Vs: Kymi Motorsport Park
Teksti lainattu uusimmasta Vartti lehdestä.
Iitin Tillolassa ajetaan hankepäällikkö Timo Pohjolan mukaan rallicrossin maailmanmestaruuskisat heti, kun 16 miljoonan euron Kymi Ring -rata valmistuu. Mikäli suunnitelmat etenevät aikataulun mukaisesti, rata on kilpailukunnossa vuonna 2016. Vuotta aiemmin Tillolassa voidaan kuitenkin harjoitella jo raskaan kaluston ajohallintaa, kun seitsemän hehtaarin käsittelykenttä saadaan tasattua.
Formula 1 -kilpailuja Iitissä ei nykysuunnitelmien pohjalta nähdä, mutta vajaan viiden kilometrin pituisella asvalttiradalla voidaan jonakin päivänä ajaa Moto GP-, DTM-, LeMans- tai World Touring Car -sarjojen osakilpailuja.
– Lähdemme siitä, että ensimmäiset kisat ajetaan vuonna 2016, Timo Pohjola sanoo.
Valtatie 12:n pohjoispuolelle suunnitellulle moottoriurheiluradalle ja kuljettajakoulutuskeskukselle on varattu kaikkiaan 180 hehtaarin alue. Kymi Ring -alueelle sijoittuu asvalttiradan lisäksi motocross-, speedway-, rallicross- ja karting-radat.
Kuljettajakoulutusta varten alueen länsireunaan valmistuu oma ajokoulutusalue sekä harjoittelukenttä. Tillolassa järjestetään raskaan liikenteen sekä pelastus- ja puolustusvoimien ajoneuvojen ajokoulutusta ja siviililiikenneajoneuvojen ajoharjoittelua.
Visioissa on myös matkailullisia ja kaupan alan palveluja sekä kahden tuulivoimalan sijoittuminen alueelle.
Parhaillaan arvioidaan moottoriradan ympäristövaikutuksia.Torstaina 28.11 lähialueen asukkaat pohtivat radan haittoja ja kävivät asiaa läpi työryhmissä. Paikalla oli sekä hankkeen jyrkkiä vastustajia että sen puolesta puhujia. Lähin asunto sijaitsee noin kilometrin päästä radasta ja loma-asunnoille on matkaa parisen kilometriä. Rata-alueella ei ole pohjavesialueita, mutta sen sivustoilta pohjavettä löytyy.
– Työryhmissä oltiin huolestuneita lähinnä melusta ja pohjavesistä. Kävimme läpi muun muassa melukarttoja ja pohjaveden virtauksia, jotka ovat radalle päin. Tällaiset tilaisuudet ovat hyödyllisiä, sillä me saamme niistä tärkeää tietoa ja samalla voimme oikaista luuloja sekä vääriä pelkoja, jos niitä ilmenee, toteaa vuorovaikutusvastaava Sanna Huhtonen YVA-konsultti Sito Oy:stä.
Moottoriradan haitat ovat suhteellisia, sillä radan viereisellä valtatie 12:lla kulkee 10 000 ajoneuvoa vuorokaudessa, mikä vastaa pituudeltaan 50 kilometrin rekkajonoa.
Kymi Ringin ympäristövaikutuksien arviointi on tarkoitus saada päätökseen ensi elokuussa. Samaan aikaan alueelle laaditaan asemakaavaa, joka etenee päättäjien hyväksyttäväksi ensi vuoden lopussa.