JDM autojen paikkaluku

Vs: JDM autojen paikkaluku

marko_h sanoi
Kukahan osaa vastata tähän eli tarkoittaako määräys sitä, että 1.1.1995 jälkeen käyttöön otetussa autossa pitää olla 5x75 kg punnituksen ja export certificaten välillä, jotta autosta tulisi 4-paikkainen?

Mikä määräys?

1.1.1995 alkaen ajoneuvon omamassaan lisättiin kuljettajan 75 kg. Mitään muuta ei ole muuttunut. Eli 75 kg per istumapaikka vaaditaan. Se että omamassaan kirjataan kuljettajan 75 kg ei vaikuta tähän mitenkään.
 
Vs: JDM autojen paikkaluku

ast sanoi
Mikä määräys?

1.1.1995 alkaen ajoneuvon omamassaan lisättiin kuljettajan 75 kg. Mitään muuta ei ole muuttunut. Eli 75 kg per istumapaikka vaaditaan. Se että omamassaan kirjataan kuljettajan 75 kg ei vaikuta tähän mitenkään.

Tätä tarkoitin:
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/5C21C5A7-1B5E-43F3-9B25-F083C2143268/0/ATT102008.pdf

Tulkintasi mukaan tunarin kohdalla on siis menetelty väärin. Omamassa olisi siis pitänyt merkitä 75 kg suuremmaksi ja autosta olisi pitänyt tulla 3-paikkainen.
 
Vs: JDM autojen paikkaluku

marko_h sanoi
Tulkintasi mukaan tunarin kohdalla on siis menetelty väärin. Omamassa olisi siis pitänyt merkitä 75 kg suuremmaksi ja autosta olisi pitänyt tulla 3-paikkainen.

Juuri näin. Molemmat tehty väärin, sekä omamassan merkintä otteeseen että istumapaikkojen määrä edellyttäen ettei ollut takapenkkiä poistettu kaarien vuoksi tms. Omamassan pitäisi olla punnittu omamassa vaadituilla nestetasoilla ja varusteilla + 75 kg (tai export certificaten omamassa + 75 kg mikä yleensä on suosiollisempi, mutta ei välttämättä hyväksytä) ja sitten katsotaan montako istumapaikkaa autoon saadaan saadaan rekisteriotteen omamassaan sisältyvän kuljettajan lisäksi eli montako kertaa 75 kg mahtuu kyytiin ennen kuin kokonaismassa tulee vastaan.

Tuollaisen tapauksen yrittäisin muutoskatsastaa 4-paikkaiseksi koska noiden merkittyjen valossa se on mahdollista. Auto täyteen romua ja yrittää konttorilla selvitä ilman uutta punnitusta sillä verukkeella ettei voida punnita ja kuorman purkaminen on hankalaa. Kuljettajan kun tulisi sisältyä omamassaan joten jos tulkinta hyväksytään niin 1635 - 1360 = 275 = 3.67 * 75 kg. Siis kolme paikkaa rekisteriotteen omamassaan jo "sisältyvän" kuljettajan lisäksi ;D
 
Vs: JDM autojen paikkaluku

Käväsin konttorilla eilen mutta ei ollut se rekisteröintikatsastuksen tehnyt inssi paikalla,joten pitää kävästä ensivuonna uudestaan tai sitten viimeistään ottaa asiaksi kun hakee peltikilpiä.
 
Vs: JDM autojen paikkaluku

Tuli mieleen vielä sellainen kysymys, että mistä lähtien käyttöönotettuja autoja määräys koskee? Eli määräys ei voine koskea sellaisia ajoneuvoja, jotka on otettu käyttöön ennen lain voimaantuloa vai voiko ja mistä tuo laki löytyy?
 
Vs: JDM autojen paikkaluku

marko_h sanoi
Tuli mieleen vielä sellainen kysymys, että mistä lähtien käyttöönotettuja autoja AKE:n määräys koskee? Eli määräys ei voine koskea sellaisia ajoneuvoja, jotka on otettu käyttöön ennen lain voimaantuloa vai voiko ja mistä tuo laki löytyy?

En jaksanut etsiä virallista asetusta, mutta Katsastajan käsikirjan kohta 2.1 mainitsee asian.

http://www.pauliylikoski.com/Portti/Rokla/images/Voimaantulo_1_%20osa.pdf

Monet luulevat että autot olisivat lihonneet älyttömästi 90-luvulla turvavarusteiden myötä mutta tosiasiassa lihomisesta 75 kiloa tulee ihan merkintöjen muuttamisesta, ei todellisesta painonnoususta.
 
Vs: JDM autojen paikkaluku

ast sanoi
En jaksanut etsiä virallista asetusta, mutta Katsastajan käsikirjan kohta 2.1 mainitsee asian.

http://www.pauliylikoski.com/Portti/Rokla/images/Voimaantulo_1_%20osa.pdf

En onnistunut tuolta löytämään päivämäärää, milloin tuo 75 kg on tullut lailliseksi tavaksi määrittää matkustajan ja kuljettajan paino.

Tällainen kuitenkin löytyi seuraamalla tuon käsikirjan viittauksia: http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1992/19921256
Eli 4.12.1992 on annettu asetus, jossa mainitaan 75 kg kuljettajan ja matkustajan massaksi. Voiko tuota 75 kg:ta/matkustaja siis vaatia aiemmin käyttöönotetuilta autoilta?
 
Vs: JDM autojen paikkaluku

Tuli myytyä toi mun evo5:nen ja ostin vanhemman subben. Noh katsastuksessa inssi rupesi juurikin tosta penkki asiasta kosauttamaan. No soitin subarun maahan tuojalle jolta saan nytten euro todistuksen kokonais painoista joten saan auton viisi paikkaiseksi. Mutta koska en viitsi maksaa valtiolle yhtään ylimääräistä katsastan autoni ensiksi kaksi paikkaiseksi ja muutos katsastan sen jälkeen. Ja muuten kauhioita huhupuheita on ollut liikkeellä että jokaisella maahantuojalla olisi nytten niitä akselipainoja myytävänä huokeaan hintaan... tämä on sitten tosiaan vaan huhupuhetta mutta eiköhän se soittamalla selviä.
 
Vs: JDM autojen paikkaluku

wesa sanoi
Tuli myytyä toi mun evo5:nen ja ostin vanhemman subben. Noh katsastuksessa inssi rupesi juurikin tosta penkki asiasta kosauttamaan. No soitin subarun maahan tuojalle jolta saan nytten euro todistuksen kokonais painoista joten saan auton viisi paikkaiseksi. Mutta koska en viitsi maksaa valtiolle yhtään ylimääräistä katsastan autoni ensiksi kaksi paikkaiseksi ja muutos katsastan sen jälkeen. Ja muuten kauhioita huhupuheita on ollut liikkeellä että jokaisella maahantuojalla olisi nytten niitä akselipainoja myytävänä huokeaan hintaan... tämä on sitten tosiaan vaan huhupuhetta mutta eiköhän se soittamalla selviä.

Toivottavasti tosiaan saat 5-paikkkaiseksi. Faktahan on nimittäin niin, että euromallin paperit eivät pitäisi kelvata. Siksihän tässä ongelmia onkin, kyllähän suurimpaan osaan autoista löytyisi kelvollinen tyyppihyväksytty vertailumalli, mutta kun niitä ei kelpuuteta. Ja niihin JDM-malleihin ei akselipainoja kirjoiteta, se vaan on valitettavasti faktaa. Elleivät sitten oli maahantuojat kimpassa tässä joulunpyhinä kantaansa muuttaneet...
 
Vs: JDM autojen paikkaluku

marko_h sanoi
Tällainen kuitenkin löytyi seuraamalla tuon käsikirjan viittauksia: http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1992/19921256
Eli 4.12.1992 on annettu asetus, jossa mainitaan 75 kg kuljettajan ja matkustajan massaksi. Voiko tuota 75 kg:ta/matkustaja siis vaatia aiemmin käyttöönotetuilta autoilta?

Ennen tuon asetuksen voimaan tuloa käyttöönotettuihin autoihin sovelletaan käyttöönottoajankohtana voimassa ollutta säännöstöä. En kyllä äkkiseltään osaa sanoa miten pykälät silloin meni. Käyttöönottoajankohtaa tuoreempia säännöksiä voi kuitenkin aina vaihtoehtoisesti soveltaa. Niistä tosin harvemmin on etua, mutta onpahan vaihtoehto kuitenkin.
 
Vs: JDM autojen paikkaluku

nokonzok sanoi
Toivottavasti tosiaan saat 5-paikkkaiseksi. Faktahan on nimittäin niin, että euromallin paperit eivät pitäisi kelvata. Siksihän tässä ongelmia onkin, kyllähän suurimpaan osaan autoista löytyisi kelvollinen tyyppihyväksytty vertailumalli, mutta kun niitä ei kelpuuteta. Ja niihin JDM-malleihin ei akselipainoja kirjoiteta, se vaan on valitettavasti faktaa. Elleivät sitten oli maahantuojat kimpassa tässä joulunpyhinä kantaansa muuttaneet...

Eikö riitä että valmistajan edustaja todistaa auton olevan rakennettu identtisesti euromallin kanssa?
 
Vs: JDM autojen paikkaluku

Twilight sanoi
Eikö riitä että valmistajan edustaja todistaa auton olevan rakennettu identtisesti euromallin kanssa?

Ei riitä. Paperin pitää (tai ainakin pitäisi) olla runkonumerolla yksilöity. Maahantuojalla ei natsat riitä kirjoittamaan JDM-runkonumerolle euromallin painoja. On hyvin mahdollista, että joku yleisluontoinen painolappu voi mennäkin läpi, mutta AKEn näkemyksen mukaan se ei kelpaa.
 
Vs: JDM autojen paikkaluku

nokonzok sanoi
Ennen tuon asetuksen voimaan tuloa käyttöönotettuihin autoihin sovelletaan käyttöönottoajankohtana voimassa ollutta säännöstöä. En kyllä äkkiseltään osaa sanoa miten pykälät silloin meni. Käyttöönottoajankohtaa tuoreempia säännöksiä voi kuitenkin aina vaihtoehtoisesti soveltaa. Niistä tosin harvemmin on etua, mutta onpahan vaihtoehto kuitenkin.

Enpä ole varma asiasta mutta olisikohan tämä ollut voimassa ennen sitä?
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/kumotut/1992/19921702
Matkustajan ja kuljettajan painosta ei ole sanottu mitään. Paikkaluvun muutoksesta on sen sijaan sanottu, että pitää muutoskatsastaa, jossa paikkalukua muutetaan.

Tulkitsenko asian väärin jos sanon, että ennen 1992 lopussa voimaantullutta asetusta käyttöönotetut autot ovat vapaita tästä paikkalukuhässäkästä eli ne pitää hyväksyä rekisteriin ilman vaatimusta 75 kilosta / matkustaja. Eli kun kumoaminen on tehty 30.12.1992, niin kaikki käytännössä 92-malliset pitäisi saada rekisteriin sillä paikkaluvulla, joka export certificatessa lukee.
 
Vs: JDM autojen paikkaluku

No nyt on paikkaluku korjattu kahdesta kolmeksi ja omamassa kohtaan muutettu se 1360+70kg = 1430kg
Iso kiitos Heinonkosken Mikolle että kerkesi vastata kiireidensä keskellä puhelimeen ja kertomaan inssille asian oikean laidan,kun eivät meinanneet minua aluksi uskoa.
Samalla sain peltikilvet ja vectraankin tuoreen "leiman" ;D :peukku
Pistin vielä tilaukseen uudet,lyhyet,ei eu kilvet joiden pitäisi tulla 2-viikon sisällä.
 
Vs: JDM autojen paikkaluku

nokonzok sanoi
Ei riitä. Paperin pitää (tai ainakin pitäisi) olla runkonumerolla yksilöity. Maahantuojalla ei natsat riitä kirjoittamaan JDM-runkonumerolle euromallin painoja. On hyvin mahdollista, että joku yleisluontoinen painolappu voi mennäkin läpi, mutta AKEn näkemyksen mukaan se ei kelpaa.

Niinpä sieltä subarulta tulla tupsahti runkonumeroitu paperilappunen postilaatikkoon.
 
Vs: JDM autojen paikkaluku

Toiset merkit selvästi ymmärtävät paremmin harrastajien tarpeet kuin toiset. Itsekin kannan vähän väliä rahaa merkkiliikkeen osatiskille, mutta ilmeisesti menee niin hyvin vieläkin ettei kannata yhtään panostaa ja auttaa papereiden kanssa.

Ehkä seuraava auto olisikin sitten vaihteeksi sininen? Ei kuulosta yhtään huonolta vaihtoehdolta ;D
 
Vs: JDM autojen paikkaluku

Jos "sinisen tuotteen" maahantuojalla on ihan oikeat valtuudet tehdä noita lappuja JDM-autoihin (mitä epäilen) niin hyvä heille.
Tiedän kuitenkin, että "punaisen tuotteen" maahantuojalla ei sitä valtuutusta ole. Lupaa on pyydetty tehtaan organisaatiolta, mutta jos sitä ei sieltä saa, niin myös ymmärrän, että maahantuojalla kukaan ei halua laittaa omaa päätä vadille, harrastajien asioiden takia.
Halua auttaa siellä kyllä on, mutta kai meistä harrastajistakin jokainen haluaa turvata omaa selustaansa, varsinkin kun puhutaan omasta työpaikasta.

Sen takia tässä asiassa mielestäni on turha syytellä maahantuojaa, kun heidän kätensä ovat sidotut.
Kritiikki pitäisi osoittaa suoraan tehtaalle / euroopan tason organisaatiolle ja täältä foorumilta se sinne tuskin tietään löytää....

Ja loppupeleissä tässä on kysymys vain AKE:n typeristä säännöistä ja sillehän tuo organisaatio ei mitään voi. Eikä toisaalta ole edes heidän tehtävänsä "paikata" AKE:n aiheuttamaa tilannetta.
 
Vs: JDM autojen paikkaluku

pexi sanoi
Lupaa on pyydetty tehtaan organisaatiolta, mutta jos sitä ei sieltä saa, niin myös ymmärrän, että maahantuojalla kukaan ei halua laittaa omaa päätä vadille, harrastajien asioiden takia.

Tämä oli uutta tietoa jota ei voi odottaa "suurella yleisöllä" olevan. Tosin se ei muuta tilannetta harrastajan kannalta mihinkään, toiset merkit ymmärtävät paremmin harrastajien tarpeet kuin toiset ja tokihan se vaikuttaa harrastajien päätöksiin merkkivalinnoissa ::)

Tilanne ei AKE:n puolelta jatkossa tule helpottumaan, siitä voi olla lähes 100% varma luettuaan EU IVA direktiiviluonnoksen. AKE saa siitä uutta pontta vaatia entistä hanakammin valmistajan todistuksia.
 
Vs: JDM autojen paikkaluku

pexi sanoi
Lupaa on pyydetty tehtaan organisaatiolta, mutta jos sitä ei sieltä saa, niin myös ymmärrän, että maahantuojalla kukaan ei halua laittaa omaa päätä vadille, harrastajien asioiden takia.

Olen maahantuojan kanssa ollut useaan otteeseen yhteydessä ja jopa halukkuutta sieltä päästä asioiden selvittelyyn on, mutta jaappanin päässä on sitten hiljasta. Ei tänne peräkyliin mitään tietoja haluta luovuttaa.
 
Vs: JDM autojen paikkaluku

ast sanoi
Tämä oli uutta tietoa jota ei voi odottaa "suurella yleisöllä" olevan. Tosin se ei muuta tilannetta harrastajan kannalta mihinkään, toiset merkit ymmärtävät paremmin harrastajien tarpeet kuin toiset ja tokihan se vaikuttaa harrastajien päätöksiin merkkivalinnoissa ::)

Tilanne ei AKE:n puolelta jatkossa tule helpottumaan, siitä voi olla lähes 100% varma luettuaan EU IVA direktiiviluonnoksen. AKE saa siitä uutta pontta vaatia entistä hanakammin valmistajan todistuksia.

Juu ei voikkaan olettaa, että olisi yleisessä tiedossa. Siksi tuon nyt kerroinkin, kun satun jotain siitä tietämään. :peukku
(Ja ihan tarkennuksena, että itse en vieläkään ole missään yleensä mitsuihin tai muutenkaan automaahantuontiin liittyvässä yrityksessä töissä.)

AKE:lta tosiaan voi odottaa mitä vaan, mikä vaikeuttaa meidän harrastajien toimintaa. Sehän on selvää kun kyseessä on virkamies-organisaatio. :seina
 
Vs: JDM autojen paikkaluku

pexi sanoi
Sen takia tässä asiassa mielestäni on turha syytellä maahantuojaa, kun heidän kätensä ovat sidotut.
Kritiikki pitäisi osoittaa suoraan tehtaalle / euroopan tason organisaatiolle ja täältä foorumilta se sinne tuskin tietään löytää....
Ei maahantuojan kädet ole sidotut. He voivat painostaa ja painostaa tehdasta ja euroopan organisaatiota jos vain haluavat ja kokevat sen tärkeäksi. Näin se homma toimii muissakin hierarkisissa järjestelmissä. Osittain se on maahantuojan syy jos lupaa ei heltiä. Perustelut tai tietotaito tai joku ei ole kunnossa, kun lupa ei heltiä. Eri asia on sitten tietenkin, että onko heille taloudellisesti kannattavaa uhrata resursseja tällaiseen toimintaa, mutta ei se yksin tehtaan vika ole.
 
Vs: JDM autojen paikkaluku

Täytyy kyllä Pexiä kompata sen verran, että AKE tässä on minunkin mielestä se suurin perkele.

Tehdas tekee aivan tarkoituksella tiettyjä malleja tietyille markkina-alueille, siksi niillä ei lähtökohtaisesti ole kovin suurta innostusta kirjoitella todistuksia mistään vastaavuuksista. Esim. Porschelta on aivan turha kysellä USDM-malleihin vastaavuustodistuksia, vaikka ne TÜViltä ongelmitta saakin.

Subarun toiminta on kieltämättä mielenkiintoista, varsinkin kun Suomenkin maahantuonnista vastaa yhteispohjoismainen taho. Mahtava homma jos paperit todella järjestyy, mutta edelleen aika kuulostaa aika uskomattomalta.
 
Vs: JDM autojen paikkaluku

Minähän aikani väänsin ja käänsin joskus papereita jo ausseista ja japanista asti...loppuje lopuks tuli aika korkeelta japanista vastaus "joo..ei kirjoteta ku ei nää mallit ole tarkotettu JDM ulkopuolelle. piste.
 
Vs: JDM autojen paikkaluku

Tein niistä tässä aiheessa olevista offtopiceista uuden aiheen. (JDM evojen hintakeskustelua)

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=25305.0
 
Vs: JDM autojen paikkaluku

nokonzok sanoi
Täytyy kyllä Pexiä kompata sen verran, että AKE tässä on minunkin mielestä se suurin p**k**e.

Tehdas tekee aivan tarkoituksella tiettyjä malleja tietyille markkina-alueille, siksi niillä ei lähtökohtaisesti ole kovin suurta innostusta kirjoitella todistuksia mistään vastaavuuksista. Esim. Porschelta on aivan turha kysellä USDM-malleihin vastaavuustodistuksia, vaikka ne TÜViltä ongelmitta saakin.

Subarun toiminta on kieltämättä mielenkiintoista, varsinkin kun Suomenkin maahantuonnista vastaa yhteispohjoismainen taho. Mahtava homma jos paperit todella järjestyy, mutta edelleen aika kuulostaa aika uskomattomalta.
Mites, onkos nyt niin etta Toyotalta saa paprut? (viitaten teidan kauppaamaan Caldinaan jossa on paprut kunnossa 5 paikkaseksi)
 
Vs: JDM autojen paikkaluku

Hyeena sanoi
Mites, onkos nyt niin etta Toyotalta saa paprut? (viitaten teidan kauppaamaan Caldinaan jossa on paprut kunnossa 5 paikkaseksi)

Ei, mutta eräs ystävällinen Toyotan edustaja lyö leiman TÜV-lappuun.
 
Vs: JDM autojen paikkaluku

Tänään sain peltikilvet subbeen ja otteeseen viisipaikkaiseksi. Mites muuten kun otteessa ei lue vähä päästöinen vaikka siellä katti onkin, tuleeko jossain vuosiluvussa automaattisesti vähäpäästöiseksi vai oliko mulla vain pirun hyvä tuuri ja katin saa nakata mäkeen? Eikä muuten tehoistakaan ollut mitään merkintää...
 
Vs: JDM autojen paikkaluku

http://www.lvm.fi/web/fi/tiedote/view/781018

Kuka löytää ensimmäisenä hallituksen esityksen netistä?
 
Vs: JDM autojen paikkaluku

http://217.71.145.20/TRIPviewer/show.asp?tunniste=HE+236/2008&base=erhe&palvelin=www.eduskunta.fi&f=WORD

Ja ei kun lukemaan.
 
Vs: JDM autojen paikkaluku

Vararengas näytti kolmosessa painavan 12,8kg, joten se on painonsäästössä ainakin ihan hyvä alku :)
Itselläni oli muuten TÜV-lapuissa kokonaismassana 1885kg, joten tuli suoraan viisipaikkaiseksi. Mitä lappuja muilla sitten on ollut?
 
Vs: JDM autojen paikkaluku

Ongelmana on ollut se, että tuv-lapusta ei ole löytynyt akselimassoja. Tuo kokonaismassa on tainnut olla lähes kaikissa, mutta sitä ei ole hyväksytty ilman akselimassoja ja näin ollen on menty japanin painoilla -> Kantavuus ei riitä. Nythän oli tullut ohje, että noita tuv-lapun massoja ei saisi edes hyväksyä. Hyvä tuuri käynyt.
 
Vs: JDM autojen paikkaluku

Just. Onpas hienoa toimintaa. Itselläni oli kyllä onneksi molemmat tossa lapussa ja sillon vielä "saivat" siitä katsoa... Mikäs helvetin idea siinä koko lapussa sitten on jos siitä ei saa katsoa mitään? :mad:
 
Vs: JDM autojen paikkaluku

MakeM sanoi
Just. Onpas hienoa toimintaa. Itselläni oli kyllä onneksi molemmat tossa lapussa ja sillon vielä "saivat" siitä katsoa... Mikäs helvetin idea siinä koko lapussa sitten on jos siitä ei saa katsoa mitään? :mad:

mulla ei riittäny nekää:

Technically permissible
maximum laden
Technisch zulässiges
Gesamtgewicht
: 1805 kg

Permissible load on each
Zulässige Achslast
955 / 850
 
Vs: JDM autojen paikkaluku

nokonzok sanoi
http://217.71.145.20/TRIPviewer/show.asp?tunniste=HE+236/2008&base=erhe&palvelin=www.eduskunta.fi&f=WORD

Ja ei kun lukemaan.

Tekstiä on sen verran paljon, ettei tuosta ihan heti selviä vaikutuksia paikkalukuun. Osaisiko joku sanoa, mitä tuossa on olennaista paikkaluvun kannalta?
 
Vs: JDM autojen paikkaluku

Jos en aivan ymmärtänyt pikasilmäyksellä väärin, niin onko tuossa ehdotettu rajusti yksinkertaistettuna: nyt sitä että käytännössä pulkasta riippumatta sen saisi kilpiin ns. muuttoauto-säännöksillä?
(ie. jos auto menee määräaikauskatsastuksesta läpi ja valot näyttää oikein ja oikeaa valoa niin that is?, ja että tuo mahdollistaa vaikka rakentaa putkirunkosen auton tielle?) noko komppaa?

Luulen kyllä että luin tuota niinkuin piru raamattua, eli luin mitä halusin lukea, ja todellisuus jotain muuta ;D

36 §. Vaatimustenmukaisuuden osoittaminen tyyppihyväksynnässä. Pykälän otsikkoon lisättäisiin sana tyyppihyväksynnässä erotukseksi vaatimustenmukaisuuden osoittamisesta yksittäishyväksynnässä, toisen jäsenmaan myöntämän kansallisen piensarjatyyppihyväksynnän tunnustamisessa, katsastuksissa ja CE-merkintään liittyen. Pykälän 1 momentista poistettaisiin maininta hyväksyntäviranomaisen suorittamista tarkastuksista, mittauksista, testeistä ja laskelmista, koska tyyppihyväksyntäviranomaisen mahdollisuudesta toimia tutkimuslaitoksena säädettäisiin 47 §:ssä. Lisäksi 1 momentissa oleva maininta toisen ETA-valtion myöntämistä hyväksyntätodistuksista muutettaisiin niin, että puhuttaisiin pelkästään ETA-valtiosta, koska todistus voi olla myös Suomen myöntämä. Edelleen 1 momentissa tarkennettaisiin otsikon muutosta vastaavasti, että hyväksyntäviranomaisen myöntämällä todistuksella tarkoitetaan tässä tyyppihyväksyntätodistusta ja puhuttaisiin 3 §:n määritelmän mukaisesti nimetystä tutkimuslaitoksesta pelkän tutkimuslaitoksen sijasta. Muutoksesta seuraisi, että tyyppihyväksyntäviranomainen ei tunnustaisi toisen ETA-valtion tai E-sääntöä soveltavan valtion ilmoittaman tutkimuslaitoksen testiraportteja myöntäessään tyyppihyväksyntää, vaan ilmoittaisi itse ne tutkimuslaitokset, joiden testiraportteihin tyyppihyväksynnän myöntäminen perustuu.

wait what?

47 §. Nimetty tutkimuslaitos. Aiempi tutkimuslaitokselle myönnettävää hyväksyntää koskeva 47 § korvattaisiin kokonaan uuden puitedirektiivin mukaisesti määritellyllä ja otsikoidulla nimetyllä tutkimuslaitoksella. Nimetyn tutkimuslaitoksen tehtävät määriteltäisiin 1 momentissa. Puitedirektiivin mukaisesti valmistajan sallittaisiin toimia erikseen EU:n erityisdirektiiveissä säädetyissä tapauksissa myös nimettynä tutkimuslaitoksena. Puitedirektiivin peruslähtökohta on, että tyyppihyväksyntäviranomainen vastaa vaatimustenmukaisuuden arvioinnin suorittamisesta joko itse tai erikseen nimeämiensä tutkimuslaitosten selvitysten perusteella. Tyyppihyväksyntäviranomaiselle tulee siksi luoda vaatimukset toiminnastaan myös tässä roolissa.

Nimetyn tutkimuslaitoksen hyväksymisestä ja vaatimuksista on säädetty aiempaa tarkemmin puitedirektiivissä ja nämä vaatimukset kirjattaisiin 2 momenttiin. Jatkossa tyyppihyväksyntäviranomainen eli Ajoneuvohallintokeskus hyväksyisi vaatimukset täyttävän nimetyn tutkimuslaitoksen liikenne- ja viestintäministeriön sijaan. Vaatimusten keskeisin sisältö olisi, että nimetyn tutkimuslaitoksen tulisi täyttää vaatimustenmukaisuuden arviointia tai tuotannon laadunvarmistusta koskevat erikseen määritellyt standardit. Alihankkijan käyttö on puitedirektiivin mukaisesti sallittu, mutta erikseen 3 momentissa tulisi kuitenkin täsmentää vastuut ja velvoitteet tällaisen palvelun osalta. Lähtökohtana olisi, että myös alihankkijan tulee täyttää vastaavat standardien mukaiset vaatimukset toiminnan osalta. Vastuu alihankkijan toiminnasta olisi kuitenkin aina toimeksiantajalla, eikä alihankkijaa voisi käyttää ilman valmistajan suostumusta.

47 a §. Nimetyn tutkimuslaitoksen pätevyyden arviointi. Puitedirektiivissä on eri jäsenmaiden tutkimuslaitosten yhdenmukaisen arvioinnin takaamiseksi säädetty hyvin yksityiskohtaisesti menettelyistä, joilla nimetyn tutkimuslaitoksen pätevyys tulee arvioida. Direktiivin menettelyt vastaavat pääsääntöisesti akkreditoinnin menettelytapaa ja sen mukaisesti jokaisen nimetyn tutkimuslaitoksen pätevyyttä arvioisi erillinen arviointiryhmä. Tällaisen arviointiryhmän toimintaa koskevat vaatimukset ja sen jäseniltä edellytetty pätevyys ja riippumattomuus määriteltäisiin 1 momentissa. Arviointiryhmän nimetyn tutkimuslaitoksen arviointia koskevan päätöksen tulisi perustua asiakirjoihin ja paikan päällä tapahtuvaan arviointiin. Koska nimetyllä tutkimuslaitoksella on usein jo olemassa vastaavasta pätevyyden arvioinnista annettu akkreditointitodistus kyseiseen toimintaansa riippumattomalta akkreditointilaitokselta (Suomessa FINAS), katsottaisiin tällainen todistus riittäväksi osoitukseksi laitoksen pätevyydestä. Erikseen 2 momenttiin otettaisiin vaatimus siitä, että henkilö, joka suorittaa tuotteen vaatimustenmukaisuuden arviointia koskevaa testausta, ei saisi arvioida oman työnsä valvojana eli ei saisi toimia johtavana arvioijana tuotannon vaatimustenmukaisuuden valvonnan osalta. Koska akkreditointitodistus ei kuitenkaan kata vastuuvakuutuksia, tulisi tätä koskevasta velvoitteesta säätää erikseen 3 momentissa. Erikseen säädettäisiin 50 a §:ssä valtuudet valtioneuvoston asetuksella säätää varsinaisista menettelyä koskevista yksityiskohdista

48 §. Hyväksytty asiantuntija. Koska uusi puitedirektiivi selkeästi pitää sisällään vaatimuksen, että jokainen jäsenmaa nimeää itse ne tutkimuslaitokset, joiden arvioinnin perusteella tyyppihyväksyntä myönnetään, ei tällaista muiden ETA-valtion ilmoittamien laitosten tunnustamista tarvita ja siten aiempi tunnustamista koskeva 48 § sisältöineen korvattaisiin kokonaan uudella pykälällä, jossa määritellään hyväksytty asiantuntija.

Hyväksytty asiantuntija olisi muita kuin EY-tyyppihyväksynnässä erityisesti nimetyn tutkimuslaitoksen tekemäksi vaadittavaa testausta, mittausta ja muita niihin rinnastettavia selvityksiä tekemään hyväksytty riippumaton, riittävän ammattitaidon omaava taho, jonka hyväksyminen perustuisi erityisesti kansallisiin tarpeisiin. Tällä hetkellä vastaavien asiantuntijoiden selvitysten luotettavuuden arvioi tyyppihyväksyntäviranomainen tai rekisteröintikatsastuksen suorittaja tapauskohtaisesti, mutta tällaisenkin testausta tai muuta vaatimustenmukaisuuden osoittamista suorittavan tahon toiminnan arvioinnille ja hyväksymiselle tulisi läpinäkyvyyden turvaamiseksi luoda säädöspuitteet. Läpinäkyvyyden lisäämiseksi tulisi laitteiston ja henkilöstön pätevyyden arvioinnissa kuitenkin pyrkiä soveltuvin osin noudattamaan samoja kriteereitä ja menettelyjä kuin nimetyn tutkimuslaitoksen osalta, jonka johdosta 1 momentissa viitattaisiin nimetyn tutkimuslaitoksen pätevyyden arvioinnissa sovellettaviin standardeihin ja menettelyihin. Koska hyvin eritasoiset tekniset vaatimukset edellyttävät hyvin monimuotoisten pätevyysalueiden vuoksi joustavaa järjestelmää, tulisi lakiin ottaa kuitenkin valtuutus, jonka mukaan hyväksytyn asiantuntijan laatimien selvitysten sisältöä ja hyväksymiseen liittyvää ja pätevyyden arviointiin liittyvän toiminnan kuvausta koskevat vaatimukset määrittelisi tarkemmin Ajoneuvohallintokeskus. Pohjana määräysten annolle olisivat ne periaatteet, joiden mukaisesti selvitysten tekijät tällä hetkellä toimivat.

Eli aikai tässä nullata nykyisiä tutkimuslaitoksia ja ruveta hyväksyy..? vai onko nää vain hyvästä?
 
Vs: JDM autojen paikkaluku

En uskalla sanoa mitään ennen kuin olen päässyt tutustumaan prujuun paremmin. Ei kovin paljon kannata lukea yksittäisiä pykäliä vaan kokonaisuutta.
 
Vs: JDM autojen paikkaluku

AKE saa paljon lisää valtaa ja yksittäishyväksyntien perusteet kirjataan rekisteriin josta niitä on helppo valvoa eli vahingossa läpi menemiset loppunevat ja kohtelu on enemmän samaa joka paikassa.

Ilman asetuksia on vaikea sanoa mitä käytäntö on, mutta tämä lakiesityksen ja aikaisemman EU direktiiviluonnoksen lukemisen perusteella voi helposti sanoa ettei turvallisuuden tai päästöjen osoittamiseen olla antamassa siimaa, paperia tulee löytyä.

Ulkomaisten yksittäishyväksyntien tunnustaminen voi olla hyvä juttu, mutta tässäkin toteutus voi olla melkein mitä vaan. Tosin jotain on varmaan tunnustettava, muuten toimitaan pahasti direktiivin henkeä vastaan ja siitä ei yleensä hyvää seuraa EU-tuomioistuimessa.
 
Vs: JDM autojen paikkaluku

Copy-pastetusta täältä: http://www.mamasan.fi/foorumi/viewtopic.php?p=652#652

Hieman tässä saanut asiaan paneuduttua. Kyseinen lakihan ei suoranaisesti paljon säädä käytännön tasoa. Yksityiskohtaisemmat pykälät annetaan myöhemmin asetuksilla, aivan kuten tähänkin asti. Jotain tuosta kuitenkin saa irti.

Isoimpana muutoksena on kokonaan uusi "instituutio", eli yksittäishyväksyntä. Teknisten vaatimusten osalta yksittäishyväksynnän pääperiaatteet ja vaatimustasot luonnosteltiin joulukuussa annetulla uudella liitteellä jo aikaisemmin hyväksyttyyn tyyppihyväksynnän puitedirektiiviin (ks. topikin aikaisemmat viestit). Yksittäishyväksyntä koskee kuitenkin vain uusia autoja. Käytännössä käytettyjen autojen kohdalla jatketaan entiseen malliin rekisteröintikatsastuksella.

Aikaisemmin (ja siis vielä tällä hetkellä) yksittäiskappaleina tuotujen autojen helpotetut vaatimukset ovat perustuneet piensarjatyyppihyväksynnän pykkäliin. Tästä johtuu idioottimaiset vaatimukset valojen ja lasien e-merkinnöistä. Jatkossa sovelletaan "soveltuvin osin" yksittäishyväksynnän pykäliä. Yksityiskohdat tästä annetaan myöhemmin asetuksella. Nyt voi kuitenkin sanoa käytännössä varmaksi, että mainitut e-merkintävaatimukset poistuvat, kuten aikaisemmin jo uumoilin. Näillä näkymin TÜV-lappu tulee edelleenkin säilymään keskeisenä vaatimustenmukaisuuden osoittajana.

TÜV-lappuihin liittyy uudistuksessa pieni huolenaihe. Mikäli olen oikein ymmärtänyt, jatkossa Suomi ilmoittaa ne tutkimuslaitokset, joiden todistukset kelpaavat. Muiden todistukset eivät kelpaisi. Tähän mennessähän minkä tahansa maan ilmoittama laitos on automaattisesti kelvannut täällä. Mitkä laitokset Suomi tulee ilmoittamaan, sitä ei vielä kukaan tiedä. Näen kuitenkin aika vakavan tavaroiden vapaaseen liikkuvuuteen liittyvän ongelman jos esimerkiksi Saksan ilmoittaman laitoksen dokumentilla Saksassa rekisteröity auto ei kelpaakaan samalla paperilla tänne liikenteeseen. Valitettavasti tämän kaltaiset ongelmat eivät ole ennenkään Suomea haitanneet. Sanottakoon kuitenkin, että ensilukemalla jäi hieman epäselväksi tutkimuslaitosten asema, joten lisäopiskeluita tämän suhteen vielä tarvitaan. Tätä kommenttia ei siten kannata paljon siteerailla

Uutuutena on jatkossa mahdollista myöntää "asiantuntijan" titteli myös jollekin kotimaiselle yhteisölle / taholle, joka pystyy kirjoittamaan todistuksia alaltaan. Miten tämä käytännössä tulee toimimaan ja mihin hintaan, jää nähtäväksi. Joka tapauksessa kyseessä on ainakin periaatteellinen parannus.

Mielenkiintoisia Eurooppa-oikeudellisia ongelmia on luvassa myös piensarja- ja yksittäishyväksyntien tunnustamiseen liittyvissä kysymyksissä. Direktiivin sanamuoto (vapaasti muistellen) ei velvoita jäsenmaata tunnustamaan toisen jäsenmaan hyväksyntiä, jos ne poikkeaa olennaisesti vastaanottavan maan vaatimustasosta. Hallituksen esityksessä vaatimustason pitää "vastata vähintään" Suomen tasoa, jotta hyväksyntä voidaan tunnustaa. Minun näkemykseni mukaan tässä on iso ero. Mikäli perinteet jatkuvat, Suomen vaatimustaso on Euroopan tiukin. Näin ollen mistään EU-maasta tänne ei voitaisi tuoda piensarja- tai yksittäishyväksyttyjä autoja. Lienee päivänselvää, että tavaroiden vapaa liikkuvuus ei näillä eväillä toteudu.

Jatketaan asioiden tutkimista, tämä jonkinlaisena väliraporttina.
 
Vs: JDM autojen paikkaluku

Kohtapuoleen olisi edessä JDM evon vuosikatsastus. Onko viime aikoina vuosikatsastuksessa muutettu paikkalukuja tai massoja otteeseen? Itsellä on ihan soppelit massalukemat viidelle henkilölle.
 
Vs: JDM autojen paikkaluku

Evox sanoi
Kohtapuoleen olisi edessä JDM evon vuosikatsastus. Onko viime aikoina vuosikatsastuksessa muutettu paikkalukuja tai massoja otteeseen? Itsellä on ihan soppelit massalukemat viidelle henkilölle.

Jo tehtyä päätöstä ei saa ilman asiakkaan suostumusta muuttaa asiakkaan kannalta huonompaan suuntaan.
 
Vs: JDM autojen paikkaluku

miikka sanoi
Jo tehtyä päätöstä ei saa ilman asiakkaan suostumusta muuttaa asiakkaan kannalta huonompaan suuntaan.

Sen enempää pykäliä tarkastamatta en usko sen ihan noinkaan olevan. Normaalisti varmasti näin, mutta jos leimalla on sovellettu lakia selkeästi väärin, ei minun näkemykseen mukaan muutoksen vaadita asiakkaan suostumusta. Jos kuitenkin esim. paikkaluku on aikoinaan voimassa olevilla määräyksillä tullut sääntöjen mukaan täysipaikkaiseksi, ei sitä enää voida muuttaa asiakkaan vahingoksi.
 
Vs: JDM autojen paikkaluku

nokonzok sanoi
Sen enempää pykäliä tarkastamatta en usko sen ihan noinkaan olevan. Normaalisti varmasti näin, mutta jos leimalla on sovellettu lakia selkeästi väärin, ei minun näkemykseen mukaan muutoksen vaadita asiakkaan suostumusta. Jos kuitenkin esim. paikkaluku on aikoinaan voimassa olevilla määräyksillä tullut sääntöjen mukaan täysipaikkaiseksi, ei sitä enää voida muuttaa asiakkaan vahingoksi.

Hallintolaissa tuo on mainittu aika selkeästi. "Ilmeisen virheen" lisäksi vaaditaan myös, että se väärä päätös on johtunut asianosaisen toiminnasta, eli tuskin näissä tapauksissa :p

[quote author=hallintolaki 50 §]Jos päätös perustuu selvästi virheelliseen tai puutteelliseen selvitykseen taikka ilmeisen väärään lain soveltamiseen taikka päätöstä tehtäessä on tapahtunut menettelyvirhe, viranomainen voi poistaa virheellisen päätöksensä ja ratkaista asian uudelleen.

Päätös voidaan korjata asianosaisen eduksi tai vahingoksi. Päätöksen korjaaminen asianosaisen vahingoksi edellyttää, että asianosainen suostuu päätöksen korjaamiseen. Asianosaisen suostumusta ei kuitenkaan tarvita, jos virhe on ilmeinen ja se on aiheutunut asianosaisen omasta menettelystä.[/quote]
 
Vs: JDM autojen paikkaluku

luonnoksia:

http://www.lvm.fi/web/fi/lakihanke/view/821333
 
Vs: JDM autojen paikkaluku

tepi sanoi
luonnoksia:

http://www.lvm.fi/web/fi/lakihanke/view/821333

Itse olen koko päivän yrittänyt metsästää näihin liittyvän ASETUKSEN metsästämistä. Laittakaa pojat Google laulamaan!
 
Vs: JDM autojen paikkaluku

Itseäkin kiinnostais että missä mennään tällä hetkellä tän kanssa?

Oma EVO6 rantautunut ja tossa 3kk päästä olis se kilpiin laitto... pelottaa jo nyt..

jos painoa mittaillaan niin mä oon 100kg suomalaista lihaa. :D Pitää varmaan laittaa eukko katsastaa..
 
Takaisin
Ylös Bottom