Löytyyko jostain koneistamosta "torque plate" Evo 4-9 lohkolle?

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Eli löytyykö jostainpäin Etelä-Suomea koneistamo jossa olisi sopiva torque plate Evo 4-9 lohkolle poraamista ja hoonausta varten tai olisiko tuollainen jostain mahdollista vuokrata ja viedä koneistamoon lohkon kanssa. Ei viitsisi ostaa ihan yksittäistä tarvetta varten.

Miten olette tehneet omien moottoreidenne kanssa kun ovat olleet koneistettavana? Vai onko vaan kylmästi porattu ilman?

Tämän tapaisesta on siis kyse:
http://blog.amsperformance.com/2010/01/12/ams-product-release-ams-4g634g64-torquehoning-plate/

Myös suosituksia luotettavasta koneistamosta saa esittää.
 
Vs: Löytyyko jostain koneistamosta "stress plate" Evo 4-9 lohkolle?

itsellä ja tutuilla ainakin pelkkää hyvää sanottavaa lahden kansityöstä. :)
 
Vs: Löytyyko jostain koneistamosta "torque plate" Evo 4-9 lohkolle?

Pitäisin ehkä hieman liioitteluna ainakin alle 600-700hp projekteille tuota stressilevyä valurautaisessa rivinelosessa. :)
 
Vs: Löytyyko jostain koneistamosta "torque plate" Evo 4-9 lohkolle?

jcarlson sanoi
Pitäisin ehkä hieman liioitteluna ainakin alle 600-700hp projekteille tuota stressilevyä valurautaisessa rivinelosessa. :)

Mikä tuon tarkoitus on?
 
Vs: Löytyyko jostain koneistamosta "torque plate" Evo 4-9 lohkolle?

Christian Alatalo sanoi
Teetin itselle oman, toimituskuluja vastaan joutaa lainaan kunhan ei liikoja naarmuta.

http://chrisse.1g.fi/kuvat/Evo+VII/Projektikuvia/stressilevy.jpg

:peukku Palaan asiaan jos ei löydy lähempää, käsittely tietysti valkoisilla hanskoilla japanilaiseen tyyliin ;)

nokonzok sanoi
Mikä tuon tarkoitus on?

Se kiristetään kannen paikalle hoonauksen ajaksi ja sillä pyritään siis saamaan lohkoon aikaiseksi samat voimat mitä siihen vaikuttaa kun kansi on asennettuna. Ainakin teoriassa saadaan pyöreämmät sylinterit tuloksena, männänrenkaille helpompi sopeutuminen ja vähemmän ohivuotoa. Liioittelusta en tiedä, mutta eipä siitä haittaakaan ole.
 
Vs: Löytyyko jostain koneistamosta "torque plate" Evo 4-9 lohkolle?

ast sanoi
Se kiristetään kannen paikalle hoonauksen ajaksi ja sillä pyritään siis saamaan lohkoon aikaiseksi samat voimat mitä siihen vaikuttaa kun kansi on asennettuna. Ainakin teoriassa saadaan pyöreämmät sylinterit tuloksena, männänrenkaille helpompi sopeutuminen ja vähemmän ohivuotoa. Liioittelusta en tiedä, mutta eipä siitä haittaakaan ole.

Käsittääkseni se kiristetään porauksen ajaksi. Hoonaus ei muuta sylinterin muotoa toisinkuin poraus tekee soikeastakin pyöreän.
 
Vs: Löytyyko jostain koneistamosta "torque plate" Evo 4-9 lohkolle?

Pluto sanoi
Käsittääkseni se kiristetään porauksen ajaksi. Hoonaus ei muuta sylinterin muotoa toisinkuin poraus tekee soikeastakin pyöreän.
Näin minäkin olen käsittänyt,eihän hoonaus kuitenkaan ole kuin pientä hiontaa.
 
Vs: Löytyyko jostain koneistamosta "torque plate" Evo 4-9 lohkolle?

Pluto sanoi
Käsittääkseni se kiristetään porauksen ajaksi. Hoonaus ei muuta sylinterin muotoa toisinkuin poraus tekee soikeastakin pyöreän.

Tästä lienee erilaisia näkemyksiä, juuri tänään kuulin että se olisi tärkeämpi hoonauksessa. Mutta kaipa se on järkevää pitää koko ajan kiinni, jos levy on käytettävissä.
 
Vs: Löytyyko jostain koneistamosta "torque plate" Evo 4-9 lohkolle?

ast sanoi
juuri tänään kuulin että se olisi tärkeämpi hoonauksessa
Kai tuo nyt on vitsi.?

Eihän hoonilla kuin hädin tuskin hipaista lohkoa,eikä materiaalia kulu periaatteessa yhtään.

Tuo nyt jos jokin on liioittelua,ja jos koneistamo sattuu noin sanomaan,niin silloin on ainakin "kusetuskerroin"/hinnat kohdallaan..
 
Vs: Löytyyko jostain koneistamosta "torque plate" Evo 4-9 lohkolle?

Ei tullut koneistamon suusta tuo lause, mutta ehkä ei nyt ole olennaista keskittyä ruotimaan yhtä lausetta - sain väärää tietoa täydellisenä amatöörinä ja se siitä.

Edit: tai ymmärsin väärin.
 
Vs: Löytyyko jostain koneistamosta "torque plate" Evo 4-9 lohkolle?

Joo, ei varmasti ole koskaan tuon stressilevyn käytöstä haittaa ja jos mahdollisuus on käyttää niin mikä ettei.. Ihan yleisesti tuollaista käytetään esim. isoporauksisten alu I6- ja useimpien V8-moottorien kanssa joissa se on paikallaan jo ihan vakiovehkeissäkin. Tuon levyn tarkoitus on siis simuloida kantta moottorin päällä ja vedetään kannenpulteilla momenttiin.

Tämmöinen 4g63:n tyylinen jäykkälohkoinen rivinelonen ei yleensä tarvitse, mutta extreme-projekteissa tottakai kannattaa käyttää. Sitä tarkoitin, että en näe mitään todellista tarvetta esim. 300-500hv buildissa. Etenkään jos tehdään ihan vaan hoonaus vakioporaukseen.
 
Vs: Löytyyko jostain koneistamosta "torque plate" Evo 4-9 lohkolle?

Kun oikeaoppisesti porataan jätetään reilu hoonausvara. Eli kyllä hoonikivillä poistetaan materiaalia useampi satku. Stressilevyn kanssa momentiin kiristetyt pultit tekevät sylinterin yläpäästä "kulmikkaan " pulttien kohdalta. En tiedä meneekö mitsussa pultit vesitilaan? ns. umpipohjainen kierre on tukevampi. Eli pidetään se stressilevy kiinni poratessa ja hoonatessa. Jos tehdään jotain elvytystä/renkaan vaihtoa jo muutenkin paljonajettuun niin tuskin stressilevyn käytöstä paljoakaan hyötyä..

Niin ja sinne Keravalaiseen ?-Koneistukseen ei sitten kannata viedä mitään. Eivät ota nykyään mitään vatuuta tekemästään sudesta.
 
Vs: Löytyyko jostain koneistamosta "torque plate" Evo 4-9 lohkolle?

Kyllähän se hoonaus sylintereiden muotoa muuttaa,koska kivet on kiinteässä karassa kiinni,eli soikeista sylintereistä saa hoonaamalla pyöreät.
Ja tarkoitan oikeaa hoonia,ei millään jousikuormitteisella porakonehoonilla,jolla silläkin saa jonkinlaisia kraapooksia sylitereiden pintaan.
En tiedä minkälaisia hoonausvaroja auton sylintereissä käytetään,mutta hydrauli sylintereissä on sellaista 0.05-0.1mm halkaisijalla,jos enenmmän niin alkaa olla jo aika tuskaa hoonata.
Toki jos hoonaa ensin karkeilla kivillä ja sitten viimeistelee hienommilla,niin saa enemmänkin tavaraa pois.
Auton sylintereissä hoonausjälki on melko karkea,kun taas hydrauli sylintereissä taas täytyy olla sileä pinta.
Auton sylintereitä en ole itsekkään hoonaillut(paitsi raapinut porakonehoonilla),mutta näitä hydrauli sylintereitä joutuu työnpuolesta hoonailemaan,välillä enemmän/vähemmän soikeita, kokoluokkaa 35mm-550mm
 
Vs: Löytyyko jostain koneistamosta "torque plate" Evo 4-9 lohkolle?

Pinnanlaatu / kivien karkeus käytettävien männänrenkaiden materiaalin mukaan. Mäntä/ rengas valmistajilta löytyy ohjeet niin välyksille kun hoonukselle.
Kannattaa tarkaan punnita kenelle uskaltaa antaa uuden lohkon koneistettavaksi. Tieto ja mittavälineet lisää tuskaa :seina
 
Vs: Löytyyko jostain koneistamosta "torque plate" Evo 4-9 lohkolle?

Missäs sit löytyy hyviä koneistamoja? ::)
 
Vs: Löytyyko jostain koneistamosta "torque plate" Evo 4-9 lohkolle?

Peke sanoi
Missäs sit löytyy hyviä koneistamoja? ::)
Lapualta löytyy ainakin Suomen hiomopalvelu,en ole firmasta pahaa sanottavaa kuullut.
Itselleni tehnyt yhteen koneeseen ja muutamaan kanteen koneistustyöt,kytkimen shimmauksen yms.
On ainakin aiemmin tehnyt Fin-ranacolle koneistustyöt ja käsittääkseni ainakin osaksi myös kasannut koneet.
Eli ei liene evon moottorikaan pojille vieras.
 
Vs: Löytyyko jostain koneistamosta "torque plate" Evo 4-9 lohkolle?

Hoonausvara moottoreissa on ainakin minulle neuvottu jättämään n. 0.05mm, kerran jäi 0.02mm ja siitäkin sai tehtyä vielä hyvän. Ja jos pelkkä hoonaus tehdään moottoriin niin suosittelisin kyllä tuota stressilevyn käyttöä, vaikka hoonauslaite olisikin kiinteäkarainen niin silti siinä tapahtuu jousivoima kiven ja sylinterin välille ja jos sylinteri on soikea niin se muoto pysyy likipitäen samanaisena. Vastaporattu sylinteri on sitten oikean muotoinen jo valmiiksi ja sen uskaltaisi hoonata ilman levyäkin. Jos sylinterit eivät ole pyöreät niin helpostihan siellä ohivuotoa tulee, eli jos sen pystyy näinkin helposti välttämään (vaikka miten pienitehoinen moottori olisikin) ja siihen valmista palikkaa löytyy niin ilman muuta käyttää torque platea koneistuksessa.

Tämä siis vain entisen koneistajan mielipide...
 
Vs: Löytyyko jostain koneistamosta "torque plate" Evo 4-9 lohkolle?

Tässä kun näköjään on stressilevystä keskusteltu, niin itselläni on tarkoitus tehdä inssityö juuri k.o. aiheesta. Tarkoituksena on mitata 3D-mittauslaitteella sylinteriputken malli ja mitat ensin ilman kiristystä ja sen jälkeen stressilevyä käyttäen. Yksi lisä-fiksaatio voisi vielä olla lohkon lämmittäminen kiertovesijärjestelmällä suunnilleen käyntilämpöiseksi.

Koska en kauheasti ole löytäny materiaalia, jossa olisi tutkittu kuinka tarpeellinen stressilevy todellisuudessa on, valitsin tämän aiheen myös oman mielenkiinnon johdosta. Tosin tarpeellisuuskin riippuu taas mahdollisesti lohkon tyypistä (esim. open deck/closed deck jne).

Ideana oli käyttää ihan perus-4G63 lohkoa, mutta jos jollakulla sattuisi olemaan ylimääräinen Evon lohko, voisin senkin ottaa mielelläni lainaksi vaikka ei niissä juuri tässä tapauksessa perus-4G63 lohkoon taida olla eroa? Tuota stressilevyäkin voisin "vuokrata" jos mahdollista, niin ei tarvitsisi omaa teettää.

Jos jotakuta kiinnostaa jeesata tässä muodolla tai toisella saa laittaa vaikka yv:tä :) Avusta tulee luonnollisesta maininta ja kiitos inssityöhön, joka on julkista kirjallisuusmateriaalia :)
 
Vs: Löytyyko jostain koneistamosta "torque plate" Evo 4-9 lohkolle?

Olis tietysti mielenkiintosinta jos tuohon sais vaikutukset siihen porauksen lopputulokseen vielä yhdistettyä. Voi olla ettei omaa jaksa kyllä vielä rueta räjäyttämään, muuten voisin urhautua ;D
 
Vs: Löytyyko jostain koneistamosta "torque plate" Evo 4-9 lohkolle?

Mä laitoin KaeVuRille yhen evon lohkon menemään, niin pääsee mittailee.
 
Vs: Löytyyko jostain koneistamosta "torque plate" Evo 4-9 lohkolle?

Samppa sanoi
Mä laitoin KaeVuRille yhen evon lohkon menemään, niin pääsee mittailee.
Lohko pääsi onnellisesti perille :peukku
 
Vs: Löytyyko jostain koneistamosta "torque plate" Evo 4-9 lohkolle?

Eli, löytyykö tuota levyä akselilla jyväskylä-lahti?
 
Vs: Löytyyko jostain koneistamosta "torque plate" Evo 4-9 lohkolle?

Onko kellään tätä levyä olemassa?
 
Vs: Löytyyko jostain koneistamosta "torque plate" Evo 4-9 lohkolle?

Moottori joka tehtiin stressilevyn kanssa runkolaakeripukki paikallaan ja sisäänajettiin "drive like you stole it" tyyppisesti mineraaliöljyllä antoi 3500 km ajettuna seuraavat ohivuodot ykkösestä neloseen:

4%
5%
6%
4%

Männän välys 0.08 - 0.09 mm ja männänrenkaiden välykset ~0.43 ylemmät, ~0.48 alemmat. Onko kukaan mittaillut ilman levyä tehtyjä tai perinteisen rauhallisesti sisäänajettuja moottoreita?
 
Vs: Löytyyko jostain koneistamosta "torque plate" Evo 4-9 lohkolle?

Olisi tarvetta torque platelle. Onko tätä siis kellään?
 
Vs: Löytyyko jostain koneistamosta "torque plate" Evo 4-9 lohkolle?

Aika hiljasta on ollu :( saimaan kansityöllä oletettavasti käyttävät koneistuksen aikana.
 
Vs: Löytyyko jostain koneistamosta "torque plate" Evo 4-9 lohkolle?

Jos löytäis jostain viallisen kannen ja porauttaisi siihen reijät sylinterien kohdalle. Toimiskohan tuo? Silloin olis oikean korkuinen ja sais omilla muttereilla kiinni ilman mitään holkkivirityksiä.
 
Vs: Löytyyko jostain koneistamosta "torque plate" Evo 4-9 lohkolle?

No nyt on ku teetin itelle. Rosterinen ja lisäksi holkit mutterien alle.
 
Takaisin
Ylös Bottom