Galant/Legnum VR-4 huollot ja huoltovälit

whale

Mitsubishi Legnum
Liittynyt
10 Syyskuu 2005
Sijainti
Helsinki
Tähän threadiin voisi listata faktaa huolloista: öljynvaihdot, muut nesteet, hihnat yms. Mikä on huoltoväli jne. Itse en toistaiseksi ole kattavaa listausta moisesta löytänyt.
 
Vs: Galant/Legnum VR-4 huollot ja huoltovälit

Yksi listaus löytyy konepellin sisäpuolella olevasta kilvestä. Pitää tässä joku päivä tulkkauttaa sen kilven teksti suomeksi.
 
Vs: Galant/Legnum VR-4 huollot ja huoltovälit

siis siellä on joku kilpi missä lukee useampi huolto samassa lapussa?, mulla on pieniä lappuja konehuone täynnä. kellään ideaa mistä kannattas tulkkauska kysyä, tuli huoltokirjakin mukana mut ei paljo iloa ennekö saa käännettyä.
 
Vs: Galant/Legnum VR-4 huollot ja huoltovälit

Yleensä tarroista löytyy joku meikälainenkin merkki josta voi päätellä mitä se koskettaa ja
tämän linkin takaa löytää mm. japanian maan ajanlaskun tulkkaamiseen apua saa vuodet selville.

http://www.japan-guide.com/e/e2272.html
 
Vs: Legnum talvikäytössä

Laitetaan nyt samaan ketjuun kun en jaksa uuttakaan alottaa (ja aiheeseen liittyy). Pitäisi öljyt tosiaankin vaihdella nyt tässä lähiaikoina. Vaihtoehtoina olen lueskellut tuosta miikan ehdottamasta Motulista, aina Amsoileihin ja Valvolineen asti. 5w-30 tai 5w-40 olisivat tällä hetkellä vaihtoehdot moottoriöljyiksi, laatikko öljyiksi pitäisi vaihdella Redlinen MTL. Mielipiteitä?
 
Vs: Legnum talvikäytössä

Alotit sitte uuden aiheen kuiteki ;D (yhdistin takas)
Itse käytin redei 2 autossa..en käytä enää.
Öljy ei sovellu mielestäni talvikäyttöön, ja olen vastaavaa kuullut muualtakin.

nim. 2 synkronit rikkonut
 
Vs: Galant/Legnum VR-4 huollot ja huoltovälit

Minä muokkasin, kuiteskin on ollut aihe olemassa jo.

Kyllähän noi redlinet toimii. Talvella tuntuis olevan vähän jäykkiä.

Manuaali laatikossa on samat sisuskalut kuin evo 4-8, joten evoukkojen mielipiteitäkin kannattaa kuunnella. Yksi varma vaihtoehto on mitsun uusin diaqueen, jota on ilmeisesti kaikissa uusissa mitsuissa. mm evo9.
 
Vs: Galant/Legnum VR-4 huollot ja huoltovälit

Aamuhöperyyden piikkiin menee tuokin sekoilu. Redlinelle siis ei tunnu hirveästi suosituksia tulevan. Pitääpä ottaa selvää Mitsun omista laatikkolitkuista.
 
Vs: Galant/Legnum VR-4 huollot ja huoltovälit

Minkäslaiset huoltovälit tässä on? 10tkm välein? Huolto-ohjelma olis kiva nähdä, olisko joku manuaaleista jo tulkannut?
 
Vs: Galant/Legnum VR-4 huollot ja huoltovälit

Laitoin konehuoneessa olevan huoltolätkän tulkattavaksi Hong-Kongiin, pistän näytille sitten kun tulkkauksen siihen saan.
 
Vs: Galant/Legnum VR-4 huollot ja huoltovälit

ite ois jakopään remppa vissiin edessä, autolla ajettu 160tkm ja jakokopassa 95tkm tarra, jossain luki että vaihtovali olisi 60tkm ni jos se on suositus japanissa, eikö suomessa pitäs olla tiheämpi. esim audilla 2.5td saksassa 90tkm ja suomessa 60tkm.
 
Vs: Galant/Legnum VR-4 huollot ja huoltovälit

Hydro sanoi
ite ois jakopään remppa vissiin edessä, autolla ajettu 160tkm ja jakokopassa 95tkm tarra, jossain luki että vaihtovali olisi 60tkm ni jos se on suositus japanissa, eikö suomessa pitäs olla tiheämpi. esim audilla 2.5td saksassa 90tkm ja suomessa 60tkm.

Taitaa olla jakohihnan vaihtoväli 100 000km. Mullakin japanissa hihna vaihdettu 98tkm kohdalla.

Tässä lainaus aussi foorumilta VR-4 legnumin 200tkm huollosta: "yep, exact same as a 100,000km service, timing belt, etc.."
 
Vs: Galant/Legnum VR-4 huollot ja huoltovälit

Tästä löytyy aika tarkaaa tietoa Legun ja Evon huoltoväleistä.
Kunnon lista mitä pitää määräajoin tarkistaa /vaihtaa. :peukku

http://www.nexuspro.co.uk/mitsubishi_servicing.htm
 
Vs: Galant/Legnum VR-4 huollot ja huoltovälit

ast sanoi
Moniko aikoo vaihtaa Legnumin/Galantin moottoriöljyt 4800 km tai 3 kk välein? :)

Nyt on 10000 tullu mittarii ja 2 kertaa vaihdettu öljyt, pitäs vaihtaa vielä ennen talven alkamista kerran ;D
 
Vs: Galant/Legnum VR-4 huollot ja huoltovälit

juu minunkin mielestä vähän turhan tiheät on nuo öljyjen vaihtovälit. Eihän tuossa ajassa kerkeä edes sävy muuttumaan... Mulla oli ajettu n. 8000km ennen kuin vaihdoin öljyt ja ihan kirkkaat, uudenveroiset siis, litkut tuli ulos. :)
 
Vs: Galant/Legnum VR-4 huollot ja huoltovälit

Sayuki sanoi
Tästä löytyy aika tarkaaa tietoa Legun ja Evon huoltoväleistä.
Kunnon lista mitä pitää määräajoin tarkistaa /vaihtaa. :peukku

http://www.nexuspro.co.uk/mitsubishi_servicing.htm

Taitaa olla huoltoliikkeen propagandalista, jotta saavat hyviä asiakkaita. Ei tiheistä vaihtoväleistä tietenkään mitään haittaa ole, mutta esim. öljynvaihtoväli 5000 km / 3kk alkaa olla hätävarjelun liioittelua.
 
Vs: Galant/Legnum VR-4 huollot ja huoltovälit

nostokurki sanoi
juu minunkin mielestä vähän turhan tiheät on nuo öljyjen vaihtovälit. Eihän tuossa ajassa kerkeä edes sävy muuttumaan... Mulla oli ajettu n. 8000km ennen kuin vaihdoin öljyt ja ihan kirkkaat, uudenveroiset siis, litkut tuli ulos. :)

:eek:fftopic

Eikös se että öljyt tulee mustiksi kuvaa vaan sitä että se huuhtelee ne karstat sieltä pois. Eiköhän tuohon turboonkin passaa hienosti se sovellus että keväisin, ja syksyisin uudet öljyt. Kilometrimäärissä joku 7500km on varmaan hyvä kompromissi.
 
Vs: Galant/Legnum VR-4 huollot ja huoltovälit

ast sanoi
Moniko aikoo vaihtaa Legnumin/Galantin moottoriöljyt 4800 km tai 3 kk välein? :)

hep!
Tonnaris oli sama kierto melkeen ;)
Ja aika mustaa tuuppaa tulee öljy ulos...
 
Vs: Galant/Legnum VR-4 huollot ja huoltovälit

Harri K sanoi
hep!
Tonnaris oli sama kierto melkeen ;)
Ja aika mustaa tuuppaa tulee öljy ulos...

5tkm välein olisi tarkoitus vaihdella, jos rauhallista motariajoa paljon niin sitten voi venyttää 7,5tkm öljynvaihtoväleiksi ajoittain.
 
Vs: Galant/Legnum VR-4 huollot ja huoltovälit

Alkuun on tullut vaihdeltua aika tiheään, kolmen tonnin välein, jotta alkaisi pysymään edes hetken kirkkaampana. Mutta kyllä jatkossakin vaihtelen varmasti noin 5tkm välein, kun se on kuitenkin aika pieni vaiva. Onhan se varsin tiheä väli, ei käy kieltäminen, mutta täytyy sitä yrittää pitää hyvästä huoli. 8)
 
Vs: Galant/Legnum VR-4 huollot ja huoltovälit

Harri K sanoi
Tonnaris oli sama kierto melkeen ;)
Ja aika mustaa tuuppaa tulee öljy ulos...

Eli kone oli kunnolla karstoittunut ja öljy tuo pikkuhiljaa karstakerrosta pois tai koneessa on ohipuhallusta männänrenkaista mikä likaa öljyn. Koneremontin jälkeen olen hämmästellyt kun öljy ei juuri väriään muuttanut vaihtovälillä, eikä ollut varsinaisesti kevyttä ajoa ::)

Kevyessä ajossa 3 kk / 5000 km välein vaihtaminen kunnon öljyillä on kyllä pelkästään haitallista, jos ei muulle niin ympäristölle ja öljypropun kierteille :)
 
Vs: Galant/Legnum VR-4 huollot ja huoltovälit

Kuinka iso homma tulppien vaihto on, mitä kaikkea pitää purkaa pois ? olis toi remppa nyt edessä, samalla vaihan imusarjan tiivisteen ja putsailen kaasuläppäkotelon.
 
Vs: Galant/Legnum VR-4 huollot ja huoltovälit

Uldiz sanoi
Taitaa olla jakohihnan vaihtoväli 100 000km. Mullakin japanissa hihna vaihdettu 98tkm kohdalla.

Tässä lainaus aussi foorumilta VR-4 legnumin 200tkm huollosta: "yep, exact same as a 100,000km service, timing belt, etc.."

Oma legnum ajettu 53tkm ja siihen on huoltotarrojen mukaan vain öljyt vaihdettu tiheästi. Auto kummiskin vuosimallia -98 joten jos siinä on orkkis remmi niin tuo kumi on 11vuotta vanha... Onko näissä katkennut remmi siitä että on liian vanha? eivät taida japanissa vaihtaa ennenkun saavuttavat sen 100tkm. varmuuden vuoksi pitäisi varmaan vaihtaa, on varmaan aika arvokas tuo täydellinen jakopääremppa.
Milloin pitäisi vaihtaa AYC:n ja vaihdelaatikon öljyt? (manuaali)
 
Vs: Galant/Legnum VR-4 huollot ja huoltovälit

Mullon kans nyt 53 ajettu ja eilen oli vaihto-operaatio. Kannattaa se vain vaihtaa, halvempi ratkaisu kaikin puolin.
 
Vs: Galant/Legnum VR-4 huollot ja huoltovälit

En ole legusta varma mutta monessa autossa on ehdoton vuosirajakin hihnan iälle. Se on monesti 6v. Kyllä 11v kuulostaa minun korvaan todella vanhalta ja hauraalta ja vaihtaisin välittömästi.
 
Vs: Galant/Legnum VR-4 huollot ja huoltovälit

Tomppi sanoi
on varmaan aika arvokas tuo täydellinen jakopääremppa.

Milloin pitäisi vaihtaa AYC:n ja vaihdelaatikon öljyt? (manuaali)

Jakopään hilut maksaa vesipumppuineen päivineen Camskillillä n. 200 euroa ja ymmärtääkseni osaavalla tekijällä menee itse työssä muutama tunti, joten ei se jakopääremppa aivan maltaita maksa.

AYC öljyille ei ole varsinaista suositusvaihtoväliä, mutta ei se toki pahaa tee jos niitä välillä vaihtelee. Mitsulta saa litran purkin n. 30 euron hintaan, joka riittää levypakoille ja ohjauspiiriin.
 
Vs: Galant/Legnum VR-4 huollot ja huoltovälit

Oli miten oli niin vähemmän noita hommia tehneen silmään jakopää näyttää v-mäiseltä, toisaalta kaikki akselit on kohdallaan kun merkki on kohdallaan, i presume (toisinkuin 4g63)

Onhan se hyvä jos täällä on klubilaisia jotka mielellään tekee legnumiin jakoremppoja ;)
 
Vs: Galant/Legnum VR-4 huollot ja huoltovälit

Onkos nokkapyörien lukitukseen jotakin valmista erikoistyökalua kellään?
Ainakin Crankshaft pulley holder olisi MB990767 mut mistäs niitä sais ostettua?
Use with MD998719

Lukee 6A13 repair manualissa ainakin, samat työkalut lienevät käypäset 6A13TT motille?
 
Vs: Galant/Legnum VR-4 huollot ja huoltovälit

Enkä muuten tehny itte remppaa, kattelin lähinnä vieressä.

Edit: Toisin sanoen pyörin siinä haitolla.
 
Vs: Galant/Legnum VR-4 huollot ja huoltovälit

Joikale sanoi
Onkos nokkapyörien lukitukseen jotakin valmista erikoistyökalua kellään?
Ainakin Crankshaft pulley holder olisi MB990767 mut mistäs niitä sais ostettua?
Use with MD998719

Lukee 6A13 repair manualissa ainakin, samat työkalut lienevät käypäset 6A13TT motille?

teet muovista kolmion muotoiset palaset ja niistä keskeltä läpi pultti jolla saa 2 kolmiota kiristettyä vastakkain 2 nokkapyörän väliin...näin jää eniten tilaa toimia muuten :peukku
 
Vs: Galant/Legnum VR-4 huollot ja huoltovälit

Eikös niissä nokkapyörissä ollu lukitusta varten ihan kierrereiät? :p
 
Vs: Galant/Legnum VR-4 huollot ja huoltovälit

Niin,pienimmällä vaivalla tarvittavat pyörät lukitaan sopivan pituisilla 8 mm pulteilla ja isoilla aluslevyillä... :) Saa muute hihat pikkasen heilua jos ihan muutamaan tuntiin aikoo taikoa tuollaisen homman valmiiksi kaikkine vesipumppuineen-lienen ensimmäinen joka tässä maassa on tuon homman tehnyt ja melkein kellon ympäri siinä vierähti vaikken ensimmäistä kertaa autoa korjannut... Tosin aikaa meni myös öljynvaihtoon ja muuhun ihmettelyyn ja ruokataukoihin ja koeajoon mutta silti... ::) Kertokaahan sitten noita laittavat/laitattavat että löytyykö muistakin autoista se kiva pieni lisätyö vesipumppua vaihtaessa yhden ainoan pultin vuoksi...!? ;D Minäkin voin muuten jatkossa tehdä noita remontteja kunhan alkaisin ehtimään... :)
 
Vs: Galant/Legnum VR-4 huollot ja huoltovälit

samitsu sanoi
Kertokaahan sitten noita laittavat/laitattavat että löytyykö muistakin autoista se kiva pieni lisätyö vesipumppua vaihtaessa yhden ainoan pultin vuoksi...!? ;D

Tänään saman homman tehneenä voin sanoa, että samalla vaivalla vaihtuu myös ohj.teh. pumppu :)
 
Vs: Galant/Legnum VR-4 huollot ja huoltovälit

joku vois ton jakopään rempata mun legnumista pirkanmaan alueelta ?, itellä on osat valmiina kaapissa mutta ei paikkaa eikä halua vaihtaa.
 
Vs: Galant/Legnum VR-4 huollot ja huoltovälit

Jatketaanpa tähän topiciin, kun haulla ei löytyny tietoa. Vaihdoin legnum type-V:hen taakse peräöljyt, mutta onko edessä myös jonkunlainen "perä", mihin pitäisi vaihtaa öljyt?

Mulla on automaattilaatikko ja siihen öljyt sekä suodatin hankittuna, mutta en vaihda niitä vielä, koska laatikon toiminta tai öljyn väri ei voisi paremmaksi muuttua. Voiteleeko laatikon öljy samalla jotenkin myös etupään voimansiirtoa?
 
Vs: Galant/Legnum VR-4 huollot ja huoltovälit

Febiz sanoi
Jatketaanpa tähän topiciin, kun haulla ei löytyny tietoa. Vaihdoin legnum type-V:hen taakse peräöljyt, mutta onko edessä myös jonkunlainen "perä", mihin pitäisi vaihtaa öljyt?

Mulla on automaattilaatikko ja siihen öljyt sekä suodatin hankittuna, mutta en vaihda niitä vielä, koska laatikon toiminta tai öljyn väri ei voisi paremmaksi muuttua. Voiteleeko laatikon öljy samalla jotenkin myös etupään voimansiirtoa?

Edessä on kulmavaihteen öljyt, samaa tavaraa kun perään. Se kulmavaihde on siinä mistä kardaani lähtee. Alaspäin tyhjennytproppu, sivulle täyttöproppu. Tässä on oltava tarkkana että saa sinne sen 0.6 litraa öljyä. Ei nimittäin mene helposti. Asiasta löydät tietoa hakemalla "kulmavaihde". Mutta vähintään yhtä tarpeellinen öljynuusinta kuin takaperään. Me type-v miehet päästäänkin helpolla kun ei ole sitä ayc:tä siellä. :)
 
Vs: Galant/Legnum VR-4 huollot ja huoltovälit

Iltaa, uusi mitsun omistaja ilmoittautuu foorumille :)

Tulipa tänään ostettua tuollainen Legnum 1997 automaatti, 55tkm mittarissa ja tuotu japanista syksyllä 2010.
Edellinen omistaja on vain vaihtanut öljyt koneeseen eikä hänellä ollut mitään tietoa mitä huoltoja autoon on japanin päässä tehty.

Varmaankin jakopään remppa pitäisi suorittaa tässä kun vaihtoväli taitaa olla sen 60tkm (ja jos on orkkis niin ikä alkaa painaa jo pikkuhiljaa...), samalla ajattelin vaihdattaa öljyt ja suodattimet joka paikkaan (kone, perä, laatikko, ayc...)
Laitoin Espoossa olevaan ST-Motorsiin kyselyä jo paljonko ottaisivat tuollaisesta urakasta, saa nähdä mitä vastailevat.

Mutta itse asiaan, osaako joku tulkata tätä huoltotarraa mikä oli autossa kuskin oven takana lähettyvillä:

huoltomerkinta.png

Ei mitään käsitystä mitä tuossa on tehty/vaihdettu, mutta olisi mielenkiintoista tietää vähän mihin liittyvät.
Toiseksi alin voisi olla ehkä vaihteiston öljyt (A/T) 40tkm kohdilla? ???
 
Vs: Galant/Legnum VR-4 huollot ja huoltovälit

Tuolla ylempänäkin tämä lukee. Jakopää 100000km välein :) On kyllä sen verran vanha et itse vaihtaisin enkä ottaisi riskiä :D
 
Vs: Galant/Legnum VR-4 huollot ja huoltovälit

Keheetit sanoi
Tuolla ylempänäkin tämä lukee. Jakopää 100000km välein :) On kyllä sen verran vanha et itse vaihtaisin enkä ottaisi riskiä :D

Joo katselinkin tuolta tuon 100tkm vaihtovälin, mutta joissakin paikoissa mainittu vissiin myös 60tkm ja 90tkm... no jos se orkkis on niin kyllä vaihtoon ajattelin laittaa :D sentään 14 vuotta vanha :/

ast sanoi
Ylin rivi on moottoriöljy, vaihdettu Heisei 21 kuukausi 4 eli 4/2009

Seuraava rivi alkaa ilmeisesti sanalla öljy, mutta tarra peittää loput.

Ok, kiitoksia vastauksesta, moottoriöljyt on jo edellisen omistajan toimesta tosiaan vaihdettu suomessa joten vielä pitäisi selvittää nuo loput merkinnät...
 
Vs: Galant/Legnum VR-4 huollot ja huoltovälit

samitsu sanoi
Kertokaahan sitten noita laittavat/laitattavat että löytyykö muistakin autoista se kiva pieni lisätyö vesipumppua vaihtaessa yhden ainoan pultin vuoksi...!? ;D
Kehtaatko kertoa mikä tuo kiva pieni lisätyö on? :)

Mites muuten tuo hydraulikiristin ja vesipumppu, onko kuinka tarpeellisia vaihtaa jakohihnan vaihdon yhteydessä, onko merkitty viralliseen huolto-ohjelmaan? Pystyykö hydraulikiristimen kuntoa mitenkään tarkistamaan? 108tkm ajettu FL Legnum kyseessä.
 
Vs: Galant/Legnum VR-4 huollot ja huoltovälit

Se pieni lisätyö taisi tulla ohjaustehostimen irroittamisesta yhden pultin takia jos oikein muistan. Jos muistan väärin tuon, niin joku varmasti korjaa tämän. ;) Mutta joka tapauksessa siellä on yksi pultti sellaisessa paikassa, että siihen ei pääse käsiksi muuten kuin purkamalla kohtuu paljon ylimääräistä tieltä pois. Ja muistelua jatkaen Sami taisi arvella silloin jakopäätä purkaessa, että japanialaisella insinöörillä ei ollut välttämättä kaikista vahvin päivä silloin, kun piti suunnitella tätä rakennetta...

En muista suoralta kädeltä virallista huolto-ohjelmaa, mutta oma suositukseni on, että pumppu ja kiristin kannattaa vaihtaa samalla. Samoin suosittelen ainakin miettimään apulaitteiden hihnojen vapaarullien vaihtamista. Omassani oli kohtuullisen huonossa hapessa nuo rullat ja ne on erittäin helppo vaihtaa tuossa yhteydessä.
 
Vs: Galant/Legnum VR-4 huollot ja huoltovälit

Joo näin se on että yksi vesipumpun pulteista on piilotettu niin älyttömään koloon kannakkeen taakse ettei siihen pääse käsiksi kuin purkamalla jonkin verran kaikenlaista apulaitehässäkkää... :( :) Kännissähän se on suunniteltu tai kiusantekona tai jopa vittuiluna... :( :)
 
Vs: Galant/Legnum VR-4 huollot ja huoltovälit

Kertookohan nämä jollekkin jotain ?

11052011435.jpg


11052011437.jpg
 
Vs: Galant/Legnum VR-4 huollot ja huoltovälit

ATF:t on vaihdettu 86tkm kohdalla.
Sinisel pohjal oleva on vissii aina tehty huolto ja keltainen tuleva huolto`?..
 
Takaisin
Ylös Bottom