Vs: Keskustelua remmiahtimista /mekaanisista ahtimista ja ahtamisesta
Jos on tili kunnossa, niin itse kävisin Whipple- tai Lysholm-kaupassa. Yleisempiä ja halvempia ovat "vanhanmalliset" Eatonit. Ruuviahtimet ovat hyötysuhteeltaan parempia, ja sopivat paremmin hieman suuremmille painesuhteille, kuin ns. roots-ahtimet, kuten Eatonit.
Eatonin-sivut
Eatoneista (2.0 koneelle) M45-M62 on aika sopivia, riippuen toki tehotavoitteesta. Nuo isommat (esim. M90) on jo vaikea saada fyysisestikin sopimaan konehuoneeseen.
Tuollaisen Eaton-tyyppisen remmiahtimen
* mitoitus on
periaatteessa helppoa: X kokoinen kone ottaa Y litraa ilmaa /kierros, ottaa hyötysuhteeksi vielä 85%, ei 100% (eli laskee teoreettinen ilmamäärä x 0,85).
Nelitahtikone ottaa käsittääkseni/muistaakseni tilavuutensa ilmaa kahdessa kierroksessa -eli puolet tilavuudestaan/kierros.
Jos ahdin tuottaa sen saman lukeman /kierros, niin ahtopainetta ei synny. Jos ahtimen kierrosaluetta saa säädettyä niin, että se ei mene ylikierroksille koneen kiertäessä punaiselle + niin että ahdin tuottaa isomman litramäärän/kierros kuin kone imee, saadaan litramäärien suhteessa ahtopainetta. Jos ahtimen tuotto ei riitä (sallitulla kierrosalueella), pitää valita (halutulle ilmamäärälle) sopivampi = isompi ahdin. Kriittisiä juttuja ovat siis tuotto/kierros ja ahtimen kierroslukualue. Ahtopaine taas on tärkeä tieto samaan tapaan kuin turboissakin: remmiahdinkin toimii parhaimmillaan tietyllä painealueella, jota ei kannata ylittää. Monet lähteet sanovat, että liian isoa ahdinta ei pidä laittaa, vaan nimenomaan sellainen, joka pystyy tuottamaan tarvittavan ilmamäärän toiminta-alueellaan. Eli kannattaa ottaa sopiva, ei liian iso. ;D
Jos on laiska laskeskelemaan, niin melko sopivan ahtimen löytää kun katsoo vaan vastaavan moottorin (about saman kokoinen ja saman tehoinen) ja etsii siinä käytetyn ahtimen. Noita M45, M62 ja M90 Eatoneja saa välillä e-baysta puoli-ilmaiseksi. Isompia on käytetty monissa jenkkiautoissa, pienempiä taas meseissä ja minissä. Meseissä on vaan se sähköinen vapaakytkin lisänä. Lisäksi haluamastaan ahtimesta kannattaa katsoa, minkälaisilla liitospaloilla ahtimeen tulevat putket liitetään, ja mihin suuntaan putkilähdöt (JOS edes on) lähtevät. Kaikissa ei putkilähtöjä ole molempiin suuntiin, ja se tarkoittaa sitten askartelua niitten kanssa
**. Samoin sisäinen ohivirtausventtiili (internal by-pass) voi olla hyvä olla, ainakin se helpottaa asennusta joissain tapauksissa. Lisäksi joihinkin ahtimiin saa eripituisia etuosia/hihnapyöräpidikkeitä, "snoutteja", jotka vaikuttavat hihnapyörän/ahtimen sijaintiin.
Lisää kivoja linkkejä:
http://www.magnusonproducts.com/blowercomparo.htm
http://www.capa.com.au/eaton.htm
*keskipakoahtimien mitoitus on sitten oma tarinansa
** koska harva halunnee ahdinta suoraan imusarjan päälle/kylkeen, ilman välijäähdytintä?
Hakua helpottamaan: remmiahdin, remmiahtaminen