Basbarduu sanoi
Menee OT:n puolelle mut menköön.
Merkkiliike huoltaa tietynmerkkisiä autoja ja esim. Mitsun kokoisen valmistajan tapauksessa monet asiat on toteutettu melko samoin menetelmin. Tämän ansiosta Mitsuja päivittäin huoltavalla mekaanikolla on jo lähtökohtaisesti hyvä käsitys aiheesta.
Merkkikorjaamolla on huomattavasti harrastajaa paremmat resurssit ja välineet.
Se että SINUN kohdalle on sattunut huonompi tapaus ei tarkoita että kaikki merkkiliikkeet olisivat huonoja.
Melkoista spekulaatiota ja vähättelyä, kts. kohdan 1. vastaus.
Väittäisin että merkkiliikkeen asentaja omaa lähtökohtaisesti jonkin verran autoja aiemmin rassannutta harrastajaa paremmat taidot vaikka jonkin verran autoja aiemmin rassanneella harrastajalla olisi service manuaali.
Varmastikin ihan tilannekohtaista paljonko aikaa on käytettävissä kyseiseen autoon. Merkkiliikkeissä on useimmiten myös useita eri osa-alueiden asiantuntijoita joilta saa apua ja neuvoja, kuten vaikkapa joku autosähköön liittyvässä ongelmassa.
a,b ja c on mielestäni pelkkää pirujen maalailua.
3000GT ei _vaadi_ juurikaan erikoisvälineitä mutta niiden avulla homma hoituu yleensä kerralla oikein.
Nuiden em. Audiharrastajien ansiosta tilanne kotimaan merkkihuolloissa ei ainakaan parane. Takuu asioita on varmaan mukava lähteä hoitamaan Tallinnaan. Mut eipä siitä sen enempää.
Tästä voitaneen saada ihan hyväkin keskustelu, mutta melko hyvin komppaan DaJackalia aiheesta, mutta huomioiden muutamia huomautuksia Basbarduulta.
Ikävä tosiasia on se, että merkkiliikkeessä ei ajan kanssa tehdä niitä hommia ja ennen kaikkea vian etsintä taikka asiaan ennalta tutustuminen, kun puhutaan muusta kuin perus öljynvaihdosta jää pois. Tälle on toki luonnollinen selitys rahan muodossa.
Autoja harrastava ehtii vaikka viikon taikka kaksi pikku hiljaa "analysoimaan" vaikka jonkun jurinan tai muun lähdettä, sekä kysymään "kaikki voipaiselta" forumilta ja hakemaan tietoa. Jos lähdekritiikkiä ja ongelman ratkomiskykyä löytyy, niin melko varmasti tulee homma korjattua.
Jos merkkiliikkeessä käytetään vaikka yksi työpäivä sen vian hakemiseen, seuraava päivä sen analysointiin, niin lasku on jo työnosalta melko miehekäs
eukku Äkkiä on halvempi kokeilla niitä uusia osia á250€, kuin etsiä vikaa kolme tuntia.
Luonnollisesti jos on vain se yksi auto, jolla ajetaan kaikki ajot, niin hieman sinne päin korjaus merkkiliikkeessä on houkutteleva verrattuna kävelyyn taikka työreissujen perumiseen.
Uudemmissa autoissa ihan suositeltavaakin käydä merkkiliikkeessä huolloissa, joku ohjelmisto päivitys monesti tullut ja tiedotteita mahdollisista huomion kohteista (tosin voisihan ne autot jollain muullakin kuin loppukäyttäjällä testata..) Ja kyllä, yksi VAG-laite DSG:llä on lähipiiriin hommattu, joten tuota käytetään varmuuden vuoksi siinä välissäkin merkkiliikkeessä ;D
Mutta monesti nämä tälläiset tiedot eivät välttämättä välity perimätietona eteenpäin, vaan ne ketkä nyt päivittäin niitä rassaa ja ovat tekemisissä, niin 25-vuoden päästä ovatkin jossain muussa liikkeessä töissä taikka vaihtaneet alaa.
Niin tai näin, mutta 3000GT:n jakohihnan tai minkään muunkaan huollon taikka korjauksen en näe mitenkään olevan sellainen, että merkkiliike toisi hieman kovemmalla tuntihinnalla siihen jonkun lisäarvon.
Kun tosiaan kiireen laittaa nurkkaan (kuten projektien etenemisessä minun ja DaJackalin kohdalta voi ottaa mallia ;D )niin eipä tuossa ihmeitä ole. Konehuone on tungettu täyteen ja tilaa ei ole, mutta huollettavissa ne on.
Kuten yksi tuttu totesi, niin ennen teki hyvää ja kun meni merkkiliikkeeseen tekemään samoja hommia, niin nopeasti oppi oikomaan.