Joustonrajoittimet

TUMPELO

New Member
Liittynyt
27 Huhtikuu 2007
Se hymyilevä A-katsastuksen mies katteli Pajeron ja käski laittaa joustonrajoittimet, ne ylemmät, kun oli kadonnut kaikki neljä. No heti ensimmäinen pultti poikki, kun vähän väänsin. Totesin, jotta varmaan ne katkeaa loputkin kiinnityspultit. Mahtasko joku tietää miten ne katkennet pultit saa pois helpoiten, näyttää tilat aika ahtailta.
 
Vs: Joustonrajoittimet

ilmeisestikkin puhut nyt niistä etupään rajoittimista. Eli niistä jotka tulee ylätukivarteen?

Jos menee oikein vaikiaksi, niin ota se tukivarsi irti. Siihen katkenneen pultin päähän voi migillä hitsata jatkoa, ja ehkä jopa mutterin kiinni. Jos saat sen vain käymään tarpeeksi kuumana, niin pitäisi irrota. Varot vain, ettet hitsaa sitä pulttia tukivarteen kiinni. Niin ja pari ensimmäistä mutteria ei varmasti pysy siinä hitsattuna vaan irtoaa saman tien ku yrität vääntää.
Toinen hyvä konsti on ollu se, että poraat sopivankokoisen reiän ja lyöt torxin siihen pultin nokkaan. Kokeile ensin pienellä reiällä, ja jos torxi ei mahu, niin sitten vähän isonnat reikää niin kauan, että se torxi suostuu menemään lyömällä siihen reikään. Ainakin lynxin ketjukotelon proppuun tuli tällä konstilla ihan käypä torx kantakin vielä kuusiokolon tilalle, ku se kuusiokolo nuljahti.
Jos saat sen pultin konstilla tai toisella liikkumaan, niin nitkuttele varovasti sitä edestakaisin, joka kerta hiukan enemmän aukipäin kääntäen.

Tai sitten ainaki IKH myy tämmöstä sarjaa, josta tuon torx ideankin oon saanu
http://www.ikh.fi/hallinta/pdf_tiedostot/200701050736100.10_Ulosvetimet.pdf?kategoria_id=13 Ja sivulla 9 on ruuvinulosvedin sarja
 
Vs: Joustonrajoittimet

Niistähän minä, ylätukivarteen tulevista ja vaikiaksi meni. Jos sais vielä neuvoja miten se ylätukivarsi irrotetaan.
Tässä senverran tuore Pajeron omistaja, ettei tämän tekniikka ole oikein tuttua ja muutenki oon vähän Tumpelo.
Onhan tuohon Pajeroon nyt sen verran ehtinyt tutustua, jotta huomasin sen vaativan lehmänhermot, mistähän semmoset sais.
 
Vs: Joustonrajoittimet

Voi että kysyt vaikeita. Ylätukivarret on kyllä helppo irrottaa, mutta vaikea selostaa, ja just tuosta kohdasta ei kunnon kuvia ole, vaikka oon koko kesän kuvia räpsiny tosta rungosta ja alustasta. Laitan tuohon nyt yhen kuvan kuites. Älä välitä, vaik tausta on ylösalaisin ;D Oli runko selällään ku otin kuvan. Merkkasin siihen selvennyksen vuoksi iskarinkin paikan. Siis nuo sinisellä ympyröidyt reiät.. Niistä menee pultit läpi ja niillä pulteilla tulee kiinni se ylätukivarsi. Tai siis siihen tulee semmonen "putki" vaaka asentoon ja siihen "putkeen" tulee sitten ylätukivarren saranapultti, jossa on myös rasvanipat päissä.

Uskoisin että helpoin ois ottaa nuista rei'istä ne pultit irti. Ainaki jos ei ole kori päällä. En oo oikein varma miten sitten jos on kokonainen auto. Voihan sitä saranapulttiakin kokeilla irti, mutta mulla oli ainaki sen verran tiukassa, että annoin olla. Jos kuitenkin päädyt ottamaan nuo kaksi pulttia irti, niin siellä "putken" ja rungon välissä on luultavasti semmossia simmilevyjä. Muista laittaa ne takasin, et pysyy pyöränkulmat kohdallaan.

Ja ennen kuin irrotat tukivarren rungosta, niin yläpallonivel irti navasta. Ihan normaali kartiohärdelli siinä, eli joutuu luultavasti käyttään voimaa. Ainakaan mulla ei nekään oikein irronnu suosiolla. Itse otin alapallon irti alatukivarresta, ku on pulteilla kiinni, mutta sitten onkin jo kovempi purkaminen napalukoista lähtien edessä, että saa akselin yms. irti, kun napa jää ylätukivarteen kiinni. Ootkos varma, että sulla on edes ollu niitä kumeja siellä tukivarsissa, kun ei ainakaan -84 ja -87 pätkäpajeroissa ole kuin metalli stopparit.

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=17663.25 Tuolla topicissa kakkos sivulla on jonkinlaiset kuvat kumillisesta ja kumitomasta stopparista. Se kumillinen on toki L200:sta, mutta varmaan samat pajeroissa, joissa semmoset on

Se kumiton on siis vain tuommonen sileä patti siinä peltilevyssä.

Toivottavasti on apua, mutta jos et ymmärrä mun ihmeselityksestä jotain niin kysy vain rohkeasti. Kuten sanoin, niin vaikea keksiä selkeää selitystä.
 
Vs: Joustonrajoittimet

Kiitän neuvoista MVa~1, käyn tuossa viikon pohjosen reissun ja alan sitte pajottaa niitä kummeja paikalleen.
Ilmeiseti rajottimet tähän Pajeroon kuuluu (2.5 TDIC - 89 pitkä), siellä on jäljellä vanhoista kumeista ne melalliset kiinityslevyt ja varaosakauppias (Mitsun huolto) väitti semmosten siellä olevan. Ja kaipailihan se A-katsastajakin niitä. (Olikohan se joku välkympi versio ku oon kuullu, ettei niiden puuttumista joka katsatusmies edes huomaa
 
Vs: Joustonrajoittimet

Mullaki oli joskus kummit tipahtaneet sieltä ylhäältä- ulosjoustostoperit, kuten myöskin se isogummimötykkä alapuolelta- bumpstopperi. Lipaisin rälläkällä pultinretaleet pois ja hitsaista räkäisin ne uudet gummit sinne ylös paikoilleen.

Kummit sain timanttitiskiltä (oli varastotavaraa) 30.01.2001; ulosjoustostopperit hintaan 50,- markkaa/kpl, tarvittiin siis yhteensä 4 kpl. Isot bumpstopperit olivat mk 94,50 kappale. (Näin jälkeenäin ajatellen jos haluaisi säästää, niin hitsaisi sinne ylös sopivat pultilliset kumipuslat, á 3 €. Luulisin, että ne ajaisi asian. Tämä on nyt mun oma mutu-arvio).
 
Takaisin
Ylös Bottom