Grandiksen iskarit

Koppis

Grandis 2.4 Intense AT
Liittynyt
24 Syyskuu 2006
Onko kenelläkään huonoja kokemuksia Grandiksen etuiskareista? Itelläni vuoden vanhassa Grandiksessa kolkottaa kuskin puolen iskari aika lailla. Mitenkäs sen saisi itse testattua, onko se kunnossa vai ei? Ennen vanhaan kun etukulmaa paineli, niin näki helposti jos auto jäi keinumaan. Grandiksen etukulmasta ei oikein otetta saa ja kolkotus voi kieliä jostain muustakin kuin etuiskareista. Lisäksi kuskin puolella kojelaudassa naksuu joku paikka, etenkin pakkasilla. No huoltoonhan se on kohtapuoliin menossa, joten siellä tarkastus varmaankin onnistuu. Takuukin toivottavasti koskee vielä iskariakin (1 v, 27 tkm).
 
Vs: Grandiksen iskarit

Mulla naksui joku kojelaudassa silloin tällöin..., mut ei enää ku moottori vaihdettiin... moni muukin ääni hävisi tämän moottori vaihdon jälkeen.
 
Vs: Grandiksen iskarit

Koppis: itellä meni kuskinpuoleinen iskarin yläpään laakeri palasiksi jo muutaman tonnin jälkeen, aiheutti naksuvaa ääntä kun rttia veivaili......niin kun toki ajaessa tapana, heh. Olin mukana huollossa kun vaihtoivat laakerin ja oli mukava huomata et on tehty tanakaksi toi laakeri, runko muovia......
 
Vs: Grandiksen iskarit

Vaihtoivat mukisematta takuuseen sen iskarin. Nyt kylläkin pari kertaa piti jonkun ihme äänen nimenomaan rattia kääntäessä. Täytyy kuulostella.
 
Vs: Grandiksen iskarit

Lainataan tätä topicia, vaikka malli on väärä, niin edes osasto on oikee.... :peukku

Elikkäs tossa meijän Outtiksessa ilmeni, jousien vaihdon yhteydessä, et etuiskarien "laakerit" jumissa. :seina Autolla ajettu n. 8000 km! Siellä on kans semmonen muovinen "laakeri". Noh, hain Vemiciltä uudet (takuuseen tietysti) ja prkl, sama laulu jatkuu! :seina Käsittämätöntä sontaa laittavat ton hintaseen autoon. Aattelin kyl hoitaa asian pois päiväjärjestyksestä, laittamalla evon yläpäät tonne tilalle. Veikkaan et tolla rakenteella ja suomen keliolosuhteilla saa kaikki outtis kuskit vaihdella noit "laakereita" aika tiuhaan. Joten jos rattia käännettäessä kuulu edestä pauketta, niin ei muuta kun huoltoon valittamaan, ni on ainakin hetken hiljasta.
 
Vs: Grandiksen iskarit

No, mulla kilsoja muukalaisessa 14t ja etupäästä alkanut kuulua silloin tällöin epämääräistä kolahtelua, yleensä ajettaessa hiljaa kuoppiin ym hidasteisiin. Vinkkejä otetaan vastaan, huolto kun on tulolla.
 
Vs: Grandiksen iskarit

ms Frost sanoi
No, mulla kilsoja muukalaisessa 14t ja etupäästä alkanut kuulua silloin tällöin epämääräistä kolahtelua, yleensä ajettaessa hiljaa kuoppiin ym hidasteisiin. Vinkkejä otetaan vastaan, huolto kun on tulolla.

Jos siitä hyvän haluaa, niin en ite ainakaan keksiny muuta ratkasua, ku noi evon yläpäät. Se kolahtelu johtunee just siitä, et ne ylälautaset ei pyöri kunnolla mukana ja sit ne jää väärään asentoon. Pelivaraa kun siellä on n.2-3mm, ja väärässä asennossa ne paukkuu kiinni niihin kiinnityslautasiin.
Kuuluuko esim paikallaan rattia käännellessä semmosta "naputusta"?

Tiesitkö muuten että ton 15tkm huollon jälkeen seuraava huolto on sitten 30tkm? Myös Turbo-mallissa.
 
Vs: Grandiksen iskarit

Ei nakuta, lähinnä tuo kolisee noustessa esim hidasteen ( :seina) päälle ym, varmiten jos tulee hieman renkaat kääntyneenä. vähän tuntuu olevan toistaiseksi olevan tuuri kolisija. Täytyy kattella.
Sä laitoit alustaa, pakko udella minkä ja miten toimii, vakautuiko? kuvia kun ehtii :peukku

Mulla on alusta hommat seis kun ed odotan renkaitani/vanteitani, vasta 10. viikko :seina

Huolto ok, öljyt tosin vaihdatan 7,5 välein, sanokoon manuaali mitä tahtoo. Mun rykivällä ajotyylillä kannattaa ;D
 
Vs: Grandiksen iskarit

Joo, laitoin. Se on H&R:n sarja. Tarkotettu normi outtikseen, mut sanoivat etukteen tehtaaltakin et sopii turboon ja sopi kans. Tuli ales n 40mm. Ajossa hyvä, just sopivan tanakka. Kulmia ei vaan viel oo säädetty, ton laakeri jumpan takia, ni ei oo ihan tarkka toi käytös, mut veikkaan et tulee vallan passeli kunhan saa pyörät oikeisiin asentoihin. Kuvia tulee, kun saan autot puunattuu. (Ne vannekuvatkin uupuu viel, vaik lupasin ne jo aikoi sitten ::) ) On jo web kuvablogi valmiina, kun vaan sais otettuu kuvii. Pitäs noit molempii bilikoita hiukan kuvata.

Vieläkö sä venaat sitä rengasta???? Ompahan pitkä toimitusaika..... :mad:
 
Vs: Grandiksen iskarit

pexi sanoi
Vieläkö sä venaat sitä rengasta???? Ompahan pitkä toimitusaika..... :mad:

Jep...ei viitti edes sanoo kuinka ottaa pattiin. No jos ennen lomia.

Täytyy laittaa korvan taa toi H&R. 40mm vois olla just passeli, suunnilleen sen verran kun nousi noilla 19" vanteilla.
 
Vs: Grandiksen iskarit

Jos tarviit semmosta H&R:n settiä, niin voin sen kohtuu hintaan hommata.
 
Vs: Grandiksen iskarit

Thäänks, varmasti tulee kyseeseen jossain vaiheessa, vaappuminen kun on syvältä. Eka aion saada renkaat alle, mutta ehdottomasti tarjous menee korvan taa :peukku
 
Vs: Grandiksen iskarit

Johan loppu kolinat ja narinat! :peukku Eli nyt on evon yläpäät pakoillaan. Periaattees menee suoraan paikoilleen, mut paremman saa jos käyttää iskareit hiukan sorvis. Nyt ne on paikoillaan ilman sorvausta, ku tallil ei sorvii oo :( , mut jossain kohtaa ku saa ne sorvautettuu, ni sit tulee vallan mainio. :driver
 
Vs: Grandiksen iskarit

Oliko kova homma? Miten ottaa kovat kurvit? Paa tulemaan käyttökokemuksia kunhan kertyy ;D
 
Vs: Grandiksen iskarit

ms Frost sanoi
Oliko kova homma? Miten ottaa kovat kurvit? Paa tulemaan käyttökokemuksia kunhan kertyy ;D

Vartti per puoli, joten ei tod paha. Se pikku sorvauskaan ei oo kummonen homma. Vähän iskarin varren yläpäätä ohentaa n. 1cm matkalta ja sit pieni lovi ja avot, parempi ku tehtaan jäljiltä. :peukku Sovittelin koko evon tolppaakin sinne, sopis kyl paikalleen, mut ku se on n. 5-6 cm lyhkäsempi, ni ois saattanu jäädä "hiukan" nenälleen tuo outtis. ;D
Kovia kaarrenopeuksia pääsee testaa vast, ku saa ne kulmat kohilleen, se kyl hetken kestää, ku ensin pitäs saada se sorvauskeikka tehtyy, ei viittii montaa kertaa säädättää, aina ne kuitenkin muuttuu purkamisen ja kasaamisen jälkeen.
 
Vs: Grandiksen iskarit

Ok, täytyy laittaa taas kamaa korvan taa... alati laajeneva paikka.

PS: ode vois olla oikein hoppa lasketulla keulalla, liekit vielä kylkiin :palvo
 
Vs: Grandiksen iskarit

ms Frost sanoi
PS: ode vois olla oikein hoppa lasketulla keulalla, liekit vielä kylkiin :palvo

;D ;D Oisin varmaan ne laittanutkin paikoilleen, jos takaiskaritin sopis suoraan paikalleen, mutta kun ei sovi :seina. Iskarin alapään kiinnitys erilainen....
Ois saattanu tulla hyvinkin härskin näköinen. :peukku
 
Vs: Grandiksen iskarit

Tänä vuonna meni sitten toinenkin iskari. Eli molemmat on vaihdettu onneksi takuuseen. Silti kolahtelee ja natisee esim. korotetuilla suojateillä. Täytynee tarkkailla edelleenkin.
 
Vs: Grandiksen iskarit

Vaihdoin Eibachin-madallusjouset keväällä ja sen jälkeen rupesi keulassa kolahteleen ja nariseen.
Huollossa oli asiasta puhetta ja katsoivat, että ylälautanen on jouseen nähden aavistuksen väärässä asennossa.
Johtuu ilmeisesti siitä.
Vaihdan parin viikon kuluttua uudet lyhyemmät iskarit, niin näen tilanteen sitten tarkemmin.
Palaan silloin asiaan....
 
Vs: Grandiksen iskarit


Olen yrittänyt paikallistaa grandiksen etupäästä tulevaa kolahtelua, varsinkin kun ajaa korotettuun suojatiehen tai hidasteeseen.
Korjaamo ei saa autoa korjatuksi.
Onko kukaan selvittänyt kolahtelua?
Autolla ajettu 29 000 km. ???
 
Vs: Grandiksen iskarit

Auto on kohta menossa 60 tkm huoltoon. Tarvii kysellä josko siellä osattaisiin sanoa jotain kolinasta. Tuskin. Tarvii tarkastaa ite ne honkpan mainitsemat muovilärpäkkeet, jos onnistuu.
 
Vs: Grandiksen iskarit

kannattaa valittaa noista kolahteluista liikkeeseen varsinkin takuuaikana ja vaatia että kolinat on saatava pois.
en tunne grandiksen etu ripustuksen rakennetta,mutta ainakin monissa merkeissä kolinaa aiheuttaneita ääniä on juuri ne muoviset etuiskarin kääntölaakerit,liian löysä etukelkan kiinnitys koriin,sekä erityisesti etujousien ääntäminen jousikupeissa,eli vaatii isolaattorien(kumi lautaset) asennuksen jousen ja lautasen väliin.
melko varmasti joku näistä aiheuttaa kolinan.
 
Vs: Grandiksen iskarit

Ne yläpään jousilautasen laakerit ovat hyvin todennäköinen kolinan syy. Ovat aika lyhyt ikäisiä. Lelunnäköisiä ovat.
Myös jousen asento kupissa on tärkeä, ettei narisisi käännöksissä.
Minulla kolisi ja narisi sen jälkeen, kun olin madallussarjan laittanut.
Oheiset asiat kun laitoin kuntoon, niin ongelmat loppuivat siihen.
 
Takaisin
Ylös Bottom