Vs: Grandis 2.0 DID jätti tienposkeen
Ok, tämä tapahtui meidän grandiksellemme(-05 DiD)... Ei vakavaa konerikkoa sentään...
Kesäkuumalla jäätiin tienvarteen tasaisessa ajossa kun moottori ei enää vastannut kaasuun ja sammui lopulta. Startilla pyöritti ok - ei vaan käynnistynyt. Polttoaine loppu? mittarin mukaan vaja vartti polttoainetta jäljellä. :seina Tarkistukset tien päällä: ilmansuodattimen takana irrotettu polttoaineen tuloletku pa suodattimesta. Ei polttoainetta pyöritettäessä. Narun päässä päästiin kotiin - n. 100km.
Kotona sitten tarkistettiin pa-suod. - Ei vikaa. Virtapuoli siirtopumpulle - ei vikaa, Lopulta irrotettu koko tankkivaruste/siirtopumppu - pumppu mykkänä. Orkkisosana koko paketti n. 500 rahassa...
Purin siirtopumpun tankkivarusteesta pois, ruuvarilla pyöritettyäni siipipyörää pumppu heräsi. Ei kuitenkaan uskaltanut laittaa vanhaa pumppua takaisin.
Sitten alkoi osan metsästys - sillä pierburgin osanumerolla mikä löytyi pumpusta löytyi jostain Puolasta pumppua. Netin kautta tilaamalla saisi - tiesmilloin osa käsissä... Paikalliselta varaosakauppialta lopulta tilattu VW Golf 6 / Passatin siirtopumppu(siirtopaine 0,6bar). Numerosarjassa eroa mutta otettiin riski ehkä sopiisi. Pumppu fyysisesti ihan samannäköinen ja sopii tankkivarusteseen kuin nenä päähän.
Vikaa ei ole enää toistunut ( koputan kolme kertaa puuta...)
Jälkeenpäin miettittynä varmaan vähäinen polttoainetaso ja kuuma kesäpäivä(+30ast.), pitkä ajomatka takana olivat syypäitä pumpun kiinnileikkautumiselle. Riittävä jäähdytys puuttui.
Ensi kesänä pidän kyllä tankissa riittävästi polttoainetta ettei homma toistuisi.