Hehkun toiminta ja korjaus

Z

Zvortex

Guest
Näyttää siltä että Palleroiden käynnistysongelmat alkavat olemaan taas ajankohtaisia vuodenajasta johtuen. Toivoisin että jos tähän ketjuun laitetaan juttua hehkun toiminnasta sekä sen toiminnan tarkistamisesta. Selkeät ja helpot ohjeet mielellään kuvilla mistä kannattaa alkaa mittailemaan jännitteitä ja mitkä liitokset kannattaa tarkistaa jos auto ei käynnisty ok. Kannattaako tarvike hehkuja laittaa? jne..

Meidän Pajessa ongelmana on että kun virta-avaimesta kääntää virrat hehkurele hehkuttaa normaalin oloisesti, mutta sen jälkeen käynnistäessä ei tahdo lähtä käyntiin. Tyyliin tokalla käyntiin reilulla kaasulla epätasaisesti käyden. Mielestäni käyntiinlähdön jälkeen ei kuulu enää releen naksuntaa kuten ennen. Autoon On vaihdettu/mitattu hehkut keväällä, eli en usko että vika hehkuissa, mutta ei pois suljettua. Eilen irroitin kaikki akkukengät ja putsasin ne huolella, mutta eipä muuttanut asiaa. Oli muuten aika järkyttävässä kunnossa.
 
kannattaa tsekata se liitin ruiskutuspumnpun kupeessa, sekä lämpöanturin toiminta ( kannessa, liki ylävesiletkua )
 
Minkähänlaisella tontilla sen vesilämpöanturin arvojen tulisi olla?

Nimim. Pätkivä jälkihehku syysaamuna
 
Eli mittasin yleismittarilla hehkujen toimintaa käynistäessä. Moottori oli tosin suht lämmin.... Eli kun autoon kääntää virrat kuuluu kaksi naksausta noin 4-2 sekunttia väliä. Eli normaali hehkutus jonka jälkeen auto käynnistetään. Mittari kertoi että hehkujen kiskoille tulee tällöin 12V mutta sitten menee nollille. Starttauksen aikana ja jälkeen ei mitään eloa....
Laittakaa vinkkiä. Kyseessä ilmeisesti jälkihehkun lämpöanturin vika. Missä hehkun releet sijaitsee 93 koppasessa pajerossa ja millaisia arvoja lämpömittari antaa?

Kone lämpösenä ja lämpöanturi irti:
Virroilla parin sekan 12v hehkutus ->0V
käyntiin hehku 6V
 
en ole varma onko 93:ssa samanlailla kuin 90:ssä, mutta siinä ainakin ne on siinä kuskin puolen etuvalon takana, rapakaaressa akun välissä. kaksi sellaista tissin näköistä 8), jos olen oikein käsittänyt nii toinen on hehku ja toinen jälki hehku. itsellä oli viime talvena toisesta liittimet ihan hapettuneet ja ei tahtonut pysyä käynnissä kylmänä, crc kylvyn kun antoi niin on pelannut kohta vuoden taas ihan hyvin. :peukku

jotain releitähän siellä on kopissakin kojelaudan sisällä kun sieltä kuuluu kanssa naksetta käynnistyksessä...

nooh, onneksi täällä palstalla on viisampia jotka oikovat :)
 
Nyt mitattiin hehkujen toiminta, hehkuille tulee 10-11 volttia ja startatessa nolliin, jonka jälkeen jälkihehkulle n. 0,6-0,2 volttia. Katsottiin hehkutulppa kääntämällä että hehkutus ei saa tulppia punahehkuisiksi, kuten kuuluisi. Missä vika? Autoon on vaihdettu kaikki tulpat ja hehkun ohjausboksi.
 
[Katsottiin hehkutulppa kääntämällä että hehkutus ei saa tulppia punahehkuisiksi, kuten kuuluisi. Missä vika?]

Oliko hehkun runko kiinni missään auton rungossa kun se oli käännetty? Ei saa maita jos oli pelkästään johdon varassa.
 
Uteliaisuutani mittasin yleismittarilla miten vm. 98 2.8 hehkutus käyttäytyy ja havaitsin kummakseni seuraavaa:

-virta päälle, hehkutus alkaa, normaali akkujännite
-hehkuvalo sammuu mutta hehkuvirta on vaan päällä
-starttaus, hehkut päällä
-auto käynnissä, hehkut päällä "pari minuuttia" (en mitannut aikaa tarkasti) kunnes viimein menee pois päältä.

Kaiken aikaa yllä mainitun session aikana täydet jänöt päällä.
Pitäisikö huolestua?
 
Omassa pajerossani toimii hehkutus juuri kuvailemallasi tavalla 2.8td koneessa. Noissa koneissahan on ns.keraamiset hehkutulpat, ilmeisesti tavalliset eivät kestäisikään niin pitkää hehkutusta täysillä jännitteillä. Järjestelmä vaatii myös tavallista kestävämmän solenoidin. Itsellä hajosi alkuperäinen ja vaihdoin tilalle mm. traktoreissa käytetyn solenoidin, ei kestänyt kauan. Sitten laitoin kuorma-autojen teleissä käytetyn solenoidin ja rupesi kestämään.
 
Minkähän verran on autollasi ajettu? Käykö kylmänä epätasaisesti ja antaa hieman sinertävää savua, ja hetken päästä tasoittuu kunhan hieman lämpenee..?
Itselläni on -90 2.5 tdic pajero,ajettu370tkm ja epäilin samaa että ei hehkuta kunnolla kun pikkupakkasilla lähti kyllä käyntiin ,mutta kävi hetkenaikaa epätasaisesti ja puksutteli ihan kuin bensiinimoottori ryyppy päällä..
Vika löytyikin suuttimenkärjistä. yksi ruiskusuutin "kusi" tai tiputteli ja avautumispaine oli jotain 70bar.
Vaihtamalla suuttimen kärjet ja säätämällä tietenkin avautumispaineet kohdalleen (120-130bar uusilla kärjillä, 110 vanhoilla kärjillä), käynnistymiset ja käynti kylmänä korjaantui, eikä enää savuta kylmänä, yms..
Suuttimien kärjet ovat Pajeroon sikahalvat 28e/kpl, verrattuna esim hdj80 tojoon n.95e/kpl (ja vielä 6kpl!!), joten mielestäni kohtuu halpa huolto jos vaan yhtään pystyy itse tekemään, aikaa kului noin 3h ja auto muuttui taas pirteämmäksi ja veto parani.. :peukku
 
Vs: Hehkun toiminta ja korjaus

Terve.
Loistavat sivut! :peukku
Auttakaahan aloittelijaa :p
Ensimmäinen napero alla, ja hehkutulppien vaihtoa kai? edessä..?

Mitenköhän hehkut Pajero 2,5 tdi -88


Eli näyttäis olevan 12v hehkutulpat... mutta kojetaulussa ei hehkutusvalo pala?!?!?.. rele naksahtaa kyllä.
Onko hehkutulppien vaihto edessä?? vai onko pelkkä valo hajalla?? autolla ajettu 400 000km ja käynnistämisessä ei ongelmia, (paitsi -30c pakkasilla ;D) ....kojetaulun valo vaan hämää...
Mittailua en ole vielä suorittanut :p

kiitän
 
Vs: Hehkun toiminta ja korjaus

Valo ei ainakaan suomeen tuoduissa pajeroissa toimi, vaan pitää kuunnella se naksahdus. Ja hehku ei ole 12voltin, vaan öö.. oisko se ollu ny 6,3 vai 7,3 volttia. monikin varaosapulju kyllä yrittää myydä siihen 11 ja 12 voltin hehkuja.

Hehkuthan on äkkiä yleismittarilla tarkistettu. Johto ja se alumiinikisko irti. sitten vaan vastusmittarilla moottorin ja hehkun väliltä. virta joko kulkee(ehyt), tai ei kulje(rikki). Itte en ole halpis yleismittarilla ainakaan saanu vastusta mitattua vaan näyttää että ois suoraan yhdessä moottori ja hehku.

Jos on 2 tai useampi hehku sökönä niin sitten se ei taida hehkuttaa edes sekuntia, vaan hehku naksahtaa välittömästi pois päältä. 1 rikkinäisellä se viel hehkuttaa.

Edit: nyt tarkistettu hehkut ovat 6,2volttia, vaikka kuka väittäis ja mitä :D Tuontiautoista en tiedä, mut maahantuojan suomeen tuomat pajerot, ällät ja delicat. hkt:n sivuilta tais mullekki kattoa myyjä ku sillä ei koivusen listat tuntenu
 
Vs: Hehkun toiminta ja korjaus

Ei tunnu oma Pahero lähtevän kans oikein kylmänä kaikilla pytyillä käymään. Kävin kysymässä mitsun liikkeestä hehkuja niin ois maksanut jotain n.40 € kpl. En raskinut ostaa vaan pyysin varaosa numeron mukaan jonka kanssa kävin ostamassa paikallisesta varaosa kaupasta hehkut 43 € 4 kpl.

Mut eihän se perkele hehkuttanut noilla uusilla ollenkaan. Vaikka ne oli 6.2 V niinkuin entisetkin. Kokeilin suoraan akusta yhtäaikaa virtaa entiselle ja uudelle hehkulle, niin entinen meni paljon nopeammin punaiseksi. Eli oisko se entinen niinkun pikahehku ja uusi "normaali" hehku?

Kokeilin sitten akusta suoraan virrat kaikille entisille hehkuille niin kyllä ne nätisti punaiseksi kuumuivat. Silloin ilmeisesti hehkuissa ei ole vikaa?
 
Vs: Hehkun toiminta ja korjaus

Minäki ajattelin hehkunvaihtoa pajeroon. Kysyin sit tutusta tarvikekaupasta että mitäs ne kustantaa ni sano että ei me mielellään ees myydä niitä sulle ??? Eivät kuulema taho kestää tarvikehehkut ku hetken vain. Oli siis kitaharan tjsp kynttilät,perinteisellä rautakärjellä. Sitä mä oon vähä miettiny että tuleeko tuonne hehkuille liikaa virtaa.. Muistaakseni joskus mittasin ja ellen väärin muista ni hehkuille ois tullu jotai reilu 9v,ja jos hehkut on 6,2v ni oisko tossa se pikaisen hajoamisen syy ::)
 
Vs: Hehkun toiminta ja korjaus

Ei.. Nimenomaan siittä hehkusta tekee sen pikahehkun se, että sitä käytetään ylijännitteellä. Jos siihen hehkuun tökkäät sen 6,2 volttia niin menee ikuisuus hehkuttaa. Eli itse hehkutus tapahtuu 12 voltilla ja jälkihehku sitten on tuon 6,2 volttia, eli pitää sen hehkun kuumana.

Ja juuri tuosta ylijännitteestä johtuen kannattaa varoa, jos jotain virtalukolle tekee kytkentöjä tai muuten vain rassaa sitä virtalukkoa on-off koko ajan. Jos se kovin monesti hehkuttaa niin se kärki sulaa ja tipahtaa. Sitten saattaakin olla jo uusia ja suuriakin ongelmia edesssä, tai ainakin puuhasteltavaa riittää.

Jossain luki(saatto olla jopa tämä topikki), että huono kylmäkäynnistyvyys paranis suihkujen kärkien uusimisella. Mulla kans Paje lähtee 2 pytyllä käyntiin ja keräilee sitten loput kaks mukaan jonkun ajan päästä. Pitäisi kokkeilla tuota suihkun kärkien uusimista.

Weikko: jos sulla ei tosiaan tuu ku 9 volttia hehkuille niin putsaileppa liittimet. Saattaa olla ettei sulla hehkuta kunnolla vajaalla jännitteellä.
 
Vs: Re: Hehkun toiminta ja korjaus

Niksutin@ sanoi
Minkähän verran on autollasi ajettu? Käykö kylmänä epätasaisesti ja antaa hieman sinertävää savua, ja hetken päästä tasoittuu kunhan hieman lämpenee..?
Itselläni on -90 2.5 tdic pajero,ajettu370tkm ja epäilin samaa että ei hehkuta kunnolla kun pikkupakkasilla lähti kyllä käyntiin ,mutta kävi hetkenaikaa epätasaisesti ja puksutteli ihan kuin bensiinimoottori ryyppy päällä..
Vika löytyikin suuttimenkärjistä. yksi ruiskusuutin "kusi" tai tiputteli ja avautumispaine oli jotain 70bar.
Vaihtamalla suuttimen kärjet ja säätämällä tietenkin avautumispaineet kohdalleen (120-130bar uusilla kärjillä, 110 vanhoilla kärjillä), käynnistymiset ja käynti kylmänä korjaantui, eikä enää savuta kylmänä, yms..
Suuttimien kärjet ovat Pajeroon sikahalvat 28e/kpl, verrattuna esim hdj80 tojoon n.95e/kpl (ja vielä 6kpl!!), joten mielestäni kohtuu halpa huolto jos vaan yhtään pystyy itse tekemään, aikaa kului noin 3h ja auto muuttui taas pirteämmäksi ja veto parani.. :peukku


Se tekee kyllä just noin kuin Niksallakin. Sano vaan siinä mitzun liikkeessä että hehkuissa se vika on jos vain kylmänä tekee. Et jos ois suuttimissa, niin vika olisi lämpimänäkin.

Siis ei tarvinnut ostaa koko suuttimia vaan pelkästään kärjet. Eipä olisi kyllä kovin pahan hintaiset, jos vielä itse vaihtaa.Mut tuo säätäminen?? Täh? Enpä ole itse koskaan edes nähnyt mitään tälläisiä suuttimia, niin siitä tietämättömyyteni
 
Vs: Hehkun toiminta ja korjaus

Joo, nää hehku jutut mullakin pisti hermot kireelle! :seina

Aina paje tolppaan jos vähänkin viileni. Sittenkin oli vähän hankalaa. Orkkis hehkut oli koneessa. Oli sitten startin vaihto muistaakseni tarpeen, joten vein auton laittoon.

Autosähkössä sitten oli juttua tästä hehkusta, sitä valoa kun ei tosiaan ollut ja naksahdukset tuli parin sekan välein. Elikkäs iiihan liian likikkäin!

Kaveri sitten laittoi startin, viilasi vähän hampaita ja kattoi hehkut. Oli pikahehkut, neljä sekkaa ja tulipunaiset. Elikkäs ohjausboxi venkoili. :mad:
No, kaveri sitten asensi käsihehkun. Ovat kuulemma melko paljon niitä pajeihin asentaneet. Ei ne boxit kuulemma ole kovin helppoja, kestäviä tms korjata.

Sitten pystyi hehkutteleen kuinka paljon halusi. Ja käyntiin lähtö oli sen jälkeen helppoa!

Kunnes sitten kylmillä ilmoilla hehkuttelin vähän liikaa... Kaikki mykkinä!

Tätä sitten aikani harmittelin ja kiroilin. Sitten menin moponettiin ja otin normihehkut! Ne eivät toimi oikein, jos virta menee ohjaus releiden kautta, mutta kun minulla on se käsihehku, niin ei haittaa! Hyvin pelaa!!

Mullakin varmaan on ne suuttimet huollon tarpeessa. Onko sitä hommaa mahdollista kotihommina tehdä vai tarvitaanko siinä jotain erikoisjutskuja ja jedi-ritarin tyyneyttä sekä voiman ohjausta??
 
Vs: Hehkun toiminta ja korjaus

Jos oikeen pikahehku, niinku pajeissa yleensä, niin muistakaa laittaa se iso piuha hehkuissa eri pultin alle alukiskoon, kuin ne pikkupiuhat. Mittaa hehkujen jännitehäviötä ja jos ei hetkuta juuri lainkaan, niin yleensä kasattu piuhat vaan nippuun, jolloin jännitehäviötä ei synny, eikä hehkutus aika riitä käyntiinlähtöön....Jännitehäviötä ei synny riittävästi myöskään silloin jos väärät hehkutulpat tai joku tulppa sökönä. Helpoin kokeilla johdon pätkällä ja kattoo, että lyö samanlaista ja yhtä voimakkaasti tulta joka hetkun päästä. Tietenkin alujako irroitettuna. Toinen on se lämpötila-anturi ja sen kosketushäröt.
 
Vs: Hehkun toiminta ja korjaus

Kävin Tampereella käydessäni nyt ostamassa nämä suuttimenkärjet motonetistä. 23 € kipale. Pitää ruveta ne vaihtelemaan tai vaihdattamaan niin näkee muuttuuko mikskään
 
Vs: Hehkun toiminta ja korjaus

Nyt on kärjet vaihdettu ja säädetty.

Lähtee paljon tasaisemmin käymään, ei juurikaan enää töpsäyttele, kaikki pytyt mukana nätisti.

Eli kärjet maksoi sen 23 kappale ja säätö Iisalmen diesel talolla 60 € päälle

ja eipä noita nyt kotona ois voinu säätää kun sillä oli semmonen jännä pumppu millä se sälli ne sääti
 
Vs: Hehkun toiminta ja korjaus

Lisäisin vielä tuohon hehkujen testaamiseen omat kokemukseni. Jos tyytyy vain kokeilemaan "räiskäseekö" hehkun päästä kun piuhalla tökkää jänöä sinne tai vaikka mittaa yleismittarilla onko ehjä vai ei, SE EI RIITÄ.

Ostin kerran jotkut tarvikehehkut jotka ei sitten pitkään kestäneet. Otin ne irti ja testasin irrallaan miten hehkuu tai ei hehku. Pari oli täysin rikki, yksi ehjä, alkoi hehkua muutamassa sekunnissa. Yksi näytti olevan vastusmittauksen mukaan kunnossa, samoin otti virtaa kuten ehjäkin, mutta ei alkanut hehkumaan! Kuumeni kyllä mutta kunnon punoitusta ei tullut.

Että varmin tapa mielestäni on testata hehkut irrallaan, näin näkee alkaako punoitus vai ei.
 
Vs: Hehkun toiminta ja korjaus

Jompeko sanoi
Jos oikeen pikahehku, niinku pajeissa yleensä, niin muistakaa laittaa se iso piuha hehkuissa eri pultin alle alukiskoon, kuin ne pikkupiuhat. Mittaa hehkujen jännitehäviötä ja jos ei hetkuta juuri lainkaan, niin yleensä kasattu piuhat vaan nippuun, jolloin jännitehäviötä ei synny, eikä hehkutus aika riitä käyntiinlähtöön....Jännitehäviötä ei synny riittävästi myöskään silloin jos väärät hehkutulpat tai joku tulppa sökönä. Helpoin kokeilla johdon pätkällä ja kattoo, että lyö samanlaista ja yhtä voimakkaasti tulta joka hetkun päästä. Tietenkin alujako irroitettuna. Toinen on se lämpötila-anturi ja sen kosketushäröt.
Tuota noin.. Ne kaikki johdothan on alunperin saman mutterin alla 3.pytyllä. Ainaki näissä vanhemmissa. Nyt kuitenkin vaihettiin Delicaan hehkut ja eipä hehkutakkaan enää. Seuraako nämä uudemmat lämpötilaa vai hehkuttaako joka kelillä? Vanhat (83 ja 84) 2,3 TD:t tutki lämpötilaa ja oli nollakelillä aika huonoja starttaamaan ku ei hehkuttanu viel. Ja jossain välissä ne sitten muuttu niin, että alko hehkuttaan kelillä kuin kelillä. Ainaki -87 2,5 tekee niin. Mutta mites sitten kun tuo Delica on -92. Tutkiiko se lämpötilaa vai onko siellä sitten oikiasti joku häikkä.

Tuo Jompekon selitys olis kyllä looginen ja sitä kokeilen jos se delica viel häikkää, mutta ihmetyttää vain kun ne alunperin on kuites saman mutterin alla.
 
Vs: Hehkun toiminta ja korjaus

Miekin vaihdoin hehkut mutta ei uusilla hehkuttanut lainkaan. Vaikkakin kyljessä luki että olis 6.2 V niinkuin entisetkin. Piti sitten laittaa entiset takaisin. Jos joku muuten tarttee ja epäilee käyvän omaansa niin voi ostaa ne edukkaasti...
 
Vs: Hehkun toiminta ja korjaus

karppinen tai miksei muutkin... Minäkin siis vaihdoin fiksuna tarvikehehkut pajeroon (ja liikkeessä kävin ihan vanhan hehkun kanssa jotta tulisi samanlaiset) ja nyt sitten ei toimi hehku enää ollenkaan. Ei siis naksahda avainta kääntämällä ja jos siitä huolimatta saa auton rusikoitua käyntiin, niin käynnistymisen jälkeen naksuttaa jonku kerran ihan peräkkäin (jälkihehku alkaa naksuttamaan?). Onko tässä siis muuta vaihtoehtoa kuin hakea oikeat mitsun hehkut ja maksaa itsensä niistä kipeeksi?
 
Vs: Hehkun toiminta ja korjaus

Juurikin näin teki mullakin tarvike puikkojen kanssa

Itse vaihdoin vanhat original hehkut takaisin. Eikö ole enää vanhat ja edes osittain toimivat tallessa?
 
Vs: Hehkun toiminta ja korjaus

No eipä tietenkään ole, kun en tällaista tajunnut odottaa. Toisaalta eivät nekään enään oikein kunnossa olleet kun hehkutuksen jälkeenkin ryppyili käynnistys. Pitänee siis hakea liikkeestä hehkut ja toivoa että sen jälkeen kaikki olisi kunnossa. Tyhmästä päästä kärsii lompakko... :-\
 
Vs: Hehkun toiminta ja korjaus

Jaahas huomasinpas tuossa, että oli keväällä vaihtamani (motonetin Eiko merkkiset) hehkut kaikki pimeänä (~1Mohm), laitoin vanhat 3 ehjää (ngk) hehkua takaisin ja mittasin jännitteet ja antaa esihehkunaikana 11V, niinkuin ilmeisesti pitäisikin, kun 11v hehkut on, mutta kun koneen käynnistää, niin hehkujännite pomppaa 13,7V ja hehkut pysyy päällä ~3minuuttia.

Paljonko tuo jälkihehkunjännite saa olla ja voiko siihen vaikuttaa yksi pimeänä oleva hehku?
Entäpä tuo 3minuutin jälkihehku, onko se lämpöanturi viallinen vai onko se normaali aika?
 
Vs: Hehkun toiminta ja korjaus

Sähköopin mukaan ei ole mitään merkitystä paljonko tulee jännitehäviötä tulpalle. Ainoastaan läpi menevä virta tai tulpan resistanssi ratkasee.
 
Vs: Hehkun toiminta ja korjaus

spark sanoi
Jaahas huomasinpas tuossa, että oli keväällä vaihtamani (motonetin Eiko merkkiset) hehkut kaikki pimeänä (~1Mohm), laitoin vanhat 3 ehjää (ngk) hehkua takaisin ja mittasin jännitteet ja antaa esihehkunaikana 11V, niinkuin ilmeisesti pitäisikin, kun 11v hehkut on, mutta kun koneen käynnistää, niin hehkujännite pomppaa 13,7V ja hehkut pysyy päällä ~3minuuttia.

Paljonko tuo jälkihehkunjännite saa olla ja voiko siihen vaikuttaa yksi pimeänä oleva hehku?
Entäpä tuo 3minuutin jälkihehku, onko se lämpöanturi viallinen vai onko se normaali aika?

Eiköhän tuo 11V ole ihan normaalia. Akulta tulee melkein 12V, mutta kun hehkut vie paljon virta, niin saattaa tipahtaa hetkellisesti. Tuo jälkihehku onkin sitten jännittävämpi juttu.. Pitäis nimittäin olla se ~6.2 volttia. Tai uudemmathan (2,5) ilmeisesti antaa 12 voltin sykäyksiä sinne ja pitää sillä hehkut kuumana. Jännitteen pomppaminenhan selittyy kyllä sillä, että laturi alkaa puskemaan sähköä. Toki onhan mahdollista että sun autossa on 11V hehkut, mutta kuulostaa aika erikoiselta. Mikäs vuosimalli muuten on kyseessä ja millä koneella? 2,8:n hehkutuksesta ei nimittäin ole mitään hajua et miten toimii.. Hehkuttaa ainaki uskomattoman nopeasti, tai sitten on jotain rikki. Lähtee silti hyvin aina käyntiin viileälläkin. Pakkasia odotellessa. ::)

Jos sulla on oikeasti 11V hehkut niin kuulostais kyllä toimivan miltei normaalista. Tuskin ne hehkut muutaman voltin ylijännitteestä hajoaa, mutta saattaa olla aika hidas hehkuttaa.. ???
 
Vs: Hehkun toiminta ja korjaus

MVa~1 sanoi
Eiköhän tuo 11V ole ihan normaalia. Akulta tulee melkein 12V, mutta kun hehkut vie paljon virta, niin saattaa tipahtaa hetkellisesti. Tuo jälkihehku onkin sitten jännittävämpi juttu.. Pitäis nimittäin olla se ~6.2 volttia. Tai uudemmathan (2,5) ilmeisesti antaa 12 voltin sykäyksiä sinne ja pitää sillä hehkut kuumana. Jännitteen pomppaminenhan selittyy kyllä sillä, että laturi alkaa puskemaan sähköä. Toki onhan mahdollista että sun autossa on 11V hehkut, mutta kuulostaa aika erikoiselta. Mikäs vuosimalli muuten on kyseessä ja millä koneella? 2,8:n hehkutuksesta ei nimittäin ole mitään hajua et miten toimii.. Hehkuttaa ainaki uskomattoman nopeasti, tai sitten on jotain rikki. Lähtee silti hyvin aina käyntiin viileälläkin. Pakkasia odotellessa. ::)

Jos sulla on oikeasti 11V hehkut niin kuulostais kyllä toimivan miltei normaalista. Tuskin ne hehkut muutaman voltin ylijännitteestä hajoaa, mutta saattaa olla aika hidas hehkuttaa.. ???

Auto on L300 vm.2000 ja kone 4d56 2,5. Hehkut on 11v.
Varsinainen hehkutus kestää alle 5s ja ei ole ollut mitään käyntiinlähtöongelmia talvellakaan.
 
Vs: Hehkun toiminta ja korjaus

Kait ne on sitten uudistanu tuota hehkusysteemiä sitten -89 jälkeen ;D Keksineet jotain uutta. Ei sitten ole edes niin monimutkainen systeemi ku tuo 6,2 voltin hehkuilla.
 
Vs: Hehkun toiminta ja korjaus

Kävinpä mitsuliikkeestä kysymässä tuosta hehkunkestosta ja möivät uuden lämpöanturin siihen, mikä antaa signaalin hehkunohjausyksikölle, mutta ei hehkun aika muuttunut mihinkään, edelleen ~3min. Pistin hehkureleen väliin kytkimen, niin saa hehkut poikki. Toinen vaihtoehto kuulemma on hehkunohjainyksikönvaihto, mutta maksaa 500€ :eek: tai sitten on lämpöanturinpiuha poikki joltain väliltä.

Missäs sen hehkun jännitteenalennusvastuksen pitäisi sijaita, onko se hehkureleessä itsessään?
Entä missähän se ohjausboxi sijaitsee, onko se kojetaulun alla?

Väittivät, että tarvikehehkujen käyttö voi halkaista kannen.
 
Vs: Hehkun toiminta ja korjaus

ööö.. oletan että puhut 1. korin naperosta. Ei jaksa aina koko ketjua lukea läpi ;D Hehkun boksi on a-pilrissa.. tai siis kuskin oven etupuolella kojelaudan alla siinä "ulkoseinässä" Iso laatikko ja paljon johtoja. Ei ne tarvikehehkut mitään kantta halkaise kuhan ne on oikeat. Ilman hehkua käynnistäminen VOISI EHKÄ halkaista kannen jollakin laskuopilla ja onkin kuulemma tojotan yleinen ongelma. Katso siis, että tarvikehehkut on 6,2 volttia. Yleensä niissä on vihreä muovirengas tai vihreä maalitäplä merkkinä.
 
Takaisin
Ylös Bottom