Ilo - Galant Dynamic-4 GTI turbo "R.I.P"

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Ilotalo

Member
Liittynyt
22 Toukokuu 2008
Tännekin voisi tämmösen laittaa projektista.

Projekti on ollu jo päällä kesästä saakka.

Sain miltei ilmaiseksi aihion. Galant Dynamic-4 GTI -90.

Seuraavaksi kesän aikana alustan läpikäynti ja reikien hitsaus. Samalla tankki pois ja sen huolto. Eli puhdistus ja maalaus.

Seuraavassa vaiheessa hommasin megasquirt 1 v2.2:n. Sen kanssa ihmettelyä sähköjen sekä säätöjen osalta.

Tämän jälkeen hommasin tyhjäkäyntiventtiilin ja laitoin sen stepper moottorin tilalle. Eli nyt auto toimii ilman vanhaa ECUa. Samalla sain ilmanputsarin pöntöstä sen kauhean airflow hässäkän pois.

Marraskuussa aloin suunnittelemaan turbon asennusta. Lopuksi monien mutkien kautta päätin hommata turbon ja asentaa sen. Sopivasti sattui, että myynnissä oli kokonainen vr4 turbo paketti. Eli pakosarja, turbo, happikotelo ja suuttimet. Sehän sopi mulle. "Tämä vr4 paketti auttaa huomattavasti kulma muutoskatsastuksessa."

Tämän jälkeen aloin miettimään välijäähdytintä. Löysin eräästä nettikaupasta kiinan ihmeen, joka mahtuisi keulille noin mittanauhalla mitaten. Paketin avatessani yllätys oli aikamoinen. Lähdöt oli 2,5" 2,25":n sijaan ja väläri olikin 10mm korkeampi. Noo pienellä soveltamisella ja rakentamisella sain sen lopuksi mahtumaan paikalleen.

Jätin välärin paikalleen, jotta saisin mitoitettua ahtoputkistot. Pitkään mietin mistä ne tekisin ja kyselin mielipiteitäkin asiasta. Lopulta päädyin 60mm huonekkaluputkeen ja vesijohtomutkiin. Ostin 2m putkea ja 10 mutkaa. Hinta oli noin 43 euroa.

Sitten vain opettelemaan putken hitsaamista. Nyt muutaman tunnin äherryksen jälkeen on putket jo valmiina. Eli konehuoneesta -> välärille ja sieltä konehuoneeseen takaisin. Maalaan putket epoksimaalilla ettei heti pääse korroosio iskemään.

Tänään kävin ostamassa motonetistä 64mm ja 60mm silikooniletkun pätkiä. Etolasta hain 60mm putken kiinnikeitä joilla saan ahtoputkiston kiinni kunnolla.

Eli ensivuoden alussa pääsen laittamaan ahtoputkia paikalleen. Sen jälkeen pitää ruveta haalimaan turboon tarvittavia osia.

http://isotalo.frodos.fi/mitsu/turbo_projekti/

Ja höpinät löytyy täältä http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=25029.msg173080#msg173080
 
Ilo - Galant Dynamic-4 GTI turbo projekti

Niin joo heti projektin alussa laiton autoon hälyttimen, ajoneston ja kauko-ohjauksen keskuslukitukseen. Vielä pitäs rakentaa takakontille ja konepellille hälyn kytkimet. Kunhan kelit pikkasen lämpenee.

Nyt on ahtoputket maalattu ja saan ensiviikolla asennettua paikalleen toivottavasti. Pitää tiputtaa väläriä vähän, että saan putket ujutettua paikalleen. Sen jälkeen porailla putken kannattimet paikoilleen. Sitten alkaa putkisto olemaan konehuoneeseen saakka valmis.

loput putket pitää tehdä sitten, kun laittaa auton seisomaan turbon laiton yhteydessä. Jostakin pitäs vaan keksiä talli pariksi viikoksi, että saan himulat asennettua.
 
Vs: Ilo - Galant Dynamic-4 GTI turbo projekti

Jaahas projekti seisoo nyt Kotkassa. Ei lähtenyt kulma enää käyntiin.

Nopealla diagnoosilla päättelin, että megasquirtin bensapumpun ohjaus trankku on kärvähtänyt. Sama vika oli maanantaina. Silloin vaihdoin samanlaisen tilalle. Nyt pitää hommata kunnon komponentti sinne.

Muuten homma edistyy palikoita haalien. Kunhan saan kaikki tarvittavat kasaan niin voin aloittaa oikean projektin.

ilo
 
Vs: Ilo - Galant Dynamic-4 GTI turbo projekti

Noniin jotain pientä taas väsätty.

Eli ahtoputkisto on tuonne konehuoneeseen saakka paikallaan. Välärikin tuli kiinnitettyä yläpäästä.Lopuksi vielä väänsin ahtoputken kaasuläpälle saakka.

Sitten vielä koodasin pikkaisen nettisivuja päivityksen parantamiseksi.
http://isotalo.frodos.fi/mitsu/turbo_projekti/

ilo
 
Vs: Ilo - Galant Dynamic-4 GTI turbo projekti

Turbon tiivisteitä odotellessa ja muutenkin ahtoputkiston motivaation nostamiseksi ehostelin pikkaisen palikoita.

Turbon vesiliitos juotettu putkeen ja sen jälkeen pientä pintakäsittelyä.

http://isotalo.frodos.fi/mitsu/turbo_projekti/vesilinja/

ilo
 
Vs: Ilo - Galant Dynamic-4 GTI turbo projekti

Jaahas taas tapahtui.

Ahtoputkistoa on tullut väännetttyä pari päivää aika ahkerasti. Eka konehuoneen putki on jo pohjavärissään. Toinenkin on jo aloitettu, mutta voi viimeistellä vasta, kun turbon asentaa paikalleen.

Tänään hain loput puuttuvat ruuvit ja samalla poikkesin timanttitiskillä kysymässä tiivisteitä. Siellähän ne oli hyllyssä. Dumpin letkukin tuli haettua.

Nyt alkaa puutelista olemaan jo aika lyhyt. Eli enää puuttuu silikoni letku ahtoputken ja ilmaläpän väliin. Öljyn tuloputki/letku noi 20-30€. Paluuputkeen meinasin laittaa öljypohjan sisällle vasta laipan johon teen kierteet öljyputken kiinnitystä varten. Semmonen pitää vääntää. Ilmanputsarin pönttö ja se bensapumppu, mutta ne ei ole aivan pakolliset.

Huomenna voisi maalata ahtoputkia. Sitten jos vain aikaa ja intoa riittää niin voisi ottaa vedet pois ja vaihtaa termostaatin kotelon ja sen vesiputken.

Jos olisi oikein hurja niin voisin saada auton ajoon jo talvipäiville. Riippuu pikkaisen mitä ensiviikolla on työrintamalla tiedossa.

ilo
 
Vs: Ilo - Galant Dynamic-4 GTI turbo projekti

Noniin nyt on taas tehty hommia oikein urakalla.

Maanantaina aloitin projektin kyhäämisen, kun miltei kaikki osat on jo kasassa. Ensin pudotin downpipen ja katin pois. Sen jälkeen pakosarja irti ja kaikki muu vesiputken tieltä. Tämän jälkeen uusi vesiputki ja termostaatin kotelo paikalleen.

http://isotalo.frodos.fi/mitsu/turbo_projekti/purku/

Tiistaina pääsin aloittamaan asennuksia. Vedet pois koneesta. Pakosarja paikalleen, sitten ujutin turbon paikalleen. Seuraavaksi vesiletkut paikallee. Lopuksi vedet takaisin koneeseen. Ja perk... vesiputken juotos vuotaa. Ei muuta, kun vesiputki pois ja uudelleen juottamaan. Maalia päälle ja kuivumaan. Juotettu putki sojoitti pikkaisen eteenpäin ja turbo kiristettäessä murjoi putken juuresta irti. Nyt tämäkin tilanne on korjattu.

Keskiviikkona ryhdyin öljypuolen rakentamiseen. Olin tutkinut aikaisemmin miten öljypohjan saisi pios. Ainakin runkopalkki ja kulmavaihde piti irroittaa. Aloitin homman irroittamalla kulmavaihteen. Seuraavaksi runkopalkki irti. Sitten meinasi iskeä epätoivo. yksi ruuvi on piilossa vetarin alla. Sain kaikki pultit irti ja öljypohja tipahti käteen. Ei muuta, kun työstämään reikiä siihen. Samalla tein putkelle vastakappaleen 3mm latakasta johon tein kierteet. Tämän laitoin öljypohjan sisäpuolelle ja putken siihen sitten kiinni. Ei ainakaan mutterit tipu öljypohjan pohjalle. Seuraavaksi öljypohja paikalleen. Jätin sen yhden pultin laittamatta, kun ei millään päässyt siihen käsiksi. Seuraavaksi downpipe ja katti paikalleen. tietenkin katin mutterit ei auenneet ja joutu laikalla ajamaan ne poikki. Työstin kattiin sopivat reijät ja pulttasin sen downpipeen kiinni. Lopuksi nostelin putken paikalleen. Perk... happikotelossa on kaksi 12mm mutteria 1,25mm nousulla. Eihän mulla sellasia tietenkään ole. No huomenna, jos hakisi ne kaupasta ja samalla teettäisi tuon öljyn tuloletkun.

http://isotalo.frodos.fi/mitsu/turbo_projekti/asennus/

ilo
 
Vs: Ilo - Galant Dynamic-4 GTI turbo projekti

Se kävi ja liikkui.

Radallakin pääsin pari kierrosta pyöräyttämään, mutta sitten alkoi kahvin keitto. Eli vesi ei kierrä ollenkaan Painetta syylärin yläletkuun ja alaletku on ihan viileä. Termostaatti vaihdettiin jo mistä lähtisin vikaa etsimään?

ilo
 
Vs: Ilo - Galant Dynamic-4 GTI turbo projekti

Noniin nyt on vika paikannettu. Kannen tiivisteessä noin millin kokoinen reikä. Nyt, kun tarkemmin miettii niin tuo reikä on saattanut olla jo ennen turbotusta. Minulla oli aikaisemmin ongelmia syylärin pitävyyden kanssa. Syyläri pukkas nestettä siitä yläosan saumasta aika tavalla. Tuohon moottoriin on tehty aika iso remppa jossakin välissä ja tietenkin on laitettu joku tarvike pahvi sinne.

Kävin timanttitiskiltä kyselemässä tiivistettä. Huomiseksi tulee orkkis turbon kansipahvi. Toivottavasti se kestää pikkaisen pitempään.

ilo
 
Vs: Ilo - Galant Dynamic-4 GTI turbo projekti

Noniin nyt on kansipahvi vaihdettu.

Samalla sain paljon arvokasta kokemusta jakopään remppaamisesta. Jäi eka yrityksellä tasapainoakseli väärään asentoon ja joutu tekemään homman uudelleen.

Sitten tuli katsastettuakin auto ja nyt siinä on tehon kohalla 177kw. Turbo välijäähdyttimellä.

ilo
 
Vs: Ilo - Galant Dynamic-4 GTI turbo

Noniin

Nyt on turbolla ajettu jo melkein 200km. Alkaa pikkuviatkin ratkeemaan pikkuhiljaa. Eli öljykorkin kiinnityksellä parani korkin vuoto. Nyt ei vuoda enää ollenkaan. Vielä pitäisi turbon paluuputken pultit tiivistää. Sieltä vuotaa pikkaisen ja samalla pitäisi katsoa öljypohjan vuodot. Kohta varmaan laitan pesuaineet kottiin ja sen jälkeen vaihdan suodattimen ja öljyt, jos vaikka saisi pikkaisen männänrenkaita liikkeelle.

Tänään kävin tilaamassa uudet tulpanjohgot 70€ sarja. Ei viitsinyt halvimpia 40€ johtoja ottaa.

Ahtopaine on nyt 0.5:ssä ja ihan kivasti tuntuu kulkevan. Pikkaisen nykii pienillä kierroksilla. toivon sen korjautuvan uusilla tulpanjohdoilla.

ilo
 
Vs: Ilo - Galant Dynamic-4 GTI turbo

Nyt on aika laittaa monsteri huilaamaan.

Eli 750km tuli jo tauluun ja huolina vain vauhdilla hupeneva öljy ja bensa. Seuraavaksi projektissa on edessä öljyvudon tilkitseminen ja dumpin herkistys. Samalla muutan pikkaisen alipaine letkuja, jos vaikka saisi dumpin toimimaan paremmin. Nyt, kun kevyesti nostaa kaasua turbo sakkaa ja dumppi ei aukea. Kiinan kopio tarvii pientä hienosäätöä. Samalla pitää ruveta tuota megaa viimeistelemään ja siistimään johtoja, jos sen joskus saisi vaikka sinne ecun paikalle.

Tämän jälkeen olisi tarkoitus ajaa auto rullille ja katsoa mihin siitä on rikkomatta vehkeitä.

ilo
 
Vs: Ilo - Galant Dynamic-4 GTI turbo

Jaahas mitäs kaikkea sitä onkaan tullut tehtyä.

Uudet tulpan johdot tuli kuun alusta. Eilen uudelleenkiristin kannen pultit ja liimasin venttiilikopan kannen tiivisteen kunnolla kiinni. Tänään hain mistulta happikotelon ja downpipen välisen tiivisteen. Sain sillä putken pitämään. Tänään myös korjasin viallisen huohotuksen takaisku venttiilin, jos nyt ei vaikka puhaltas öljyä ihan niin paljoa ulos tiivisteiden välistä.

Koeajolla huomasin pientä piristumistä varsinkin 3500rpm:n tienoille. Samalla megatune tiputti noin 10% bensakarttaa.

Nyt, jos öljyt pysyisi sisällä niin voisi nauttia ajelemisesta.

Seuraavaksi pitäisi kyhäillä sitä hatopaineen säätö mokkulaa ja muuta mukavaa.

ilo
 
Vs: Ilo - Galant Dynamic-4 GTI turbo

Jaahas taisi yksi öljyn vuotokohta löytyä. Ne öljynjäähdyttimelle menevät letkut vuotaa. Nyt pitäs jostain keksiä uudet. :seina

ilo
 
Vs: Ilo - Galant Dynamic-4 GTI turbo

Nyt on öljynlauhdutin ja sen putkeyt irti. Toivottavasti huomenna sais uudet ja pääsisi lyömään takaisin kasaan. Pitää samalla maalata ne putket, ettei ekana ruostu puhki. Sekös vasta harmittaisi.

Toivottavasti suuri öljynkulutus loppuisi. Vielä, kun joku sanoisi miksi se huohottaa kohtuullisen paljon öljyä. Öljykorkista ei puhalla, kun sen avaa. Roiskii öljyä kädelle kun kokeilee ilmavirtaa. Tästä samasta syystäkö se öljy pääsee sinne venttilikopan väliseinän väliin. Miksi se sitten roiskii noin paljon. Onko venttiilinvarren kumit lopussa?

Vielä on paljon avoimia kysymyksiä ja paljon pientä laittoa.

ilo
 
Vs: Ilo - Galant Dynamic-4 GTI turbo

Nyt sai riittää leikkiminen.

Kone on taas levällään ja sisuskalut tutkittu. Kaikki männät renkaitten välistä halki. Renkaita ei onneksi ollut mennyt.

Tänään vein kannen pajalle. Diagnoosi oli, että venat hiotaan pohjat kunnostetaan. Ohjurit oli onneksi kunnossa. Pinta koneistetaan. Samalla tulee täysin uusi tiivistesarja yläkertaan. Kannen huolto osineen noin 350 egee.

Alakertaan laitetaan turbo männät. Sekä turbo pitää vielä huoltaa.

Näinköhän tällä pääsisi jo seuraavan 1000km. :)

ilo
 
Vs: Ilo - Galant Dynamic-4 GTI turbo

Noniin tänään hain kannen huollosta. Ihan asiallista jälkeä tuli. Taisi pyyhkäistä 0.3mm tavaraa pois, että sai pinnan tasaiseksi.

Purin samalla turbon ja katsoin miksi sen laakerointi oli niin löysä. Toinen messinkilaakeri oli halki. Nyt jostakin hommaamaan uusia osia turboonkin.

Vielä, kun saan männät ja kaikki muut palikat, niin pääsen lyömään konetta taas takaisin läjään.

Nostelin talvi vanteet toisen auton takakonttiin ja meinasin huomenna viedä oijottavaksi. Todennäkoisesti, joku vanne on mutkalla ja ravistaa jonkinverran.

Kyllä se tästä vielä.

ilo
 
Vs: Ilo - Galant Dynamic-4 GTI turbo

Noniin nyt on auto taas liikenteessä.

Männät ja kammet on EVO3:sta.

Mitään muuta uuttahan ei sitten tullutkaan ja nyt on jo sata kilsaa ajettu sisäänajoa. Öljyn kulutus tipahti roimasti ja ei huohotakkaan enää öljyä.

Katsotaan nyt miten kauan vehje pysyy läjässä. Aluksi meinasin ajella rauhakseltaan sisäänajon 0.5 ahdoilla ja jossakin vaiheessa penkityksen ohessa nostaisin paineita jonnekin 1.0 tienoille.

ilo
 
Vs: Ilo - Galant Dynamic-4 GTI turbo

Taisin selvittää huonon tyhjäkäyynnin mysteerinkin.

Rupesin eilen ihmettelmään miksi auto käy tyhjiltään heikosti. Tyhjäkäyntiruuvista, kun vääntää alta 1100 niin alkaa röpeltämään ja tyhjäkäynti seilaa. Samalla alkoi tyhjäkäynit venttiili sahaamaan. Aikani koitin säätää venttiilin toimintaa ja tyhjäkäynti ruuvia. Ei tullut minkäännäköistä tolkkua hommaan. Näin ollen ajattelin, että laitan megasta tyhjäkäynti venan kiinni ja säädän ruuvilla kohdalleen. Samalla saisin kuunneltua miten se käy sillä tavalla. Ei muuta, kun toteuttamaan. Säädin tyhjäkäynnin nätiksi 1000rpm ja ei muuta, kun vena käyttöön. Samantien alkoi taas seilaaminen ja röpellys. Hetken aikaa siinä säätelin ja ihmettelin taas asiaa. Nyt olen ajellut ilman venttiiliä tämän päivän ja nätisti on käynyt tyhjiltään. Vaihdoin uudet tulpat ja tyhjäkäynti vain parani. 950rpm löytyy nätisti. Heti, kun lyö venttiilin käyttöön niin alkaa röpellys ja seilaus.

Eli tuo tyhjäkäynti venttiili haukkaa niin paljon virtaa toimintaan, että sytkät alkaa pätkimään. Eli, kun kierrokset putoaa vena aukeaa. Silloin virrankulutus kasvaa ja samalla sytkien toiminta heikkenee. Eli oravanpyörä on valmis. Todennäköisesti minulla on megan sähkönsyöttö johdot liika heppoista kamaa ja sen takia homma menee sekaisin.

Ja mitä opimme tästä. Virransyöttö johdot kannattaa olla kunnollista kamaa eikä mitään pulkannaruja.

Vappu terveisin
ilo
 
Vs: Ilo - Galant Dynamic-4 GTI turbo

Nyt on taas nyhrätty vekottimen parissa. On sillä tullut ajettuakin jonkin verran.

Viimeisin projekti alkaa kohta olemaan ohi. Takapyörien laakereiden vaihto ja samalla takaperän välysten pienentely. Toivottavasti nyt häviää enimmät jurinat ja murinat voimansiirrosta.

ilo
 
Vs: Ilo - Galant Dynamic-4 GTI turbo

Noniin nyt on takalaakerit ja perä paikallaan. Vieläkään ei hävinnyt voimansiirron jurina. Olisikohan mahdollista, että etupäässä olisi liikaa välystä.

Seuraavaksi pitääkin sitten kaivaa laatikko irti ja katsoa mitä se on syönyt. Millonkohan tuonkin jaksaa tehdä.

ilo
 
Vs: Ilo - Galant Dynamic-4 GTI turbo

Tänään oli totuuden hetki projektilla. 216hp ja karvan alta 300N vääntöä 0.77 ahdoilla.

Dynottaja kyseli miksi noin vähän paineita. Totesin vain, ettei kytkin pidä. Eli potenttiaalia on vielä. Katsotaan mitä tulevaisuus tuo tullessaan.

ilo
 
Vs: Ilo - Galant Dynamic-4 GTI turbo

Noniin nyt on dyno käppyrät ihmeteltävänä.

http://www.mitsubishiclubfinland.com/galleria/main.php?g2_itemId=23814

Eilen ajelin sitten noin 100 kilsaa dynotuksen jälkeen ja auto rupesi käymään todella laihalla. Ihmettelin mitä on mennyt. Tänään jaelin taas 100 kilsaa ja aluksi näytti taas olevan ihan ok, mutta pitemmänpäälle taas alkoi vetämään laihalle.

Tankkaukseen mennessä avasin korkin. Hyvä ettei tankki imaissut kättä sisään. Perkele korkin huohotus jumissa. Ei muuta, kun toisesta mistusta korkki käteen ja imua. Nätisti toimi. Joutuu remppaamaan bensakorkinkin.

Tuo voisi selittää monia seosongelmia joiden kanssa olen tapellut.

ilo
 
Vs: Ilo - Galant Dynamic-4 GTI turbo

Jaahas elämä jatkuu. Siis se normaali. Megasquirt päätti sitten himmentää sequentiaali ruiskutuksesta nelospytyn lähdön ja jätti suuttimen kokonaan auki. Ei ainakaan käynyt sen jälkeen laihalla.

Juuri, kun aloin olemaan tyytyväinen squirttiin ja sen säätöihin. Noo hommasin sitten DSM turbo eeprom matolaatikon. Samalla tuli hommattau Evo1-3 maffikin. Ecu on ollut jo käytössä ja lastuja on tullut hiottua. Eniten nyt häiritsee turhan korkea bensanpaine. Siihenkin on tulossa korjaus, kunhan saan uuden paineensäätimen.

Sen jälkeen pitäs ihmetellä miten tuon evon maf:n laittas tonne konehuoneeseen. Ongelmia aiheuttaa vielä se, että sain oppisopimuspaikan. Eli puolivuotta koulutusta ja sen jälkeen pitäs ruveta jotain töitä tekemään. Eli aika alkaa olemaan kortilla. Samalla pitäs koittaa tuo kottero pitää liikenteessä myös. Eli ei ihan heti ole tulossa mitään suurempia tehonlisäyksiä.
 
Vs: Ilo - Galant Dynamic-4 GTI turbo

Iski innovaatio ja aloin rakentamaan tuota 2G mafa tonne ilmanputsarin pöntön sisään. Alumiinia, sahaa, poraa ja pähkäilyä. Eilinen ja tämä päivä meni hienostu ja lopputulos on melkein valmis.

Eli alkuperäseen ponton kanteen isompi aukko ja siitä maf:n ulostulo. Siihen ulostuloon tein alumiinista laipan josta saan sen kiinnitettyä siihen kanteen. Samalla tavalla, kuin alkuperäinen maf. Sen jälkeen mittailinilmanputsarin mitan ja katkaisin sen sopivasta kohdasta niin ettei koko paketin pituus kasva liikaa. Tämän jälkeen tein laipan joka sopii maf:n sisääntulon kiinnityksiin. Työstin ilmanputsarin osia pikkaisen ja sain siitä tehtyä siistin näköisen paketin. Seuraavaksi laitoin ilmanputsarin läjään. Pari niittiä ja neljä kiinnityspulttia. lopuksi liimasin putsarin elementtiosan niitattuun laippaan joka oli kaivettu putsarin toisesta päästä. Vuolla paketti on kasassa. Enää pitäisi sähköhommat tehdä ja se on siinä.

Jokunen kuva kyhäelmästä.

http://www.mitsubishiclubfinland.com/galleria/main.php?g2_itemId=24468
 
Vs: Ilo - Galant Dynamic-4 GTI turbo

Taas tullut jotain tehtyä. Pääsääntöisesti ajeltua, mutta muutama pikku juttu tullut tehtyä.

Hommasin huvikseni tollaisen Greddyn sähköisen ahtopaineen säätimen. Pääsee kopista käsin rikkomaan moottorin. ;D
Sitten lisäsin ahtopainemittarin. Näkee sentäs pikkasen mitä siellä tapahtuu.
 
Vs: Ilo - Galant Dynamic-4 GTI turbo

Noniin taas joatin pientä.

Tossa tuli ajeltua LPR-Säkylä-LPR reissu. Kulutus maantiellä oli vaivaiset 8,8888 l/100km

Tämän jälkeen tuli asennettua tuliterä säädettävä polttoaineen paineensäädin.

Öljyjäkin tuli katottua eikä sekään ole vajautunut juuri ollenkaan.
 
Vs: Ilo - Galant Dynamic-4 GTI turbo

Pientä keväthuoltoa.

http://www.mitsubishiclubfinland.com/galleria/main.php?g2_itemId=26627
 
Vs: Ilo - Galant Dynamic-4 GTI turbo

376625 km tuli täyteen ja rupes korpeamaan öljyn rötväys pitkin konehuonetta.

Ajattelin sitten tehdä pienen keväthuollon.

Ensin laatikko pois.
http://www.mitsubishiclubfinland.com/galleria/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=26628&g2_serialNumber=2

Sitten tyhjennettiin lisää.
http://www.mitsubishiclubfinland.com/galleria/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=26635&g2_serialNumber=2

Pieni piristävä kevätpesu konehuoneelle.
http://www.mitsubishiclubfinland.com/galleria/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=26701&g2_serialNumber=2

Moottori purettiin ihan osiin ja laitettiin kaikki laakerit, tiivisteet ja männät renkaineen.
http://www.mitsubishiclubfinland.com/galleria/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=26791&g2_serialNumber=2

Kohta moottorin voi nostaa paikalleen. Ensin vain pitää vielä tehdä johtotehtäviä ja ilmastoinnin asennusta.
http://www.mitsubishiclubfinland.com/galleria/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=26797&g2_serialNumber=2

Vielä olisi tarkoitus kurkata laatikon sisään, turbo avata, käydä laturi ja startti läpi. Ehken vielä apukuskin etupyörän laakeri pitäs vaihtaa.

Eli semmosta pientä kunnostusta.
 
Vs: Ilo - Galant Dynamic-4 GTI turbo

Homma etenee pikkuhiljaa.

Ilmastoinnin flekti sujautettu paikalleen.
http://www.mitsubishiclubfinland.com/galleria/main.php?g2_itemId=26904

Kennokin on kunnostettu ja ahtoputkikin mahtuu nätisti kennon kanssa. :)
http://www.mitsubishiclubfinland.com/galleria/main.php?g2_itemId=26910
http://www.mitsubishiclubfinland.com/galleria/main.php?g2_itemId=26916

Moottorikin on miltei läjässä.
http://www.mitsubishiclubfinland.com/galleria/main.php?g2_itemId=26922

Tuossa on vanha ja tuleva kytkin.
http://www.mitsubishiclubfinland.com/galleria/main.php?g2_itemId=26928
 
Ilo - Galant Dynamic-4 GTI turbo

Jaahas taas on tullut ilon sekä surun hetkiä.

Moottori oli nostoa vailla valmis ja ajateltiin nostaa laatikon kanssa paikalleen. Aateltiin pikkaisen kurkistaa sisälle. Perkele keskitasauspyörästön akselissa 3mm päittäysvälystä. Noo ei muuta, kun laatikko purkuun. Kaikki laatikon sisällä olevat kartiorulla laakerit paskana. Jees :mad:

Noo nostettiin moottori sitten paikalleen.

http://www.mitsubishiclubfinland.com/galleria/main.php?g2_itemId=28240&g2_imageViewsIndex=1

Otin talvipyörätkin pois. :)

http://www.mitsubishiclubfinland.com/galleria/main.php?g2_itemId=28246&g2_imageViewsIndex=1

Noo pitää tilailla laatikoon laakereita. Voi olla, että ei valmistu katsastukseen mennessä. Ehken se vielä siitä. :)
 
Ilo - Galant Dynamic-4 GTI turbo

Kiviäkään ei kiinnosta, mutta kirjoitanpa silti.

Eli hommia on kokoaika tehty.

Laatikon kaikki 10 laakeria vaihdettu. Laatikko nostettu paikalleen ja syyläri sujautettu paikalleen. Nyt hiljalleen muita varusteita paikalleen.

Laatikon laakereita odotellessa tuli vaihdettua ne varastossa olleet evo4:n takatolpat. Vanhat iskarit vuotikin jo pikkaisen. Saa nähdä minkälainen kivireki siitä tulee nyt.

Ei hommat vielä siihen ole loppumassa.

Tehtävää vielä:

- Ahtoputkiston muutokset
- Nesteet sisälle
- boost controllerille teline
- sähköhommia
- sisusta taas läjään
- tietysti kaikki alapuolen osat kuten jakolaatikko, runkopalkit, pakoputki, yms yms
- vetarit sujautettava laatikkoon
- apukuskinpuoleinen alapallo
- moottorin säätö
- ja jotain muuta pientä kuten pesu

Toivon mukaan ensiviikolla saisi ensisavut ulos.

Niinjoo pari kuvaa nykyhetkestä.
http://www.mitsubishiclubfinland.com/galleria/main.php?g2_itemId=28360&g2_imageViewsIndex=3
http://www.mitsubishiclubfinland.com/galleria/main.php?g2_itemId=28366&g2_imageViewsIndex=3
 
Vs: Ilo - Galant Dynamic-4 GTI turbo

Tehtävää vielä:

- Ahtoputkiston muutokset
- Nesteet sisälle
- boost controllerille teline "Pikkasen on vaiheessa vielä"
- sähköhommia "Etusumarit ei ainakaan ole vielä käytössä"
- sisusta taas läjään "Jotain pientä irrallaan"
- tietysti kaikki alapuolen osat kuten jakolaatikko, runkopalkit, pakoputki, yms yms
- vetarit sujautettava laatikkoon
- apukuskinpuoleinen alapallo
- moottorin säätö
- ja jotain muuta pientä kuten pesu "Kytkimen ilmaus ja säätö"


Eli siinä olis pientä ToDo listaa. Huomenna olis katsastus. Eihän se ole, kun kuukauden myöhässä. Toivottavasti saan kulkineen ajoon.
 
Vs: Ilo - Galant Dynamic-4 GTI turbo

Ensimmäiset öljyt tuli vaihdettua konerempan jälkeen. Mittarissa on nyt reilut 385 tkm. Eikä mitään huolia/murheita. Mitänyt käsijarrun valo syttyy aina vasemmalle kaartaessa. :)
 
Ilo - Galant Dynamic-4 GTI turbo

Johan napsahti taas.

Eli tossa yhtenä pakkasaamuna kesken ajon napsahti MPI rele ja moottori sammui. Nopeasti uudelleen starttaus ja menoksi. Sinäpäivänä ei sitten muuta ongelmaa ollutkaan. Seuraavana päivänä rupes oire pahenemaan. Rele napsui aina välillä pois päältä. Viikon ajan ihmettelin missä on oikosulku, kun rele lopettaa tuollatavalla vetämisen. Viikon taivastelun jälkeen alkoi tyhjäkäynnillä auto käymään laihalla. Mitään ongelmaa ei ollut 1500rpm tai kylmänä. 1000rpm ja O2 säätö päällä lambda arvo pyöri 19-16 välillä.

Päärele ongelma ratkesi juottamalla uudelleen ecusta pääreleen transistorin jalat, mutta huono tyhjäkäynti jäi. lopuksi juotin suuttimiten trankut irti ja vaihdoin ne. Ensin auto teki samaa tyhjäkäynnillä. Hetken päästä se vetikin labbdan ihan toiseen laitaan tappiin ja kävi huonosti. Lambda seisoi 10:ssä tiukasti.

Noo ei muuta, kun tutkimaan vikaa. Laitoin ecun virtalähteeseen ja kappaskummaan suuttimien transistorien jaloissa pitäsisi olla 12V mutta siellä onkin 5V. Eli suuttimet on kokoaika pikkaisen auki. Ei ihme, että pikkasen käy rikkaalla. Pari päivää tuli tapeltua ecun kanssa. En ole vielä löytänyt vikaa. Eilen sitten aloin rakentaa vanhaa kunnon Megasquirttia mitsun omaan ecun laatikkoon alkupetäisellä ecun liittimellä. Toivottavasti tänään saisin auton taas käymään, kunhan saan boksin rakennettua valmiiksi. Tarkoitus olisi tehdä aivan plug'n play megasquirt 6g galanttiin. Tämä samainen boksihan hätätapaiksessa menee myös vapari GTI:n. Eli sillon olisi varaecu molempiin kulkineisiin. Tuli kuitenkin tilattua myös 1g eeprom ecu Canadasta. Ehken se siitä vielä.

Ja autohan pitäisi olla kokoaika liikenteessä, että pääsisi töihin.
 
Ilo - Galant Dynamic-4 GTI turbo

Jaahas taas tapahtuu.

Se oli sitten jakohihna joka seuraaavksi luovutti. Jakohihnasta lähti osittain hammaspinta irti. Onneksi huomasin tyjäkäynnillä eli tuhi ei välttämättä ole ihan järkyttävä. Aintu vain, että sen joutuu purkamaan taas. Taas ollaan ilman kulkuneuvoa. Perk....

Viikonlopin aikana pitää tutkia vaurioiden laajuus ja koittaa ensiviikoksi saada taas kottero liikenteeseen.
 
Vs: Ilo - Galant Dynamic-4 GTI turbo

Noniin tällekin vehkeelle välillä jotain. Eli ilmastointi on nyt huollettu ja täytetty. Melkein vuoden se olikin asennettuna tyhjillään.

Ihan täydellisesti se ei mennyt vaan vikoina oli ettei flekti toimi ja aivan marginaalinen vuoto todennäköisesti kompressorin takakannen tiivisteessä. Väriaineet koneessa niin nähdään sitten mistä vuotaa.

Flekti lähti toimimaan, kun laitto sulakkeen paikalleen.

Muuten toimii ihan hyvin.
 
Vs: Ilo - Galant Dynamic-4 GTI turbo

390000 tuhatta ja rapiat.

Toistaiseksi siirtyy seisontaa, koska takakulmat on rutussa. Joutuu peltihommiin, jos meinaa käyttökuntoon laittaa.
 
Ilo - Galant Dynamic-4 GTI turbo [HOLD]

Noniin alettiin varautumaan taas pikkseisen talvikauteen. Tästä rakennetaan nyt talveksi jääradalle kulkine. Isoimpia lommoja ja mutkia oijottiinkin jo. Pientä kaunistelua niin ihan hyvä siitä tulee.

Tarkoitus olisi laittaa, joku glsi:n mallinen puskuriratkaisu ja vaihtaa välijäähdytin. Pikkasen turhan ottava tuo nykyinen talviralliin. Samalla meinasin jonkinnälöistä suojaa tonne pohjaan laittaa ettei pienen penkallakäymisen jälkeen olisi ihan koko konehuone täynnä lunta. Ilmastointi pitää luonnollisesti purkaa pois säärkymästä sekä kaikki muut särkyvät muovipuskurit.

Muuten tekniikka on kunnossa. Eli ei muuta, kun kovaa ajoa.
 
Ilo - Galant Dynamic-4 GTI turbo [JÄÄRADALLE]

Noniin nyt aletaan taas pääsemään vauhtiin. Pikkasen muutoksia keulan osalta ettei tulisi niin isoa harmia, jos pikkasen penkkaan nojaa.

Eli aikaisempi välijäähdytin made by china.
http://www.mitsubishiclubfinland.com/galleria/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=39878&g2_serialNumber=1
http://www.mitsubishiclubfinland.com/galleria/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=39884&g2_serialNumber=1

Sitten parin tunnin rakentelun jälkeen EVO4 välijäähdytin.
http://www.mitsubishiclubfinland.com/galleria/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=39889&g2_serialNumber=1
http://www.mitsubishiclubfinland.com/galleria/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=39894&g2_serialNumber=1

Laittelin kaikki ahtoputketkin jollakin tapaan nyt väliaikaisesti ja sen valojen alla olevan peltilistan muotoilin tuohon kokoonpanoon sopivaksi. Vielä pitäisi satuttaa musta puskuri ja hiekkapelti tuohon keulille.
 
Vs: Ilo - Galant Dynamic-4 GTI turbo [JÄÄRADALLE]

Tuli tossa jokunenaika sitten otettua kulkineesta kuvia nykykunnossa.

main.php


main.php


main.php
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös Bottom