Tämmöistä itse meinasin (vaatii tosin paineilman autoon, mutta niinhän lukotkin yleensä vaativat):
Koiranluiden tilalle sopivat paineilmasylkyt. (Koko vakaajasysteeminhän ei tarvitsisi jäädä vakiopaikalleen). Sylkkyihin kiinni bi-stabiili sähkö-ilmaventtiili, kiinni-auki, auki-puolelle suodatin. Tikkujen yläpäät yhdistetään tangolla, kuten vakaajissa aina tehdään.
Kun tarvitaan vakaajaa, venttiili kiinni ja tikkuihin paine sisään -> tikku ei painu kasaan (ainakaan yhtä helposti kuin paineettomana), vaan välittää voiman tangolle.
Kun ei tarvita vakajaa, venttiili auki (ilma pääsee liikkumaan sisään ja ulos vapaasti suodattimen läpi), tikku painuu vapaasti kasaan, ilman että voima välittyy vakaajalle.
Lisäbonuksena vakaajan käyttäytymistä voisi säätää sylkkyyn laitettavaa painetta säätämällä.
EVO II:een yksi poikittainen sylkky, koiranluut ja molempiin päihin kolmionmallinen nivelöity "kääntöpala"... :driver
Jos ei paineilmaa ole autossa, niin ainahan tikut voisi tyhjentää maastoon mennessä ja täyttää paluumatkalla ekalla huoltiksella. Ja silloin venttiiliksikin riittäisi vaikkapa renkaan täyttöventtiili.