Käyttökokemuksia Galant HB 2.0 GLSi vm.1990

GSR

Galant EA farkku V6 2.5 24V -97
Liittynyt
20 Heinäkuu 2005
Sijainti
Kokemäki
Aloitetaampa nyt tän mun uusimman tulokkaan päiväkirja, nyt kun siitä on hieman käyttökokemusta. Autolla oli ajettu vähän yli 260tkm ostohetkellä. Koristaan todella hyväkuntoinen, ainoat näkyvät virheet on takalasin puuttuva alalista ja lommo takaluukussa. Ruostetta en ole löytänyt mistään.

Auto on ostettu viallisena, ei suostunut käymään. Edellinen omistaja oli kokeillut vaihtaa ECU:a ja virranjakajaa, tuloksetta. Aikansa tahittuaan vei kilvet pois. 2 viikkoa rekisteristäpoiston jälkeen ostin auton hinnalla jonka olin tarjonnu siitä muutama kuukausi ennen sitä.

Ensimmäisenä meni vaihtoon virranjakajan kansi, pyörijä, tulpanjohdot ja tulpat. Ei auttanut. Seuraavaksi virranvahvistinyksikkö, ei auttanut. Sitten ECU, ei auttanut. Tämän foorumin asiantuntevien kavereiden avulla pääsin jäljille; tarkistin virranjakajan asennon, ja johan lähti käymään! Loppujen lopuksi yksi syy tähän vikaan oli katkennut tasapainoakselin hihna joka oli mennyt jakopään hihnan väliin saaden pieleen jakopään ajotuksen ja venutti hihnan. Eli osat joissa todella oli vikaa: Virranjakajan kansi (hiili oli palanut kokonaan pois), virranvahvistinyksikkö, jakopään hihnat.

Seuraavaksi oli vuorossa jarrut, poljin painui melkein lattiaan, syy: Etujarrusatuloiden ylemmät liukutapit oli "yhtä puuta" ja jarrupalat oli kuluneet ihan kiilamaisiksi. Satuloiden herkistely, voitelu, uudet palat ja taas toimi.

Ne jotka ovat seuranneet tämän yksilön vikoja, huomaavat että kaikkia vikoja ei ole mainittu, olen tarkotuksella jättänyt pois viat jotka ovat johtuneet muusta kun auton teknisestä kunnosta. No, jatkuu:

Vaihdelaatikko pitää ääntä vaihteilla 3-5. Vaihdoin öljyt, Mobil Gearlube VS200. Vanhat öljyt oli todella tummat, liekkö jotain mineraalimoskaa tai sitten rullattu todella kauan. Öljyn vaihto ei auttanut vaihdelaatikon ääntelyyn. Ääni kuuluu tasasessa vedossa, moottorijarrutuksessa ääni häviää.

Sitten tuli tämä lämpöongelma, tasasessa ajossa moottori ei lämpene normaalilämpöön, mutta lämpenee kun antaa vähän käskyä. Syy oli viallinen termostaatti joka nousi termostaattikotelosta ylös kahtena kappaleena.

Kulutuksesta senverran että 90% pikatieajolla cruise päällä (suurimman osan matkasta) kulutus heiluu siinä 8 litraa/100km

Moottoriöljyäkin kuluu jonkin verran, katsoo nyt että tasottuuko kulutus aikaa myöden. Todennäkösesti on öljylaatu vaihtuhu omistajan vaihdon myötä, no, aika näyttää. Moottoriöljynä on Mobil syntS 5W-40
 
Tehdään pieni päivitys tohon vaihteiston ääntelyyn, nyt kun ajokilometrejä on takana vähän alle tuhat km niin alkaa haiskahtamaan että ääntä pitää todennäkösemmin oikea ulompi vetonivel. Päätelmä johtuu siitä että ääni muuttuu korin heilantelun mukaan, ja kylmänä ääntä ei juuri kuulu. Mutta muutaman kilometrin jälkeen esim. ensimmäisessä ohituksessa tai jyrkän käännöksen jälkeen alkaa jurina kuulumaan selvästi, eikä lopu ennenkuin kalusto pääsee jäähtymään kunnolla.
 
Elikkä nyt on tullu semmonen vika et cruise toimii muuten ihan normalisti, mutta ohituksen jälkeen (pelkällä kaasulla, ilman vaihteen vaihtamista) kun nostaa jalan pois kaasulta, on cruise pois päältä. Eli efekti on sama että polkasis kytkintä tai jarrua. Ainoa ero on se että se ei palauta resumella ohjelmoitua nopeutta, eikä anna ohjelmoida itseään uudelleen ennenkuin käyttää cruisen pois päältä ja kietää uudelleen päälle.
 
No niin, alottelin tänään hälyttimen asentamisen autoon, hälyttimeks valitsin Avital 2300:en johon lisäksi kytken takaluukun avaussolenoidin, eli takaluukun saa avattua hällärin kaukosäätimellä. Projekti jäi kesken tältä päivältä, kun alko toi iso lamppu painumaan mailleen. Homma jatkuu huomenna.
 
Vikaa vikaa vikaa ja lisää vikaa...

Vasena etujarrusatula pitää ikävää kolinaa, ylempi liuku on melkolailla väljä.

Ja oon huomannu että jäähdytinnesteitä häviää johonkin, auton alle ei tule mitään lätäkköä eli mahtaisko kansipahvi olla ehtoossa.

Öljyn kulutus ei ole muuttunut mihinkään. Autolla ajettu n. 2tkm ja öljyä on sinne kaadettu noin puoltoista litraa, oon koittanu pitää öljyt mittatikun ylämerkissä. Ulospäin se ei juuri ole mootoria tahrinut, vähän kyllä. Ohjurikumit vaihtoon jossain vaiheessa, varmaan kansipahvin yhteydessä.

Tähän Galanttiin oon nyt tän 3kk aikana tehny enemmän remonttia (ja tullut vikoja) kun sen edeltäjään, vuotta vanhempaan galluun (siinä on nyt mittarissa 318tkm) joka on mulla ollu kohta 6 vuotta.

Ei sekään näköjään ole mikään kunnon tae että paljonko (tässä tapauksessa että kuinka vähän) autolla on ajettu.
 
Tänään aamulla kun oli vähän kylmempää niin taas sai vikalista täydennystä:

Kun auton pisti käymään, lämmityslaitteen puhallin ei lähtenytkään pyörimään. Ei millään nopeudella. Hetken funtsittuani ajattelin napauttaa sulakekeskusta ja ihme kyllä: lämppäri alko toimimaan. Saattaa olla vaan kontaktihäiriö sulakkeessa. No jäädään seuraamaan tilannetta.
 
Päivitystä jäähdytinnesteen vuoto-ongelmaan. Nesteet alkoi pysymään jäähdyttimessä pelkällä jäähdyttäjän korkin vaihdolla. Tilannetta seurattu kohta pari kuukautta ja vika todellakin korjaantui näin pienellä toimenpiteellä.
 
No niin, venttilien ohjurikumit tuli eilen vaihdettua. Aika näyttää paljonko se vaikuttaa öljyn kulutukseen. Vasen etujarru on pitänut ikävää kitinää kevyesti jarrutettaessa, vika korjaantui kulmahiomakoneella. ;D Jarrulevyyn oli kulunut senverran syvät urat että jarrupalat pohjasivat reunoista. Kun levyn sisä- ja ulkoreunasta hioi nuo korkealla olleet reunat pois, kitinät loppui. Etupään jarrulevyt menee vaihtoon näillänäkymin seuraavan kerran kun jarruja avataan.

Tänään käydään vielä muidenkin pyörien jarrut läpi ja vilkastaan ecun sisälle.

Autolla on ajettu aika tarkkaan 18tkm ensimmäisen kirjoituksen jälkeen, eikä mitään yllättävää ole ilmennyt... edellämainittujen vikojen lisäksi.

No niin, nyt on jarrut käyty läpi, takajarruissa ei huomautettavaa, oikeaan etujarrulevyyn tein saman "kulmahiomakonehuollon" kun vasempaan etujarrulevyyn. Jarrusatulan ylemmän liukutapin suojakumissa oli pieni reikä ja liuku oli alkanut ruostumaan. Hiomapaperilla ruosteet pois, uusi suojakumi paikoilleen, rasvaus ja satula paikoilleen.

Ecussa ei huomautettavaa.
 
Takaisin
Ylös Bottom