Galant Dynamic-4 GTI elvytys

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Keskustelu tänne http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=18765.0

Päässä naksahti nähtyäni myynti-ilmoituksen ja äkkiä huomasinkin moottorivikaisen neliveto-Galantin seisovan tallin pihassa. Mitsuttomuutta ei siis kovin kauaa osaltani kestänyt...

Tavoitteena on saattaa auto jälleen ajokuntoon ja pitää hauskaa talvella erilaisissa jäärata-tapahtumissa. Aika näyttää riittääkö kapistuksen teho ja ominaisuudet siihen vai meneekö homma ihan mateluksi.

Auton tarkempi tyyppi on siis E39A Dynamic-4 GTI 16V jolla on rullattu mittarin mukaan jo reilut 384 tkm. Ensirekisteröinti on tapahtunut 2.1.1990. Varusteita on kattoluukku, ABS, vakionopeudensäädin, huonosti toimiva hälytin, näyttö pimeänä oleva CD-soitin ja vetokoukku. Leimaa on 2.1.2008 saakka.

Kori vaikuttaa ihan kohtuulliselta. Maalin kunnosta on vaikea sanoa kun auto on likainen. Tuulilasin tiivisteen ja takaspoilerin alta kukkii, muuten ei ruostetta näkyvissä. Pohjassa on pintaruostetta mutta en ole päässyt katsomaan sen tarkemmin onko pehmeää ja kuinka paljon. Pyöränkotelot ja lokasuojan kaaret vaikuttavat ehjiltä ja kovilta. Maalia on lohkeillut muutamasta kohdasta muoviosista.

Sisusta on melko likainen mutta muuten siedettävä. Kuskin penkissä on repeämä sivussa ja jakkara tuntuu muutenkin kulahtaneelta.

Alustasta on vaikea sanoa muuta kuin että ratti kääntää etupyöriä ja pyöristä heiluttamalla ei tunnu välystä tai kolinaa. Takapää näyttää vähän roikkuvan mahdollisesti kuoleentuneiden vietereiden ansiosta. Alla on alkuperäiset aluvanteet kehnoilla talvirenkailla. Käsijarrukahva nousee ylös asti ilman havaittavaa vaikutusta.

Voimansiirrosta en osaa sanoa mitään muuta kuin että vaihdekeppi tuntuu toimivan ja pykälät menevät päälle. Tässä on epäilemättä suurin kysymysmerkki koska järjestelmä on kuitenkin melko monimutkainen ja epäilemättä kallis korjata.

Moottori on melko surullisessa jamassa. Jakohihna on napsahtanut poikki mahdollisesti tasapainoakselin hihnan mentyä väliin. Ainakin yksi mäntä on halki, muutama venttiili poikki, kannessa reikä ja suurin osa lopuistakin venttiileistä taipunut. Pintaruostetta on jo ehtinyt iskeä sylintereihin ja nokkiin kun kone on ollut jokusen viikon ilman hattua ja venttiilikoppaa.

Tästä lähdetään liikkeelle ja katsotaan koska Galant taas liikkuu. Jos löytyy sopivia moottorin osia tai koko 16V konetta niin saa tarjota :)

-- Edit, muokkasin otsikkoa. :p
 
Vs: ast, Galant Dynamic-4 GTI elvytys

Kuva moottoritilasta ja pahiten vaurioituneesta männästä. Yläoikealla näkyy tarkasti katsottaessa halkeama männässä.
 
Vs: ast, Galant Dynamic-4 GTI elvytys

Illan saldona sain voimapaketin osittain purettua. Vetoakselit vielä pois niin kone+vaihteisto paketti alkaa olla pois nostettavissa.

Jakolaatikon ja vaihteiston väliset spoorit olivat hyvässä kunnossa enkä löytänyt edes suurempia öljyvuotoja etupäästä. Sekä vaihteistossa että jakolaatikossa oli kohtuu tuoreen näköistä öljyä sisällä eikä näyttänyt tulevan metalliakaan onneksi mukana. Kardaanin yksi ristinivel on aika hyvin jumissa eli se pitää varmaankin uusia. Myös tukilaakerien kumit ovat aika huonot ja ajattelin kokeilla vanhaa kunnon sikaflex kikkaa niiden jäykistämiseen. Itse laakerit tuntuivat ihan hyviltä. Etupään pyöränripustuksista ei myöskään löytynyt mainittavia välyksiä.

Ainakaan etupäässä ei auton alta löytynyt pikaisella tarkastelulla hitsaamista vaativia paikkoja.
 
Vs: ast, Galant Dynamic-4 GTI elvytys

Vanha kone nousi tänään laatikon kanssa ulos. Yksi pallonivelen suojakumi tuli rikottua oman hölmöilyn vuoksi ja vaihteiston kiinnityskorvakeen toisesta pultista korkkasi kierteet mutta sellaista sattuu. Pitäisi olla helppo korjata Wurthin Timesert kierreholkilla tms.

Suurin osa päivästä menikin sitten "uuden" koneen noutamiseen... Klubissa on voimaa, kone löytyi aika kivuttomasti mistä kiitokset eräälle jäsenelle. :peukku

Elvytys siis etenee toistaiseksi ihan mukavasti. :driver
 
Vs: ast, Galant Dynamic-4 GTI elvytys

Purin jakopäät koneista. Tasapainoakselin hihna oli ehjä vaurioituneessa koneessa, joten jää vähän mysteerioksi miksi nokkahihna katkesi. Olisiko ollut valmistusvikaa tai sitten vaurioitunut asennettaessa tms? Kiristinrullatkin olivat hyväkuntoisia. Lohkolämmittimestä ei löytynyt vastusta joten elementti taitaa olla kärähtänyt. Parempi kai vaihtaa niin ei ainakaan jää käynnistyminen siitä kiinni.

Otin myös laatikon irti vanhasta koneesta. Ei nähtävästi ole vuotanut stefoista tai muualtakaan ja molemmissa koneissa oli kohtuu hyvät kytkimet eikä painelaakerissaakaan ollut sanomista. Ajattelin kasata vanhalla kytkimellä, ei tähän sentään ole joka hilua varaa uusia vain varmuuden vuoksi :)

Purin huonoimman kardaanin ristinivelen eikä siinä ollut neulalaakerien paikalla juuri muuta kuin ruostetta joten ei ihme ettei oikein taivu. Pitää uusia kaikki kolme koska muissakin tuntuu olevan sanomista. Luulisi tuon nyt jo täristäneen tai pitäneen jurinaa.

Muuten tein lähinnä ostoslistaa. Yllättävän paljon kaikkea pikkusälää menee, stefoja jne. Tavoitteena on saada konepaketti ja kardaani viikonloppuna kasaan ja nostaa sitten ehkä seuraavana viikonloppuna paikalleen.
 
Vs: ast, Galant Dynamic-4 GTI elvytys

Ristinivelen neulalaakerit olivat kerrassaan mainiossa kunnossa kuten kuvasta näkyy. Onneksi GMB 016-GUM81:t olivat kohtuu halpoja (~12.5 euroa kipale). Kiitokset Tepille sopivan tyypin mainitsemisesta aikaisemmin foorumilla. Mikään kirja ei näyttänyt tuntevan nelivetoista Galanttia eli olisi pitänyt etsiä mittojen mukaan muuten.

Melkoinen kasa tavaraa tarttui matkaan ensimmäiseltä ostosreissulta mutta jotain jäi vielä puuttumaankin. Öljypumpun akselin stefa oli väärä joten jakopään kasaaminen tyssäsi viikonloppuna siihen. Vaihteistoon ja kulmavaihteeseen tulee Redline MT-90:t, takaperässä ja moottorissa tyydytään Teboilin synteettisiin tuotteisiin.
 
Vs: ast, Galant Dynamic-4 GTI elvytys

Pientä edistystä eli jakopää kasattu koneesta ja moottori+vaihteisto paketti nostettu paikalleen.

Jakohihna on näköjään huomattavasti hankampi tapaus kuin 8V koneessa. Ohjeita sai tavata ihan huolella että nokka-akselien merkit sai oikein kohdalleen ja kiristinrullan säädettyä niin että kiristin on oikean veran ulkona. Mutta eiköhän se oikein mennyt :)
 
Vs: ast, Galant Dynamic-4 GTI elvytys

Erinäisistä syistä en ole päässyt tekemään mitään pitkään aikaan. Tänään tapahtui edistymistä kun laitoin vetoakselit, kulmavaihteen ja kardaanin paikalleen. Vaihdoin myös itse rikkomani pallonivelen eteen oikealle. Tukivarsi oli pakko irrottaa että sai ruuvipenkissä puristettua vanhan irti ja uuden paikalleen. Kyllä tuli taas tuontikalustoa ikävä, vanhoissa suomirojuissa on joka ikinen pultti ruosteessa.

Katsotaan pääsisikö yrittämään käynnistystä jo huomenna.
 
Vs: ast, Galant Dynamic-4 GTI elvytys

Tuli vähän askaretta pakosarjan kanssa ("uudessa" koneessa olikin uudemman mallinen pakosarja eikä sopinut laippa putkeen, kaksi pinnapulttia katkesi jne) joten en päässyt ihan käynnistämiseen asti. Vanha sarja taas on halki useammastakin kohtaa mutta laitoin sen nyt silti paikalleen tilapäisesti että pääsee testaamaan, ei tuo kovin hankala vaihdettava ole myöhemminkään nyt kun pultit eivät ole ruosteessa.

Kaikenlaista muutakin sähellystä oli, kaadoin jäähdytysnesteitä koneeseen ja loppuvaiheessa alkoi lorisemaan - kappas, tästähän on näköjään otettu lämpöanturi parempaan talteen joskus. Ja toisessa kannessa anturi oli tietenkin osunut kuljetellessa johonkin ja mennyt rikki. Ei muuta kuin kauppaan huomenna. Muutama johto hakee vielä paikkaansa ja alipaineletkuja on melkoinen hässäkkä eikä mitään tietoa miten niiden pitäisi mennä. Manuaali esiin ja uutta letkua kaupasta, lähes kaikki tuntuvat olevan murtumispisteessä.
 
Vs: ast, Galant Dynamic-4 GTI elvytys

Alipaineletkut löysivät paikkansa ja johtonippu on korjattu. Muutenkin alkaa olla aika valmista konehuoneessa käynnistysyritykseen, mutta molemmat öljynpaineanturit taitavat olla sököjä. Ei ainakaan pala valo moottori sammuksissa mutta johdon maadoittamalla syttyy. Pitää hakea uusi ennen kuin uskaltaa suuremmin starttailla, ei maksa montaa euroa.

Takajarrut tuli myös purettua. Oikealla käsijarruvaijeri ihan jumissa ja vasemmalla satula niin jumissa että ulompi pala oli kulunut metallille ja sisempi tuskin ollenkaan. Ilmankos se olikin vähän tahmea työntää pihalla :) Levyissä oli vielä melkein 10 mm paksuutta ja manuaalin mukaan vaihtoraja on 8.4 eli eiköhän niillä pärjää vaikka vähän ruostetta olikin. Etujarrut kävin läpi jo aikaisemmin. Pari satulan liukujen suojakumia olisi hyvä uusia mutta levyt ja palat olivat ok ja männät liikkuivat ihan kohtuullisen hyvin.

Moottorinohjauksen lämpötila-anturiksi jouduin laittamaan surullisenkuuluisan FAE:n, saa nähdä kauanko tämä yksilö kestää.
 
Vs: ast, Galant Dynamic-4 GTI elvytys

Anturi on vaihdettu joten öljynpainevalo toimii tai ainakin valo palaa kun virrat laittaa päälle.

Vanha akku ei ole kovin hyvässä hapessa muutaman kuukauden seisonnan jälkeen, joten eipä kauaa kestänyt starttailla. Siinä vaiheessa kun sain CPS:n johdot oikeisiin paikkoihin ja kipinän tulemaan oli akku finaalissa. Yritin ajoitusta katsoa mutta ei ollut enää niin paljoa virtaa että lampulla olisi nähnyt juuri mitään. Onko CPS:ssä niin paljon säätövaraa että ei kunnolla lupaakaan jos ajoitus on pielessä?

Kasasin sitten joutessani toisen takajarrun, kyllä liikkuu taas.
 
Vs: ast, Galant Dynamic-4 GTI elvytys

Tuomio: lähtee käyntiin mutta öljy ei kierrä ollenkaan koneessa. Suodattimessa ei pisaraakaan öljyä. Vanhat **skat moottorin raadot, pr*k*le! :(

Ei ole käytetty onneksi montaa sekuntia tiedä sitten onko laakeritkin jo säleinä...
 
Vs: ast, Galant Dynamic-4 GTI elvytys

No nyt näyttää paremmalta. :peukku

Öljypohja oli laajalta alueelta sen verran rutussa että se oli ainakin osittain kiinni imuputkessa heikentäen virtausta. Ulospäin ei näyttänyt kovin pahalta koska ruttu oli isolla alueella ja toisessakin koneessa on pientä painaumaa eli vertailu on aika hankalaa. Otin pohjan irti ja hakkasin sen suoraksi sen mutta ei silti lähtenyt öljy kiertämään. Öljypumppu oli vaan niin kuiva ettei se jaksanut vetää tavaraa öljypohjasta. Pumppuun saatiin öljyä tekemällä vanhasta öljynpaineanturista adapteri letkua varten. Poralla reikä läpi, letkun kautta öljyä valumaan ja painetta perään. Saman toisto pari kertaa ja johan alkoi pumppu pukkaamaan ainetta. Jännä ettei ole itselle tullut koskaan vastaan tätä vaikka useampikin pitkään seisonut moottori on tullut laitettua tulille.

Kone myös käynnistyy mutta en viitsinyt käyttää pidempään kun pakoputki on irti öljypohjan irroituksen vuoksi, äänet oli aika mahtavat ja tyhjäkäynti heijasi edestakaisin.

Huomenna ohjelmassa lisää kasaamista ja takajarrujen laitto loppuun.

Toisessa kuvassa näkyy kuinka imuputken sihti oli painunut hieman kasaan ja kuinka öljypohjassa on selvä pyöreän muotoinen jälki sihdin osuttua siihen. Molemmat on nyt oikaistu. En kyllä osaa sanoa onko tuo ollut kasassa jo aikaisemmin vai olenko itse saanut sen aikaan. Ei tullut katsottua öljypohjaa niin tarkasti.
 
Vs: ast, Galant Dynamic-4 GTI elvytys

Tänään sain kasattua öljypohjan tieltä pois otetut osat takaisin ja käytyä takajarrut loppuun. Kone käynnistyy, öljy kiertää ja ainakin ensikokemusten perusteella vaikutti käyvän ihan asiallisesti. Tarkoitus oli lähteä koeajolle mutta auto sammui pihaan tyhjäkäynniltä. Sammuminen kuulosti ihan siltä kuin bensanpaine katoaisi ja niinhän siinä kävikin. Toisaalta ihan hyvä fiilis että kone kuulosti kohtuu terveeltä eikä tarvinut hinata autoa mistään kun se hyytyi tallin pihaan mutta olisi ollut kyllä mukava päästä edes pari kilometriä ajamaan ja testaamaan voimansiirto.

Bensapumppu ei lähtenyt pyörimään vaikka antoi virtaa testiliittimeen konehuoneessa ja siitä samaisesta liittimestä se oli vielä pyörinyt kaksi päivää aikaisemmin. Johtoa kytkettäessä ei kipinöinyt lainkaan joten virtaakaan ei mennyt mihinkään. Tavaratilassa olevalle liittimelle tuli sähkö ja maa joten vian on pakko olla itse pumpussa. Kannen alta paljastui noin 4 sentin kerros hiekkaa ja muuta moskaa. Moskan alta taas paljastui kuvassa näkyvä melko surullisen näköinen laippa jonka alla pumppu on. Maajohtokin oli poikki mutta en tiedä menikö se vasta kantta irroitettaessa. Raaputtelin pahimpia ruosteita pois ja korjasin maajohdon mutta eipä auttanut. Tuo laippa on aivan laho, yksi johtojen läpivienneistäkin irtosi lähinnä koskemalla, eli pakko saada parempi jostain. Tankin kunnosta ei ole aavistustakaan, mutta ei ole ainakaan bensa haissut tallissa.

Ainakin kaksi laipan kiinnityspulttia lähti katkeamatta irti joten kaipa se pitää yrittää ottaa irti tankki paikallaan. Täytyy vaan putsata ympäristöä paremmin ettei tankkiin varise hiekkaa kilotolkulla. Jos löytyy parempikuntoista laippaa/pumppua tai mahdollisesti koko tankkia niin tarjotkaa.
 
Vs: ast, Galant Dynamic-4 GTI elvytys

Tässä joulusaunaa odotellessa voisikin mainita että sain eilen uuden käytetyn bensapumpun asennettua. Kuvia laippavirityksestä ja uusista johtojen läpivienneistä laitan joskus myöhemmin.

Kone hörähti käyntiin ilman kilkatteluja eli nostimet toimivat ainakin lämpimässä autotallissa. Kone kyllä pöllyttää reippaasti ennen kuin lämpenee tarpeeksi jolloin savutus loppuu. En oikein päässyt kärryille onko se öljystä vedestä vai bensasta johtuvaa, mutta pitää katsella tarkemmin kun on aikaa. Voiko pakosarjan halkeamat vaikuttaa tähän jos vaikuttaa lambdan lukemiin?

Toinen ongelma on voimakas värinä noin 70 km/h alkaen. Värinä vähän helpottaa 100 km/h paikkeilla mutta ei poistu. Ei ole merkitystä onko vetoa päällä tai ollaanko moottorijarrutuksella vai ei. Mielestäni taajuus on suurempi kuin renkaan epätasapainossa, joten olisiko sitten kardaanista peräisin. Tiedä sitten tuliko sikafleksatuista tukilaakereista liian jäykät vai onko se vaan epätasapainossa? Ristinivelethän on vaihdettu, mutta on siellä vielä se yksi vanha vetonivelen tapainen keskellä.

Voimansiirto pelaa muuten hyvin, ei ääniä, sutii neljällä pyörällä ja vaihteetkin menevät päälle yllättävän hyvin kilometrit huomioiden. Öljynä tosin on Redline MT-90 mikä saattaa auttaa synkroja.

EDIT: kuva korjatusta laipasta. Itse metalliosa on sama hiekkapuhallettuna mutta bensaputki ja johtojen läpiviennit on tehty uudelleen.
 
Vs: ast, Galant Dynamic-4 GTI elvytys

Olen varovasti ajellut vähän ympäriinsä, mutta toistaiseksi 70 km/h kattonopeudella tärinän vuoksi. Sen alle ei huomaa mitään mutta heti kun mennään yli alkaa tuntumaan. Huomenna pitäisi hakea uudet renkaat alle ja sitten ajella varovasti jokunen sata km että saa nastat sisäänajettua ja pysymään renkaissa jatkossakin. Jos tärinä ei lopu renkaiden vaihtoon niin katsastan auton ensin (leima menee vanhaksi 2.1.2008) ja otan sen jälkeen kardaanin irti ja vien tasapainotettavaksi.

Öljyt ja jäähdytysneste ovat tehotarkkailussa kuten aina kun kone on ollut irrallaan, mutta toistaiseksi en ole havainnut mitään hälyyttävää. Laitoin jäähdyttimen korkin tilapäisesti MR2:sta kun sattuu olemaan samanlainen ND:n korkki Toyotassa ja Mitsussa. Vanhan korkin alatiiviste on turvonnut ja tuntuu vähän kanittavan kun korkkia ottaa irti tai laittaa paikalleen. Voi ehkä vaikuttaa toimintaankin? Kysymys kuuluukin paljonko alkuperäinen Mitsun korkki maksaa, tiedän mitä Toyotan alkuperäinen korkki maksaa ja haen sellaisen jos se on halvempi :) Saatavuuskin on luultavasti parempi, viimeksi ainakin löytyi samaksi iltapäiväksi Suomen varastosta.

Sähköinen kattoluukku toimii, samoin cruise ja stereoissakin on varsin siedettävä äänenlaatu vaikka näyttö onkin jostain syystä pimeänä. Hälyn sähköjä pitää vielä ihmetellä. Pitäisikö dynyssä muuten olla keskuslukko kaikissa ovissa vakiona? Kuljettajan lukosta avaimella ei tapahdu mitään mutta hälytin sulkee ja avaa etuovet napista eli ainakin niissä on moottorit.

Ajettavuus on ihan hyvä, varsinkin melkein 400 tkm rullatuksi vanhaksi lotjaksi. Edessä joku kolisee välillä kuopissa (kallistuksenvakaaja?), mutta muuten en ole huomannut suurempaa valittamista. Iskareissakin on hyvin tehoa jäljellä. Ja siitä olen hämmästynyt kuinka hiljainen Galant on noin vanhaksi autoksi. Äänieristystä on selvästi käytetty runsaalla kädellä ja kyllähän sen vaakakin kertoo...
 
Vs: ast, Galant Dynamic-4 GTI elvytys

Katsastettu :)

Pientä ongelmaa aiheutti pakoputken vuoto minkä vuoksi O2 keikkui ihan rajalla ja vaati vähän yrittämistä että meni läpi.

Suurempi ongelma uhkasi tuoda heti ajokiellon mutta koska kyseessä on nykyisin palvelulaitos sain 19 millisen kiintoavaimen lainaan ja pääsin korjaamaan vian siinä nosturilla :) Yritin aikaisemmin irroittaa vasemman alapallon kartiota tuloksetta ja otin sitten iskaritolpan irti navasta kun lähti helpommin. Jäi vaan näköjään se alapallon mutteri kiristämättä. Siellä se heilui irrallaan mutta vetoakseli oli tiellä niin ei ollut tippunut tielle. Onneksi oli niin hyvin ruosteessa että kartio oli pysynyt kiinni ja onneksi oli tuo 70 km/h kattonopeus täristävän kardaanin vuoksi... Ensimmäistä kertaa jotain oikeasti turvallisuuteen vaikuttavaa tuli esiin katsastuksessa mistä pisteet koko systeemille!
 
Vs: ast, Galant Dynamic-4 GTI elvytys

Ei lähtenyt käyntiin pihalta seisottuaan viikon. Aavistuksen lupasi aina heti starttauksen aluksi. FAE:n moottorinohjauksen lämpöanturi näytti avointa piiriä. 3.3 kilon vastus miljoonalaatikosta tilalle ja heti hörähti.

Se anturi kesti sitten 200 km :seina
 
Vs: ast, Galant Dynamic-4 GTI elvytys

Tutkin kardaania vähän tarkemmin ja se näytti olevan joskus aiemmin väärin kasattu eli ristikot keskenään väärässä asennossa. Lisäksi olin laittanut tukikumien kiinnikkeet väärin päin koriin. Eipä kuitenkaan auttanut mitään näiden korjaaminen vaan edelleen paha tärinä alkaa tasan 70 km/h nopeudessa. Työreissuakin pukkaa ensi viikoksi joten huonolta näyttää Himoksen keikan suhteen tuolla pelillä...
 
Vs: ast, Galant Dynamic-4 GTI elvytys

Kardaani on pajalla. Sikafleksatut kannatinlaakerin kumit ovat liian jäykät eli se homma tuli mokattua. Katsotaan kuitenkin auttaako tasapainotus yhtään. Ei oikein ehtisi odottelemaan osia ja ovat muutenkin liian kalliita...
 
Vs: ast, Galant Dynamic-4 GTI elvytys

Suurin osa tärinästä hävisi tasapainotuksessa jossa löytyikin aika tavalla epätasapainoa. Jos olisi pehmeämmät tukilaakerit niin nyt se olisi todella hyvä. Alle satasessa on nyt ok ja sen jälkeen pientä värinää mutta menettelee sen jälkeenkin.

Vaihdoin sitten sen alkuperäisen lämpöanturinkin, 53 euroa ja rapiat päälle kiitos, mutta ihme ja kumma löytyi hyllystä paikallisesta liikkeestä. Pitänee viedä tuo luokattoman huono FAE takaisin kauppaan ihan periaatteen vuoksi, eihän tuollaista roskaa saisi edes myydä.

Viikonloppuna onkin sitten edessä koeponnistus Himokselle ja takaisin :driver
 
Vs: ast, Galant Dynamic-4 GTI elvytys

Reissu meni muuten hyvin mutta 50 kilometriä ennen Himosta kaukovalot päättivät mennä päälle eikä niitä sen jälkeen saanutkaan pois muuten kuin valot sammuttamalla. Otin lisäpitkistä johdot irti ja ajoin kaukovaloilla Himokselle. Onneksi oli sen verran vähän liikennettä että laskin alle 10 valoja vilkuttanutta vastaantulijaa. Tänään kotiin ajaessa taas oli valoisaa joten ajoin osan matkasta parkeilla ja osan pitkillä eikä tullut kuin pari vilkutusta koko matkalla.

Syyksi paljastui sulanut valoviiksen liitin kojelaudan alla. Itse viiksi oli ehjä ja nyt uusien kytkentöjen jälkeen valot toimivat taas.

Samalla löytyi mielenkiintoisia asennuksia eristysnauhalla aikoinaan kiinnitetty hälytin joka roikkui nyt irrallisena johtonipusta ja stereot joiden kytkentätapa oli ollut johtojen kieritys yhteen ja eristenauhaa päälle. Korjataan nyt samalla kun muoveja kerran on irroitettu.
 
Vs: ast, Galant Dynamic-4 GTI elvytys

Eilen lapsetti kun tuli lunta ja jostain syystä sudittelu pahensi pakoputkessa ollutta reikää selvästi. Pakko varmaan tehdä sille jotain, ei tuota enää viitsi kuunnella.

Tänään ei aamulla lähtenyt käyntiin pihalta. Kävin tökkimässä moottorinohjauksen lämpöanturin johtoa ja mittasin resistanssiksi 7.5kohm yleismittarilla. Sen jälkeen lähti laakista. Illalla todella märässä kelissä moottorinohjauksen vikavalo alkoi syttymään välillä. Kaasun painallus sai sen useimmiten pois päältä hetkeksi, mutta sitten syttyi uudelleen. Täytyy varmaan huomenna lukea vikakoodit ja katsoa noita liitoksia vähän tarkemmin.
 
Vs: ast, Galant Dynamic-4 GTI elvytys

Pakoputkessa ei ollut reikää vaan takimmainen vaimennin oli irti loppuputkesta. Laipan kolme kiinnityspulttia olivat ruostuneet siihen kuntoon että tulivat reikien läpi. Vähän rälläköintiä ja kolme uutta pulttia auttoi asiaa mutta koska tiivisteestä ei ollut enää mitään jäljellä eikä ollut laittaa uutta tiivistettä vuotaa vielä vähän kun kuuntelee ihan vierestä. Teinipörinä onneksi loppui ;) Tiiviste varmaan pitää hakea alkuperäisenä?

Vikakoodeja ei ollut vaikka check engine paloikin välillä moottorin lämmettyä. Kiristelin moottorinohjauksen lämpöanturin johdon liitintä eikä valoa ole sen jälkeen näkynyt. Voi olla että auto kuivui tallissa sen verran että johtuu siitäkin.

Moottorin lämpömittarikin näyttää välillä omiaan eli saattaa mennä kylmälläkin koneella maksimiin sekunnissa tai parissa ja tulla sitten taas alas kun siltä tuntuu. Anturi ei voi lämmetä niin nopeasti joten sähkövika siinäkin on. Vaihdoin anturin, mutta sillä ei ollut vaikutusta joten vikaa pitää hakea jostain muualta. Viestin kirjoittamisen jälkeen huomasin että itse asiassa napakka täräytys mittariston päälle saa lämpömittarin toimimaan eli joko liittimen kosketushäiriö tai kylmäjuotos mittaristossa.

Sytytyksen ajoitus on myös tarkistettu ja se oli aivan oikein eli tasan 5 astetta EYKK kun testiliitin oli maadoitettu.

Tuhat kilometriä alkaa olla kohta mittarissa tällä koneella, öljyä ei ole mennyt kuin aavistus ja vettä ei ole hävinnyt joten ihan hyvältä näyttää.

Nyt vaan sitä jäätä kiitos :seina
 
Vs: ast, Galant Dynamic-4 GTI elvytys

Tutkin tänään poppikonetta josta on valot pimeänä. Kaikki taustavalaistuksen lamput etulevyssä olivat kärähtäneet. Scheman mukaan lampuille tulee käyttöjännite yhden transistorin kautta jota ohjaa suurin soittimesta löytyvä mikropiiri. Jännite siellä näytti olevan joten vika taitaa olla vain lampuissa. Lamput ovat 3mm halkaisijaltaan ja 6 mm pituudeltaan ja niissä on oranssit huput päällä. Ainakin Partcossa näyttäisi olevan uusia vastaavia 12 ja 14V lamppuja sekä myös erivärisiä huppuja jos haluaa vaihtaa väriä.
 
Vs: ast, Galant Dynamic-4 GTI elvytys

Radion valot on vaihdettu (14V) ja hyvin näkyy taas. Samalla kun korjasin kytkennät alkoi moottoriantennikin toimimaan.
 
Vs: ast, Galant Dynamic-4 GTI elvytys

Purin aikani kuluksi mittariston. Lämpömittarissa oli selkeä murtunut juotos jonka korjasin. Ei ole vielä tietoa auttoiko mutta otin kuvatkin tuosta prosessista ja voin tehdä jonkun ohjeen jos jotain kiinnostaa sillä edellytyksellä että mittari nyt toimii.

Lämmönsäätimien valot pitäisi vaihtaa myös ja ohjaustehostimen hihna on jostain syystä aivan törkeän löysällä. Olenkohan jättänyt jotain kiristämättä moottoria paikalleen laitettaessa?
 
Vs: ast, Galant Dynamic-4 GTI elvytys

Vaihtelin kesärenkaat kun pitäisi Alastaron ratapäivään tulla paremman auton puutteessa Galantilla. Voi olla mielenkiintoista, on nimittäin aika kauhea laitos ajaa mutkaan reippaammin, tuntuu vain puskevan ja kallistelevan :) Renkaat on jotkut 195/60-15 ensiasennus Bridgestonet uudemman Galantin aluvanteilla.

Etujarrulevyt on niin ruostuneet että on pakko hommata uudet ennen radalle menoa ihan turvallisuuden vuoksi. Hädin tuskin sai absin raksuttamaan asvaltilla kun seisoi polkimen päällä.

Nokian Hakkapeliitta nelosista ei puuttunut yhtään nastaa. Oikealla puolella kaikki nastat olivat kunnossa, vasemmalla puolella oli kummassakin renkaassa yhdestä nastasta piikki katkennut ja takana toinen melkein poikki. Ei paha saavutus parin jääratakeikan jälkeen.
 
Vs: ast, Galant Dynamic-4 GTI elvytys

Yritin vaihtaa levyjä tänään mutta jarrumännät olivat niin jumissa ettei kehdannut jättää satuloita tuollaiseksi. Männät olivat ruosteessa eli ei muuta kun hakemaan uudet tiivisteet ja ainakin toinen jarrumäntä. Sitten pitäisi olla niin hyvä kuin noilla jarruilla voi olla. :peukku

Takajarrut tulikin herkisteltyä jo puoli vuotta sitten jarrupalojen vaihdon yhteydessä.
 
Vs: ast, Galant Dynamic-4 GTI elvytys

Pientä päivitystä. Kesällä tuli vaihdettua jäähdytin kun se alkoi vuotamaan. Sen jälkeen auto seisoikin pihan perällä Tapaninpäivään asti.

Jostain oli mennyt aika paljon vettä sisään vai olisiko kuitenkin vaan ilmankosteudesta tullutta, matkustajan jalkatila oli aika märkä. Kuivatin autoa yön yli tallissa ja sisälämmitin puhisi ikkunat raollaan ulkona melkein koko päivän. Alkaa olla jo huomattavasti kuivempi. Loppu kosteus pitää kerätä sanomalehdillä maton ja lattian välissä ja tuulettamalla duunipaikan autohallissa ikkunat auki muutama päivä. Verhoilussa ja turvavöissä oli pientä homelaikkua mutta lähti helposti verhoilun pesuaineella pois.

Tyhjäkäynti näyttäisi jäävän helposti noin 1200 kierrokseen, mutta saattaa olla seuraavalla startilla ihan normaaleissa lukemissa taas. Ehkä säätömoottori jumittaa tai sitten ECU ei ole vielä oppinut säätämään oikein, akku oli nimittäin mennyt ihan tyhjäksi seisonnassa.

Katsastukseen pitäisi suunnata ensi viikolla. Harmi ettei ollut oikein lunta enää, teki mieli leikkiä kaikissa vähänkin liukkaissa kohdissa :)
 
Vs: ast, Galant Dynamic-4 GTI elvytys

Katsastettu. Ei muuta valittamista kuin etuparkeista korjauskehotus, eipä tullut niitä tarkistettua ennen konttorille menoa.

Nimim. lunta ja jäätä odotellessa
 
Vs: ast, Galant Dynamic-4 GTI elvytys

Renkaita ja vanteet ostettu jääradalle. Mielenkiintoista nähdä paljonko raapii kiinni ja mihin :)

peltivanteet.jpg


piikkipyorat.jpg
 
Vs: ast, Galant Dynamic-4 GTI elvytys

Öljyt vaihdettu, laitoin ihan mielenkiinnon vuoksi GM:n 5W-30 litkut koneeseen. Ensimmäinen M-Filterin suodatin alkoi jostain syystä tihkumaan, kiristin sitä varmaan liikaa, kun siinä oli poikkileikkaukseltaan suorakaiteen muotoinen tiiviste. Onneksi oli toinenkin toisen merkkinen hyllyssä missä oli O-rengas tiivisteenä ja sehän pitää hyvin.

Ohjaustehostimen hihna kulahti jostain syystä ennätysvauhtia. Kiristin sitä jo kerran mutta taas oli hihna aivan löysällä ja säätövarat käytetty. Uuteen verrattuna aika reilusti kulunut. No nyt on uusi hihna ja laturin hihnaa kiristetty vähän.

Lattiamatto ja äänieristeet on nyt suurimmaksi osaksi pois kun ovat olleet märkinä sen verran kauan että olivat vetäneet homeeseen. Yllättävän vähän melua kuitenkin, odotin paljon suurempaa mekkalaa. Maton varmaan saa kesällä pestyä ja äänieristeitä ei tarvitse :)

Nokian Hakkapeliitta 4:t olivat kokeneet aika kovaa nastakatoa. Keväällä ei puuttunut vielä yhtään, mutta pari oli poikki. Nyt puuttuu jo ihan reilusti näköjään joka renkaasta. Ilmeisesti on tullut annettua liikaa happea muutamassa risteyksessä missä asvaltti on ollut ohuessa jäässä. Ajokilometrejä ei paljon kevään jälleen ole tullut. No tästä eteenpäin jatketaan jäällä piikeillä (jos mahtuvat pyörimään) joten Nokialaiset pääsevät vähän helpommalla.

Jos vaan jaksaa niin Saarijärvelle olisi tarkoitus suunnata jääratapäivään.
 
Vs: ast, Galant Dynamic-4 GTI elvytys

155-15 piikkipyörät mahtuivat ongelmitta pyörimään joka tilanteessa melko epätasaisella järven jäällä. Alla jo melko nöyrät vakiotolpat.
 
Vs: ast, Galant Dynamic-4 GTI elvytys

Yhdestä Black Rocketista petti Saarijärvellä runko, vaikea sanoa menikö sisärengas ensin ja sitten runko vai päinvastoin. Harmi että se oli nastoiltaan vielä aika hyvä. Onneksi tämä tapahtui vasta ihan ajojen loppuvaiheessa eli pääsin sentään ajamaan riittävästi. Toinenkin takana ollut suhisee näköjään vähän, sisärengas on ainakin asennettu huonosti, venttiili on aivan vinossa.

Ehkä noilla kahdella jemmassa olevalla kohtuu hyvällä Takilla ja kolmella Black Rocketilla juuri ja juuri pärjää vielä yhden jääratakeikan, enempää ei tosin tarvitsisikaan kestää tänä talvena :) Vanteet vaan loppuvat kesken eli vähintään yksi 15" max 6" leveä vanne pitäisi jostain saada, tarjotkaa jos löytyy!

Takapyörien kulmia oli tarkoitus katsoa mutta totesin alustan olevan 10 sentin jääkerroksen peitossa. Pitää sulattaa auto huomenna työpaikan hallissa ja yrittää säätöä sitten.
 
Vs: ast, Galant Dynamic-4 GTI elvytys

Takapyöriin laitettu niin vähän negatiivista Camberia kuin säätö antaa myöten. Valitettavasti aurausta jäi, ei saanut nollille asti, tässäkin säädöt molemmin puolin niin laitaan kuin menivät. Perusongelma on että perä roikkuu liian alhaalla kuten näissä yleensä. Kun tankki on tyhjä ja ylimääräinen paino pois pyöränkulmat ovat paljon paremmin kohdallaan.

Etupäätä ei ehtinyt yhtään katsomaan valitettavasti.
 
Vs: ast, Galant Dynamic-4 GTI elvytys

Aika aikaa kutakin. Dyny lähti äsken hyvään kotiin, uusi omistaja ilmoitelkoon itsestään jos haluaa :)
 
Vs: Sliderin Galant Dynamic-4 GTI elvytys

Jep, vaikka alunperin ajattelinkin etten ala mistään käyttöautosta tänne jaarittelemaan mitään turhuuksia, niin olen tässä pikkuhiljaa tullut toisiin ajatuksiin. Jo ihan itseni vuoksi että voin lunttailla mitä kaikkea autolle on tullut tehtyä. :)

Astin pelastustoimia kunnioittaen jatkan hänen aloittaman projektipäiväkirjan perään omat juttuni. :)

Auton osto oli aika simppeli, eikä mitään mainitsemisen arvoista sinäänsä. Talvirenkaat vaihdeltiin kesärenkaisiin ja astin painostuksesta kävin ihan koeajolla, vaikka koitin kyllä sanoa että saan tarpeeksi koeajaa sitä kun kotiin ajelen. :p

Kotimatkan aikana tuli heti huomattua muutamat viat mitkä menee korjauslistalle, eli se kardaanin tärinä ja kolina etupäästä. Niihin ajattelin panostaa ensimmäisenä.

Hälytin oli niin naurettavasti kytketty että se poltti sulakkeita. Ja se oli sitten loppupeleissä se eka mitä tuosta tuli korjattua. Syykin selvisi siinä sitä pähkäillessä että miksi hälytin oli kytketty "direct driveksi" eli ajaen suoraa ovissa olevia moottoreita.
Syy oli ilmeisesti? joku galantin tyyppivika että kuskin oven johtosarjasta oli johtoja poikki, peili ei myöskään lämmennyt eikä kääntynyt sähköllä. Johtosarjan anastin glsi galantista ja totesin että liitin mikä tulee kojelautaan ei aivan käy, johtojen määrä oli kuitenkin sama ja ne oli samanväriset. Ilotalon "fiksujen" neuvojen ansiosta ei tarvinnut kun mitata/arvata kolme johtoa siinä liittimen vaihdossa. :D kun hieman yllättäen siinä nipussa oli samanvärisiä johtoja myös.
Sillä kuitenkin lähti kuskin oven sähköt pelaamaan, mukaanlukien keskuslukko. :) Hälyttimestä oli siis revitty tässä vaiheessa ne direct drive kaiutinjohdot ovista pois jo. Eli se ei tehnyt käytännössä mitään muuta kun vilkutteli punaista valoa ja oli tarrat ikkunassa.

ECU:n aukaisin myös ensimmäisten asioiden joukossa kun noi slimmiecut on ollut vähän mitä on.. Tai ainakin kaikki mitä olen nähnyt, ja eipä ollut yllätys tämäkään.. Itseasiassa arvasin jo hajusta kun aukasin tuon ECU:n että mitä on luvassa, ennen kun kerkesin edes elkoja juottamaan pois. :)

main.php


Noh vuotaneet elkot vaihtelin sitten ettei ainakaan siitä syystä jää tielle. :) Tai tule mitään muitakaan mystisiä "vikoja".

Kotimatkalla huomattu kolinan syy löytyi etupäästä, eli tukivarsien takimmat puslat oli väljät, toisella puolella todella väljä, ja myös "yllättäen" vakaajan tangon kumit. Ostin kostoksi kaikki tarvikkeena kun halvalla sai. :) Tarvikkeet kesti nimittäin gti:ssäkin sen ajan mitä se minulla oli ajossa. Sillä hävisi kolinat etupäästä. Samalla tuli rasvailtua toista alapalloniveltä mistä on suojakumi rikki, uusi nivel on hanskalokerossa tottakai. :)

Tässä välissä taisi olla jotain pientä räpellystä ja mankan asentamista sunmuuta ruuvien laittamista paikoilleen, konehuoneeseen taisin pistää tulppien päälle sen suojamuovin. :S Ja lambdan taisin myös vaihtaa kun se ei oikein halunnut vaihdella jännitettä. Hauskaa näin jälkikäteen huomata että dyny alkoi syömään enemmän bensaa ehjällä? lambdalla. :(

Valkoinen auto ei ole tarpeeksi viileä minun hipiälleni ainakaan, edes suomen kesässä. Eli yksi työntäyteinen päivä tuli käytettyä ilmastoinnin asennukseen Ilotalon suurella avustuksella.

Sinäänsä ilmastointiasennus meni kohtuu nappiin, tosin tuli huomattua että gti:n 88vm johtosarjassa on erilainen liitin kompuralle kun 89 dynyssä. Ero on että 88 liitin on 2+1 napainen ja dynyssä 3 napainen. Siinä oli pakko tehdä törkeät ja napsaista liittimet gti:stä ja juottaa ne dynyn johtosarjaan. Kutistesukat päälle. Olisin kehittänyt takuuvarmasti jonkun dynyn johtosarjalle mieluisamman ratkaisun muuten mutta kello oli 01.00 yöllä ja aamulla klo 8.00 oli täyttö. Ratkaisut oli siis aika vähissä. :)

Aamulla täyttö R413:sella ja mehut pysyi sisällä. :)

Ilmastoinnin asennuksen jälkeen tyhjäkäynti oli naurettava kun kompura pyöri, auto oli ihan sammumispisteessä ja kävi pahimmillaan jollain 500rpm kierroksilla. Aikaisemmin olin jo ihmetelly että miksi kierrokset huutaa välillä yli tonnissa, ja auto lähtee kohtuuttoman huonosti käyntiin lämpösänä.

Dataloggeria katselemalla selvisi että ISC on 120 kun kompura pyörii mutta mitään vaikutusta ei ole sillä tyhjäkäyntiin, eli päättelin että tk moottori on jumissa. Säädin vielä siitä tk ruuvista kierroksia pienemmälle kun ei se käynyt silti hyvin vaikka se oli lähes ihan auki, sillä kikalla sain lähtemään paremmin käyntiin tuon.

Tyhjäkäyntimoottorin anastin toki GTi:stä ja puhdistelujen jälkeen se upposi paikoilleen, lämmityskäyttöjen jälkeen tyhjäkäynti jäi huutamaan johonkin 2200 pintaan ja ruuvia kiinni ruuvaamalla sain sen lähes normaaliksi. Vielä jäi häiritsemään korkeahkot kierrokset rullatessa jos oli ilmastointi päällä. ECU:n nollaus ja tilanne vähän parani. Mittasin sitten vielä idle switchin ja se ei välillä toiminut, korjautui ihan löysäämällä vaijeria hieman.
Sen jälkeen vielä viimeinen säätö tk-ruuvista dataloggeria hyödyntäen että tyhjäkäyntimoottorin stepit oli jossain 10-20 askeleen välillä kun auto kävi lämpösänä tyhjäkäyntiä, tyhjäkäynti on ollut täydellinen sen jälkeen. :) Jopa ecun nollauksen jälkeenkin kärsii vaikka heti laittaa ilmastoinnin päälle. : 8)

Myös sisätilasta tuli valot korjailtua, häiritsi suuresti kun kattovalo taisi syttyä kaksi ovea aukaisemalla ja ovissa olevat punaiset godlikevalot taisi syttyä yhdessä ovessa. Kahteen ovikytkimeen auttoi aseöljyn ja vaseliinin yhteiskäsittely, yhdestä oli johto poikki, sen juotin takaisin ja toisessa takaovessa oli jostain syystä sen punaisen valon liitin irti vain. Nyt toimii kaikki punaiset ja myös kattovalo syttyy joka oven aukaisun yhteydessä.

Huomasin myös että nostimien naputus kylmänä on huomattavasti reilumpaa kun GTi:ssä ja viimeinen naula arkkuun tuli siinä kun kuulin naputtelua myös lämpöisällä koneella. Vaihdoin sinäänsä terveennäköiset ja ilmeisesti myös vähänajetut 5w-30 öljyt Shellin 5w-40 öljyihin ja ainakin lämpimällä naputtelu onneksi loppui. Myöskin iloinen huomio dynyssä että nyt 1000km ajetut uudet öljyt eivät ole tummuneet juuri ollenkaan. :) GTi:ssä tummuivat lähes heti.

Kardaanin tukikumit/laakerit (MB505495) saapuivat viimeviikolla Mr. Puhakan mukana tänne, vaikkakin tulivat siis jenkeistä ~60e kappalehintaan. (Suomessa 127e kpl) Tarkoitus oli niiden vaihdon yhteydessä myös vaihtaa jakolaatikon stefa kun epäilin että sieltä vuoti/roiski öljyä hieman. Ast oli laittanut tarvikestefan ja itse ostin alkuperäisen sitten tilalle.

Kuitenkin jakolaatikon vuoto oli se vanha kunnon "yoke" joka vuosi sen metallilätkän välistä, joku sitä oli joskus tiivistellyt silikonilla ja korjaus siihen oli uudet tiivistemömmöt. Nyt ei parin päivän havainnoinnilla onneksi ole roiskinut öljyä, eli se kikka piti, ainakin johonkin asti. :) Fiksuinta taitaa olla tilata "recall" yoke jenkeistä ja laittaa se tuon tilalle, sitten kun se on ajankohtaista. Tarvikestefa nyt kuitenkin vaihtui orggikseen vaikkei siinä mitään vikaa ollutkaan. :)

Tukilaakerien vaihdosjeesistä kiitosta Samitsulle, itellä oli vielä hakusessa siinäkin vaiheessa asiat kun kardaani oli lattialla, esim se että miten ihmeessä ne ristikot saa ehjänä auki. No sekin selvisi. Myös kaikki värinät hävisi kaikilla nopeuksilla tukikumien vaihdolla, ei voi olla kun iloinen. :)
main.php


Tänään tuli sitten vielä pakosarjan järkyttävät halkeamat paikattua kaverin kanssa ihan migillä, jännä nähä mitä käy. Kyllä se tuntuisi äänien perusteella vallan vuotamattomalta. Sitä en tiedä että kuinka kauan sitten. Sinäänsä pakosarjassa ei montaa halkeamaa ollut, kuusi taidettiin löytää.. Nelospytyn kohdalla taisi olla ainut halkeamavapaa alue. :F
main.php


--

Tässäpä tälläinen hirmupostaus, kuukauden duunailut yhteen pötköön. Ehkäpä kestää hieman siistimpänä tulevaisuudessa. :)
Vielä reminderi keskustelupuolelle:
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=18765.0
 
Vs: Sliderin Galant Dynamic-4 GTI elvytys

Noniin. Tänään tuli sitä auton "alkuperäistä" lambdaa käytettyä vielä piipussa ja varmistettua että se on todellakin rikki. Missään vaiheessa ei tainnut lambdajännite nousta yli 0,5v. Tyhjäkäynnillä jännite oli jotain 0,2v luokkaa. Samalla lambdajumpalla sitten ostin Samitsun kattavista varastoista, uuden alkuperäis lambdan dynyyn. Ja sain palautettua Ilotalolle siltä lainassa olleen lambdan. Kyllä nyt kelpaa ajella uusi (orggis) lambda piipussa. :)

Myös ilmanputsari tuli tänään vaihdettua kun siitäkään ei ollut ihan täyttä varmuutta että millon viimeeksi sitä on vaihdeltu.
 
Vs: Sliderin Galant Dynamic-4 GTI elvytys

Dynyn bensamittari kyllä jaksaa kummastuttaa, tuo ei voi olla mitenkään normaali. Tänään ajoin yhteensä 50km ennen kun laitoin bensatankin ihan täyteen. Ennen täyttöoperaatiota siis bensamittari näytti hieman vajaata puoltaväliä, 40km kun ajelin niin se laski kokonaan keltaiselle. Siinä pysähdyin hetkeksi, ja kun jatkoin matkaa niin kas kummaa, mittari näyttää taas vähän vajaata puoltaväliä. Viimeisellä 10km pätkällä se vielä hieman laski, muttei lähellekkään keltaista.

Eikai tuo nyt voi mitenkään olla normaalia käytöstä? Olisiko anturissa sitten tuossa yhdessä kohdassa "kuollut" kohta missä se pyrkii nollille ja lähtee taas nousemaan kun se kohta on ohitettu..

Ainakaan GLSi:ssä ja GTi:ssä ei ollut tuollaisia identiteettiongelmia bensamittarissa. :S

Noh, kohta on tulossa 3000km kestotesti dynylle, siinä varmaan jotain vinkkejä dynyn bensamittarin järkevyydestä kerkeää saamaan. :)
 
Vs: Sliderin Galant Dynamic-4 GTI elvytys

Projektipäiväkirja..

Noh, nyt on dynyyn tullut keräiltyä viikossa reilu 3200km, ja reissu meni kohtuu onnistuneesti.

Bensaakin kului suht siedettäviä määriä eikä jäänyt ns. paskanmaku suuhun sen suhteen. :) Auto oli kuitenkin ihan täyteen pakattu, kontti täynnä tavaraa ja sisälläkin mihin mahtui. Ja 4 henkilöä kyydissä koko matkan. Tuolla kuormalla kyllä jyrkkiä vuorenrinteitä kaasu pohjassa ajellessa tuli mieleen että mitenhän naurettava tapaus se 8v 4wd galant onkaan.

Ouluun asti ajettiin "halvalla bensalla" ja siitä eteenpäin pistoolista täytettiin joka tankkauksella tankki niin täyteen kun sen siedettävässä ajassa sai. Yllättävän paljon mahtuu "ylimääräistä" tankkiin jos jaksaa pikkuhiljaa lirutella sinne ja samalla päästellä ilmoja karkuun, jotain 10l ainakin menee ekstraa verrattuna siihen missä alkaa huoltiksen pistooli napsumaan.

main.php

Eka yöpyminen oulussa, tarkkasilmaisimmät varmaan arvaa että missä..

Km lukema n. 550

Oulusta jatkettiin Kemin ja Muonion kautta Kilpisjärvelle, Kemissä pysähdyttiin senverran pitkään että oli aika myöhä kun oltiin Kilpisjärvellä. Kaikennäköisiä ötököitä tuli tapettua matkalla aika reilusti, ja suurin osa "saasteesta" keulalle tulikin Kemi-Kilpisjärvi välillä.

Muoniossa käytiin syömässä ja kaupassa. Ja naureskeltiin 90 luvun mondeolle missä oli taksimerkki katolla. :)
Km lukema 949, bensaa 34,94L

Yllättävää kyllä ekat porot näkyi tiellä vasta Muonion jälkeen ja matkalla oli muutenkin hyvin vähän tiukkoja tilanteita niiden kanssa, ihan pari kertaa vaan joutui jarruttamaan about täysillä.

main.php

Ötököiden hyökkäys :)

main.php

Dyny Saanan "juurella"..

Kilpisjärvellä laitettiin bensaa tankkiin seuraavana aamuna, ja lähdettiin Norjaan, tarkoitus oli ajaa Altaan.
Km lukema 1133, bensaa 17,49L (kilpisjärvellä oli mittarin vieressä hirveä monttu ja ilmeisesti sen takia meni bensaa vähän enemmän tankkiin)

Altassa käytiin keskustassa pyörimässä kumpanakin päivänä, ja majoituimme leirintäalueella "Övre Altassa" Altajoen vieressä.

main.php

Dyny vartioi mökkiä..

Km lukema 1482, bensaa 27L

Altasta jatkoimme saarelle missä myös Nordkapp / North Cape sijaitsee, maisemat oli todella hienot oikeastaan koko matkan, välillä oltiin 450m korkeudesta merenpinnasta ja itseasiassa sille saarellekkin mentiin sellaisen merenalaisen tunnelin läpi mikä laskeutui 210 metriä meren alapuolelle, kolmosella kierrokset 4krpm kun mentiin sinne tunnelin pohjalle ja silti vauhtia tuntui olevan liikaakin, ja ylöspäin taas melkein kaasu pohjassa. :D Menomatkalla oli vielä asuntoauto edessä ja se savusi mustaa koko sen nousun.

Saari on myöskin puurajan pohjoispuolella, eli maisemat oli hieman erilaiset kun muualla norjassa tai suomen Lapissa. :)

main.php

Puita kasvaa..

main.php

Kuumottava tunneli :<

Tunnelin jälkeen oli heti tietulli jossa joutui maksamaan vaatimattomat 280nok 4 hengeltä ja henkilöautolta että pääsi "saarelle". Ilmeisesti sillä katetaan tunnelin rakennuskustannuksia.

Kävimme taas syömässä Honningsvåg nimisessä kylässä joka oli isoin tuolla saarella. Sitten kävimme illalla nordkappissa, mutta ei ajettu autolla ihan sinne päähän, koska se oli kamala turistirysä ja olisi maksanut yli 400nok per lärvi! #¤"%! 1600nok on vähän liikaa moisesta. (mökki missä yövyimme tuolla saarella oli kaikilla mukavuuksilla, ml suihkut ja tv:t, ja se maksoi 1000nok)

main.php

Kuva kuitenkin tuli otettua ihan nordkappin kulmilta.

Saarella vietettiin pari päivää ja käytiin kaikki kylät läpi mitä siellä oli, todella kiva paikka oli. :) Bensaa paloi takuu varmasti enemmän kun jossain perus korttelirundissa kun suurin osa matkoista sisälsi niitä 10% nousuja missä tyyliin noustiin merenpinnasta 400m ja takaisin jne.

main.php

Säästömiehen unelmatie :)

main.php

Seuraavana päivänä ajoimme yhteen pikkukylään ja siellä oli nähtävyys nimeltä Kirkeporten, eli luonnon tekemä lohkare missä on reikä mistä paistaa keskiyön aurinko aina läpi, tosin olimme päivällä siellä niin se jäi näkemättä. Kylästä oli lyhyt matka siihen, mutta aikaa meni kun joutu kiipeämään vuoren yli. :c

http://www.mitsubishiclubfinland.com/galleria/main.php?
g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=21516&g2_serialNumber=2
Kuva kylästä, otettu vuoren päältä mistä pääsee Kirkeporteniin. Tuossa jalkapallokentällä sitten makoilee poroja auringon otossa. :D

Tankkaus ja kaupoillakäynti Honningsvågissa.
Km lukema 1824, bensaa 31L

Honningsvågista lähdimme kohti Tanaa, jouduimme ajamaan aika paljon ylimäärästä, mutta laiva olisi taas maksanut tuhansia kruunuja, ja halvemmaksi tuli ajaa. :(

Ensimmäinen vikakin tuli sitten ilmi, juurikin tietullissa ennen sitä hirveää tunnelia mikä menee meren ali. Vasemman takaoven johtosarja päätti juuri siinä lahota ja ikkuna jäi alas kun maksettiin tietulli, no tunneli sitten ikkuna auki ja tunnelin jälkeen heti leatherman toimien johtimena ikkuna ylös ja matka jatkui.

Toinen vika tuli myöskin tuolla pätkällä, öljyvalo syttyi. Ihan varma en ole että mistä se johtui, mutta öljynjäähdytin oli ihan viileä. Valo sammui hetken päästä tyhjäkäyttelyjen ja jäähdyttelyjen jälkeen ja ei syttynyt enää koko matkan aikana, seuraavalla pysähdyksellä oli taas jäähdytin lämmin. Liekkö termari juminut sitten ja öljyjen lämpötila noussut liikaa. Kokeilin vielä kerran jossain sitä jäähdytintä ja se oli taas kylmä, valo ei kyllä palanut.

Illalla saavuimme suomeen takaisin Utsjoelle, ja heti tärppäsi mökkipaikka Utsjoen rannalta.
Aamulla aikaisin tankille, ja kohti Kuusamoa, tuo siivu taisi olla pisin ajomatka 580km..
Km lukema 2261, bensaa 34,34L

main.php

Tuolla välillä oli ensimmäinen kunnon porotokka tiellä, tosin nuokin olivat jalkeilla eikä tarvinnut kovin pitkää odotella että suvaitsivat siirtyä pois tieltä.

Kuusamoon saavuttiin kohtuu ajoissa, pitkästä ajomatkasta huolimatta. :)
Bensaa paloi aika reilusti, koska tuosta ~600km matkasta ajeltiin varmaan 80% 100km/h.

Seuraavana aamuna taas bensaa tankkiin ja kohti Siilinjärveä.
Km lukema 2829, bensaa 52,28L

Siilinjärvellä viimeinen tankkaus täyteen.
Km lukema 3227, bensaa 36,00L

Tuossa vielä yhteenvetona kaikki tankkaukset, ja niiden väliset matkat.

184km 17.49L
349km 27L
342km 31L
437km 34,34L
568km 52,28L
398km 36L
yht:
2278km 198,11L eli 8,7L / 100km?

Jos laskin oikein, niin ei todellakaan ole huono kulutus kun matkassa on helvetisti vuoristoajoa ihan täydellä autolla. :) Ilmastointi oli myös päällä suurimman osan matkasta, ja tuhat kilometria tai yli tuli ajettua satasta.

main.php

Vielä viimeinen kuva keulasta siilinjärven kohdalta.

Kaikennäköistä sittisontiaista kyllä lensi niin paljon että näkyvyyttä haittasi aika reilusti, varsinkin suomen puolella. :)

Kaikki kuvat osoitteessa:
http://kaappi.servebeer.com/gallery/main.php?g2_itemId=68627
 
Vs: Sliderin Galant Dynamic-4 GTI elvytys

Projektipäiväkirjan puolella on ollut hiljaista.. Viimeviikkoisten ratapäivien jälkeenkään ei ole paljoa sanottavaa.

Rata-ajossa tein huomion että myös Dynyssä nousee lämmöt kun ajaa kaasu pohjassa ilmastointi päällä, eli sama ongelma vaivaa kun GTi:tä. Tosin dynyssä lämmöt ei nouse normiajossa koskaan. Noh ajon kun jaksoitti silleen että pari kolme lappia täysillä ja sitten yksi jäähdyttelykierros niin ei ongelmia tullut. Samalla renkaat sai levähdystaukoa hieman.

Ekopullat (205/65 15) osoittautuvat kuvien perusteella hieman alletaittuvaksi, vaikkei sitä nyt ajossa niin kauheasti huomannut. Jännää on myös se että kuvista näkyvä kallistelu ei kauheasti tuntunut ohjaamon puolelle.

CE valokin vilkahteli vielä pari kertaa kun oltiin lähössä pois radalta, syytä en tiedä, en jaksanut edes yrittää lukea vikamuistia koska "vika" korjaantui itestään. :)

Vaihteisto tuntui toimivan yllättävän hyvin tuollaisessa kepitysajossa. Liekkö sitten syynä öljyjen lämpö tai joku muu, vai liekkö kytkin irrotti paremmin suuren käyttöasteen takia..

Jatkuu taas joskus. :)
 
Vs: Sliderin Galant Dynamic-4 GTI elvytys

Joo-o, tänään tuli alotettua tuo pohjan massausprojekti, ajattelin tehdä sen jotakuinkin kunnolla, ja tänään meni about koko päivä ja sain valmiiksi suunnilleen 1/3 pohjasta mitä olisi tarkoitus massata sit tulevaisuudessa. (lähitulevaisuudessa, mielellää enne talvee)

Saakutin hidasta touhua tuo on kun pellille asti hankaa. Pohjamaalin päälle tuli joku 2 komponenttimähnä. Ihan kelpo myrkyltä vaikutti. :)

main.php

Tässä on vähän aherrettu pellille pintaa, ensiksi vingulla teräsharjalaikkahässäkän kanssa massat pois ja neekerintukalla sitten mahdolliset ruosteet ja muut sonnat + karhennus.

main.php

Tässä lämitty hengittävä pohjamaali.

main.php

Tuossa sitten lämitty sitä kakskomponenttiä.

main.php

Toisesta kulmasta vielä tuota pintamaalia.

Hitsattavaakin löytyi, ei mitään pakollisia paikkoja, olisi selvinnyt ranettamalla mutta voisi tehdä ihan kunnolla. Jäljellä siis hitsaukset, niiden maalaus, toinen puoli ja sitten se massaus..

Hirveää touhua. :(
 
Vs: Sliderin Galant Dynamic-4 GTI elvytys

Viimeviikonloppuna tuli taas jatkettua tuota maalaushommelia.. Nyt se alkaa olemaan massauskondiksessa jo. Peltiäkin vasemman takakaaren etuosaan vaihdettiin, kuten aikaisemmin mainitsin. Oikealla puolella ei onneksi ilmennyt moiseen tarvetta. Eli nyt oli oikea puoli vuorossa ja perinteiset pellille vedot tuli suoritettua, apuna oli myös joku motonetista ostettu leikkikalu hiekkapuhallin, mikä kyllä välillä ihan ajoi asiansa eikä edes suihkutellut hiekkaa minne sattuu. Valillä sitten taas suihkutteli. :)

main.php

Tässä kuvassa näkyy hyvin kun sillä hiekkapuhaltimella töpöteltiin menemään. Missään nimessä nopea ja tehokas se ei ollut, mutta joihinkin paikkoihin pääsi paremmin kun perinteisillä hiontamenetelmillä. :)

main.php

Etupäässä sai taas aika tunteella ottaa vanhaa maalia/massaa/ruostetta pois..

main.php

Myös noissa "vakipaikoissa" oli päässyt kivet iskemään massat ja maalit mäelle ja ruostetta esiintyi, kuvan keskellä on tosin yhdessä tuollaisessa rypylässä ihan lommo, että liekkö siihen iskenyt peruskallio tai joku muu vähän kiinteämpi objekti jossain ralliek:lla. Ei kylläkään minun aikana kun senverran oli jo kerennyt ruostua. :)

main.php

Vasemmanpuoleinen pyöränkotelo oli se mihin tuli uutta peltiä tuonne alas, muuten olivat kyllä todella yllättävän hyvässä kunnossa, kaipaisivat pesua ja massaa seuraavaksi. :)

main.php

Oikealla ei ollut mitään korjattavia tuhoja, jotain pientä pintaruostumista oli havaittavissa mutta siitä selvisi hiomalla ja maalileikeillä.

main.php

Sama pyöränkotelo pintamaalattuna.

main.php

Tässä taas vakipaikka kuvattu maalattuna auton perästä päin. Myös hieman jotain palkkia ja muuta settiä on saanut edellämainitut operaatiot niskaansa.

Koteloihin tuli kotelosuojaa, massauksen yhteydessä laitetaan sitä vielä palkkeihinkin. Auton peräpää jäi nyt ainakin hiomatta, pitää massauksen yhteydessä sitä katsella että kärsiikö sen massata vai maalata vai mitä sille tekee. Muistelisin ettei siellä mitään tuollaisia kovin hälyyttäviä ruostumisia ollut käynnissä. Voin toki muistaa väärinkin. :D
 
Vs: Sliderin Galant Dynamic-4 GTI elvytys

Tuli tuossa viimeviikolla tehtyä sellainen havainto että oli kesälaatuiset pesunesteet säiliössä, huomasin siinä vaiheessa kun aukaisin konepellin ja letku lensi palasina silmille. :)

Eilen sain sitten audienssin lämpimään talliin ja letku vaihtui ehyeen ja tulpat myös. Tulpat olivat hieman vaaleat jostain syystä, vaikka seosmittarin mukaan enemmänkin rikkaalla ollaan.

Leimallahan tuo pitäisi tämän vuoden puolella vielä käyttää..
 
Vs: Sliderin Galant Dynamic-4 GTI elvytys

Tätäki vois välillä päivittää..

Auto tuli katsasteltua tuossa vuodenvaihteessa.. Mutta jääradalle pääsy aiheutti muutamia syitä miksi tänne nyt naputtelen, tässäpä ne:

Dynamicistä löytyi näköjään perämurikka Saarijärvellä talvipäivien jääratasettien yhteydessä, ihmettelinkin hieman kun sen voimansiirto ei ole juurikaan mitään ääniä päästellyt vaikka nyt on jo mittarissa 404000km. Kolahdellut on joskus vaihtotilanteissa ja norjanreissulla jotain ääntä olin huomaavinaani.. Noh saarijärvellä asia muuttui hieman, kolahdukset lisääntyi ja pieni jurina kuuluu moottorijarrutuksessa 3000rpm kierroksilla vaihteesta riippumatta. Ei mielestäni mitään kauhean huolestuttavaa silti. :)

CE valo vilkkui myös saarijärvellä, varsinkin jarruttaessa. Painoin taas lämpöanturin pistoketta ja se loppui. Joko nyt on käynyt kaksi kertaa hyvä flaksi tai sitten se oikeasti se liitin on jo väljä. :D (sama kävi viimekesänä alastarossa)

Pariin otteeseen on tullut ajettua jääreisinkiä myös täällä kotikulmilla Taipalsaarella. Viimeviikonloppuna alkoi 4WS valo palamaan välillä, korjautui nesteen lisäyksellä.

Tänäviikonloppuna ihan huomasin että sitä vuotaa jostain, ja se tuntuisi olevan ajoittaista? :eek: Vuoto on kuitenkin pieni jokatapauksessa.

AST:n aloittama puskurin "koulutus" sai vihdoin ja viimein jatkoa, halkeama sai pienen penkkakosketuksen, ja se suureni muutamalla sentillä, ei aiheuttane toimia. :) Olen toki itsekkin hieman penkkaa hivotellut, mutta aina on tuurilla ollut toinen kulma.

Lauhat kelit näköjään sulatti myös kolmeviikkoisen useita senttejä paksun jääpeitteen pyöräkoteloista ja helmoista. Koitin itse viimeviikonloppuna sulatella niitä 3h lämpimällä parkkihallihoidolla, tuloksetta. Arvelinkin että kevät ne viimeistään sulattaa.. :D

Dynamic on kyllä hieno auto, jäärataa tosin joutuu kiertämään aikapitkälti kakkosvaihteella. Kolmosella hommasta häviää kaikki hauskuus. Piikeillä varmaan edes jaksaisi ihan kovin helpolla kulkea kolmosvaihteella..
 
Vs: Sliderin Galant Dynamic-4 GTI elvytys

Joo, kovasti vaikuttaisi että ATF karkaa jostain hammastangosta, eikä ihmekyllä niistä putkista mitkä siihen on ympärille kietoutunut.

ATF:ää tulee sen suojakumin välistä kun kääntää, eikä sitä valu kokoaikaa, liekkö se kumi sitten täyttyy ja spruuts -efecti tapahtuu kun kääntelee..

Varmaan hitsin kiva homma korjata..
 
Vs: Sliderin Galant Dynamic-4 GTI elvytys

Jep, Dynamicin ja minun taival päättyi äsken. Pakko sanoa että harmitti myydä, ihan pirusti. Mutta kahdelle E39A:lle ei ole nyt käyttöä.

Dynamic oli hyvä auto, ja sen kanssa oli lähinnä ajamista, ei jatkuvaa remppausta.

Katsotaan jatkuuko tämä topic tulevaisuudessa, vai pitääkö siitä poistaa takalasista kerhotarra.. ;)
 
Vs: Galant Dynamic-4 GTI elvytys

Tämä "kiertopalkinto" on ollut minulla jo jonkin aikaa mutta nyt kun aloin sitä kunnostelemaan katsastusta varten niin tuli mieleen laittaa asiasta jotain tännekin... :) Eli auto on nyt kolmen tai ehkä useammankin kerholaisen (Ast,Slider,Suhva) kautta kulkeutunut tänne loppusijoituspaikkaansa mistä sitä ei enää koskaan myydä... :) Edellä mainituille herroille kiitokset siitä että autoa on jo laitettu ja laitatettu ihan kohtalaisesti mutta melkoinen työmaa on edessä että saan tästä omia vaatimuksiani vastaavan ajokin korjaamon käyttöautoksi... :) Tässä vaiheessa tyydyn ihan pakollisiin juttuihin että saan leiman paperiin ja auton lopputalveksi mutta myöhemmin alkaa perusteellisempi läpikäynti... (tuskin kuitenkaan ison projektin muodossa koska niillä ei ole enää nykyisin tapana valmistua) Siinä vaiheessa jos jotain kirjoittelen niin aloitan kokonaan uuden aiheen syystä ja toisesta ja autossa saattaa olla eri kilvetkin...

Tähän hätään laitettavia juttuja ovat ainakin etusatulan herkistys,etujarruletkun vaihto,takapalat,vasen takapyörän laakeri,lämmityssäätimien valaistus,kitkarenkaat vanteille,pyöränsuuntaus ja ehkä vielä jotain muutakin pientä... Aika monta osaa tai osaparia on vaihtunut jo edellisillä omistajilla,mutta jatkossa tähän autoon vaihtuu joka ikinen osa missä on jotain sanomista,joko uuteen alkuperäiseen,uuteen tarvikkeeseen tai vähintään ehjempään käytettyyn osaan... Pitemmän päälle on tavoitteena saada tästä teknisesti ottaen yksi maan paraskuntoisimmista dynamiceista ja ruostekin olis tarkoitus pitää poissa... :) Mitään sen suurempaa pintakiiltoa en kuitenkaan tavoittele koska tästä tulee käyttöauto ja sitä tarkoitusta se vain häiritsisi... :)
 
Vs: Galant Dynamic-4 GTI elvytys

No niin nyt on niinsanotusti leima paperissa ja ilmeisesti tällä hetkellä maan ainoat ja viimeiset alkuperäiset takapyöränlaakerit tallilla eli tämän talven nelivetoautoilu vaikuttaa jo lupaavalta... :) On tuollaisellakin vaan hauskaa ajella talvikelissä... :)
 
Takaisin
Ylös Bottom