipan reikä olis ehkä n. 60-65mm. Noin 5cm matka on tota pienempää ja sitten vaihtuu 3" paksuksi.
 
Vs: Evolution III GSR -lancer evo-r

lancer evo-r sanoi
Ensin hommaan seosmittarin ja teen downpipeen paikan anturille niin sitten tuikkaan kiinni. Ehkä kuukauden sisällä. Riipuen miten ton mittarin saan käsiin.

Oskun mieliksi kävin pimeässä mittailemassa tota putkea. :D
Rullamitalla ja pilkkopimeässä huonossa asennossa niin ekan laipan reikä olis ehkä n. 60-65mm. Noin 5cm matka on tota pienempää ja sitten vaihtuu 3" paksuksi.

Niin eli normi 2.5"-->3" supistuskartiohan tuossa näkyi olevan..ei ahdista yhtään ja juurikin oikein tehty!
 
Vs: Evolution III GSR -lancer evo-r

Noinkin kalliiseen putkeen on sitten osattu tehä kunnon saumaa :(

Tuliko mukana mitään lappuja dB arvoista ???
 
Vs: Evolution III GSR -lancer evo-r

Veikka sanoi
Noinkin kalliiseen putkeen on sitten osattu tehä kunnon saumaa :(

Tuliko mukana mitään lappuja dB arvoista ???

En nyt tiedä oliko kovinkaan kallis putki. :p
Mut kyllä saumat on ihan ok. Ei niitä kukaan sieltä auton alta muutenkaan kattele. Tietysti olis suotavaa kun auto on lipallaan niin olis näyttävä putki. ;D

Desibeleista ei mitään tietoa. Netistä oon yrittänyt kaivaa tietoa mut ei mitään... :-\

Kun saan putken kiinni niin voin laittaa jonkun video näytteen.
 
Vs: Evolution III GSR -lancer evo-r

Ot:na sen verran että omassa hks:n loppupään putkessa (katilta loppuun) tuli mukana laput jonka avulla metsästin netistä että:

Läheisyys pakokaasujen ääni

ノーマル Normaali
86dB 86dB
HKS HKS
99dB 99dB

Mutta pitäähän autosta ääntä kuulua ;D :peukku
 
Vs: Evolution III GSR -lancer evo-r

Eräs tapaus 95 dB AKK mittauksen mukaan ja herättää kyllä liikaa huomiota kaupungilla sekä pörisee sisään liikaa tietyillä kierrosluvuilla, pitänee lisätä vaimentimia.
 
Vs: Evolution III GSR -lancer evo-r

Bleederi (aka turboruuvi) sinne kellolle menevään alipaineletkuun väliin niin rajoittelet sillä ahtoja hieman alemmas. Taikka sitten softaamalla jossakin pajalla ? Vai voiko tuota evo3sen vakio boxia säätää ?
 
Vs: Evolution III GSR -lancer evo-r

puerco sanoi
Bleederi (aka turboruuvi) sinne kellolle menevään alipaineletkuun väliin niin rajoittelet sillä ahtoja hieman alemmas. Taikka sitten softaamalla jossakin pajalla ? Vai voiko tuota evo3sen vakio boxia säätää ?

Säädin olis kyllä mutta eikös sillä vain pysty ahtoja nostamaan? Säädettävänä olis kyllä tarkoitus käydä vähän myöhemmin...
 
Vs: Evolution III GSR -lancer evo-r

lancer evo-r sanoi
Säädin olis kyllä mutta eikös sillä vain pysty ahtoja nostamaan? Säädettävänä olis kyllä tarkoitus käydä vähän myöhemmin...

Saa sillä ahdot vaikka 0:aan kun jättää sen alkuperäisen solenoidin pois käytöstä kokonaan.
 
Vs: Evolution III GSR -lancer evo-r

^Aivan. Eli siis jos tuuppaat sen bleederin aivan kiinni niin eipä sinne kellolle mene ohjaustietoa että se aukeisi, siitä pikkuhiljaa alat avaamaan ja ahtomittarilla seuraat että missä ahdot alkaa heilumaan.

Seossuhde mittarihan silla vielä oli niin seurailet (niinkuin tietysti muutenkin aina) ettei kone ala laihalle vetämään.
 
Vs: Evolution III GSR -lancer evo-r

eskes sanoi
Saa sillä ahdot vaikka 0:aan kun jättää sen alkuperäisen solenoidin pois käytöstä kokonaan.

Alkuperäisen solenoidin poistamalla saa toki tiputettua aina hukkaportin kellon rajaan asti mihin riittää ihan suora letku painenipasta hukkaportin kellolle. Jos haluaa enemmän niin sitten tarvitsee sen rajapaineventtiilin, kontrolloidun ahtopainevuodon (esim. bleed) tai näiden yhdistelmän.

Nollaan asti ei ahtoja saa mitenkään. Ei edes hirttämällä hukkaportti kokonaan auki rautalangalla.

puerco sanoi
^Aivan. Eli siis jos tuuppaat sen bleederin aivan kiinni niin eipä sinne kellolle mene ohjaustietoa että se aukeisi, siitä pikkuhiljaa alat avaamaan ja ahtomittarilla seuraat että missä ahdot alkaa heilumaan.

Tässä on yksi hyvä tapa pistää moottorin sisuskalut uusiksi, ahdot nimittäin nousee sinne asti mihin ahdin pystyy jos kellolle ei mene painetta ollenkaan :)

Pointti oli varmaan siinä että aletaan vuotamaan painetta pikkuhiljaa siitä letkusta pihalle niin että kello näkee todellista pienemmän paineen ja pysyy pidempään kiinni aiheuttaen ahtopaineen nousun.
 
Vs: Evolution III GSR -lancer evo-r

Mitäs seosmittari on näyttänyt kun hengitystä on paranneltu melko reilusti mutta vakiokartoilla mennään?
 
Vs: Evolution III GSR -lancer evo-r

ast sanoi
Tässä on yksi hyvä tapa pistää moottorin sisuskalut uusiksi, ahdot nimittäin nousee sinne asti mihin ahdin pystyy jos kellolle ei mene painetta ollenkaan :)

Pointti oli varmaan siinä että aletaan vuotamaan painetta pikkuhiljaa siitä letkusta pihalle niin että kello näkee todellista pienemmän paineen ja pysyy pidempään kiinni aiheuttaen ahtopaineen nousun.

Juu, nyt meni hieman väärinpäin selitys. Sorgge.
 
Vs: Evolution III GSR -lancer evo-r

Täyskaasu kiihdytyksessä ahdot pysyy 0.8 n.5000 kierokseen ja tämän jälkeen nousee sinne 1.3 asti.

Eli siis sen solenoidin voi ottaa sieltä pois ja bleedi sen tilalle. ECUko ohjaa sitä solenodia? Alkaako valittamaan jotain vikakoodia jos sen ottaa konaan pois? Vai pitäiskö se vaan ohittaa letkulla...

ast sanoi
Alkuperäisen solenoidin poistamalla saa toki tiputettua aina hukkaportin kellon rajaan asti mihin riittää ihan suora letku painenipasta hukkaportin kellolle. Jos haluaa enemmän niin sitten tarvitsee sen rajapaineventtiilin, kontrolloidun ahtopainevuodon (esim. bleed) tai näiden yhdistelmän.

Mikähän mahtaa olla toi hukkiksen raja? 0.7 vai jotain muuta... Mikä sen solenoidin virka siellä oikeen ylensäkkään on? ??? nim.vähän turbojen kanssa pelannut :-[

MakeM sanoi
Mitäs seosmittari on näyttänyt kun hengitystä on paranneltu melko reilusti mutta vakiokartoilla mennään?

Mittari ei ole vielä kiinni koska M18X1.5 mutterin metsästys on yllättävän vaikeaa. :-\ Mut ajellaan rauhallisesti ainakin siihen asti kun saa sen kiinni. Yhden ainoan kerran kokeilin että mihin noi ahdot nousi.

Pitäis soittaa sinne ST-motorssille että mites jos tota saisi säädettyä. ::)
 
Vs: Evolution III GSR -lancer evo-r

lancer evo-r sanoi
Täyskaasu kiihdytyksessä ahdot pysyy 0.8 n.5000 kierokseen ja tämän jälkeen nousee sinne 1.3 asti.

Eli siis sen solenoidin voi ottaa sieltä pois ja bleedi sen tilalle. ECUko ohjaa sitä solenodia? Alkaako valittamaan jotain vikakoodia jos sen ottaa konaan pois? Vai pitäiskö se vaan ohittaa letkulla...

Solenoidilla voi heittää vaikka matti vanhasta sen jälkeen kun olet bleedin asentanut. Ei ainakaan mulla ole mitään temppuilua tullut kun otin koko solenoidin pois. Eli ei herjaa yhtään mitään.

Itelläni on autogagan mittarin mukaan paineet 1.2. ja siinä ne pysyykin. Ei piikkaile, eikä lähe lähe laskemaan. Ja ruuvina on kipsin myymä "bleed".

Asiasta kolmanteen, onkos sulla se telkän pönttö vielä paikoillaan ahtoputkessa (paine puolella) ? Sijaitsee oikealla puolella etupuskurin takana.
 
Vs: Evolution III GSR -lancer evo-r

lancer evo-r sanoi
Täyskaasu kiihdytyksessä ahdot pysyy 0.8 n.5000 kierokseen ja tämän jälkeen nousee sinne 1.3 asti.

Mikähän mahtaa olla toi hukkiksen raja? 0.7 vai jotain muuta... Mikä sen solenoidin virka siellä oikeen ylensäkkään on? ??? nim.vähän turbojen kanssa pelannut :-[

Joku 0.6 - 0.7 lienee hukkaportin kellon arvo, tarkkaa tietoa ei ole. Solenoidin funktio on nostaa ahtopainetta sulkemalla ja avaamalla nopeasti kellolle menevää paineletkua jolloin kellon näkemä paine on todellista pienempi. Joissain vanhemmissa systeemeissä solenoidin ohjaus on on-off tyyppinen eikä jatkuvasti muuttuva. Silloin letkuun käytännössä tehdään kontrolloidun kokoinen vuoto samoin kuin monilla manuaalisilla säätimillä.

Yleensä moottorinohjauksissa on toimintoja mitkä vikatilanteessa tai moottorin nakuttaessa tiputtavat ahtopainetta. Tämä ei onnistuisi ilman tuollaista solenoidiratkaisua.

On tietysti mahdollista että hukkaportti ei virtaa tarpeeksi putkeen nähden ja siksi ahtopaine karkaa korkeilla kierroksilla koska tarpeeksi pakokaasua ei pääse virtaamaan hukkaportin kautta jolloin sen on tultava ulos turbiinin kautta mikä nostaa ahtopainetta. Tätä ilmiötä kutsutaan yleensä nimellä "boost creep". En tiedä onko Evo III ahdin kuinka herkkä tuossa suhteessa. Kannattaa tarkistaa että hukkaportti aukeaa varmasti kunnolla.
 
Vs: Evolution III GSR -lancer evo-r

Veikka sanoi
Solenoidilla voi heittää vaikka matti vanhasta sen jälkeen kun olet bleedin asentanut. Ei ainakaan mulla ole mitään temppuilua tullut kun otin koko solenoidin pois. Eli ei herjaa yhtään mitään.

Itelläni on autogagan mittarin mukaan paineet 1.2. ja siinä ne pysyykin. Ei piikkaile, eikä lähe lähe laskemaan. Ja ruuvina on kipsin myymä "bleed".

Asiasta kolmanteen, onkos sulla se telkän pönttö vielä paikoillaan ahtoputkessa (paine puolella) ? Sijaitsee oikealla puolella etupuskurin takana.

Täytyypä siis kokeilla tätä. Sama kipsin kullajousi löytyy multakin. :)
"Telkän pönttö" on paikallaan. Ootko poistanut sen? Mitään vaikutusta?

Kiitoksia ast:lle taas kerran valaisevasta tiedosta. :peukku
Mut tosiaan jos kyseessä on tämä "boost creep" niin ei taida mitkään bleedit auttaa siihen? Ja milläs ton hukkaportin avautumisen tarkistaa? Tankoa liikuttelemalla? Paineilmaa letkuihin? tyhmiä kysymyksiä taas :-[
 
Vs: Evolution III GSR -lancer evo-r

lancer evo-r sanoi
Mittari ei ole vielä kiinni koska M18X1.5 mutterin metsästys on yllättävän vaikeaa.

Ainakin turun suunnalta löytyy hm-osatuonnista sieltä olen itse noita hakenut.
Hitsattava lambda anturin mutteri ja peitetulppa. €5 00
 
Vs: Evolution III GSR -lancer evo-r

Varo muuten ettei lähde puskuri sulamaan tuosta, kun ei ole sitä putkenpäätä.
 
Vs: Evolution III GSR -lancer evo-r

MakeM sanoi
Varo muuten ettei lähde puskuri sulamaan tuosta, kun ei ole sitä putkenpäätä.

Vähän aluks ittee pelottikin toi sulaminen.
Pikkasen on puskuri nokeentunut mut ei kuitenkaan ole edes maalissa lämpenemisen merkkejä. Ens viikolla tulee putkenpää siihen. Ulkohalkasialta 100mm.
Toi mukana tullut on yli 140mm.
 
Vs: Evolution III GSR -lancer evo-r

Kannattaa tosiaan varoa jos vaikka sattuu pientä ketunhäntää joskus pukkaamaan putkesta. Yllättävän helposti tapahtuu 3" putkella ilman kattia...
 
Vs: Evolution III GSR -lancer evo-r

lancer evo-r sanoi
Mikä sen solenoidin virka siellä oikeen ylensäkkään on? ??? nim.vähän turbojen kanssa pelannut :-[

Magneettiventtiilillä ohjattu hukkaportti nostaa ahdot nopeammin, kuin ilman minkäänlaista venttiiliä tai bleedillä, koska hukkaportti on kokonaan kiinni kunnes haluttu ahtopaine on saavutettu jonkajälkeen magneettiventtiili aukeaa ja ohjaa näin hukkiksenkin auki. Ilman tuota systeemiä eli bleedillä tai muulla vastaavalla hukkaportti aukeaa hieman jo ennen haluttua ahtopainetta, johtuen siitä että hukkiksen kellolle pääsee kokoajan painetta.
 
Vs: Evolution III GSR -lancer evo-r

Jos ottaa putkenpää kiinni niin puskurin sulaminen on kyllä aivan varmaa :-\
 
Vs: Evolution III GSR -lancer evo-r

MakeM sanoi
Jos ottaa putkenpää kiinni niin puskurin sulaminen on kyllä aivan varmaa :-\

Juu, vaikkei olis ihan kiinnikkään. Itellä suli tuon hks putken kans :p
 
Vs: Evolution III GSR -lancer evo-r

MakeM sanoi
Jos ottaa putkenpää kiinni niin puskurin sulaminen on kyllä aivan varmaa :-\

Niinhä se on. :seina Mut ajattelin että kun tossa päässä oli noin sentin paksu ilmatila sisäputken ja ulkokuoren välissä ettei se niin paljon voi lämmetä. ::)
Onneks tuli vaan sinne puskurin alapuolelle jälki.

Noh, nyt on suorasta putkesta tehty pää kiinni ja rakoa on tarpeeksi puskuriin.

Ei olis kyllä uskonut että ulostulon tuominen puskurista ulos voi noin paljon ääntä muuttaa. Tuntuu nyt että ajaisi vakio putken kanssa. Maantiellä alko taas subbarinki basso kuulumaan. ;D
 
Vs: Evolution III GSR -lancer evo-r

Tätä projektia on kyllä ilo seurata, mies saa aikaan vaikka kaikki osat ei mene ihan 100% bolt on. :peukku
 
Vs: Evolution III GSR -lancer evo-r

Merliini sanoi
Tätä projektia on kyllä ilo seurata, mies saa aikaan vaikka kaikki osat ei mene ihan 100% bolt on. :peukku

Kiitoksia kauniista sanoista. :palvo :D Mukava tietää että edes joku seuraa tätä ettei yksinään tänne kirjottele. ;D

Pikkasen häirittsee tätä mun harrastamista se että ei ole kunnon mestoja itellä. :( Onneksi työpaikalla pystyy tekemään iltaisin aina jotain pientä. Mut ei mitään isompaa kerralla kun ei ole edes muuta autoa millä kulkea. :)
 
Vs: Evolution III GSR -lancer evo-r

Nythän tuossa näkyy enemmän ja enemmän JDM-henkisyyttä kun sponssi-tarratkin tuli. Ihan siisin näköistä, mutta itse olisin ehkä päätynyt valkoisiin sponssi-tarroihin jolloin ne olisivat sointuneet paremmin yhteen valkoisten vanteiden kanssa. Toki jos tuohon laittaa esim hiilaripeltiä niin olisi melko bueno! ;D
 
Vs: Evolution III GSR -lancer evo-r

Nyt kyllä tarrat pilaavat hienosti alkaneen projektin. :'(

SOC-tarra nyt menettelee, mutta nuo maksetut sponssitarrat ovat niitä Tiksin poikien hommia.
 
Vs: Evolution III GSR -lancer evo-r

Valkoisia mietittiin hetken mut ne olisivat paistaneet ehkä liian kirkaasti. Mustat ovat hillitymmät.

Tiksin poikien hommai tai ei, mut ite tykkään ns. JDM/RACE-henkisistä ulkonäöstä. :D
 
Vs: Evolution III GSR -lancer evo-r

"Makuasioita" sanoi koira kun muniaan nuoli. ;D Mun mielestä mustat käy oikein hyvin! :peukku
 
Vs: Evolution III GSR -lancer evo-r

Kyllähän noita tarroja voisi muutaman autoon laittaa, jos vastaavasti saisi tuotteista kohtuu alennuksen ;)
 
Vs: Evolution III GSR -lancer evo-r

Kuinka paljon rosteri pakoputki voi muuttaa muotoaan lämmöstä? ???

Jo kolme kertaa käynnyt silleen että oon ajanut vasemman puolen reilumpaan lätäkköön tai vesiuraan niin hetken aikaa on putki hangannut kardaaniin. Ja nämä on tapahtunut pitemmän ajon aikana että putki on ollu kuuma ja vauhti on ollut tasainen n. 100km/h ei siis mitään vedätystä tai muuta sellasta..
Putken keskikohdassa on laippa joka on hangannut maalin pois kardaanista. Kylmänä putken ja kardaanin välissä on reilu rako. (sormi mahtuu hyvin väliin) Ja putki on sen verran tukevasti kiinni että käsiin vääntämällä sitä ei meinaa saada kiinni kardaaniin. Eikä myöskään kardaani liiku noin paljon. :p

Ainoa mikä tuli itelle mieleen että kun kylmää vettä lentää putkeen niin se vääntä itsensä kieroksi ja hetken päästä kun lämpiää taas niin suoristuu... ::)
 
Vs: Evolution III GSR -lancer evo-r

Kyllä ainakin putkiston "pituus" vaihtelee kuumana ja kylmänä, miksei myös voisi sivusuunnassa liikkua ?
 
Takaisin
Ylös Bottom