Hukkaportti Pajero 2.3td

NonSenCe

New Member
Liittynyt
20 Helmikuu 2007
Eli nyt tuli taas tyhmiä kysymyksiä mieleen..

Oire: ahtopaineet nousevat jälkiasennus mittarin mukaan maksimiin (2bar.)

Luulin/luulen että aiempi omistaja sanoi tuon hukkaportin painekellon olevan rikki. (vuotaa?) Siis tuon akun vieressä olevan metallisen häkkyrän, josta menee tanko alaspäin. Ja se tanko menee hukkaportille, eikö? ja hukkaportti työntää tuon venttiilin auki tarvittaessa..

Eli tuo painekello on eri asia kuin hukkaportti.

Mistä tiedän että onko tuo hukkaportti rikki vai tuo ylipaineventtiili?

Eikö oireetkin ole samat kummassakin tapauksessa, liikaa ahtopainetta?

Mikä hukkaportissa voi hajota? Onko niissäkin jokin kalvo? vai onko mitsussa tuo ylipaine kalvo erillisenä osana tuossa ylhäällä? Mitä tuollaine hukkaportti maksaa? uutena /käytettynä?
 
Vs: Hukkaportti Pajero 2.3td

Siis hukkaportissahan ei itsessään ole mitään kalvoa vaan se on juurikin siinä mainitsemassasi häkkyrässä. kuulostais kyllä siltä että sulla on molemmat, sekä painekello, että ylipaineventtiili rikki, koska ei paineiden muuten pitäisi nousta noin ylös.

Tuo ylipaineventtilihän on yksinkertainen. kun paine nousee yli sallitun se aukeaa ja päästää paineet pois. ainakin 2,5 TD:ssä taitaa olla 0,8bar tai jotain.

Tuo hukkaportti taas säätää koko ajan, eli mitä korkeammat paineet, sitä enemmän se aukeaa. Hukkaporttihan sijaitsee ahtimen pakopuolella ja mitä korkeammat paineet, niin sitä enemmän se ohjaa pakokaasuja turbiinin ohi ja näin turbo ahtaa vähemmän. Hukkaportti on kiinteä osa turboa, eli ei taida olla ainakaan helposti vaihdettavissa ja se on nimenomaan tuo painekello mikä yleensä hajoaa.

Mihin kytkit tuon mittarin? ettei vain ole väärässä välissä, sillä epäilen kannen kestävyyttä 2bar paineilla kovin pitkään.
 
Vs: Hukkaportti Pajero 2.3td

tuntuu olevan ihan oikein asennettuna se mittari. t-haaralla jaettu letku joka menee.. hmm pumpulle? noh ainakin se toimi vuosi sitten ihan ok kun kys. autoa lainasin.

Ja ei ne ahdot koko aikaa tapissa ole.. jalan asennosta se on kiinni.. pariin kertaan kokeiltu että kuinka korkealle se heilahtaa kun oikein painaa poljinta lattiaan.. normaali ajossa paineet pysyi 0.5bar luokassa. Ei oikein uskallakkaan revitellä .. ei viitsi rikkoa vähän ajettua konetta yhden rikkinäisen osan takia.

Lisää vaikeus astetta:

tällä hetkellä siinä on jokin mielenkiintoinen viritys kylläkin.. onkohan ohitettu tuo häkkyrä??? eli imusarjaa ennen turbolta tulevassa putkessa on kaksi letkulähtöä.. etummaisesta lähtee letku tuolle ahtop.mittarille ja jonnekin (syöttöpumpulle?) ja taaemmasta lähdöstä menee letku 0.5l limsapulloon. (limsapullon sisäpuoli näyttää vähän niinkuin olisi sumutettu hieman öljyä)
 
Vs: Hukkaportti Pajero 2.3td

NonSenCe sanoi
tällä hetkellä siinä on jokin mielenkiintoinen viritys kylläkin.. onkohan ohitettu tuo häkkyrä??? eli imusarjaa ennen turbolta tulevassa putkessa on kaksi letkulähtöä.. etummaisesta lähtee letku tuolle ahtop.mittarille ja jonnekin (syöttöpumpulle?) ja taaemmasta lähdöstä menee letku 0.5l limsapulloon. (limsapullon sisäpuoli näyttää vähän niinkuin olisi sumutettu hieman öljyä)

Eikös ton limsapulloon menevä letku kuuluisi mennä siihen painerasiaan joka sit avaa hukkaporttia paineen kasvaessa.. Näin ainaki mulla. Meneekö sulla mitään letkua mistään siihen painerasiaan/painekelloon tai mikä se ny oikeelta nimeltään on? Jos ei,niin välttämättä sulla ei oo mitään rikki,laittaa vaan letkun oikeeseen paikkaan. Eli sieltä limsapullosta letku pois ja se siihen painerasiaan. Toi limsapulloviritys kyl kuulostaa vähä hassulta ::) Ylipaineventtiili joka sijaitsee imusarjassa,oli mullakin jumissa. Sen kuuluis päästää painetta pihalle muistaakseni 1,2baarin jälkeen.
 
Vs: Hukkaportti Pajero 2.3td

Okeh, tuo "painerasia" on siis rikki.. siis se mistä menee metallitanko turboon jne.

Mutta tuo toinen metallipönttö.. ylipaineventtiili(?) imusarjassa.. miten sen kunnon saa testattua?

Mitä sellainen maksaa? Onko 2.5l koneessa sama vai jotenkin erilainen laite? Sopivatko siis ristiin? kun tuntuu että noita 2.5td malleja on useampia myynnissä, siis osina myynnissä. Ja timantti tiskin hinnat hirvittävät.
 
Takaisin
Ylös Bottom