Huoltoauto-projektia ?

  • Viestiketjun aloittaja jaskajokunen
  • Aloituspäivämäärä
J

jaskajokunen

Guest
Taas kerran rojahti "käyttövoimavero" laatikkoon ja nykyisillä hinnoilla alkaa kasvamaan sarvi otsaan. Eli taas kerran aloin haaveilemaan pajen muuttamisesta huoltoautoksi. Mitähän vaatimuksia em. muutos sisältää ?

Käsittääkseni jonkinlainen työkalulaatikko pitää hommata ja ilmeisesti kiinteästi pultata autoon sekä takapenkit poistaa (kaikkiko ? ) Pitääkö ne penkin kiinnikkeet jotenkin tuhota tsn. hitsata umpeen ? Ilmeisesti 80-lätkä tulee ? Palauttaavatkos ne mulle juuri maksamastani käyttövoimaverosta ylijäävät rahat , jos olen just kerinnyt sen kalliimman maksaa ? Entäs jos joskus haluan muuttaa pajeron takaisin huoltoautosta maasturiksi, mitäs sit joutuu maksamaan ?

edit: typoja
 
sama projekti minulla menossa.

-takapenkit kaikki pois
-kiinteä työkalulaatikko (HML Motonetista koko kaappi satkulla) PLUS käsityökalut
-muut roippeet riippuu konttorista, aika monessa paikassa vaaditaan kiinteä ruuvipenkki ja jossain paikoissa kuulemma vaaditaan myös penkin reikien tukkimista. Tiedossani on konttori jossa saattaa selvitä ilman ruuvipenkkiä, käytän luultavasti sitä.
-80 lätkä tulee (eipä haittaa, Pajerolla nyt on muutenkin mukavampi ajaa 90km/h vauhtia, eikä trailerin kanssa saa muutenkaan ajaa kovempaa.)

Takaisin maasturiksi muuttaminen tuskin enää onnistuu. Ylimääräiset dieselverot taitaa saada takaisin.
 
Kerro ihmeessä konttori, vaikka privana, niin ei leviä ennen aikojaan nää meidän projektit.

On pitänyt jo pidemmän aikaa tuoda se "the kalu" sulle, mutta joku sen ehti pyytämään lainaksi viime viikolla ::)

Onkos se hämiksen motonetin laatikko viksun näköinen ? Mähän voisin sen sulle jossain välissä noutaa, ku siellä duunissa olen ja muutenkin noita avioero-lapsia pitää kuljetella vääksyn/hämiksen väliä.
 
Laatikosto on tämän näköinen.

Hämeenlinnan Motonettiin ei jäänyt enää kuin yksi (naarmuinen) mallikappale, minulla siis on jo tuossa lattialla tuo laatikosto.

Ei se mikään huippulaadukas ole, mutta menee kyllä veronkiertohommeleihin ihan hyvin. Biltema myi vielä pari kuukautta sitten paljon laadukkaamman oloista laatikkoa, mutta eipä myy enää. Se oli tosin 2X kalliimpikin.

Itse ajattelin käyttää tuosta tuon pelkän yläosan, se on irtonainen. Toisen loksun päälle teen luultavasti telineet muutamalle jerry kannulle -aion nimittäin OIKEASTI käyttää sitä myös huoltoautona ;D
 
Tänään käyn näyttämässä konttorilla. Kuulemma pitää näyttää lähtötilanne ennen muutosta  :p tarkoittanee varmaan sit sitä, että se muutoskatsastus tulee suorittaa samassa puljussa ?

No pajerohan painoi yli 1900kg kuljettaja mukaanlukien eli ylimääräistä painoa ei tarvitse turhaan lisätä. Tosiaan kaikki penkit pois, mutta kiinnityskohtia ei tarvitse tuhota, riittää kun ne tulppaa katkopultilla tai muilla ei normaalein työkaluin irroitettavissa olevin keinoin. Oma käsitykseni oli , että jos auton katsastaa uudestaan joskus maastohenkilöautoksi ei siitä tule takautuvia veroja ::) mitään kiinteitä pehmusteita ei kuulemma kannata alkaa asentelemaan työkaluarkun päälle, sillä silloin tilapäinen henkilökuljettaminen saa "verotettavan" muodon :seina
 
pitää käydä näyttämässä etukäteen? No huh huh, näköjään tuokin vaihtelee konttoreittain. Oliko varustuksesta mitään puhetta? Joskus oli pakettiautojen kanssa (urbaanilegendan mukaan) mm. tälläistä menoa, että tavaratilassa olevaan subbariinkin piti iskeä nauloja, ettei siinä nyt vaan kukaan pääse nautiskelemaan verottomasta kyydistä.... tää on hieno maa tää Lipposlovakia.
 
Tää vaatii sen kiinteän työkalun (ehdotti liukukiskolla olevaa ruustukkia, joka jää sen tavaratilan etureunaan asennettavan työkaluaskin alle tai sit sen voi laittaa kyseisen laatikon sisälle siten että sen saa vedetyksi laatikon sivuseinässä olevan luukun kautta sivuovesta käyttöön). Niin ja sen työkalulaatikon voi itsekkin tehdä ja materiaali on vapaa :peukku Vesivanerista sopivankokoinen lodju jonka saa kiinni istuinkiskojen kiinnityspisteisiin ( mun visio ) . Joku oli kuulemma laittanut sellaisen elektroniikka käyttöön tarkoitetun nyrkinkokoisen ruuvipenkin kiinni ja sillä yrittänyt saada menemään läpi ( ei onnistunut, tosin elektroniikka huoltoautoksi kun olis sitä yrittänyt ;D ) No en mä ala siitä ruuvipenkistä ottamaan hernehiä. Tosin jos joku kiinteä työväline pitää asentaa niin miksei sit jotain halpiskompuraa vois pultata kiinni ?
 
mä mietin pakolliseksi työkaluksi (jos vaaditaan) aggrekaattia.... Mitsubishi offcourse. :D

Sellanen pieni ei hirveitä maksa ja sen hinnan meinaan säästää aika nopsasti tuossa muutoskatsastuksessa.....
 
Niin ja juuri maksamani käyttövoima vero jää nk. sisälle eli pukkaa uutta laskua vasta kun on tuo 340€ kulunut tai vuoden päästä muutoskatsastuksesta palauttaavat sisälle jääneet €rkit
 
Hei! Mites se nyt oikein on, että kun Pajjen katastaa pakuksi tai huoltoautoksi, niin pamahtaako automaattisesti aina 80 km/h nopeusrajotus ja lätkä takalasiin?? Vaimollekin vois hyvin hankkia kiisselin Pajjen, eikä se tarvii olla enempää kuin 2-paikkainen. Eli paku/huoltoauto kävisi hyvin, muttei se jaksa ajella kahdeksaakymppiä kovin kauaa...
 
Huoltoautoksi lienee parempi katsastaa, ja kyllä, kasikympin lätkä napsahtaa. :-[
 
ei viitsi ajella 80km/h? Eihän sillä viitsi ajella paljoa yli 90km/h.. u know, meteli, kulutus....
 
Sitä vähän minäkin, kyllä ainakin pidempiä matkoja yli 100km/h pajerolla oli aika tuskaa :(
 
Mulla ja eukolla on työmatkaa vajaat 30 kilsaa, josta melkein 20 kilsaa satasen rajoitusta, ja mittari on 110 km/h melkein koko duunimatkan ajan. Todellinen nopeus siis lienee aika tarkkaan sata.  Kyllä sillä voi tollasta nopeutta pitää ihan mukavasti, ehkä meillä on huonot kuulot tai jotain, kun ei meteli häiritse pahemmin. Kulutus on ollut nyt syksyn aikana siinä 10 - 11 l/100 km. Kyllä mun lompsa sen kestää. Eukolle tarttis maasturi saada, mutta kaksia kiisseliveroja en ala maksaa! Siksi tiedustelin tota huoltoautohommaa, ja eukko innostui kovastikin, mutta kun kuuli kasikympin lätkästä, niin kommentti oli "Aijaa, no emmä sitten...".  Mutta kun toi bensaPajje se vasta rosvoaakin! Eli mikä ratkaisuksi  ???

Tänä aamuna tuli muuten kiirelähtö Helssinkiin! Lahdesta Statiin vedettiin tukka putkella, mittari oli melkein koko ajan 130 km/h, ja parissa ohituksessa kävi 140 km/h. Kyllä kävi "vanhaa rouvaa" sääliksi mokoma polkeminen!! Pikalaskelma antoi kulutukseksi tuolla reissulla about 15 l /100 km. Mutta ei se vekotin tollaseen ajoon oo kyllä tarkotettu...  :(
 
kyllä minä nyt veikkaisin, että ei sitä Pajeroa ole suunniteltukaan ajettavaksi pitkiä matkoja yli 100km/h (todellista) nopeutta -miettikää välityksiäkin, koittakaas ajaa omalla autolla nopeutta, jossa kierrokset on alle 2000rpm päässä punaisen rajasta...
 
Tyhmänä en tietysti muistanut kysyä muutos katsastuksen hintaa ??? Sen kyllä kysyin, että onnistuu normaalin vuosikatsastuksen yhteydessä, mutta erikseen varmaan hinnoitteleevat nuo toimenpiteet ja rekisteröintimaksu 9€ tulee vielä siihen päälle .
 
Kyllä minustakin Pajerolla voi hyvin ajella satasta,
en ole nähnyt siinä mitään rasittavaa niin kauan kuin kurvit pysyy kohtuullisen loivina.
Loikkari päällä automaatin kiekkamittari näyttää noin 2700 eikä meteli häiritse (mitä nyt perä huutaa mutta se on yksilövika ja korjattavissa).
Minusta se on vielä siinä vauhdissa rauhallisempi kuin jotkut samanikäiset (yli 15v) henkilöautot. Tietenkin tiukemmat kurvit on sitten väkinäisempiä kuin henkilöautolla. Kulutus on ollut 12 siinä 100-110 todellista nopeutta. Ainoa este on että enemmän kuormitettaessa ei taho lämmöt pysyä aisoissa, 110 on siinä rajalla, 80 trailerin kans meinaa tuottaa ongelmia jo pitemmässä ylämäessä.
 
automaatissa on harvempi perä (tai pitempi ylivaihteen välitys). Suuntavakavuus ja lämmöt eivät minun Pajerossani ole mikään ongelma, trailerinkin kanssa on leikitty joskus mäissä, ja lämmöt kyllä nousevat normaalista, mutta eivät mitenkään hälyttävästi...

Eli kandee tutkia paisuntasäiliö tarkkaan, sehän se kansivian ensioire minullakin oli: lämmöt nousi nopeuden mukaan..
 
Totta töriset. Käsikirja sanoo vitosvaihteen olevan 0.829, ja automaatin nelonen on 0.688, siinä on iso ero.

Seurasin tuota lämpöjuttua ensin vuoden, ja koska muita ongelmia ei tullut, vaihdoin uuden termostaatin. Josko vanha vaikka olis ollut liian vanha eikä toimi enää. Mutta vaihdolla ei ollut vaikutusta asiaan. Uudella termostaatilla on ajettu nyt vuosi eikä mikään ole muuttunut. Paisuntasäiliössä ei koko aikana ole näkynyt mitään ylimääräistä ja pinta pysyy kohdallaan. Vain jäähdytys vaikuttaa tehottomalta.

Mutta en yleensäkään ymmärrä miten termostaatti pajerossa voi toimia kun se on paluuletkussa. Sehän on aluksi kiinni kuten kaikissa autoissa. Kun kone lämpenee, termostaatti avautuu. Tähän asti OK, mutta mitä sitten tapahtuu... neste lähtee liikkeelle ja letkusta tulee kylmää vettä, ensimmäisenä termostaattiin. Eikö se silloin mene uudestaan kiinni? Jo ennenkuin kylmä vesi ehtii jäähdyttämään lohkoa..? Tavallisesti autoissa on termostaatti ylhäällä, lähtevän letkun juuressa, ja se menee kiinni vasta kun lohkoon on tullut niin paljon kylmää vettä että se alkaa virrata läpi yläletkun kautta, takaisin kennoon. Ei mitsussakaan sentään väärään suuntaan vesi kierrä.. eihän?
 
vähän off-topic, mutta jatketaan tän topicin alla kuiteskin. Mulla oli pajeron kennon lamelit niin syöpyneet, että kennotettiin uudestaan, ei ole ollut ongelmia lämpöjen kanssa. Paitsi eräässä meetissä maastossa möyriessämme ::) Jäähdytin korjaan mukaan noista sähköflekteistä on hyötyä vain, jos sen saa laitettua jotenkin sinne tunneliin, koska muuten jäähdyttävä ala on vain sen flektin kokoinen.
 
lisäetuna putoo myös vakuutuksen bonuksista riippuen 200€-450€ :peukku
 
Jorma sanoi
Mutta en yleensäkään ymmärrä miten termostaatti pajerossa voi toimia kun se on paluuletkussa. Sehän on aluksi kiinni kuten kaikissa autoissa. Kun kone lämpenee, termostaatti avautuu. Tähän asti OK, mutta mitä sitten tapahtuu... neste lähtee liikkeelle ja letkusta tulee kylmää vettä, ensimmäisenä termostaattiin. Eikö se silloin mene uudestaan kiinni? Jo ennenkuin kylmä vesi ehtii jäähdyttämään lohkoa..? Tavallisesti autoissa on termostaatti ylhäällä, lähtevän letkun juuressa, ja se menee kiinni vasta kun lohkoon on tullut niin paljon kylmää vettä että se alkaa virrata läpi yläletkun kautta, takaisin kennoon. Ei mitsussakaan sentään väärään suuntaan vesi kierrä.. eihän?
Kyllä se vaan kiertää "väärään" suuntaan, eikä se nyt niin tavatonta ole, samanlailla kiertää Nissanissaki.
 
Mielenkiinnosta, vaikka en omista. Mutta saako pätkästä huolto-auton? Jääkö painosta kiinni? Itse ajelen L-200:lla... ;)
 
siis ei ton kaapin tarvi olla kaijutin pönttöä isompi.
meillä on toyota Land cryiser HJ60 jossa on kanssa kauhea vero ylensä mutta muutimme sen keväällä huolto ajoneuvoksi nin multa oli jäänyt ylimääräiseksi semmonen metriä korkee kaijutin pönttö joku 40cm korkee ni lyötiin siitä yksi seinä pois . sitte tallista pikkunen irrotettava ruuvi penkki ja se kiini siihen kaijutin pönttöön joka sai uuden tehtävän olla kaappi sitte tommonen halpa-hallista ostettu pakki joka makso 10€. ja siitte tietysti penkit pois ja turva vyöt takaa, raudan pätkilla kaappi kiinni turva vyön kiinnityksiin.

Mutta siitä enemmän +kuvia pian...
 
Tää on tarkoitettu ensisijaisesti "Jan the bull" käyttäjälle :

Käsittääkseni se on painosta kiinni ? Jos laittaa tarpeeksi painavat työkalut, niin pitäis onnistua, mutta kannattaa kysyä konttorilta, jossa olisit muutoskatsastamassa ajoneuvoasi !
 
Mutta kertokaas, miten on mahdollista, että kaveri netissä myy pakuksi katsastettua Pajeroa, jossa ei ole 80-lätkää?? M. tätä palstaa lukemalla olin käsittänyt että lätkä pamahtaa aina automaattisesti persiiseen ::)
 
Joku porsaanreikä ollut sen vuoden muutoskatsastuksessa tai sit on uudempi malli, jossa airbag.

BTW: Ei kai siitä lätkän poistamisesta muutoskatsastuksen jälkeen tule sen suurempaa rangaistusta, kuin rikesakko, edellyttäen ettei ole ylinopeutta. ( itse ajattelin laittaa sen niin huterasti kiinni jotta putoaa ;D )
 
Ai, no kyllä vaan niitä 80- lätkiä on näkynyt uudemmissa, 2,8 td ic koneellakin varustetuissa, huoltoautoiksi katsastetuissa pajeroissakin... ::)
 
Kiitos J. Jokunen.
Paljonkos pätkä-Pajero painaa? Pitääkö olla joku tietty käyttötarkoitus aina kyseiselle huolto-autolle? Ja pitääkö siis olla joku kiinteä työkalu? Jos esim agrigaatti, niin pitääkö pultata kiinni ja antaa savuttaa sisällä?
 
Siinä rekisteriotteessahan se omapaino on kerrottu :) Muistaakseni huoltoauton minimipaino oli 1875kg, mutta konttoriltahan se selviää. Mulla ei ole sen kummempaa tarkoitusta kuin "oman auton huoltaminen", mutta nuokin kriteerit ovat konttorista riippuvia, siis kuinka tiukasti tulkitsevat asetuksiaaan. Itse teen vesivanerista työkalulaatikon, jonka sisälle pulttaan keskikokoisen ruuvipenkinliukukiskoon. Noilla lisätyökaluillahan kenties on mahdollista saada sitä painoa nousemaan (200kg alasin :peukku )
 
Juu, mutta kun ajokkina on 4X4 L-200... Sillä kyselin jos joskus olisi lyhyt maasturi. Kiitos taas...
 
Nyt on Pajero huoltoautonaan  :peukku Rekisteriotteeseen tuli merkintä ruuvipenkistä ja työkalulaatikosta ( se vesivaneri hökötys, jonka sisällä ruuvipenkki on )  :driver

ps. 5130rpm kiersi yllättäen ryntäytyksessä ? Viimeksi kun oli testi viime vuonna,  ei hentoisempi mies saanut kuin 4500rpm  ::) A-asemalla oli myös dokumentoitu maahantuojilta saadut kierätysrajat ( ilman IC:tä 5250rpm ja IC:llä 5220-5350rpm  :seina ) Ilmeisesti maahantuoja haluaa myydä vaihtokoneita vai onko tuo korkeahko raja kenties jonkinmoista pullistelua "Timantti-auto" teknisestä osaamisesta ?

edit: Unohtui se 80-lätkä kiinnittää, joten tuleekohan siitä rikesakko vai/ja merkintä rekisteriotteeseen, jos sattuu "setä sininen" olemaan tielläni ?
 
jaskajokunen sanoi
edit: Unohtui se 80-lätkä kiinnittää, joten tuleekohan siitä rikesakko vai/ja merkintä rekisteriotteeseen, jos sattuu "setä sininen" olemaan tielläni ?

Mulla on noita ameriikanfarkkuja ollu useita pakettiautoina, eikä ikinä ole ollut 80-lätkää kii muuta ku hentoisesti katsastuksen aikana... ei ole poliisit kertaakaa sen takia pysäyttäny eikä muutenkaan maininnu asiasta ees normaalin liikennevalvonnan yhteydessä...
 
samankaltaisia vastauksia olen saanut muutamalta tutulta "sinivuokolta" , siis jos ei ajoneuvokohtainen nopeus ylity valvontapisteessä, niin eivät kuulemma vaivaudu puuttumaan ( Vararenkaaseen ajattelin laitella 15" koristekapselin, jossa 80-lätkä, jos alkaavat nipottamaan )
 
Ajattelin seuraavaa näkökohtaa 80-lätkäjuttuun:

:) Jos haluaa ajalla rauhallisesti (ilman että korvat soi ja pystyy kuuntelee ghettoblasteriä) kahdeksaakymppiä (siis tarkastiottaen 87:ää) satasen rajoitusalueella, niin eikö se lätkä olisi ajatellen perästätulijoita merkki siitä, ettei ainakaan alinopeutta ajella ja olla tientukkona.

:mad: Sitten, jos haluaa ajella ylinopeutta, niin ottaa sen 80-lätkän pois. Ainakin teoreettisesti tällöin on paremmat mahdollisuudet välttää ylinopeussakot.

8) Ei lätkä ainakaan minua haittaa, eikä se mun mielestä alenna (? miten alas auton arvon ja arvostuksen voi vetää) enää auton/kuljettajan arvostusta.

:seina Silloin alensi kuljettajan arvostusta ja vïtutti, kun piti pakolla pitää sitä kuljettajakohtaista 80-lätkää silloin kun ajokortin sain joskus sotien jälkeen. ;)
 
Takaisin
Ylös Bottom