Grandis 2004 etupyöränlaakerit / vaihto meni penkin alle

peltonen

New Member
Liittynyt
13 Syyskuu 2006
Moikka,

nyt alkaa ideat loppua kesken, sattuisiko täällä jollain olemaan tietoa?

Tilasin netistä "halvalla" uudet navat. Ensimmäiseen osien vaihtoon suurinosa ajasta meni paukutellassa lekalla vanhoja osia irti. Uudet paikalleen, koeajolle ja ihana hiljaisuus aikaisemman jurinan sijaan. Mukana tuli myös mittaristoon abs, tcl ja käsijarrun merkkivalot. Selvisi että oikean puoleinen abs-anturi oli mennyt vaihdossa rikki. Uutta tilaukseen ja osa kiinni. Testiajolle jonka alussa valot sammuivat, lenkin pituus muutama sata metriä. Seuraavan kerran autolla liikenteeseen n. 1km päässä abs ja tcl valot tulivat takaisin. Seuraava aamuna taas liikenteeseen valot paloivat hetken, sammuivat ja taas syttyivät noin 1km päässä. Tämän jälkeen valot ovatkin palaneet non-stop. Arvelin että vika on näissä edullisissa pyöränlaakereissa ja nyt on uusi sarja alla, sama vika jatkuu. Akkuakin on käytetty irti, mutta sillä ei taida olla tähän vaikutusta. Jos budjetti ei kestä viedä korjaamolle, niin mitä testaisin seuraavaksi?

Kaikki ehdotukset ovat tässä vaiheessa tervetulleita :)
 
Vs: Grandis 2004 etupyöränlaakerit / vaihto meni penkin alle

Grandista en kyllä erikseen tunne, mutta abs-anturin ja hammaskehän väli on oltava lähes kymmenesosamillin tarkkuudella oikea

editti: puhdasta on myös oltava, anturi ja kehä
 
Vs: Grandis 2004 etupyöränlaakerit / vaihto meni penkin alle

Veikkaan, että ABS-anturille menevä johto on (lähes) poikki jostain läheltä?
 
Vs: Grandis 2004 etupyöränlaakerit / vaihto meni penkin alle

Paljonko oli muuten ajettu kun meni etupyörän laakerit vaihtoon?
 
Vs: Grandis 2004 etupyöränlaakerit / vaihto meni penkin alle

En tiedä milloin tuosta on viimeksi ne vaihdettu, nyt on mittarissa pikkasta vaille 280tkm. Itselle kertynyt km noin 40-50tkm.

Piti laittaa tilaukseen toiselle puolelle se anturi, kun en enää muuta keksi. Apukuskin puolelta kun irroittaa abs-anturin liittimestä niin alkaa käsijarrun varoitusvalo palaa. Jos kuskinpuolen anturin johto olisi poikki niin varmaan sytyttäisi kanssa saman valon? Voihan se olla jotenkin muuten paskana, selviää lähiviikkojen aikana ;)
 
Vs: Grandis 2004 etupyöränlaakerit / vaihto meni penkin alle

Mikälaista ääntä alkoi kuulumaan kun päätelit että se tulee laakereista?

Itsellä tuli kesän aikana 2006-malliseen Grandikseen sellainen probleema, että etupyöristä alkoi kuulumaan kummallinen jurina/ujellus. Renkaat kun olivat jo aika loppu kulutuspinnaltaan, niin päättelin sen aiheuttavan tuon ennen kuulumattoman äänen. Vaihdoin renkaat uusiin ja kappas, ihan sama ääni vain jatkui. Se kuulostaa enemmän tulevan kuskin puoleisesta renkaasta. Ja kovenee vasemmalle käännyttäessä, ja taas hiljenee oikealle kurvattaessa. Ääni muuttuu jonkun verran riippuen asvaltin karheudesta. Jarruttaminen ei vaikuta ääneen millään tavalla. Ja kovasta vauhdista jarruttaessa ratti ravistaa hiukan, ikään kuin jarrulevyt olisi hiukan kierot, mutta ne on vaihdettu noin 15.000 km sitten.

Mielelläni kuulisi itseäni viisaampien mielipiteitä ennen kuin sokkona vien korjaamolle.
 
Vs: Grandis 2004 etupyöränlaakerit / vaihto meni penkin alle

Pyöränlaakerilta kuulostaa, ja oikeanpuoleiselta. Vasemmalle kääntyessä siirtyy painoa oikealle puolelle, laakerin rasitus siellä kasvaa ja ääni kovenee.

Sitä on vaikea sanoa, että tuleeko edestä vai takaa.
 
Vs: Grandis 2004 etupyöränlaakerit / vaihto meni penkin alle

Mun mielestä ääni tulee enemmän vasemmanpuoleisesta renkaasta.
Voisko olla niin, että laakeri ikään kuin "löystyy" kun kaarretaan vasemmalle ja sen takia pitää enemmän ääntä?
 
Vs: Grandis 2004 etupyöränlaakerit / vaihto meni penkin alle

^Nurkka tunkilla ylös ja yksi kerrallaan pyörittelemään pyöriä. Kyllä se rikkinäinen laakeri pitäisi erottua rahisemalla. Siinä vaiheessa kun on oikeasti vaihtokuntoinen niin pitäisi olla välystä jo sen verran että pyörää heiluttaessa kolisee. ;D
 
Vs: Grandis 2004 etupyöränlaakerit / vaihto meni penkin alle

Eipä kuulu rahinaa kummastakaan laakerista kun nostaa etupään ylös.
Muutamalta korjaamolta olen kysellyt, yksi sanoo että olisi vasen laakeri, muut sanoo että oikeanpuoleinen.

Tarvitseeko Grandiksen vanhan laakerin irrotuksessa ulosvetäjää tms?

Olen koittanut löytää sellaista korjausopasta jossa kerrottaisiin kunnolla mitä käytännön työvaiheita tuossa hommassa tulee vastaan, mutta en vain löydä.
 
Vs: Grandis 2004 etupyöränlaakerit / vaihto meni penkin alle

Ajossa jos vinkuu niin loppuuko/hiljeneekö ääni kun kaartaa oikealle tai vasemmalle? Laakeri vian voi myös tuntea, kun tunkaa auton ylös, pyörittää rengasta ja pitää samalla toisella kädellä jousesta kiinni. Jos laakeri on huono niin sen kyllä tuntee jousikäteen. Talttavasara on osoittautunut parhaaksi työkaluksi napojen vaihtoon. Sillä kun hakkaa navan reunoihin (pulttien kohtaan niin ei haittaa vaikka pikku vekki tulee) niin lähtee nopeesti ja helposti irtoamaan.
 
Vs: Grandis 2004 etupyöränlaakerit / vaihto meni penkin alle

Kun kaartaa vasemmalle ääni kovenee.
Kun kaartaa oikealle ääni hiljenee.

Yksi riippumaton korjaamo ilmoitti äsken, ettei Grandikseen enää saa tarvikevaraosana laakereita, vaan ainoastaan alkuperäisiä Mitsun varaosia, hinta yli 500 euroa.
Tuolla niitä kuitenkin näyttää olevan tarjolla vaikka minkämerkkisiä:
https://www.autodoc.fi/autonosat/pyoeran-laakeri-10679/mitsubishi/grandis/grandis-na-w/18023-2-4
 
Vs: Grandis 2004 etupyöränlaakerit / vaihto meni penkin alle

Tarkotti varmaan että ne ei löytäneet sellasia..
 
Vs: Grandis 2004 etupyöränlaakerit / vaihto meni penkin alle

Tarviketorilta tms varaosakaupasta on saanut hyvin Mitsun osia.
Kun on haluja oikeesti tehdä kauppaa niin niin kummasti osia löytyy.
Monet korjaamot koittavat kepillä jäätä ja kun onnistuvat "huijaamaan" kerran niin
tottakai yrittävät uudestaan --> helppo raha on sitä makkeinta rahaa.
 
Vs: Grandis 2004 etupyöränlaakerit / vaihto meni penkin alle

Tilanne nyt:
- kuulemma kotimaisilta varaosatukkureilta ei enää saa tarvikelaakereita vaan pitäisi tilata alkuperäiset, sanoi kaikki korjaamot joilta kysyin
- saksalaisilta ja virolaisilta nettivaraosakauppiailta kuitenkin löytyy vaikka kuinka montaa eri merkkiä tarvikelaakereita
- tilasin laakerit skruvatilta, ei halvimmat mahdolliset (noin 80 € / kpl), mutta verrattuna alkuperäisen laakerin 380 € / kpl....
- suurin osa korjaamoista halusi vaihtotyöstä 220-270 € yhteensä kun osat tulee multa itseltä
- löysin Veikkolasta yksityisen korjaamon jota moni paikkakuntalainen on kehunut ja lupasi vaihtaa ne noin 130 eurolla yhteensä
- työhön meninkin 3 tuntia arvioidun kahden sijasta, mutta saimme soviteltua hinnan silti hyvinkin edulliseksi

Loppupäätelmä: ei kyllä kannata alkaa itse jumppamaan, jos ei ole kunnollisia ulosvetäjiä ja 100% varmuutta siitä mitä tekee-
Mulla itsellä olisi mennyt varmasti kaksi kokonaista työpäivää, hajalle hermot sekä abs-anturit....
 
Takaisin
Ylös Bottom