Grandis ja asuntovaunu?

Ton!

New Member
Liittynyt
16 Syyskuu 2008
Tervehdys kaikille! Olen harkinnut hommata tilavamman auton ja kyselisin mielipiteitänne grandiksesta...
Olen lukenut palstan läpi ja mielenkiintoni autoa kohtaan on vain noussut, vaikka kaikilla ei ole ollut kovinkaan helppoa autonsa kanssa...
Päättämättä on vielä bensa vai diesel sekä autom. vain manuaali

Onko kenelläkään kokemusta vaununvetämisestä?
Paljonko grantiksella saa vetää ja mitä se kuluttaa?
vaunumme on yksiakselinen, 7m pitkä ja painoa 1300kg

Nykyinen bmw 530 td farm.autom. -01 jää perheellemme pieneksi.
 
Vs: Grandis ja asuntovaunu?

Diesel Grandiksella saa muistaakseni vetää 2000kg.
Minulla on n. 1100kg vaunu perässä ja kulutus on alle 10l/100km vauhtia n. keskimäärin 90km/h
 
Vs: Grandis ja asuntovaunu?

Bensa automaatti kuluttaaa aika reippaasti asuntovaunun kanssa.
Kokemukseni mukaan kulutus on suurinta asuntovaunun kanssa menomatkalla.
Paluumatka menee jo monta litraa vähemmällä.
Olisikohan kyseessä oppivan automaattivaihteiston ominaisuus, kun yhtäkkiä lykätään perään iso kuorma, vaihteiston kestää mukautua erilaiseen tehontarpeeseen?

Suosittelen vaunun vetoon dieseliä, se on kuorman suhteen tunteettomampi.
 
Vs: Grandis ja asuntovaunu?

Itsella saman kokoluokan vaunu, grandiksesta ei vaan ole kokemusta/tietoa..
Se mita tuossa tullut reissattua niin nyrkkisaannoksi olen muodostanut etta vetoauto raskaampi kuin vaunu, harvalla autolla suurin sallittu jarrullinen kuorma on pienempi kuin auton omamassa.

Diisselin alavaanto on kiva, mutta nykyisilla polttoaineen hinnoilla ja veroilla miettisin kuintenkin myos sita bensa konetta (ja tastahan oli hirveasti hyotya.. ;D )

Maantiella ajellessa manuaali voittaa automaatin, mutta oma valintani on automaatti ihan sen mukavuuden myota kun vekslataan vaunua parkkiin tai pois sielta. Paljon tietysti riippuu sen automaatin toiminnastakin, jos esim. turbiinilukko luistaa vetovauhdissa niin laatikko ei kauaa kesta ja polttoainetta palaa..
 
Vs: Grandis ja asuntovaunu?

Kiitoksia vastauksista!

Olenko ymmärtänyt oikein, että dieseliä ei saa kuin manuaalina! Nykyisessä on tomaatti ja tykännyt siitä vaunun vedossa ja varsinkin kaupunki ajossa.

Mitä eroa on invite ja invite business malleissa?
Pitää odotella että etelä-savoon tulisi johonkin autokauppaan diesel grandis niin pääsis tutustuu tarkemmin sekä ajamaan.

P.S. Mahtuuko Grandikseen kolme juniorin istuinta vierekkäin... Nykyiseen ei mahdu.(ei saa vöitä kiinni)
 
Vs: Grandis ja asuntovaunu?

Dieseliä saa ainoastaan manuaalilla (2009 malliin voisi ehkä tulla automaatti)

Grandikseen mahtuu minun mielestä loistavasti tälläinen yhdistelmä takapenkille
Turvakaukalo + turvaistuin (selkämenosuuntaa tai kasvot menosuuntaan) + korokeistuin selkänojallisena.

Eli hyvin mahtuu kolme junioria.
 
Vs: Grandis ja asuntovaunu?

Ja voima myös riittää. 6 vaihteisesta laatikosta löytyy sopiva vaihde joka tilanteeseen.
Vakionopeussäädin tekee vedosta mukavaa.
Diesel-automaatissa vetoarvot tulee tipahtamaan uskoakseni 400-600kg. Automaatti ei kestä näitä voimia.
Voin puhua kokemuksesta, koska vedän vaunua 4000-5000 km vuodessa, tarkoittaen noin 10-15 reissua vuodessa ympäri suomen.
Vaununi on Hobby 650 KFU 2005 ja kokonaispainoa 1900kg sekä pituutta 8,48m.
Aikaisempaa vaunua(Matkaaja 9004) kiskoin Citroen C5 HDI:llä ja Renault Meganella.
Jos autossasi on leveät kesäkummit ja kenties alustasarja, niin nosta takarenkaista reilusti painetta (+0,5bar) vaunua vedettäessä, koska syö TODELLA petollisesti sisälaidalta (Nm Kokemusta on). Grandiksessahan ei pysty pystysuunnan rengaskulmaa säätämään, joten painoa tullessa renkaat kallistuvat, kuten Bemarissa ja Volvossa.
 
Vs: Grandis ja asuntovaunu?

jarnokara sanoi
Voin puhua kokemuksesta, koska vedän vaunua 4000-5000 km vuodessa, tarkoittaen noin 10-15 reissua vuodessa ympäri suomen.

Tajusin just äsken, että sut on bongattu yhdistelmäsi kanssa kesällä Rauhalahdessa Kuopiossa. Mahtavan näköinen pirssi ;)

/Janne
 
Vs: Grandis ja asuntovaunu?

Jep, sielläkin on oltu monena kesänä.
Muistelen autosi perusteella, että oltiin tänä kesänä "selät" vastakkain Rauhalahdessa.
 
Vs: Grandis ja asuntovaunu?

jarnokara sanoi
Jep, sielläkin on oltu monena kesänä.
Muistelen autosi perusteella, että oltiin tänä kesänä "selät" vastakkain Rauhalahdessa.

Jeah Ensi kesänä uusiksi! ;)
Eikä oltu alueen ainoat clubilaiset.
 
Vs: Grandis ja asuntovaunu?

Lisäystä vielä tuohon alkuperäiseen kirjoitukseeni.(Oli pyyhkiytynyt, kun tuon kuvan kanssa sähelsin)

Eli Grandikseni on mallia DID.
Ja voin sanoa, että diesel Grandis on kuningasveturi. Vakaa ja vahva.
Kulutuksesta vielä. Sehän on niin suhteellista, riippuen yhdistelmästä, nopeudesta, tuulesta, maastosta,ym...
Minun yhdistelmällä tavanomainen kulutus on noin 11L, todellisen vauhdin ollessa 85-87km/h.
 
Vs: Grandis ja asuntovaunu?

Komea paketti jarnokaralla :peukku

Taitaa olla kulutus kohtuullinen grantiksella ku nykyinen pakettini kuluttaa 13,5-14L /100km
vauhdin olessa 85-90km/h. vakionopeus säätimellä.

Ensi kesänä pitää ilmoitella täällä kun lähtee vaunulla reissuun... jos sattus tulee muitakin vastaan tai alueille. Rauhalahti on siiti ja mukava paikka.
 
Vs: Grandis ja asuntovaunu?

Tervehdys kaikille,

Pitää jatkaa tätä vanhaa aihetta, kun kesä lähenee ja monien perheellisten mielessä on mistä automallista löytyisi sopiva lapsiperheelle sopiva vetoauto.
Itselläni on jo toinen Bensa Grandis kierroksessa ja kokemusta on karttunut Grandisesta ja vaunun vetämisestä vuodesta 2005 lähtien.
Oma kuljetustarve kaksi aikuista ja kolme lasta, yksi lastenistuin matkassa , (+monesti myös pari "laina"lasta mukana kaveriksi omille teineille)

Hyviä puolia matkatessa perheen kannalta:
- Tilat mukavat, jopa viimeisellä rivillä ainakin teinelle riittävät (170cm matkaa vielä suht.mukavasti)
- Tavaratilaa vielä pienen pikkuauton kontin verran jäljellä, vaikka kaikki penkit olisi käytössä. = pari kylmälaukka ja pari muovikassia mahtuu mukavasti, ja niiden päälle jää vielä hieman tilaa muille nyssyköille, jos välttämättä haluaa kuumentaa kylmälaukkujen mootorit. ;D
- Itselläni on tehdasvarusteinen DVD katossa ja sillä saa joskus voitettua hieman lisäaikaa, jos perheen pienimmällä alkaa tulla tylsää, tosin leffavalinnasta syntyy taas vastaavasti riitaa..
- Automaatti-ilmastointi jäi mainitsematta kun siihen on jo niin tottunut mutta silläkin on suuri merkitys..

Miinuksia matkustamossa on tuo yksi ja ainoa 12v. pistoke käsijarrun vieressä.. eli tarvitaan jakajaa ja jatkojohtoja, jos paljon laitteita matkassa.(puhelimet, Navi, kylmälaukut yms..) No tuostakin selviää askartelemalla..

Ajomukavuus vaunu perässä:
- Erittäin vakaa ajettava, ei paljon heilahtele ja sivutuulet ei yhdistelmää paljoa hetkauta.
- Ensimmäisellä vaunullani matkatessa (kokonaispaino 1300 kg.), yhdistelmä ei edes ollut kovin tarkka aisapainosta. Toki jos aisapaino jäi kovin "ohueksi", niin ehkä silloin esiintyi lievää epävakautta.
Tähän varmaan osaltaan vaikuttaa se, että peräylitys on aika lyhyt eli koukku on lähellä taka-akselia. = Turvallinen ominaisuus!!
Tällä pienellä vaunulla vetäessä, ei tunne juurikaan eronnut tanakamman peräkärryn vedosta. Toki tuulivastuksen lisääntymisen aisti mutta käsittelymielessä ei juurikaan eroa

- Tuon ensimmäisen vaunun jälkeen sitten ruokahalu kasvoi ja piti hankkia suurempi vaunu ja perässä roikkui Knaussin 650:n telivaunu.(kokonaispaino 2000 kg. huom vaunun omapaino oli 1480kg, joten teoriassa, lainkirjan mukainen yhdistelmä. Bensamallin vetokyky 1800kg.) Tällä yhdistelmällä tuli sitten ajettua enemmäkin..
Kokemukset tästä:
- Perässä tulee mukavasti ja vakaa yhdistelmä ajaa. Tehot toki on jo kovilla mutta vakionopeussäädin päällä mennään "rekka 80km/h:ta".
Sen verran kyllä pitää sanoa, että ajo vaatii paikoitellen hieman aktiivisempaa otetta. Itse heitän vaihteiston manuaalipuolelle, erityisesti ennen pitkiä ylämäkiä jolloin kolmosvaihde huudetaan apuun. (Vakionopeussäädin yrittää pitää "liian kauan" nelosen päällä ja vauhti alkaa laskemaan, siksi ennakointi) Onpa sitä jokus kakkostakin tarvittu keskisuomen nousuissa.. Tien tukkeena ei ole kuitenkaan tarvinnut olla...

Käytännön huomioita:
- Automaattivaihteista en luovu. Erittäin mukava, jos pitää peruutella vaunua ahtaisiin paikkoihin
- Etuvetoisena painavalla vaunulla liikkeellelähtö ylämäkeen hiekka- tai muuten liukkaalla alustalla. Siihen saattaa tarvita vauhtia, eli alkaa melko helposti sutimaan/kaivamaan.. Mutta tämä koskee kaikkia etuvetoisia vetureita vaikka on luistonestot jne..
- Peilit, itselläni on pitkävartiset vetopeilit, jotka kiinitetään autonpeileihin. Ongelma: vastaantulevan rekan pyörre saattaa lämäyttää kuskin peilin "ns parkkiasentton". Itse poistin ongelman lisäämällä peilien varsiin narut, jotka kiinnitän muoviklipsillä konepellin saumaan. (EMUK:lla on kaupallinen tuote myös tuosta.)

Yhteenvetona:
Yhteensä 160 tkm Grandiksilla ajaneena, mitään ongelmia Grandiksella vetämisessä tai ylipäätänsä missään sen laatuun liittyvässä ei ole ollut. Paitsi ehkä alkueperäisrenkastus, niihin en ole ollut tyytyväinen (Yokohamat), kovat ja meluisat..

Terveisin:
Vihreällä Grandiksella ajeleva (nyt tuorehko Dethleff perässä).

PS:
Ne kulutukset.. Minun ajotavalla ja oman seurannan mukaan:
Maantie: 10,5
Kaupunki: 12,5
Pikkuvaunulla: 13-14
Suuremmalla Vaunulla:16- 19 (riippuen keliolosuhteista)

PS2: Pahoittelen, jos stoorista tuli pitkä mutta ajattelin jakaa kokemukseni Grandiksesta vetoautona..
PS3: Vinkkinä: Tällä hetkellä, jos perheellinen harkitsee vetoautoa Grandiseksta, niin se on jopa varsin mukavassa hinnassa, erityisesti käytettynä.. (Enkä ole tässä myymässä omaani :D)
 
Vs: Grandis ja asuntovaunu?

Hei,

Pieni korjaus edelliseen:

Kulutuksesta:
Keskikulutus: ~10,5 (ei maantiekulutus, kuten edelliseen vahingossa kirjoitin, maantie kulutus pyörii 8,6 - 10 paikkeilla..)
Kaupunki: 12,5
Pikkuvaunulla: 13-14
Suuremmalla Vaunulla:16- 19 (riippuen keliolosuhteista)
 
Takaisin
Ylös Bottom