Vs: Jarrupalat ratakäytössä
1140 Japanin omamassa eli ilman kuljettajaa.
-JP- sanoiMikä on Coltin paino ?
1140 Japanin omamassa eli ilman kuljettajaa.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huom. This feature may not be available in some browsers.
-JP- sanoiMikä on Coltin paino ?
ast sanoi1140 Japanin omamassa eli ilman kuljettajaa.
lancer evo-r sanoiMuuten hyvä tuo Mizushiman teoria mutta jarruneste on kuitenkin kaikista huonon kestämään lämpöä jarruosista eli siihen suuntaan ei yhtään enempää.
Mizushima sanoiAuton jarruja kun miettii, niin jarrupala on pienimmän massan omaava ja huonointen jäähdytetty komponentti. Jarrusatulassa on moninkertainen pinta-ala ja massa ja sitä jäähdytetään tehokkaasti monesta suunnasta. Jarrupalojen ja mäntien kontaktista vaan mahdollisimman hyvä. Kaikki levyt ja maalit välistä pois ja pinnat sileiksi. Mahdollisesti jokin lämpökontaktia parantava tahna väliin. Jarruneste toimii välittäjäaineena männästä satulaan.
lancer evo-r sanoiPF 11 palat alkaa olemaan jo aika finaalissa ja eivät kestäneet kuin kaksi kierrosta kerrallaan. Yritin vetää yhden jäähdytys kierroksen väliin ja sitten taas kaksi nopea mutta sit hävisivät ihan totaalisesti.
Mielestäni viime kesänä kestivät kolme kierrosta putkeen. Nyt myös levyihin tuli kummallisia jälkiä. Sellasia sormenpään kokoisia läiskiä kuin olisi ollut metalli metallia vasten. Varmaan jotain materiaalia paloista kun hävisivät jo kotimatkalla.
ast sanoiEBC Bluestuff NDX yhden ratapäivän ajettuna kuvassa. Pientä rapautumista ja halkeamia, mutta eivät nämä nyt sentään kuluneet ja hajonneet käsiin Yellosstuffin ja Orangestuffin tapaan.
Ferodon DS1.11 meni tilalle, raportoin kun on ajettu niillä muutama ratapäivä.
nahkuri sanoiOnko nuo Yellowstuffit yhtä pahat, kuin Oranget? Mullakin oli edessä Orangestuffit hajonneet paskaksi luultavasti yhdellä Alastaron visiitillä meikäläisen ajamana. Kierroksiakaan ei tullut paljoa. Parin kesän olemattomat siviiliajot ovat kyllä olleet alla sen jälkeenkin. Pintaa ei ollut kulunut juuri lainkaan, mutta paloista oli lohkeillut ihmeellisiä paloja kulutuspinnasta.
Yellowstuffit sinne nyt meni eteen, kun ei parempaa löytynyt hyllystä Suomesta. Ja levytkin menee vaihtoon varmaan seuraavalla kerralla, niin nyt tuli tehtyä tällänen budjettiratkaisu.. Ajaneevat asiansa ainakin kadulla?! Taakse jäi edelleen Oranget, kun olivat vielä kunnossa.
-JP- sanoiLähtökohtaisesti ihan mikä tahansa EBCn väri on sopimaton evoon.... Onhan tästä nyt jo jauhettu täälläkin foorumilla.
Toki taas sitten esim. EBC green passaa Turbo Saabiin paremmin kuin hyvin ja kuuleman mukaan muihinkin autoihin vallan mainiosti.
nahkuri sanoiOn jauhettu joo.. Tämä nyt on väärä paikka kysyä, mutta onko esim. vakiopalat sitten vaikkapa noita EBC:n keltaisia parempi vaihtoehto katuajoon tai jos vaikkapa haluaa siellä radalla satunnaisesti piipahtaa? Eli tuleeko keltuaisillakin sunnuntaiajeluratakierrokselle kohtuullisesti hintaa? ;D
Oliko palat ajettu sisään?lancer evo-r sanoiVitut ne ollu mihinkään hävinnyt. Levyt on melkoisen rupi pintaiset. On levyn pinnan syönyt kummalliseksi vaikka palaa on jäljellä.
Lähi kuva.
Harri K sanoiOliko palat ajettu sisään?
8-10 krt peräkkäin toisto heti uusilla paloilla:
- 80-100kmh ja siittä jarrutus voimakkaasti (ei täysillä) vauhti pysähdyksiin ja sitte kelaa uudellee 80-100kmh.
- toistojen jälkeen EI jarruja kertaakaan painetaa ennekuin jarrut on jäähtyneet täysin kylmäksi.
Itse teen tämän joka palalle (ihan tarvikepaloille vakiokippoihinkin) ja on pelannu palat loistavasti sen jälkeen.
-JP- sanoiMaksaa Brembon palat kohtuu paljon ja varmaankin huonoin vaihto mihinkään ajoon...
Tuolta jostain kun viestejä kaivelet niin suosittelen PF .11 hintansa puolesta. Sille en voi mitään jos joku ei ole niitä saanut autossaan toimimaan. Itellä ollu monta settiä eikä koskaan mitään huonoa sanottavaa.
Eteen ja taakse yhteensä about 200 € ehkä vähän yli ?
lancer evo-r sanoiLevyistä sen verran että kannattako harkita Camskillin "halpoja" levyjä ollenkaan vai onko niissä ollut jotain ongelmaa?
Basbarduu sanoiKatuajoon noi pf .11 on kyllä aika huonot.
nahkuri sanoiOnpas edulliset nuo PF:t, jos hintaluokka on tuollainen.
Basbarduu sanoiKatuajoon noi pf .11 on kyllä aika huonot. Kylmäpito on melko huono vrt. RoadHousen paloihin.
-JP- sanoiEn vieläkään ymmärrä miten teillä voi olla ongelmia noiden (PF.11 , .10) palojen kanssa ? Kuitenkin kaikissa autoissa samat orkkis Brembot ?
lancer evo-r sanoiOnko tässä nyt jotain eroa jarrutustekniikassa. Kuinka -JP- jarruttaa? Käytätkö paljon moottorijarrua tjs.?
Itsellä ei hirveästi ole rata-ajo kokemusta eikä kukaan ole koskaan oikeen neuvonut. Pyrin jarruttamaan aina suoralla ja mahdollisimman voimakkaasti. Mutkassa en enään jarruta.
Harri K sanoiOliko palat ajettu sisään?
8-10 krt peräkkäin toisto heti uusilla paloilla:
- 80-100kmh ja siittä jarrutus voimakkaasti (ei täysillä) vauhti pysähdyksiin ja sitte kelaa uudellee 80-100kmh.
- toistojen jälkeen EI jarruja kertaakaan painetaa ennekuin jarrut on jäähtyneet täysin kylmäksi.
Itse teen tämän joka palalle (ihan tarvikepaloille vakiokippoihinkin) ja on pelannu palat loistavasti sen jälkeen.
-JP- sanoiEi ole.
Vaan just hyvät , eivät edes pidä mitään ääntä eivätkä pöllytä.
En vieläkään ymmärrä miten teillä voi olla ongelmia noiden (PF.11 , .10) palojen kanssa ? Kuitenkin kaikissa autoissa samat orkkis Brembot ?
Et oo vaan kokeillu parempia.lancer evo-r sanoiMun mielestä ihan tosi hyvät palat katuajoon.
Oliko sulla Alastarossa noi PF - palat vielä? Kuinka sulla toimi?
Harri K sanoiJp: Noilla mun ohjeilla jarrut on siniset ja käryää. Toimii myös evoon ihan yhtä hyvin.
Ellei uusi levy käy sinisenä ei se ole lämminkään ollut.
Mitään näennäistä eroa en edes sun ohjeisiin erottanut?
-JP- sanoi- Ei ole olemassa mitään lukumäärää montako kertaa tehdään ns. voimakkaampi jarrutus.
Makeko sanoiTälläset tuli tänään. Keventelyä eikä pitäisi enää vaivata orkkis Brembojen eläminen (tärinä) kuumana.
Ja näiden kaveriksi tulossa Ferodo DS1.11. Kauden viimeiseen kisaan mennessä alla ja sisäänajettuna.
lancer evo-r sanoiCool. eukku
Mitäs tuollaisilla tulee hintaa? Ja ilmeisesti alkuperäisen kokoiset niin ei tarvii muutoksia satulaan?
JaniB sanoiOnko mitään muuta tehtävissä vai otanko plan B:n käyttöön ja tilaan vakiopalat katukäyttöön ja vaihdan nuo XP:t aina radalle samalla kun ratarenkaatkin? Olisi itseasiassa taloudellisempi ja pölyttömämpikin vaihtoehto...
cubeqtio sanoiOma kokemus:
EBC Yellow
katupalat.. ainoastaan... AINOASTAAN.. Alastarolla 2 kiekkaa putkivirillä ja katoaa.. täysin. On kuin puulla jarruttais. Nesteet tai levy ei oo ees rajoilla.. palat on.. heti.
EBC Orange
Pysähtyy, mutta setti per päivä - tuntuma läpi päivän sama eli ei yllätä. Hyvä pala jos on valmis vaihtaa etupäähän 1setti/ratapäivä. Takapää kestää ehkä kolme ratapäivää. Riippuu onko Absit tai ei.
EBC Blue NDX
Pysähtyy, mutta huonommin kuin Orange - kuumana hiipuu jarrutusteho ja tulee mielestäni hieman epäluotettava. 5 hotläppiä evolla niin pysyy samana (Alastaro esim..).
PF .11
Pysähtyy, mutta huonommin kuin EBC Blue - kuumana jarrutusteho parempi kuin Blue - säilyttää tasaisen jarrutustehon ja jarrutuspaikat pysyy samana. Toimii myös kadulla ja ei ulise. Pölisee jonkun verran.
XP10
Pysähtyy ja hyvin pysähtyykin... ulisee kuin pientä sikaa pistettäis.. Sitten se ongelma... olen keskustellut erään foorumilaisen kanssa tästä XP10 palasta.. useaan otteeseen.. ja olemme todenneet sen olevan aika ... no.. haasteellinen.. Ensimmäisen MÄRÄN ratapäivän jälkeen palat muuttuivat "kumimaisen joustaviksi" ja jäivät sellaiseksi.. Meillä molemmilla sama kokemus.. täysin eri pätsistä molempien palat. Tämä "kumimaisen joustava" ainakin kadottaa multa luoton jarruihin ja on siksi vähän hankala ajaa. Myös jarruteho heikentyy.. Tosin silti puree paremmin kuin edelliset. Tosin nämä XP10 palat polttaa pölysuojat ja muutkin karrelle jos vaan makaa jarrulla. Paloista ei pito lopu.. levystä tai nesteet kiehuu..
Jarrut:
Vakiobrembot + StopTechin uritetut levyt + Carbonlorraine neste (vaihdetaan joka kesä uuteen)
Ei ilmanottomodiksia jne..
Hermann sanoiOnko nuo ebc yeloow stuffit todellakin vain hyvät kadulle vaikka niitä radalle mainostetaankin?
ast sanoiEivät ne riitä radalle ainakaan nopeammissa autoissa jos jarrut ovat ns. normaalin kokoiset ja jos ajetaan niin kovaa kuin kalusto liikkuu,
Hermann sanoiNo helkkari minäkun olin sellaisia tilaamassa. Tällä hetkellä mulla on vakio jarrut motulin nesteillä ja joudun ajamaan tyylillä yksi kova ja perään yksi jäähdytys kierros ja sitten taas alusta. Oli jotenkin toive, että yellow stuffit olisi tuon tyylin poistanut prkl.
Tosin autollani olen päässyt 1.46 kierrosaikoihin ahvenistolla joten suuriin nopeuksiin ei sillä pääse.