Kirahvin tiedote palvelukatkoksesta

Evokuutio

Mitsubishi Lancer Evolution IX GSR -07
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Kuopio
Terveiset Kirahvin ylläpidosta

Mitsuklubin foorumin palvelunkatkos kesti pitkään, koska tietokannan
korruptoituminen rajoittui Mitsuklubin kantaan ja siinäkin tarkkaan ottaen
vain muutamaan tauluun. Normaalissa valvonnassamme emme huomanneet mitään
tavallisuudesta poikkeavaa, koska tietokantayhteydet ja muunmuassa omat
tietokantasovelluksemme toimivat normaalisti. Ryhdyin henkilökohtaisesti heti
toimeen, kun luin valituksen helpdesk-laatikkostamme. Tämä tapahtui
seuraavana aamuna.

Backupit otetaan päivittäin, mutta niistä ei ole hyötyä jos ne on otettu
korruptoituneesta kannasta. Tässä tapauksessa palautin korruptoituneet taulut
viimeisestä ehjästä backupista ja jätin ehjät ennalleen. Ilmeisesti foorumin
kannalta olisi ollut aivan sama, jos olisin palauttanut koko kannan siitä
vanhemmasta, ja tarjouduin tekemään niin, jos tuo tehty järjestely olisi
sotkenut jotain. Mitään foorumin alustasta tietämättä, mutta taulujen nimistä
päättelemällä sanoisin, että itse viestien sisältö olisi ollut kyllä
tallella, mutta jonkunmoinen indeksitaulu oli hajalla, joten sen korjaaminen
olisi ollut melkolaista käsityötä. Voin toimittaa Mitsuklubille
korruptoituneen kannan tiedostot, jos joku on halukas tekemään käsitöitä ja
klubin edustajat sitä täältä pyytävät. Taulut ovat MyISAM muodossa.

Kannan korruptoitumisen syy on valitettavasti vielä epävarma. Kyseinen
palvelin on kuitenkin nyt erikoistarkkailussa siltä varalta, että vika on
levyissä, tiedostojärjestelmässä, muistissa tai raid-ohjaimessa. Alustava
diagnostiikka ei ole paljastanut mitään hälyttävää. Päivitän myös MySQL:n
lähiaikoina, siltä varalta, että korruptoituminen johtui jostain siinä
olevasta bugista.

Palvelutasoa ja varmuutta pyrimme luonnollisesti parantamaan jatkuvasti. Tässä
tapauksessa ainakin kannan korruptoituminen olisi ehkä ollut mahdollista
huomata ilman asiakkaan valitusta.  Kohtuuhalvoilla hinnoilla toimittaessa
aina on kuitenkin jonkunlaisten palvelukatkojen ja uudempien tietojen
menetyksen mahdollisuus. Rahalla saa 24/7 supporttia, katkottomuutta,
palvelutasosopimuksia ja muuta mukavaa. Niitä tarvitsevia neuvon kuitenkin
kääntymään toisten yritysten puoleen, sillä vaikka Kirahvi ei olekaan mikään
lukiolaispojan iltaisin pyörittämä toiminimi, resursseilla on rajansa.

Pahoitteluni jo etukäteen siitä, että en aio vastata tästä selvittelystä
mahdollisesti herääviin kysymyksiin foorumilla. Jos Mitsuklubin edustajille
jäi jotain epäselvää, palvelemme tietenkin heitä normaalin asiakaspalvelun
puitteissa.

Kaarlo / Kirahvin ylläpito
 
Takaisin
Ylös Bottom