Tuli tuossa keskusteltua aiheesta pääkaupunkiseudun miitissä. Onko jollain antaa tarkat tyypit vakioahtimista mukaanlukien xxxxx-yyyyy numero? Onko kukaan selvittänyt mitä niille vakiopillereille olisi tehtävissä niin että säilytettäisiin hyvä herääminen ja saataisiin kuitenkin puristettua tehot lähemmäs 400 hv etanolilla?
Alla oleva on tarkemman tiedon puutteessa alustavaa tajunnan virtaa pienellä Googlauksella. Sen perusteella ahdin olisi TD03-07T, jonka kompressoripäivitykseen saattaisi sopia tämä:
http://shopping.kinugawaturbo.com/billetturbocompressorwheelbmwn54335i535i735itrim603557460mm66.aspx
Kokoluokkaa voisi hahmotella seuraavasti:
TD03 mitat yllä olevalla kompressoripyörällä päivitettynä olisivat kompressorin osalta 35.6 / 46 mm. Turbiini olisi ilmeisesti 40 / 35.1 mm. En löytänyt vakio 07T kompressorin mittoja, mutta 07G olisi 32.6 / 44 mm.
1.5 Mivec koneessa TF035-10T ahtimella pääsee helpohkosti 200 hv tehoihin bensalla. Tässä ahtimessa 10T kompressorin mitat ovat 35.5 / 49 mm. Turbiini on 42.5 / 35 mm. Parhaat näkemäni tulokset ovat olleet noin 225 hv bensalla ja 245 hv etanolilla.
Kuten yllä olevasta nähdään TD03 ahtimeen istuva 10T kompressori on ulkohalkaisijaltaan pienempi eikä siten virtaa yhtä paljon kuin TF035/TD04 isompi 10T kompressori. Myös turbiini on jonkun verran pienempi. Vakioon verrattuna kuitenkin jonkunlainen kokolisäys joka kuitenkin on niin pieni että kompressorikotelossa materiaalin luulisi riittävän tuolle pyörälle koneistuksen.
Äkkiseltään arvioituna muutama kymmenen hv lisää olisi hyvinkin mahdollisuuksien rajoissa tällaisella modauksella heräämisen kärsimättä pahemmin. Ehkäpä jopa siihen maagiseen 400 hv saakka jos kaikki muu on viimeisen päälle kunnossa?
Jos hinta hirvittää niin ehkä noita löytyisi valettunakin halvemmalla, 335i BMW ilmeisesti käyttää kahta TD03-10T ahdinta vakiona.
Ajatuksia?
Alla oleva on tarkemman tiedon puutteessa alustavaa tajunnan virtaa pienellä Googlauksella. Sen perusteella ahdin olisi TD03-07T, jonka kompressoripäivitykseen saattaisi sopia tämä:
http://shopping.kinugawaturbo.com/billetturbocompressorwheelbmwn54335i535i735itrim603557460mm66.aspx
Kokoluokkaa voisi hahmotella seuraavasti:
TD03 mitat yllä olevalla kompressoripyörällä päivitettynä olisivat kompressorin osalta 35.6 / 46 mm. Turbiini olisi ilmeisesti 40 / 35.1 mm. En löytänyt vakio 07T kompressorin mittoja, mutta 07G olisi 32.6 / 44 mm.
1.5 Mivec koneessa TF035-10T ahtimella pääsee helpohkosti 200 hv tehoihin bensalla. Tässä ahtimessa 10T kompressorin mitat ovat 35.5 / 49 mm. Turbiini on 42.5 / 35 mm. Parhaat näkemäni tulokset ovat olleet noin 225 hv bensalla ja 245 hv etanolilla.
Kuten yllä olevasta nähdään TD03 ahtimeen istuva 10T kompressori on ulkohalkaisijaltaan pienempi eikä siten virtaa yhtä paljon kuin TF035/TD04 isompi 10T kompressori. Myös turbiini on jonkun verran pienempi. Vakioon verrattuna kuitenkin jonkunlainen kokolisäys joka kuitenkin on niin pieni että kompressorikotelossa materiaalin luulisi riittävän tuolle pyörälle koneistuksen.
Äkkiseltään arvioituna muutama kymmenen hv lisää olisi hyvinkin mahdollisuuksien rajoissa tällaisella modauksella heräämisen kärsimättä pahemmin. Ehkäpä jopa siihen maagiseen 400 hv saakka jos kaikki muu on viimeisen päälle kunnossa?
Jos hinta hirvittää niin ehkä noita löytyisi valettunakin halvemmalla, 335i BMW ilmeisesti käyttää kahta TD03-10T ahdinta vakiona.
Ajatuksia?