Kipinä kateissa

F

funfunk

Guest
Juu näin kävi:
Lancer 1.5GLi -92, parkeerasin kaupan eteen ja
siihen jäi. Starttasi mutta ei käynnistynyt,
Tutkimusten jälkeen:
Ei kipinää, puolalle ja "sytytysyksikölle/jakajassa"
ainakin tulee sähköt!
Mikä neuvoksi, olisiko vika todellakin tuossa yksikössä,
vai olisiko parempia ehdotuksia?
 
Yleensä joko ECU tai virranjakaja posahtaa, tyyppivika. Kumpaapin saa kyllä korjautettua muttei merkkiliikkeessä.

Tämä kaveri korjaa:

Esa Mankki
Finnware Systems
044-5920250
finnwaresystems@kymp.net

Varmaan vastailee tähän viestiin itekin kunhan käy foorumia lukemassa.
   
 
Jep, purin jakajasta ko. yksikön pois.
Eikö tuo ole sitten sytytyksen ohjausyksikkö?
Ei ainakaan täsmännyt Motonetin luettelossa oleviin
kuvauksiin!
Jännitteet sille ainakin tulevat 1*12V ja 2*5V,
tiedä sitten mitä pitäisi tulla!?
No tuosta on kai aloitettava vian etsintä.

Laitoin takaisin kasaan, testasin koodit ECU näytti kaiiki ok, starttasin ja mittasin tulpanjohdosta (jotain tulee sinnekin), joten ilmeisesti ohjainyksikössä vika tai sitten puolassa käämit osittain yhdessä!
 
Joo, vastaan vastaan...

Elikkä se voi tosiaan olla se musta palikka jakajan sisässä, mutta todennäköisemmin se on ecu, joka taas on siellä pelkääjän puolella hanskalokeron alla pilarin kupeessa kiinni.

siinä kulma-anturissa on open collector lähdöt, elikkä... hemmetti, enkä selitä, kun on vasen käsi paketissa. Jossain täällä olen selittänyt, miten se kulma-anturi mitataan. Joka tapauksessa todennäköisempi syyllinen on se ecu, joten ei muuta kuin paketti postiin ja tänne päin...

Onko se kulma-anturipaketti hall-antureilla vai optinen? Eli pyöriikö siellä reikälevy vai harava? Samassa kasassa on mallista riippuen myös puolaa ohjaava tehotrankku, tuosta "1x12V" päätellen siinä sinun omassasi on. Pistä sekin samaan pakettiin, jos se vika kumminkin päättää olla siinä.

Ja juu, ei löydy motonetistä eikä mistään muualtakaan... kaikki tai ei mitään, eli kokonaisia jakajia kyllä löytyy. Ja vain Mitsulta.
 
Juu, nyt sitten lopultakin käy!

Eskulla olivat ensin huollossa ECU & ohjausyksikkö,
toimiviksi todettiin... ei vaan pelittänyt!

Hinasin kisin Asko Mäkelälle (Mitsun huolto Tre:ella),
kertoiva että "poika" hommaa uus jakaja!

Sitten koko jakaja Eskulle hoitoon,
todettiin toimivaksi!

Itse aloin ihmetellä, kun kuitenkin pulssit meni ECUlle ja sieltä takas, vielä ohjausyksiköltäkin meni abt. 7V puolalle.

Ja etsimään uutta, netistä löytyikin butiikki josta löytyy
Mitsun, Hondan ym. jakajia ja vieläpä kohtuu hintaan.

Elikkä jos jollain ko. ongelma niin multa saapi sitten yhteystietoja, jos tämän clubin ylläpitäjät eivät sitten suostu ko. yrityksen banneria ottamaan sivuilleen.

Minulla kuitenkin pelkästään positiivista kerrottavaa ko. toimittajasta, palvelu nopeeta ja tavara tulee perille takuuvarmasti!

Toki Eskuakin pitää kiittää, ainikin ECU tuli syynättyä,
ei siis pitäis levitä ihan heti!

- funfunk -
 
puhun tässä mielipiteitä, enhän ole mitenkään "yhteydessä" koko klubiin.

Varmasti sivunylläpitäjä laittaa firman bannerin bannerirulettiin, jos clubi vaan saa speciaalitarjouksen ko firmasta. Muutenhan ei täällä klubissa ole tuo mainostaminen kielletty yksityisen puolesta, kun ei ees foorumilta löydy "kaupallinen myynti" osiota.
 
"funfunk": eli vika oli siis jakajassa vaikka se mitattiin ja todettiin toimivaksi?

Ilmenikö se vika ainoastaan alhaisena puolalle menevänä jännitteenä vai mistä keksit vian sittenkin olevan jakajassa? Ja miten se nyt sitten lopulta ilmeni?
 
Haa!

Tämä oli kyllä tavanomaista kähmympi vika. Tuossa työpöydällä ei jakajasta löytynyt vikaa, ei sitten millään. Rökitin tehotransistoria niin, että se kävi vallan hemmetin kuumana ja edelleen vain toimi. Kulma-anturit toimivat ihan täysin..

Elikkä lopultahan se vika sitten kuitenkin oli siinä tehotrankussa, ei antanut tarpeeksi vauhtia puolalle. Hämäräksi jutun tekee se, etteivät transistorit yleensä osaa olla tuolla lailla tiltissä, että mittauksissa aivan ehjiä ja vieläpä toimivatkin kunnolla, mutta vahvistukset muuttuneena. Eikä eroa toiseen, toimivaan jakajaan näkynyt mittauksissa. Mystistä. No onpahan ainakin se todistettu, ettei näiden vermeiden kanssa ole järjellä mitään tekemistä...

Ja vikahan ilmeni kipinän täydellisenä puutteena.
 
Takaisin
Ylös Bottom