J. Puhakka - Galant E55A 2.0 Glsi "Kyösti" Projektipäiväkirja

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Dodiih, laitetaanpa tämäkin mysteerilaitos ihan päiväkirjaksi asti. Pitänyt jo tehdä tämä kauan mut ei oo saanut aikaseksi.

Tarinahan alkoi kun nettiautossa oli viime vuonna syksyllä suht. edukkaasti tarjolla tämmönen välimallin Galant, ja hieman hälytyskellot (vaikka hieman pikkuvikaisena muistaakseni oli mainostettukin?) soi päässä kun auto oli ilmastoinnilla ja kaikkea.
Ja koska silloin en vielä ajatellut että VR4 tulee ostettua seuraavan 6kk aikana niin piti saada uutta "rata-autoa" HB:en tilalle.. Ihan opiskeluna myös koska itselleni 7G galant on täysin tuntematon.

Noh, siinä sitten ajattelin että auto voi mennä nopeastikkin ja irkissä sitten huutelin "mystiselle galantille" että joutaisko käydä autoa kattomassa, ja kyllähän Late jouti, joten kiitos siitä.
Noh, ei tässäkään vaiheessa mittään, auto tuotiin lämpimänä pihaan (jos en väärin muista) ja kaikki näytti hyvältä.

Lateshow löi rahat kouraan ja otti auton haltuun, minä täällä pohjoisessa tuiki tietämättömänä odottelin tuomiota. Ja siitä sitten auto kai sinne Nummelan suunnalle siirtyi ja oli Mystisellä siinä sitten käytössä ihan normisti sillä välin kun minä mietin että mihin junaan sitä hyppäisi. Tähän asti kaikki hyvin.

Noh. Ilmeisesti auto pelas muuten ihan OK, mutta poltti aina parkkien/mittariston/toisen takavalon jne sulakkeen kun käänsi ajovalot päälle. Sitä sitten ihmeteltiin oisko se peräkoukun kytkennät tai joku joka moisen aiheutti. Noh ei ollut. ja tätä ei siinä vaiheessa sen ku mmemmin pohdittu. Ne vain oli pimeät. Syksy kun oli niin yöt alkoi olemaan jo kylmiä ja kosteita ja eräänä aamuna Mystinen sitten ilmoittelikin että auto ei lähde käyntiin. Ja itse olin että nonniih, ylläri. Tätä on ihmetelty kovin paljon ja tästäpä tulikin sitten tämä mysteeriketju http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=34788.0 Jonka selvittely on yhä työn alla. Auto kuitenkin on aina käytännössä jollain konstilla käyntiin lähtenyt, joskus huonommin, joskus paremmin.. Kirjoittelen myöhemmin postauksen jossa on nämä mitä on tehty ja mitä huomattu. Noh siinä sitten matkusteln junalla hesaan ja siitä bussilla nummelaan ja sitten mystisen kanssa autoa ihmettelemään, ja auto näytti oikeastaan paremmalta luonnossa kuin oletin. Siitä sitten koeajo ja Mystisen avaintenkadotus operaation jälkeen nokka kohti oulua. Auto pelas ja veti oikein mainiosti.

Yöllä vähän jännitti tosin sitten ajaa kun ei ollut mittariston valoja jne, mutta tämä ratkes muutama päivä siitä kun saavuin kotia.. Yllättäen oli automankka maadotettu auton omaan johtosarjaan (joka siis näyttää miinukselta virrat pois, mutta johon tulee kuitenkin + kun valot käännetään päälle), Noh, tämä oli halpa korjaus ja rupes pelaa ovisummerit, parkit sun muut. Jännä sinänsä että radio kyllä pelas kokotuon ajan ihan oikein :D, tosin miksipä ei.. Miinushan se on silloinkun virrat on pois päältä ja jos sulake palaa samantien niin miinushan se on edelleenkin..

Auto käytiin myös koeponnistamassa Kemoralla keväällä 2011 ja toimi oikein mainiosti ( http://vimeo.com/24112649 ), autoa ei itse asiassa vaivannut koko käynnistysongelma koko kevään ja kesän aikana kuin kerran kun satoi vettä "alas asti", silloinkin auto starttas pienellä heilumisella autossa. Auto myös on aina startannut kun on talvella antanut sisätilalämppäriä auton sisälle, eka epäilin hälytintä mutta sen jälkeen kun poistin sen ajonestopiirin (lue polttoainepumpun katkon) oletin että ongelma olisi väistynyt mutta näinhän ei tosiaankaan ollut.

Noh, tästä se alkaa.. Kommentit TÄNNE.
 

Liitetiedostot

  • kyosti1.jpg
    kyosti1.jpg
    71.6 KB · Lukukerrat 461
  • kyosti2.jpg
    kyosti2.jpg
    70 KB · Lukukerrat 491
  • kyosti3.jpg
    kyosti3.jpg
    78 KB · Lukukerrat 530
Vs: J. Puhakka - Galant E55A 2.0 Glsi "Kyösti" Projektipäiväkirja

Eli mitä tuohon käynnistysissueen on tehty. (Kts. ylhäältä tuo topic tarkemmista toimenpiteistä)

- Hälyttimen ajonesto otettu pois
- Ecu huollettu (Tosin on hieman "huonokuntoinen, jossain vaiheessa saanut ilmeisesti kosteaa tosissaan)
- Kokeiltu eriä päärelettä.

Ongelmahan tosiaankin ilmenee kylmällä ja kostealla ilmalla seuraavasti:

Auton ECU ei saa tehtyä "käynnistysrutiiniaan" syystä tai toisesta loppuun asti. Eli Check Engine valo palaa kojelaudassa ja ei sammu. Ecu ei luonnollisesti tässä tilassa vastaa vikakoodien kyselyyn tai mihinkään muuhunkaan kun jokin estää sitä käynnistymästä oikein. Kun auton saa sellaiseen tilaan että Check Engine valo sammuu IGN asennossa niin auto lähtee tulille kuin palmun alta.

Eculle ei luonnollisesti jää vikakoodeja tapahtumasta. Auto ei tee tätä aina, vain tietynlaisina päivinä, ja silloinkin kun auton saa aamulla tulille, auto toimii koko päivän "oikein".
 
Vs: J. Puhakka - Galant E55A 2.0 Glsi "Kyösti" Projektipäiväkirja

Tänään purkiin auton atomeiksi ja en löytänyt mitään huolestuttavaa, revin autosta kuitenkin ulos mm. RCA johdot, jonkun oman virtajohdon ilmeisesti vahvistimelle, Defan Mikroaaltosensorin (Asennettu hälytin on Cobra ???), lämpösensorin johdot.

Lisäksi kävin kaikki sytytyksen ja käynnistymiseen liittyvien komponenttien maapisteet läpi. Ja jos ei kukaan usko että purkiin oikeasti auton atomeiksi niin alhaalla kuva. Samalla kävin konehuoneen läpi kamman kanssa ja löysin ainakin yhden jutun, polttoaineen paineensäätimen letkussa oli pieni hapertuma (kts. kuva), en kyllä ole huomannut vaikutusta vaikka moinen ilmeisesti on ollut kauankin.. eli käsittääkseni on ajettu kokoajan "täysillä bensanpaineilla", ei kyllä oo erityisemmin näkynyt missään.. Avasain myös virranjakajan kannen ja kävin sen läpi, ei ollut mitään huolestuttavaa.. Hapettumia hieman..

Samalla huomasin myös että penkkejä on jokin edellisistä omistajista nostanut kaikki 1cm, eli laittamalla mutterit jokaisen penkin alle. En tiedä miksi.
ps. Ja niin joo, sori taas Nokian kuvanlaadusta. 8)
 

Liitetiedostot

  • 2011-09-17-053.jpg
    2011-09-17-053.jpg
    69.9 KB · Lukukerrat 474
  • 2011-09-17-051.jpg
    2011-09-17-051.jpg
    52.8 KB · Lukukerrat 605
Vs: J. Puhakka - Galant E55A 2.0 Glsi "Kyösti" Projektipäiväkirja

Sittenhän tässä ei ole pelannut puhaltimen 1 ja 2 vaihteet ja kolme ja neljäkin on pitänyt kovaa meteliä.. Auto otti kuitenkin asentajasta tänään erävoiton koska moottorin takimmainen ruuvi/pultti on semmosessa paikassa että sinne ei pääse liene ku 8mm listalla, jota luonnollisesti ei pakista löydy, toinen vaihtoehto on kaiverella kai sitä pääty-äänieristemattoa että sais menmään jonkun hylsykombon sinne väliin..

Noh, 1-2 vaihteiden toimimattomuus selviää alla olevasta kuvasta.. Jännä että tämmösiä laitteita vielä 90-luvulla on ollut, minun mielestäni tuon voi tehdä jotenkin fiksumminkin?
Nuista tosiaankin nuo 2 alempaa kerää on poikki enemmän tai vähemmän.. mitähän tuo valkoinen aine on johon nuo on laitettu, kuuluisiko sen olla ehjä? Saakohan tätä osaa tarvikkeena?

Sitten tuo paikka missä tuo ko. Resistori(?) oli on kanssa melko mielenkiintoisen näkönen, miten tuolta saadaan kamat pois?

Muuta huomiota, Yllättäen joku on ilmeisesti laittanut väärät hihnat tai muuten hihnat ovat venyneet liikaa koska ilmastoinnin kiristin on tapissa ja hihna bout löysällä ja sitten laturin kiristin on paskana.. tai kai se on aiemmin toiminut mutta joku DIY mies on vetänyt siihen oman pultin kun ei ilmeisesti ole tuota mitsun omaa systeemiä käyttää.. Eli joutuu käyttää jossain vaiheessa laturin irti ja poraa vanhan kiristimen pultin irti koska katkesi laturin korvakkoon kun yritin sitä aukasta..
 

Liitetiedostot

  • 2011-09-17-054.jpg
    2011-09-17-054.jpg
    54 KB · Lukukerrat 468
  • 2011-09-17-056.jpg
    2011-09-17-056.jpg
    25.1 KB · Lukukerrat 461
Vs: J. Puhakka - Galant E55A 2.0 Glsi "Kyösti" Projektipäiväkirja

Uus ecu tuli ja nyt käy ja kukkuu niinku pitääkin. Eli kyllä se ecu voi näemmä olla rikki vaikkei mitään pahemmin edes näy..
Ja toimiihan se kun sen saa kerran "lämpimäksi", mutta jännä että vaikka talvella ecu oli sisätiloissa lämpimässä ja löi kiinni niin ei siltikään mihinkään..
 
Takaisin
Ylös Bottom