Grandis harkinnassa (vai kuitenkin diesel?)

mixout

New Member
Liittynyt
27 Marraskuu 2012
Ensimmäistä viestiä foorumille. Haulla koitin etsiä vastaavaa ketjua, mutta tuloksetta. Joko sitä ei ole tai hakusanat olivat väärät. Mutta asiaan:

Vuosia olen ajellut Toyotan tila-autoilla (tällä hetkellä perheen ajossa Corolla Verso 1.8 VVT-i 5 paikkaisena) ja taas on autonvaihdon aika. Nyt tarvitaan 7 paikkaista. Jostain syystä tämä Grandis alkoi kiinnostamaan sisätilojen suuruuden ja budjettiin sopivan hinnan takia. Käytännössä vaihtoehdot minulla ovat toinen Corolla Verso, mutta 7 paikkainen. Tai Avensis verso, joka olisi isompi, mutta aivan susiruma. Nykyisen auton kanssa meno on kyllä ollut todella huoletonta. Käytännössä mitään ongelmia ei auton kanssa ole ollut reilun 60tkm ja 2½ vuoden aikana. Autolla on nyt ajettu 200tkm. Tätä haluaisin myös seuraajalta, mutta onko Mitsusta siihen?

Kiikarissa olisi 2004-2005 mallin Grandis tuolla 2.4 bensakoneella. Kulutus ei itselle ole kovin suuri kriteeri, pääasialliset kilometrit kertyy baijerilaisella. Tällä autolla liikutaan reissut perheen kanssa jne. Budjetti liikkuu tuolla 10-12k euron tuntumassa eli vaihdokit ovat hieman enemmän ajettuja, luokkaa 150-200tkm. Kaikki kokemukset tuosta Grandiksesta otetaan kiitollisena vastaan. Kuinka perhe mahtuu, miten toimii peräkontin penkit, tyyppiviat, huoltojen hinnat, huolet, murheet, kehut. Näyttää olevan hihnalla tuo kone, onko vaihtoväli mikä ja onko kuinka kallista lystiä vai onko itse tehtävissä?

Kiitos.
 
Vs: Grandis harkinnassa

No, jos mä nyt aloitan "pehmeistä arvoista" :) mielestäni hinta-/laatusuhde on enemmän kuin kohdillaan Grandiksessa. Auto nimenomaan miellyttää silmää, yhä ja edelleenkin, kaikki muu tulee ns. kaupanpäälle. Mm. takaosan ledivalot vasta yleistyvät muissa merkeissä, Grandiksissa ne oli jo "alusta lähtien"... Ja tuosta tyylikkyydestä (toki "kauneus on katsojan silmässä"): ottaen huomioon, että korimalli on julkaistu jo 2004, se näyttää edelleen nykyaikaiselta - ja hyvältä. Ja muihin tilaviin 7-paikkaisiin vertailtaessa ei ulkonäöllisesti Grandikselle ole haastajajia - on se niin ylhäisessä yksinäisyydessään.

Ja ainakaan mulla ei mitään isompia vikoja ole ollut. Ehkä silti ihan Toyotan laatuun ei Mitsu yllä(?)

Tilat tosiaan riittää 7:lle, no problem. Ellei ole jokaisella seitsemällä omaa matkalaukkua, sitten tavaratila loppuu kesken. Mutta loppuu kyllä muissakin kilpailijoissa.

Maantellä, jos malttaa ajaa rauhassa, kulutus ei ole ollenkaan paha, ja kyyti on varsin mukavaa.

Nuo taaimmaiset penkit toimii asiallisesti ja jämäkästi ja kyllä mulla on niissä aikuisiakin istunut, eli yht. 7 aikuista kyydissä ja hyvin on kuorman auto kantanut. Ja silloin kuin tuo takimmainen penkkirivi on poissa käytöstä (=lattian tasolla), on tavaratila aivan mahtava.
 
Vs: Grandis harkinnassa

Kiitos vastauksesta! Näitä juuri haetaan.

Onkot tiedettyjä kalliita tyyppivikoja tuossa 2.4 bensassa ja miten mahdolliset viat oireilee? Mitä tarkkailla koeajolla, onko alustassa paikkoja jotka väljistyy helpommin tai huonosti pitäviä jarruja tms?
 
Vs: Grandis harkinnassa

Ei siinä suoranaisesti ole tarkkailtavaa. Raidetangon pää voi olla väljä (mulla oli, kun ostin, mutta ei kai sentään mikään "tyyppivikla"), en tiedä sitten, huomaako sitä ajossa kunnolla. Katot vaan, että kaikki valot toimii ja iskarit ei vuoda -> se on siinä :driver

Ruostevikoja ei alustassa tai tässä autossa kyllä ole, konepellissä voi olla kivenhakkaumia, mutta ei niistäkään pidä saikähtää. Varma peli tuo 2.4 bensa on.
 
Vs: Grandis harkinnassa

Ja jakopään hihnan vaihtoväli ~100 000 km (en nyt heti muista, onko 90 000 vai 105 000 km).
 
Vs: Grandis harkinnassa

Mulla oli se 6 hengen Intense(x2 kun eka meni lunariin peuran takia ja tilalle saatiin rekisterinumeroa myöten samanlainen peli, reknrossa 1 numero eroa :D), lähes uusi kylläkin niin paha mennä sanomaan vioista mitään, ei ollut mulla ensimmäistäkään vikaa sen n. neljän vuoden aikana mitä ne meillä oli.

Mutta, tiloiltaanhan toi on aivan yliveto, 6 henkeä mahtuu tavaroineen tekemään semmosen pidennetyn viikonloppu retken helposti ja pidemmänkin pikkasen ahtamalla, mukavuuden kuitenkaan kärsimättä juurikaan.
Pitkät reissut (1000km+) tommosella sujuu erittäinkin mukavasti myös kuskinpenkillä istuen.

Täyskokoinen jääkaappikin autoon mahtuu kevyesti :peukku

Hinta/laatu suhteeltaan veikkaisin ettei verrokkeja juurikaan löydy, nekin vähät häviää siinä vaiheessa kun halutaan myös ulkonäön ollessa kohdallaan :)

Välillä vieläkin löydän itseni katselemasta juuri noita kuuden hengen Grandiksia, sille vaan ei järkevää tarvetta enää oikein ole kun lapset on aikuisia ja yhä harvemmin reissuissa mukana :)


Jakohihnan vaihtoväli on 90tkm, eikä ole paha homma itsekään tehdä jos joskus on autoja ropannu, itsekin sitä vähän epäilin ja auto oli sen verran uusi niin en siten ruvennut vaihtamaan mutta katselin merkkihuollossa hommaa vierestä niin ihan normisettiähän tuo oli.

EDIT: Niin joo ja sehän tuossa bensavehkeessä on kanssa mukavaa että kulkupuolikin oli mun mielestä kokoonsa nähden yllättävänkin hyvä, eikä siltikään mikään hirmu janoinen paitsi kaupunkipyörityksessä meni vähän enempi, mutta matkassa pääsin parhaimmillaan muistaakseni lähemmäs 8 litraa satkulla :peukku

EDIT 2: Pitihän noita katella ni perkeles ;D http://www.nettiauto.com/mitsubishi/grandis/5199466
Siin on toinen meidän Grandeista en muista oliko toi se kolaroitu (jonka joku avk:lta osti ja korjasi) vaiko sen seuraaja :D
 
Vs: Grandis harkinnassa

Vähän semmonen kutina että toi mivec 2.4 on mitsun taattua laattua :) Eli hyvä, automaattihan näissä ihan mukavasti hörppi bensaa, että manuaali taitaa olla hyvä valinta. Ite suosittelen tätä toki kaikille suurperheellisille :)
 
Vs: Grandis harkinnassa

Täällä on myös ollut nyt n. vuoden tuollainen -04 2,4 intense.

On tuolla 6-paikkaisella hyvin pärjännyt nelihenkinen perhe.. Takimmat jakkarat on kyllä istuma-asennossa, mutta tarvittaessa pyörähtää lattiaan piiloon minuutissa. Itsekin olen tuolla sikaosastolla jonkun pätkän matkustanut ja yllättävän tilavaa on sielläkin.

Omissa ajuissa keskikulutus on ollut muutaman desin päälle kympin, sen mitä sitä on vähän tullut seurattua. Saa kyllä syömään enemmänkin helposti ;D

Jarrullista kärriäkin tuolla saa kiskoa 1800kg, mikä itselle on plussaa. Nykykenkälaatikoilla kun ei kummoisia massoja perässä vedetä.

Eihän tuota voi kuin suositella jos tilavaa autoa etsii :peukku
 
Vs: Grandis harkinnassa

Kiitoksia vastauksista. Manuaali on tosiaan hakusessa, en ole koskaan tottunut automaattiin. Onko tuo jakohihnan vaihto minkä hintainen homma jos vie osaavalle pajalle? (ei-merkki eikä nyrkkipaja). Varmaan sen itse vaihdan jos tarvis tulee, mutta ompa joku vääntökapula tingata hintaa pois jos kyseisessä yksilössä vaihto on heti edessä.
 
Vs: Grandis harkinnassa

Oiskohan pelkkä jakohihnan vaihto ollu n.900€ osineen, merkkihuollossa :peukku
 
Vs: Grandis harkinnassa

Korjatkaa jos olen väärässä, mutta eikös tuossa ylempänä olevassa linkissä taas kerran myydä intenseä invitenä? Ite tuli ostettua intense invitenä eli tuntui siltä kuin varustelusta ei olisi luokiteltuna puoliakaan. http://www.nettiauto.com/mitsubishi/grandis/5199466
 
Vs: Grandis harkinnassa

Katos prkle joo, enpä huomannutkaan ;D Totta tosiaan on että toi mun (ja myös Knollen) laittaman linkin Grandis on Intense :peukku

Hölmöähän tuo on kun ei varustetasoja selvitetä, Intense kun on kuitenkin se paras(kallein) versio noista :peukku
 
Vs: Grandis harkinnassa

Mulla lukee rekisteriotteessa Intive, vaikka autossa on Intense varustelu.
Ilmeisesti nuo ensimmäiset Suomeen tuodut Grandikset on maahantuojan toimesta ilmoitettu väärin tuonne Trafille.
 
Vs: Grandis harkinnassa

Ei kuulosta hyvältä tuurilta tuo... :(

Mutta millainen Knolle sulla on tuo takapuhallin, siis takatilojen lämmitin vai? Se lienee aika harvinaisuus näissä?
 
Vs: Grandis harkinnassa

Kyllähän toi takalämppäri on ihan vakiotavaraa ainakin Intensessä, oon eläny siinä luulossa et se olis ollu muissakin
 
Vs: Grandis harkinnassa

Itselläkin Intense ja takalämppäri löytyy. Olen myös elänyt siinä ajatuksessa että Intenseen tämä kuuluu.
 
Vs: Grandis harkinnassa

Millainen se on, säätönupit on missä ja mistä se puhaltaa?
 
Vs: Grandis harkinnassa

ristor sanoi
Millainen se on, säätönupit on missä ja mistä se puhaltaa?

Elikkä kuuluu tosiaan intense varusteluun joo. Takafööni on tietääkseni vasemman takapyöräkotelon päällä eli käsiksi siihen pääsee varmaanki takaluukusta. Konepellin alla on sille omat letkut ja korkit. Se laitetaan päälle "keskikonsolista" omasta napista missä lukee rear ja vihree valo syttyy. Sitte ohjausyksikkö on etu ja keskimatkustajien välissä katossa. Siitä voi valita tehot 1, 2 tai 3 ja sammuttaa painamalla off. Puhallin puhaltaa muistaaksenijostain lattialuukuista keski ja takamatkustajien välissä ja sen lämmöt säätyy samasta rullasta kun etufööninkin. Ikävä kyllä ei taida toimia taka ilmastointina ;P
 
Vs: Grandis harkinnassa

Knolle sanoi
Ikävä kyllä ei taida toimia taka ilmastointina ;P
Jeps, näin on.
Käyttöohjekirjassa on esitelty myös takailmastointi, mutta se ei ole ollut Suomen tuontiohjelmassa.
Mulla tuo takapuhallin lykkää aina, kun se on päällä, vähän lämmintä ilmaa.
Joten kesällä sitä ei voi käyttää edes raitisilmapuhaltimena.
 
Vs: Grandis harkinnassa

Kannattaa vilkaista ohjekirjasta, miten siinä on ohjeistettu puhaltimen käyttö.

Omassa Saksasta tuodusta autosta takalämmitin toimii ohjekirjan mukaan seuraavasti:

Kun takapuhallin on kytketty päälle ja lämpötila asetettu 27 asteeseen (täysin oikealle) katossa olevassa säädössä, puhallin puhaltaa ainoastaan kuumaa 3. rivin jalkatilassa olevista suuttimista.

Kun takapuhallin on kytketty päälle ja lämpötila asetettu 17 asteeseen (täysin vasemmalle) katossa olevassa säädössä, puhallin puhaltaa ainoastaan kylmää 2. istuinrivin ikkunoiden päällä olevista suuttimista.

En nyt muista, että muuttaako tuon katon lämpötila-asetuksen liuttaminen myös puhalluksen suuntausta ikkunoiden päällä olevien suuttimien sekä 3.rivin jalkatilassa olevien suuttimien välillä portaattomasti.
 
Vs: Grandis harkinnassa

Kiusallisen harvinaisia tuntuu olevan manuaalibensat ??? :'( ei ole löytynyt hyvää ei

Onkos tuo Grandiksen automaattiloota kenen tekemä ja kuinka lujaa tekoa? Onko 170-200tkm ajettu automaatti syytä unohtaa?

Onko "aito ja oikea" Intense aina 6 paikkainen? Vai onko sitä saanut 7 paikkaisena? Ja onko Intensen automaatti eri loota kuin Inviten, kun siinä on joidenkin lähteiden mukaan oppiva loota (Sequental Invecs II)?
 
Vs: Grandis harkinnassa

Voin kyllä lämpimästi suosittaa manuaaliaja Grandista yleensä. Kohtuullinen tuo kulutus(täysin riippuvainen tuosta kaasujalan raskaudesta ja ajotyylistä), ja saa yllättävän hyvää kyytiäkin polkaistessa. Omat kokemukset myös erittäin positiivisia olleet, kun hiukan yli satatuhatta nyt ajettu. Automaattia mietin itsekin, mutta kulutuksen nousu AT vs MT liian suuri.
Vikoja ollut vähän; yksi iskari(takuuseen), joku takaisinkutsu jostain pakoputken suojasta, pissapojan letkun vaihto(takuuseen) ja etu valon umpion tiivisteiden vaihto. Huonoina puolina tuo varaosien kalleus merkkiliikkeessä, ja tarvikeosien heikko saatavuus. Hihnan vaihto oli aika kallis, jonkin verran vaille 800€.
Välillä katsellut muitakin merkkejä, mutta ei ole parempaa tullut vastaan, jossa yhdistyisi hyvä ulkonäkö ja toimivat tilat. Ei nuo pakettiautoa muistuttavat muut merkit ole napanneet.
 
Vs: Grandis harkinnassa

Mun mielestä Grandiksen autom. laatikko on edelleenkehitetty versio Galantin oppivasta Invecs-automaattilootasta ja eikös sekin ollut Mitsun oma tekele...

Toi näyttäis olevan niin, että Suomeen uutena maahantuotuna automaattivaihteinen bensa-Grandis on paljon yleisempi versio - ja niissä on lähes aina parempi varustelutasokin.
 
Vs: Grandis harkinnassa

ristor sanoi
Mun mielestä Grandiksen autom. laatikko on edelleenkehitetty versio Galantin oppivasta Invecs-automaattilootasta ja eikös sekin ollut Mitsun oma tekele...

Toi näyttäis olevan niin, että Suomeen uutena maahantuotuna automaattivaihteinen bensa-Grandis on paljon yleisempi versio - ja niissä on lähes aina parempi varustelutasokin.

Tarkoittaako tämä nyt sitä, että laatikko on kestävä vai ei? Onko ainoa haittapuoli verrattuna manuaaliin tuo bensankulutus ja se tuttu kuminauhamainen veto? Jonkin verran olen noita Grandiksia nyt seurannut ja muutamaan manuaaliin olen törmännyt joihin on vaihdettu laatikko ja kytkin ennen 200tkm. Eli onko tuo automaatti jopa kestävämpi?
 
Vs: Grandis harkinnassa

Ikävältähän tuo kuulostaa jos on laatikon tai / ja kykimen joutunut vaihtamaan. Omiin korviin ei ole kuulunut kyseisistä ongelmista, ja omassa ei ainakaan ole ongelmia ollut (nyt vajaa 120tkm mittarissa.) Joskus kylmänä ykkönen päällelaitettaessa hiukan takeltelee, mutta harvoin ja kytkin ylös/pohjaan auttanut. Automaatista ei tosiaan tietoa ole, hylkäsin sen vaihtoehdon kulutuksen ja tuon "vanhanaikaisen" laatikon takia.
 
Vs: Grandis harkinnassa

Itselläni on tällä hetkellä mittarissa jotain 201tkm. Monella kuminauhalaatikolla ajaneena en pidä tätä sellaisena. Kärriä vedän aina pakkovaihteilla, muuten mennään D:llä.
Kaikenhan se vie mitä tankkaa mutta tilaa ja vetokykyä on omiin tarpeisiin mukavasti.
Itseäni ei kiinnosta 3,7l/100km kulutukset vaan että on tilaa, mukava ajettava ja talvella lämmintä :)
 
Vs: Grandis harkinnassa

Itse ainakin tykkäsin kovasti automaattilaatikon toiminnasta ja ei ole mikään kuminauhavirítys;) vaan rehti automaattilaatikko.
 
Vs: Grandis harkinnassa

Itseä ei oo tuo tuontiautohomma koskaan oikeen nappaillut. Tosin ei ole myöskään ollut este, jos Suomessa käytettynä myyty auto on tuotu. Mutta toistaiseksi pitää katsella Suomen tarjontaa.

Automaatissa ei itseä kulutus haittaa, auto tulee pieneen arkiajoon ja perheen yhteisille reissuille. Työmatkatykkinä toimii toinen auto. Eli kiinnostaa vain tuo automaatin luotettavuus ja kestävyys verrattuna manuaaliin.
 
Vs: Grandis harkinnassa (vai kuitenkin diesel?)

Nyt tuntuu olevan tarjolla parikin hyvää yksilöä, mutta diisselinä. Alan vakavasti pohtia tuota diisseliä vaihtoehtona. Onkos tuo volkkarin kone kuinka toiminut Grandiksessa? Se tehokkaampi versio on kuuluisa pumppusuuttimista mutta mites tämä matalaviritteinen versio?
 
Vs: Grandis harkinnassa (vai kuitenkin diesel?)

Ai onko toiminut ;D

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=40182.0

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=35732.0

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=37944.0

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=36916.0

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=33814.0

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=22369.0
 
Vs: Grandis harkinnassa (vai kuitenkin diesel?)

Huhhuh, oishan sitä hakuakin voinut käyttää :seina Empä ois uskonut, että myös tuon matalaviritteisen koneen kans on noin ongelmia. Eihän mitään autoa kannata ostaa jos alkaa oikeasti näitä ketjuja lukemaan, mutta VAG:n maine diisselikoneen tekijänä ei taida olla tyhjästä temmattua..
 
Vs: Grandis harkinnassa (vai kuitenkin diesel?)

Niin ja sitten noita DID Grandiksia on ollut ja on myynnissä, joilla on ajettu pitkälle yli 300 000 km:kin. Eli kai ne toisaalta myös kestääkin...
 
Vs: Grandis harkinnassa (vai kuitenkin diesel?)

Mun grandiksen mittarissa 419000 km :D ja tuolla diisseli koneella.
Tandem pumppu vaihdettu 70oookm sitte,ei muuta vikaa :peukku
 
Takaisin
Ylös Bottom