Lukaise tuo viestiketju läpi:
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=6601.0
Noita starttejahan myydään ainakin kahdella erilaisella hammasrattaan "ulkonemamitalla". Jos olet edellisellä startillasi ajanut vain tuon pari viikkoa, niin -kuten vauhtipyörään tulleiden jälkienkin perusteella voit todeta- sinulle on lipsahtanut väärällä mitalla oleva startti. Startin hammasratas pääsee lyömään liian pitkälle, menee jopa reilusti vauhtipyörällä olevien hampaiden yli. Perusasentoon palautuessaan startin hammasratas jää taas liian likelle hammaskehää ja taas sorvautuu tavaraa hampaista...
Kysymys kuuluukin: Vaihdoitko itse tuon startin, vai tekikö työn jokin "korjaamo"? :
Itsekin painin samaisen ongelman kanssa. Perusvaivana on se, että Pendix-laitteen palautusjousi kuoleentuu, rasvat jäykistyvät kitiksi, solenoidin rautasydämen liike kangistuu,... . Lopulta käykin niin, että jokaisen starttauksen jälkeen Pendix-laite ei jaksa löysän palautusjousen ja kankeaksi käyneiden muiden liikkuvien osien johdosta palauttaa hammasratastaan aivan perusasentoonsa, vaan hammasratas jää tässäkin tapauksessa hammaskehän vierelle sorvaamaan omaa ja hammaskehän hampaiden kohtaamispintaa.
Ainoastaan purkamalla ja putsaamalla startti + solenoidi, sekä vaihtamalla kuoleentuneet palautusjouset jäykempiin, saadaan startti toimimaan ongelmitta. Tämä huolto tulisi tehdä heti ensimmäisten krääkäsyjen ilmaannuttua, muuten hampaat menevät nopeasti pilalle...
P.sst: Olisiko kenellekkään jäänyt nurkkiin projektikuntoista starttia, jonka voisi sijoittaa tutkimustarkoituksiin? Ainakin noiden jousien mitat olisi hyvä saada, että voisi hankkia uudet valmiiksi, ennenkuin alan omaa starttia irrottelemaan... :
Tuosta startista hätäisempi mies korjaisi käyttökuntoisen pikkuvaivalla: Akusta suoraan virta startille & solenoidille, jotta saadaan akseli pyörimään ja ratas tulemaan ulos ääriasentoonsa. Pikkurälläkällä vähän pyyhkäistään rattaan etureunoja lyhyemmiksi ja pikku vinkulla / Dremelillä pienet viisteet hampaiden etureunoihin. Varmasti toimii aina seuraavaan kytkin/laatikkoremonttiin asti, jolloin voi sitten "samalla" vaihtaa tuon hammaskehänkin. Mikään ei ole sen ärsyttävämpää, kuin alkaa "turhanpäiten" irrottamaan 4-vetoisen auton laatikkoa pelkästään jonkin hammaskehän takia. Paitsi jos sieltä kehältä puuttuu useita kokonaisia & peräkkäisiä hampaita. Jos hampaat ovat vain etureunastaan kuluneet, niin voisin jopa ajatella tuohon omaan autooni sellaista testiä, että hommaisin tuollaisen pidemmälle lyövän Pendix-laitteiston, rälläköisin & viistelisin hampaat, kuten tuossa jo mainitsinkin, ja ruuvaisin sellaisen modatun startin kiinni. Voisi jopa toimiakin kunnolla, kun hampaat pääsevät riittävästi päällekkäin. Jos sitä sitten ensi kesänä laatikon laakeroinnin yhteydessä remppaisi lopullisesti kuntoon... 8)