Galant E33 -92 Automaatti, Öljyjen tarkistuksesta

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Eli ohjekirjassa ei muistaakseni mainittu miten nuo öljyt tarkistetaan kuumana. Ilmeisesti se tikku painetaan takas pohjaan/kiinni? vai jätetäänkö huulille? (kuten kai esim. ohjaustehostimessakin) Ja tätä ennen käydään kaikki vaihteet autossa läpi ja jätetään kummalle vaihteelle (n vai p), pitikö auton olla käynnissä?

*EDIT*

Kyllä se ohjekirjassa suurpiirteittäin luki, eli ilmeisesti näin.

Auto lämpimäksi.
P päälle, Käsijarru päälle, ja käynnissä.
Vaihde kerrallaan alas asti, joka vaihteella odottelee hetken.
sitten N päälle ja mittatikulle.

Ohjekirja ei kertonut että pitääkö tuo ottaa aiemmin pois, ja putsasta mut ilmeisesti ei.
Luki vaan että pitää putsata tikku ennenkuin laittaa takas.
 
Vs: Galant E33 -92 Automaatti, Öljyjen tarkistuksesta

Kyllä se noin suurinpiirtein menee kun automaatista kyse.
Lootan öljyt lämpöseksi ja selataan vaihteet läpi ja jätetään N:lle.
 
Vs: Galant E33 -92 Automaatti, Öljyjen tarkistuksesta

Tuon mallin loodan ei edes tarvi olla lämmin kun niitä katsoo, sielä on tikussa "COLD" viiva jonka yli sen öljyn pinnan pitäis olla kylmänä..

Kyllä se tikku pitää pyyhkäistä puhtaaksi ja sen jälkeen laittaa takas ja sitten vasta katsoa.. ainakin itsellä näyttää muuten ihan mitä sattuu..

Ihan OT:na, paljonko sulla puhakka on koneen kierrokset kun ajat mittarin mukaan 100km/h niin että turbiini on lukkiutuneena..?
 
Vs: Galant E33 -92 Automaatti, Öljyjen tarkistuksesta

mikki87 sanoi
Tuon mallin loodan ei edes tarvi olla lämmin kun niitä katsoo, sielä on tikussa "COLD" viiva jonka yli sen öljyn pinnan pitäis olla kylmänä..

Kyllä se tikku pitää pyyhkäistä puhtaaksi ja sen jälkeen laittaa takas ja sitten vasta katsoa.. ainakin itsellä näyttää muuten ihan mitä sattuu..

Ihan OT:na, paljonko sulla puhakka on koneen kierrokset kun ajat mittarin mukaan 100km/h niin että turbiini on lukkiutuneena..?

Tarkistan huomenna, 100km/h mittarin mukaan (ei todellista?), on varmaan jotain 2300rpm tai jotain, mut katsonpa huomenna.
Ja itellä kans tikku näyttää mitä sattuu jos lämpimänä veivaa vaihteet läpi tikku paikallaan, Hotin yläreunassa oli.

Miettinyt vaan kun on alkanut ehkä(?) downshifteissä ja upshifteissä aina välillä "nykäsee" hiukan.. Ei kuitenkaan aina, jotenkin luulen että liittyy turbiinin lukitukseen.
 
Vs: Galant E33 -92 Automaatti, Öljyjen tarkistuksesta

Kannattaa vaihtaa ne öljyt sinne laatikkoon, mulla nimittäin pehmeni huomattavasti nuo vaihdot sen jälkeen.. mä venytin liian kauan sitä öljyn vaihtoa, rupes jo OD pikkusen luistamaan ja seurauksena 3kpl sinisiä ja metallille kuluneita kytkinlevyjä.. :seina

Joo mittarin mukaan kun ajat sitä tasaista 100km/h, itsellä on jotain 2300-2400rpm.. mietiskelin vaan kun vaihdettii tohon Hessu78:n autoo toi -92 mallin loota niin siinä on kierroksia suunnilleen 2000, tosin jätettiin sinne se -91 mallin turbiini eikä tota uudempaa..
 
Vs: Galant E33 -92 Automaatti, Öljyjen tarkistuksesta

mikki87 sanoi
Kannattaa vaihtaa ne öljyt sinne laatikkoon, mulla nimittäin pehmeni huomattavasti nuo vaihdot sen jälkeen.. mä venytin liian kauan sitä öljyn vaihtoa, rupes jo OD pikkusen luistamaan ja seurauksena 3kpl sinisiä ja metallille kuluneita kytkinlevyjä.. :seina

Joo mittarin mukaan kun ajat sitä tasaista 100km/h, itsellä on jotain 2300-2400rpm.. mietiskelin vaan kun vaihdettii tohon Hessu78:n autoo toi -92 mallin loota niin siinä on kierroksia suunnilleen 2000, tosin jätettiin sinne se -91 mallin turbiini eikä tota uudempaa..

Ois tosiaankin tehtaan mukaan (tuossa on täys mitsubishin huoltokirja), öljyn vaihtoon vielä 20tkm matkaa. (320tkm) (kirjoitettu ihan paperille, eivät ole 280tkm huollossa vaihtaneet)
 
Vs: Galant E33 -92 Automaatti, Öljyjen tarkistuksesta

J. Puhakka sanoi
Ois tosiaankin tehtaan mukaan (tuossa on täys mitsubishin huoltokirja), öljyn vaihtoon vielä 20tkm matkaa. (320tkm) (kirjoitettu ihan paperille, eivät ole 280tkm huollossa vaihtaneet)

Edelleen se 90tkm on varmaan noille vanhoillekki lootille aika pitkä väli, ja kun huolto ei sitä jaksa yleensä (?) huuhdella. Jos ei oo ihan kirkkaanpunaiset niin vaihtoon vaan ja ämpylöinti seis :)
 
Vs: Galant E33 -92 Automaatti, Öljyjen tarkistuksesta

mikki87 sanoi
Joo mittarin mukaan kun ajat sitä tasaista 100km/h, itsellä on jotain 2300-2400rpm.. mietiskelin vaan kun vaihdettii tohon Hessu78:n autoo toi -92 mallin loota niin siinä on kierroksia suunnilleen 2000, tosin jätettiin sinne se -91 mallin turbiini eikä tota uudempaa..

Aamulla ajoin mittarin mukaan (vaihteenvaihdot eivät tuntuneet alaspäin) (ilma viileämpi), niin oli 2300-2350rpm) @ 100km/h todellista.
Ja nyt illalla kun oli kuumempi (vaihteenvaihdot tuntuu välillä) (ilma +25), niin oli 2200-2250rpm) @ 100km/h wut? ??? (93km/h todellista)
 
Vs: Galant E33 -92 Automaatti, Öljyjen tarkistuksesta

Onkos askissa joku lämpötila-anturi tai jotain?
Katselin tuossa eilen Mutilla niin väitti että 170 astetta ois lämpötila vaikka kylmänä ;D

(veikkaan tosin että MUT ei nyt tajua jotain..)
 
Vs: Galant E33 -92 Automaatti, Öljyjen tarkistuksesta

Sen verran otan keskusteluun kantaa ettei kannata kauheesti pitkittää sitä öljynvaihtoväliä oma suositukseni on ollut 60000km/ 2 vuotta vaihtoväliksi.
Vehon kautta ei saa enään läheskään kaikkia kuluvia osia e33 automaattiin esim. planeettapyörästöjä ym..... joten jos meinaa ko. tomaatilla ajella vielä pidemmän aikaa ei kannata ämpylöidä vaan vaihtaa ne öljyt ajoissa jolloin kestoikä pitenee.
Automaatin toimintahan perustuu öljyn liikkeeseen/ paineeseen joten ne kannattaa pitää kunnossa..... ;)
 
Vs: Galant E33 -92 Automaatti, Öljyjen tarkistuksesta

Niinjoo, laitetaan nyt tännekkin. Coltti näytti mutilla katsottuna että ~60astetta, hetken oli kerkennyt seisoa ajojen jälkeen. Todella vahvasti viittaa siihen että 170 on virhenäyttämä. Voisi myös selittää ne itkut että kickdown ei pelaa kunnolla.
 
Vs: Galant E33 -92 Automaatti, Öljyjen tarkistuksesta

Taidan myös kuulua tuohon kerhoon että öljyt vaihtoon asap. Jotain ei punaista ainettahan tuolla tikussa näytti majailevan ja kylmänä jotkut vaihdot on aika teräviä.

Sitä en tiedä että jääkö tuo "ammattimiehen" hommaksi tuo öljynvaihto vai onnistuuko kotikonstein tia jonkun muun vähän fiksumman kun minun avustuksella. :)

Valvolinen Maxlife ATF täyttäs näköjään mitsun Diamond SP-II ja SP-III luokitukset, aika harvat öljyt täyttää. Tuota vois ainaki huuhtelumielessä tarjota. :)
http://www.valvoline.fi/automaatti_vaiht_maxlife/automaattivaihteisto_maxlife.html

Vai meinaatteko että noissa vanhemmissakin tuo öljy on "pyhä asia" niinkuin esim 8g galantissa?
Ei sillä että olisin mitään 5e litra mobilin atf:ää sinne tunkemassakaan..
 
Takaisin
Ylös Bottom