J.Korpela, (ex)Käyttöautona Galant 2.3TD STW

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Aatelimpa sit koota tänne kaikki mitä tulee käyttöautolle eteen... ;D

ostin siis tuollaisen vm'82 2.3TD farkku Galantin.
jolla ajettu 196tkm.
ja ostaessa jo tiedossa kansi/kansipahvi vika

kansi oli onneksi ehjä ja selvittään pelkällä kansipahvin vaihdolla, kansi edellisen omistajan toimesta vaihdettu uuteen ja todenäkösesti paja missä on tehty oli kansi kiristetty huolimattomasti/jälkikiristys tekemättä
osa pulteista käsin pyöriteltävissä auki, osa jatkon kanssa
otettava pois...

otin samalla takapenkit turvavöineen pois ja edessä siis katsastus 2-paikkaseksi pakuksi... halvan diesel veron innoittamana....

seuraavana työ listalla :
-öljyt + suodattimet
-Ventiilien säätö
-ruosteet kiinni & paikka maalaus
-välijäähdyttimen lisääminen
-2,5" pakoputken tekeminen
-imusarjan vaihto L300:sta vaparista
-turbo timerin lisääminen
-ehkä hiukkasen lisää syöttöä... (sinetit viel tallessa ;D )
 
Re: J.Korpela, Käyttöautona Galant 2.3TD STW

Ruostepiskoja otettu hiekkapuhaltimella pois
ja maalaitu...

löytyi apparin oven alta (ei kumminkaan pokkaus) reikä...
pitäsi ottaa ovi irti ja paikata...
muutoin tähän mennessä löyty ulkokuoresta
3kpl n.1cm halkasijalta olevia pieniä reikiä
joten suht terve ikäisekseen...

eniten jänntystä on kun pääsee pohjan kimppuun mitä sieltä
löytyy...

katsastus kun olisi edessä parin kk päästä...

ja tulipa juteltua oikean maalarin kanssa jos se vetäis yli orginelli värin... itse pitäisi tehä pohjat että selviää edullisesti siitä... no se jää harkintaan käyttöautona kun on...

muutoin :
polttoainetta kuluu n. 6l/100km mulla kun on suhteellisen
raskas kaasujalka ::)
ja katsastus 2-paikkasenki tehty
 
Re: J.Korpela, Käyttöautona Galant 2.3TD STW

takana nyt 4000km kansipahvin vaihdon jälkeen,
öljyn kulutus n. n. 0,2dl/100km ;D eli ylämerkistä
tippunu n.2mm öljy.

öljyiksi kokeilin King täys synteettistä 0w-40
ja näyttääpi hyvin pysyvän sisällä
sellainen huomio on että nyt jo alkaa olemaan suht. mustaa öljy,
sormin tunnustellen kumminkin vielä "kunnossa"

eräs pieni häiritsevä "ominaisuus?" aamulla ihan kylmänä saattaa joutua hekuttamaan 2kertaa...
tai sahata vain käyntiin kerralla...
yleensä hekutan toisenkin kerran ja silloin lähtee heti käyntiin ja käyti kylmästä asti todella nättiä... kun tuota
hekua ei onnex tarvi kahvituokion verran odottaa..

tuohon kylmäkäynnistys pölläyttämiseen/käynnistymiseen jos vertaa veljen suht. uutta vanettea, mitsun perässä ei pahemin pilveä ole, nissani taas peittyy melkein kokonaan usvaan ja sitä metelia sen käynnistyessä ::)

yksi homma vielä tuli työ listalle..
-ventiilit pitäisi vielä saatää, vaikka tuttu (foortti hemmo) sanoo ettei erota kumpi raksuttaa pihalla 2002 mersun taxi vai mun vanhus ;D

kaasun aukeamis rajoitimesta lähti sinetit... nyt säädetty siten että menee 4300rpm enneku ahdot alkaa tippumaan kiihdyttäessä, vakiosa oli n.3900rpm
 
Re: J.Korpela, Käyttöautona Galant 2.3TD STW

PA-suodattimen vaihdon yhteydessä
otti vähän ilmaa ja startatessa startin alennusvaihde
oksensi itsensä maatakiertävälle radalle :'(

nyt pitäsi etsia uusi startti... ja ohjetta miten saa ilmattua tuon masiinan... vai mitenköhän se toimii...
ei kai tuo nyt traktori tyylisellä ilmauksella toimi ::)
 
Re: J.Korpela, Käyttöautona Galant 2.3TD STW

Ongelmista selvitty, uusi startti paikalla ja pa-suodattimen jalassa oleva takaiskuventtiilin pelti oijottu...
alko toimimaan pumppukin suodattimessa... ;D

pakoputki alkaa olemaan elämänsä päässä... muistuttaa kastelu letkua...
pitäs vaan löytää 2.5" n. 60cm pitkä vaimenin (läpivirtaava)
laippa ja alkukäyrä on ahtimen päähän hankittu... ;)

välijäähdytin myös "pakko" hankinta... aika helposti saa lämpöhalvauksen
ja meno hyytyy vaikka ahdot nouseekin sopivan railakkaan menon jäljiltä
...imusarja ei kättä kärsi :seina
 
Re: J.Korpela, Käyttöautona Galant 2.3TD STW

Välijäähdytin löytyi romikselta
9000turbo saabin jäähy, en tiedä sitte onko hyvä mutta
suhteellisen kookas kumminkin 8)
ja sopivia mutkia tuli mukaan...

muuta huolen aihetta on ilmaantunut... :-\ jossain on pieni ilmavuoto... epäilys olisi että pa- tankin päällä pa-putken lähtö ruostunut... ei olisi mikään ihme noin vanhassa autossa... :p
 
Re: J.Korpela, Käyttöautona Galant 2.3TD STW

Taka-akselin ylinkyksen kohdasta n. 1m vaihdettu pa-putkea
oli alkupperäinen ihan hapero :seina

välijäähdytin projekti haudattu ainakin saabin cuurelin osalta
se ei sovi vaikka miten yrittäisi keualle...
ja ei millään viitsi antaa peltisaksia/rälläkkää :-[
 
Re: J.Korpela, Käyttöautona Galant 2.3TD STW

Nyt on väsätty 2,5" putki
siten että etummainen vaimennin ja joustinpala (etuosa)
jäi vanhaa ja 2,5" loppuun ja perässä simons pönttö...

tottakai jäi vielä vuotamaan (kuten mun tuuriin kuuluu)
etumaisesta laipasta. lämpes varmaan hitsin voimalla liikaa :seina

äänet muuttu möheiksi ;D ja kaasulta päästäessä kuulee turbon vinkunan hetkellisesti 8)
ja ahtopaineet nousi normissa kiihdytyksessä jo 1.2bar :eek:
tosin en tiedä uskaltaako tuohon triscon mittariin luottaa...
ennemin pysytelly siinä 0.8-1.0 tienoilla normissa kiihdytyksessä, 1.2sain kunnon vedätyksessä 5sella...
nyt ei tiedä miten korkeelle nousee... ;) sinetit on syötössä aina vain tallella...
 
Re: J.Korpela, Käyttöautona Galant 2.3TD STW

Matkalla Finjae tapahtumaan sai takarengas kunnon lasin sirun ja vararengas kikailtiin alle...

siitä saikin hyvän syyn uusia vanteet ja kumit ;)

Tälläiset vanteet 205/50-R15 takana ja edessä 195/50-R15 ;D
Sivuprofiili uusilla vanteilla 8) 8)

(kuvat vähän isoja....) :p
 
Re: J.Korpela, Käyttöautona Galant 2.3TD STW

Ja matka jatkuu 8)

syöttöpumpusta lähti sinetit ja puolikierosta tuli lisää soppa
ruuviin...
pers dynonssa vaikutus ihan käsittämätön :eek:

ja kivasti alko ahtimesta kuulumaan kiihdyttäessä "whoossssh" ääni ::) (3500->4200rpm välillä)
ja pieni vihellys ;D

ja triscon ahtopaine mittari vissinkin alkaa olemaan elämänsä päässä... ei pahemin alue riitä esim motarilla ohittaesa... ;D

mutta myös pieniä huolia... kylmä käynnistys on aikas "heikko" saa hehkuttaa aina 2x... ja tapana on ettei sahata käyntiin vaikka se yksin hehkutus riitäs...

eli jotain modia pitäs keksiä siihen hehku purkkiin...

toinen asia on juuri kylmä käynnistyksessä... nyt parina aamuna kun hehkuttelee 2x ja lyö kayntiin niin se pilvi perässä... se on aikas iso... johtuukohan tuosta ruuvaamisesta?

ruuvauksen jälkeen tyhjäkäynti nousi 750->1000 ja siit tiputin sen n.850-900 aatelin ihan talven tuloo että kävis vähän lujempaa tyhjäkäyntiä...
 
Re: J.Korpela, Käyttöautona Galant 2.3TD STW

Huolen aihetta....

paisunta säiliössä pieniä ilmakuplia... sillön tällön...
ei onneksi vielä koko aikaa pulputa...
edellisestä kansipahvin vaihdosta vasta 20tkm :seina

kokeilin kiristää vielä pikkasen kantta (en löysännyt vaan suoraan kireemmälle)

ja tulos oli sama ihan kylmästä ei kuplia, lämmetessä n.2-4sek välien kupla tyhjäkäynnillä / n. 1500rpm konetta käyttäessä... :-\

onkohan tämä asia josta pitäs huolestua jo???

toinen pieni epämiellyttävä asia on lämppärin rele jalka tilassa... se on alkanut pitämään omaa elämää ja kuumenee... "pärisee" :-\ määdotusonglmasta ei oo kyse sen tarkistin... pitänee kokeilla vaihtaa sinne toinen rele..

ja se välijäähy pitäs saada jostain :seina pajeron sellanen... se saattas jopa sopiakkin...
 
Re: J.Korpela, Käyttöautona Galant 2.3TD STW

pahalle vaikuttaa... pikkasen kuplii paisunta säiliössä...
joten menee kannen irrottamiseksi viikonloppuna :seina

ja uus tiiviste... :seina
 
Takaisin
Ylös Bottom