Galant GDI -00 Pätkii

Hoikkis

New Member
Liittynyt
12 Elokuu 2010
Galant GDI -00 päätti sitten alkaa ajossa pätkimään. Eli kylmällä koneella toimii vielä hyvin mutta kun kone lämpenee sytyttää
moottorin vikavalon ja alkaa pätkimään. Vikakoodiksi antaa P0190 Fuel RAil Pressure Sensor circuit halfunction. Eli bensapuolella on vikaa.
Bensasuodatin on vaihdettu. Kaasua painaessa vähänkin reippaammin niin auto ei jaksa mennä ja pätkii. Pintakaasulla toimii jotenkin.
Alkaa vaan autot loppumaan kesken kun myös talouden toinen mitsu on myös rikki.
 
Vs: Galant GDI -00 Pätkii

Ei kukaan osaa sanoa mitään neuvoa?? Bensalinjat on käyty läpi ja kaikki tuntuvat olevan auki ja kunnossa.
 
Vs: Galant GDI -00 Pätkii

Hoikkis sanoi
Ei kukaan osaa sanoa mitään neuvoa?? Bensalinjat on käyty läpi ja kaikki tuntuvat olevan auki ja kunnossa.

pitäis katsoa mitsun testerillä et paljonko siellä on painetta, tod näk. painetta on alle 20baria korkeapuolella ku pitäisi olla n. 40-60baria...
Voi olla että myös tuo paine anturi siinä on viallinen. Tai sitten joku muu vika korkeapainepuollella, tai sitten toimiiko siirtopumppu eli tuleeko siihen korkeapainepumpulle n. 3barin paineella bensaa..
 
Vs: Galant GDI -00 Pätkii

Webtrap_86 sanoi
pitäis katsoa mitsun testerillä et paljonko siellä on painetta, tod näk. painetta on alle 20baria korkeapuolella ku pitäisi olla n. 40-60baria...
Voi olla että myös tuo paine anturi siinä on viallinen. Tai sitten joku muu vika korkeapainepuollella, tai sitten toimiiko siirtopumppu eli tuleeko siihen korkeapainepumpulle n. 3barin paineella bensaa..

Pystyykö EvoScanilla mittaamaan ton korkea painepuolen??
 
Vs: Galant GDI -00 Pätkii

Meneekö GDI sama bensapumppu siirtopumpuksi kun esim V6 mallissa on perus pumppuna? Entä voiko Suuttimet vaikuttaa tohon vikaan mitenkään?
En tiedä onko tässä vehkeessä suuttimet ikinä käynyt missään huollossa.
 
Vs: Galant GDI -00 Pätkii

varaosanumeron mukaan eri pumpassy mutta voi olla että itse pumppu on sama mikä tulee siihen tankkivarusteeseen kiinni... ei tarkempaa tietoa itsellä...
 
Vs: Galant GDI -00 Pätkii

Korkeepainepumpussa olevan paineanturikin voi ihan mitata yleismittarilla.
Samoten korkeepainepumpussa on 2 mikrosuodatinta jotka voivat olla tukossa. Maksaa tiskillä ~3e kpl

Lisä infot löytyy täältä:

http://autodata.ru/article/gdi/
 
Vs: Galant GDI -00 Pätkii

Vikaa ei ole vielä saatu korjattua. Vkl pääsee mittaamaan bensanpaineita. Osaako joku sanoa mitä tekee tommonen
osa tankin bensasuodattimen moottorille menevässä lähtössä?? Eli siinä päässä missä on panjoliitin ja
kyseisestä laitteesta menee tankkiin letku.
 
Vs: Galant GDI -00 Pätkii

Löysin mitsun kuvista että toi "mystinen" osa olis "Regulator, Fuel pump pressure". (Alla kuva.)
Miten tämän osan pitäisi oikeen toimia? Tosiaan on panjoliitoksella bensasuodattimessa ja tosta säätimestä menee tankkiin letku.
Toinen letku lähtee koneelle.
 

Liitetiedostot

  • bensaosa.jpg
    bensaosa.jpg
    46.5 KB · Lukukerrat 768
Vs: Galant GDI -00 Pätkii

vastaava murkula on mulla 530d:ssä, eli paineenrajoitin. Siel on jousi sisällä ja ku paine nousee tarpeeksi, alkaa ylimääräinen paine virtaa sen jousikuormitteisen venttiilin ohi (tankkiin). :)
 
Vs: Galant GDI -00 Pätkii

Bensanpaineet mitattu. Korkeapainepumpulle tulee 3.2Bar kokoajan. Mutta korkeapainepumpun paine seilaa todella pahasti.
Välillä jopa auto sammu kun tippu alle 5bar korkeapaine puoli. Ja tosiaan tekee tätä heti kun alkaa moottori lämpenemään. Kylmänä toimii.
Nyt on korkeapainepumppu irti ja pitää ruveta tutkimaan mitä se on syönyt.
 
Vs: Galant GDI -00 Pätkii

ST sanoi
Kyllä GDI:ssä anturoidaan myös railin painetta.

Jotenkin olisin yllättynyt jos tämä tieto tulee missään mielessä eculle... uskoisin että siellä on joku hyvinkin paikallinen säätöpiiri tälle vai voisiko jopa tulla...
 
Vs: Galant GDI -00 Pätkii

Ongelmat jatkuu ja hermot menee... ELi nyt on kokeiltu autoa uudella korkeapainepumpulla, uudella bensanpaineanturille.
Sama vika tulee edelleen. Korkeapaineen bensanpaineet alkavat arpomaan obd:sta lukiessa ja lopulta vetää nollaan ja auto sammuu.
Mistä pitäisi seuraavaksi vikaa ettiä? Ecu?
 
Vs: Galant GDI -00 Pätkii

Joko on kokeiltu toista suuttimien ajuriboksia? Osa numero taitaa olla MD340897, sellainen jäähdytysrivoilla varustettu boxi konehuoneessa.
 
Vs: Galant GDI -00 Pätkii

Tota suuttimienajuri boksia ei ole kokeiltu. Voiko vaihtaa ihan ristiin toisesta autosta? Ymmärsin niin että ecu pitäisi jotenkin ohjelmoida
auto kohtaisesti. En tiedä olenko väärässä??
 
Vs: Galant GDI -00 Pätkii

ECU pitää kooodailla, mutta ajuripoksi ole ko heittää paikalleen.
 
Vs: Galant GDI -00 Pätkii

Mitä tietoa toi suutinboksi kerää ohjatakseen suuttimia?? vai ohjaako ecu tota?
 
Vs: Galant GDI -00 Pätkii

Täällä samanlaiset ongelmat. Suuttimille antoi vikakoodia aluksi ---> uudet suuttimet paikallaan mutta vika ilmenee vieläki. Pikkukierroksilla jaksaa kiertää kunnolla ja kulkeekin jollainlailla, mutta äkkiseltään kaasua painettaessa hyytyy heti ja alkaa pätkimään, samalla syttyy vikavalo, kylläkin sammuu hetimiten kun löysää kaasun ja köröttelee sievästi. Seuraavaksi olis tarkotus alkaa kattomaan lamda anturit, että sieltä puolelta jos löytyy vikaa. Kellään tietoa mistä ko. autoon saa antureita?
 
Vs: Galant GDI -00 Pätkii

Ecun koodaus (mitä sitten tällä tarkoitatkaan) onnistunee vain merkkihuollossa.

Juzep: Lambdan pitäisi oireilla juuri päinvastoin, koska silloin kun kaasua painetaan reippaammin niin labdatietoa ei hyödynnetä moottorinohjauksessa vaan soppaa syötetään käsittääkseni sen minkä bensakartta kyseisellä loadilla käskee. Olisiko putkisto jonkin verran tukossa jostain, katalysaattori esimerkiksi?
 
Vs: Galant GDI -00 Pätkii

DaJackal sanoi
Juzep: Lambdan pitäisi oireilla juuri päinvastoin, koska silloin kun kaasua painetaan reippaammin niin labdatietoa ei hyödynnetä moottorinohjauksessa vaan soppaa syötetään käsittääkseni sen minkä bensakartta kyseisellä loadilla käskee. Olisiko putkisto jonkin verran tukossa jostain, katalysaattori esimerkiksi?

Olen aika varma (jopa yhden tapauksen kokemuksella :D ), että edes murskaantunut katti ei yksinään aiheuta pätkimistä, vain tehohävikkiä.
 
Vs: Galant GDI -00 Pätkii

Täällä kanssa sama vika kuin keskustelun aloittajalla.Auto ollut nyt toista kuukautta sähköhuollossa,todenneet et vika korkeapainepuolella.Kokeiltu tankissa olevaa pumppua parillakin vaihtoehdolla..ei apua.Nyt kukaan ei enää osaa sanoa mitä sille pitäis tehdä, arviosta kaikki osat uusiksi vai suoraan romuttamolle?!
 
Vs: Galant GDI -00 Pätkii

Ajattelin itse kokeilla seuraavaksi näillä ohjeilla paikallistaa vikaa.
http://www.manualslib.com/manual/525635/Mitsubishi-Fuel.html?page=227#manual
 
Vs: Galant GDI -00 Pätkii

Mulla sama ongelma. pari kuukautta sit oli ekat oireet. vikakoodi luettu näytti suutinvikaa. Vaihdoin bensansuodattimen ja annoin valohoitoa, niin vika hävisi mystisesti pois. Nyt palannut takas.(vikakoodi Bensanpaine) Oireet alko siten et kone otti ajossa korkeintaan 4000kier. ja alko nykiä. Nyt ajo pelkällä pintakaasulla jo sitäkään. testerissä mitattu kierroksilla bens.paine 5 mut samantien tippuu melkein nollaan. bensapumppu työntää painetta 3.6. Onko kukaan saanut selvyyttä mistä johtuu kyseinen vika?
 
Vs: Galant GDI -00 Pätkii

juge80 sanoi
Mulla sama ongelma. pari kuukautta sit oli ekat oireet. vikakoodi luettu näytti suutinvikaa. Vaihdoin bensansuodattimen ja annoin valohoitoa, niin vika hävisi mystisesti pois. Nyt palannut takas.(vikakoodi Bensanpaine) Oireet alko siten et kone otti ajossa korkeintaan 4000kier. ja alko nykiä. Nyt ajo pelkällä pintakaasulla jo sitäkään. testerissä mitattu kierroksilla bens.paine 5 mut samantien tippuu melkein nollaan. bensapumppu työntää painetta 3.6. Onko kukaan saanut selvyyttä mistä johtuu kyseinen vika?
GDI:ssä on lisäksi korkeapainepumppu moottorin kyljessä (tms) eli suutinpaine on huomattavan korkea ja vikakoodi varmaan on sieltä?
 
Vs: Galant GDI -00 Pätkii

Vika jatkuu vieläkin ja kiinnostus alkaa olemaan nolla.
Onko jollakin Turun lähi alueella GDi Galant -00 tai uudempi jos sais kokeilla hieman osia ristiin?? Mieluiten tietenkin toimiva auto ;D
 
Vs: Galant GDI -00 Pätkii

Oikea Mitsu liike näkee suoraan testerillä bensan korkeapainepuolenpaineen, jos se vika sieltä tulee. Itsekkin sen voi mitata jos yleismittari pysyy kädessä ja hieman näkee vaivaa googlettaa.

Nopeana, halpana ja diy juttuna pystyt vaihtamaan korkeapainepumpussa olevat microfiltterit jotka ovat korkeapainepumpussa / paineentasaajassa. Google is your friend.
 
Vs: Galant GDI -00 Pätkii

tepi sanoi
Oikea Mitsu liike näkee suoraan testerillä bensan korkeapainepuolenpaineen, jos se vika sieltä tulee. Itsekkin sen voi mitata jos yleismittari pysyy kädessä ja hieman näkee vaivaa googlettaa.

Nopeana, halpana ja diy juttuna pystyt vaihtamaan korkeapainepumpussa olevat microfiltterit jotka ovat korkeapainepumpussa / paineentasaajassa. Google is your friend.

Nämä hommat on tehty jo aikaa sitten.
 
Vs: Galant GDI -00 Pätkii

Nyt on sitten hommattu laitteet että pystyy mittaamaan korkeapainepuolta mekaanisesti.
Samalla tuli hommattua kunnon mittari myös matalapaine puolen mittaukseen.
Bensanpaine anturin mittaukseen on myös oma testilaite tehtynä. Vkl pääsee mittailemaan. Jos alkais vika selviämään.
 
Vs: Galant GDI -00 Pätkii

Mittauspäivän saldoa: Korkeapaine puoli mitattu mekaanisesti. Paineet heittelee aikalailla tyhjäkäynnillä. n 45-65bar. Sitten kun vika alkaa menee paine pikkuhiljaa
kohti nollaa. Eli ecu antaa oikeaa vikakoodia bensapaine anturilta. Kun suuttimien liitin on irroitettu käynnistäessä paine nouse 70bar ja siitä rupee laskemaan, mutta
ainakin mitsun ohjeiden mukaan pysyy arvoissa. Matalapaine puoli pitää edelleen ton 3.6bar eikä heilu suuntaan tai toiseen.

Samalla tuli huomattua että kaasuläppä pitää inisevää ääntä. Otin kaasuläppäkotelon irti ja osiksi pöydälle. Mangeettit oli kunnolla kiinni eikä mitää erikoista osissa näkynyt.
Kasasin kotelon ja laitoin takaisin paikoilleen. Kun auton käynnistää ei läppä hakkaa kunnolla niinkuin ennen. ja kun auton sammuttaa jää läppäkotelo inisemään?
Läppä kuitenkin liikkuu vapaasti. Voisiko tämä olla jotenkin liitoksissa suuttimien ohjaukseen ja siitä bensapaineen laskuun??

Ideoita otetaan vastaan??
 
Vs: Galant GDI -00 Pätkii

evo x "ominaisuus" on toi että kaasuläppä jää inisemään. Tiedän useemman tapauksen.
GDI:ssäkin taisi inistä mulla aikoinaan...
 
Vs: Galant GDI -00 Pätkii

Panda sanoi
Oletko jo kokeillut toista ruiskusuuttimien ohjauspoxia.

En ole vielä. Mutta mitusippi kokeili samaan vikaan kyseistä osaa eikä ainakaan hänellä vika poistunut.
Tietenkin tota voisi kokeilla mutta paras olisi saada osa lainaan toimivasta autosta että tietää että osa on varmasti ehjä.
Uutena/käytettynä ei viitti ihan kaikkea tilata pelkästään testimielessä.
 
Vs: Galant GDI -00 Pätkii

sen suuttimien ohjausboxin voi aukaista. Venäjällä on tullut tapauksia ilmi jossa piirilevyllä olevan komponentin jalat on mennyt tärinästä poikki. Vikana pätkiminen.
 
Vs: Galant GDI -00 Pätkii

tepi sanoi
sen suuttimien ohjausboxin voi aukaista. Venäjällä on tullut tapauksia ilmi jossa piirilevyllä olevan komponentin jalat on mennyt tärinästä poikki. Vikana pätkiminen.

Voisin seuraavaksi ottaa ohjausboksin irti ja avata sen uudesta. Kerran ollut auki mutta ei silmämääräisesti löytynyt mitään.
 
Vs: Galant GDI -00 Pätkii

Hoikkis sanoi
Kun auton käynnistää ei läppä hakkaa kunnolla niinkuin ennen.Ideoita otetaan vastaan??
Jos tarkoitat sitä naputusta, mikä tulee heti kun laitat virrat päälle, niin ei se tule kaasuläppäkotelosta. Se tulee siitä kaasuläppäkotelon alapuolella olevasta EGR venttiilistä ja jos sitä naputusta ei kuulu, niin mahtanee olla EGR venttiilissä jotain omituista.
 
Vs: Galant GDI -00 Pätkii

MitsuMi sanoi
Jos tarkoitat sitä naputusta, mikä tulee heti kun laitat virrat päälle, niin ei se tule kaasuläppäkotelosta. Se tulee siitä kaasuläppäkotelon alapuolella olevasta EGR venttiilistä ja jos sitä naputusta ei kuulu, niin mahtanee olla EGR venttiilissä jotain omituista.

EGR on kyllä jo ajat sitten tukittu eli mahtaako oikeesti vaikuttaa mihinkään?? Ei ole ainakaan vielä mitään vikakoodia antanut EGR:stä.
 
Vs: Galant GDI -00 Pätkii

Suuttimien ohjaulaite avattu ja tutkittu. Kaikki tuntuisi olevan kunnolla kiinni eikä näy vaurioita.
Avasin myös vanhan korkeapainepumpun ja sisältä löyty aikamoinen yllätys. Pumppun venttiililevyissä näkyy selvät vuodon
merkit ja esikammio on täynnä likaa ja hapettumia. Täytyy purkaa autosta irti nyt kiinni oleva pumppu ja tarkistaa myös
se.
 
Vs: Galant GDI -00 Pätkii

Korkeaapaine pumppu tuli korjattua mutta ongelmat jatkuu.
Autoa vielä kokeiltu vanhemman mallin korkapaine pumpulla mikä on varmasti toimiva.
Eikä auto vieläkään toimi. Korkeapainepuolen paineet seilaa aika huolella. Kuulostaisi siltä että järjestelmässä olisi ilmaa vaikka on
mitsun ohjeiden mukaan ilmattu.

Eli seuraavia osia on nyt kokeiltu.

+Korkeapaine pumppu (Uutta ja vanhaa kokeiltu)
+Korkeapaine pumpun kulmavaihteisto
+Tankin bensapumppu
+Kaikki suodattimet vaihdettu.
+Suuttimienohjauslaite vaihdettu.
+Bensapaine anturi vaihdettu.
+Kokeiltu toisilla bensalinjoilla.
+Nokanasennon tunnistin.
+Uudet Suuttimet.

Kenelläkään mitään ideaa mitä seuraavaksi kokeilen?
 
Vs: Galant GDI -00 Pätkii

Ymmärsinkö oikein, että kun sanoit bensanpaine puoli on kunnossa, niin enää ei tule virheilmoituksia? Jos näin on niin nuo edellä mainitut tulpat on hyvä vaihtaa. Tämän lisäksi kannattaa myös katsoa niiden tulpille menevien lyhyiden tulpanjohtojen kunto ja että siellä tulpanhatun sisällä on kaikki kunnossa.
 
Vs: Galant GDI -00 Pätkii

MitsuMi sanoi
Ymmärsinkö oikein, että kun sanoit bensanpaine puoli on kunnossa, niin enää ei tule virheilmoituksia? Jos näin on niin nuo edellä mainitut tulpat on hyvä vaihtaa. Tämän lisäksi kannattaa myös katsoa niiden tulpille menevien lyhyiden tulpanjohtojen kunto ja että siellä tulpanhatun sisällä on kaikki kunnossa.

Antaa vielä virhekoodia P0190 eli samaa mitä aikasemmin. No pitää varmaan vielä kokeilla noi tulpat.
 
Vs: Galant GDI -00 Pätkii

Jatketaan luonnollisesti tähän topicciin. Eli auto on vaihtanut omistajaa, ja juurtuu taloni kanssa samaan maaperään.

Tutkimusten mukaan bensaa on nyt liikaa liikkeellä, eli syöttää bensaa liikaa.

OBD mittarin mukaan O2S11 olisi kunnossa ja arvon mukaan äärimmäisen rikkaalla olisi ... taas O2S12 ei anna minkäänlaista arvoa, eli täysin mykkä.

Otin etummaisen lambdan johdon irti ja taas mittari kiinni, häipyi O2S11 arvo ... siis tästä olettaisin että tuo mykkänä oleva lambda on taaempi, siis että O2S11 = etummainen ja O2S12 = taaempi.

Voiko olla mahdollista että tuo taaemman lambdan toimimattomuus ajaa auton niin rikkaalle käynnille ettei jaksa käydä?? Entä katalysaattori??

Saan lambdan maanantaina, tiistaina pääsen sitä kokeilemaan. Ajatuksia olisi kuitenkin kiva kuulla.
 
Takaisin
Ylös Bottom