hammaskehä!!

jan weck

pajero -90 2.5 tdic
Liittynyt
22 Marraskuu 2006
onko kellään tietoa, olisiko 2,3 ja 2,5 pajeron koneessa samat vauhtipyörät/hammaskehät. ??? ??? ???
 
joopa joo sain laatikon ja vauhtipyörän irti. on vähän karies iskeny hampaisiin. mistäköhän johtuu että startin hampaan jälkiä on vauhtipyörälläkin. tossa on kuvat hammaskehästä ja startista.
 
Lukaise tuo viestiketju läpi:

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=6601.0

Noita starttejahan myydään ainakin kahdella erilaisella hammasrattaan "ulkonemamitalla". Jos olet edellisellä startillasi ajanut vain tuon pari viikkoa, niin -kuten vauhtipyörään tulleiden jälkienkin perusteella voit todeta- sinulle on lipsahtanut väärällä mitalla oleva startti. Startin hammasratas pääsee lyömään liian pitkälle, menee jopa reilusti vauhtipyörällä olevien hampaiden yli. Perusasentoon palautuessaan startin hammasratas jää taas liian likelle hammaskehää ja taas sorvautuu tavaraa hampaista...

Kysymys kuuluukin: Vaihdoitko itse tuon startin, vai tekikö työn jokin "korjaamo"?   ::)

Itsekin painin samaisen ongelman kanssa. Perusvaivana on se, että Pendix-laitteen palautusjousi kuoleentuu, rasvat jäykistyvät kitiksi, solenoidin rautasydämen liike kangistuu,... . Lopulta käykin niin, että jokaisen starttauksen jälkeen Pendix-laite ei jaksa löysän palautusjousen ja kankeaksi käyneiden muiden liikkuvien osien johdosta palauttaa hammasratastaan aivan perusasentoonsa, vaan hammasratas jää tässäkin tapauksessa hammaskehän vierelle sorvaamaan omaa ja hammaskehän hampaiden kohtaamispintaa.

Ainoastaan purkamalla ja putsaamalla startti + solenoidi, sekä vaihtamalla kuoleentuneet palautusjouset jäykempiin, saadaan startti toimimaan ongelmitta. Tämä huolto tulisi tehdä heti ensimmäisten krääkäsyjen ilmaannuttua, muuten hampaat menevät nopeasti pilalle...

P.sst: Olisiko kenellekkään jäänyt nurkkiin projektikuntoista starttia, jonka voisi sijoittaa  tutkimustarkoituksiin? Ainakin noiden jousien mitat olisi hyvä saada, että voisi hankkia uudet valmiiksi, ennenkuin alan omaa starttia irrottelemaan...  ::)

Tuosta startista hätäisempi mies korjaisi käyttökuntoisen pikkuvaivalla: Akusta suoraan virta startille & solenoidille, jotta saadaan akseli pyörimään ja ratas tulemaan ulos ääriasentoonsa. Pikkurälläkällä vähän pyyhkäistään rattaan etureunoja lyhyemmiksi ja pikku vinkulla / Dremelillä pienet viisteet hampaiden etureunoihin. Varmasti toimii aina seuraavaan kytkin/laatikkoremonttiin asti, jolloin voi sitten "samalla" vaihtaa tuon hammaskehänkin. Mikään ei ole sen ärsyttävämpää, kuin alkaa "turhanpäiten" irrottamaan 4-vetoisen auton laatikkoa pelkästään jonkin hammaskehän takia. Paitsi jos sieltä kehältä puuttuu useita kokonaisia & peräkkäisiä hampaita. Jos hampaat ovat vain etureunastaan kuluneet, niin voisin jopa ajatella tuohon omaan autooni sellaista testiä, että hommaisin tuollaisen pidemmälle lyövän Pendix-laitteiston, rälläköisin & viistelisin hampaat, kuten tuossa jo mainitsinkin, ja ruuvaisin sellaisen modatun startin kiinni. Voisi jopa toimiakin kunnolla, kun hampaat pääsevät riittävästi päällekkäin. Jos sitä sitten ensi kesänä laatikon laakeroinnin yhteydessä remppaisi lopullisesti kuntoon...  8)
 
l-266 sanoi
kytkimet ainaki passaa päittään... mutta hammas kehää on kait kahta erimallia

Motonetti väittää ihan muuta:

KYTKINSARJA    MITSUBISHI PAJERO
Sisältää yleensä paineasetelman, levyn ja laakerin. Joissakin sarjoissa painelaakeri on erikseen.
Pajero 2,3-TD 83--87. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84-1232   126.81
Pajero 2,5-TD 86--95. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84-1358   144.00

KYTKINLEVY    MITSUBISHI PAJERO
Tarkista asetelma ja painelaakeri kun vaihdat pelkän kytkinlevyn
Pajero 2,3TD 83--87. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  84-3431    59.00
Pajero 2,5TD 86--95. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  84-3432    69.90

PAINE-/IRROITINLAAKERI    MITSUBISHI PAJERO
Vinkuva laakeri on usein vaihtorajassa
Pajero 2.3-TD 83--87. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84-4154    33.30
Pajero 2.5-TD 86--. . . . . . . . . . . . . . . . . .  . .   84-4255    39.36

SILMÄLAAKERI VAUHTIPYÖRÄÄN    MITSUBISHI PAJERO
Vauhtipyörässä oleva laakeri, joka tukee vaihdelaatikosta tulevaa akselia
TD yleensä "6002". . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  11-6002     2.90


Joku on jossain topicissa kertonut joutuneensa vaihtamaan tuon kytkinakselin tukilaakerin, kun on vaihtanut heikomman laatikon IC-mallin vahvempaan laatikkoon. On melkolailla ristiriitaista tietoa. Aina pitää irrottaa se oma vanha osa ja vasta sitten lähteä ostoksille. Oli se osa missä päin autoa tahansa...  :-\
 
Kartse sanoi
l-266 sanoi
kytkimet ainaki passaa päittään... mutta hammas kehää on kait kahta erimallia

Motonetti väittää ihan muuta:

pari kk sitte vaihdoin päittään kytkimet. ei mitään heikkoa. se on kyllä totta että kaikilla voi olla ihan mitä sattuu missä sattuu, kannattaa tosiaan aina varmistua millainen osa itsellä on
 
nyt on hammaskehä remontti saatu valmiiksi. ja startti toimii kun ihmisen mieli. :peukku
 
Takaisin
Ylös Bottom