L-200 vanteiden offset

tsko

New Member
Liittynyt
28 Heinäkuu 2008
Lisää rengaspelleilyä l200 kanssa.

Eilen kävin taas katsastuskonttorilla levikekumit rälläköitynä ja kaikki muuten ok, mutta kun inssi meni kirjoittamaan papereita niin halusi vielä käydä mittaamassa raideleveyttä.
Sehän oli sitten etuakselilla kasvanu 3mm liikaa ja taka-akselilla 15mm, kun vissiin raideleveys saa muuttua 35mm.

Eli aken poikkeuslupa tai semmoset vanteet joilla ei raideleveys muutu liikaa(tulee vaan etuakselilla ahdasta) Tai todeta että ostin eräästä offroad alan liikkeestä semmoiset renkaat ja vanteet pakettina joita ei pysty tuohon autoon leimaamaan. Vaikka erikseen mainitsin että haluan sellasen paketin jonka saa katsastettua tuohon autoon ja ongelmat alko jo levikekumin leveydestä, että olipas ammattitaitoista porukkaa.

Kysymys teille joilla on 31 renkaat muutoskatsastettuna gen1 l-200 autossa, millä offsetilla teidän vanteet on ja mikä raideleveys on niillä??

Jos vielä koittas tapella ton homman kanssa, vaikka eilen illalla olin valmis leimaamaan auton niillä vakiopyörillä ja ajamaan autoliikkeeseen hyläten sen toivottomana rakentelukohteena (mitä se kyllä taitaa olla) ku ei saa ees kolmeykkösillä leimattua.

En kyllä edes uskalla kuvitella kuinka kivaa tulee kesänmittaan kun pitäisi noi auravehkeet muutoskatsastaa.
 
Vs: L-200 vanteiden offset

30mm saa muuttua. Mikä alkuperäisen offsetti on? Mikä uusien?
 
Vs: L-200 vanteiden offset

Alkuperäisestä offsetista ei oo tietoo, mutta uusien vanteiden on muistaakseni 10 eli pitäis saada jostain 8x15 vanteet 20et:llä.
ei vaan tunnu ainakaan äkkiseltään löytyvän, kun mielummin on noita miinusmerkkisiä et vaihtoehtoja :seina
 
Vs: L-200 vanteiden offset

No Gen1 Pajerossa on et22 joten jos ällässä on sama orkkisvanne niin ongelmaahan ei silloin pitäisi olla, eihän?
 
Vs: L-200 vanteiden offset

Raideleveys näkyy tyyppitiedoissa ja siihen ne konttorilla vertas.

Edessä1400mm mitattu1435--> 5mm liikaa
Takana1415mm mitattu 1460--> 15mm liikaa

Kuinkas leveet ne pajeron orkkisvanteet on??
Noi mun vakiovanteet on ainakin niin kapeet ettei niille taida mennä 10,5tuumaa levee rengas ;D
 
Vs: L-200 vanteiden offset

6" saman korjaamo käsikirjan mukaan mistä tuo et-lukukin on nykästy, eli ei sovi.

Miten ne sen raideleveyden siellä konttorilla mittas?

Voiko mittaustulosta pitää luotettavana jos samanlaisilla vanteilla etu ja taka-akselin välille saadaan jo 10mm mittavirhettä? ;D Mielestäni ei. Vaiha jo hyvä mies sitä konttoria!!
 
Vs: L-200 vanteiden offset

JanneK sanoi
6" saman korjaamo käsikirjan mukaan mistä tuo et-lukukin on nykästy, eli ei sovi.

Miten ne sen raideleveyden siellä konttorilla mittas?

Voiko mittaustulosta pitää luotettavana jos samanlaisilla vanteilla etu ja taka-akselin välille saadaan jo 10mm mittavirhettä? ;D Mielestäni ei. Vaiha jo hyvä mies sitä konttoria!!

Just tossa silmäilin Galantin (e3x) omistajan käsikirjaa. Eteen ilmoitetaan raideleveydeksi 1460mm ja taakse 1450mm. Eikä ole ensimmäinen mitsu jossa olen huomannut tuon eron.

Pointti on lähinnä se, että on tuo edellämainittu "mittavirhe" täysin mahdollinen.
 
Vs: L-200 vanteiden offset

JanneK sanoi
6" saman korjaamo käsikirjan mukaan mistä tuo et-lukukin on nykästy, eli ei sovi.

Miten ne sen raideleveyden siellä konttorilla mittas?

Voiko mittaustulosta pitää luotettavana jos samanlaisilla vanteilla etu ja taka-akselin välille saadaan jo 10mm mittavirhettä? ;D Mielestäni ei. Vaiha jo hyvä mies sitä konttoria!!

Niin siis eihän siinä mittavirhettä tarvii olla kun tyypitystiedoissa on noi 1400 ja 1415 eli eri leveys etu ja taka-akseleilla.

Huomasin onneksi kun löysin laskun noista pyöristä, että vanteiden et on 0 vaikka muistelin sen olevan 10mm.
Ja samaa vannetta saa samaisesta kaupasta 10mm offsetilla. Eli semmosilla vanteilla raideleveys muuttuu käsittääkseni 20mm vähemmän kuin nyt eli 15mm ja 25mm niin pitäisi kelvata leimalle.

Ja mittaus konttorilla tapahtui niinkin tieteellisellä mittausvälineellä kuin rullamitta, renkaan keskeltä keskelle mittaamalla.
 
Vs: L-200 vanteiden offset

Tarkoitin mittavirheellä sitä että etuakselilla on mitattu raideleveyden kasvaneen 35mm, kun taas taka-akselilla raideleveys on mitattu kasvaneen 45mm. Jos kerran vanteet on molemmissa päissä samat niin jokin ei täsmää.

Koska vanteesi ovatkin et-0, on takana rullamitalla päästy kyllä ihan riittävään tarkkuuteen, vanteista johtuva 44mm<->mitattu 45mm.
 
Vs: L-200 vanteiden offset

Aivan totta, eihän se mittaus ole kovin tarkka noin tehtynä ja enempi sitä inssiä häiritsi se taka-akselin n.1.5cm ylitys ja sano että etuakseli on siinä ja siinä.

Mutta noilla 10mm offsetilla olevilla vanteilla ongelman pitäisi ratketa. Onneksi muistin väärin, että on jo 10mm et kun tuntui ainakin netistä selaamalla 15tuuman vanteelle vaikealta löytää 20mm et.
 
Vs: L-200 vanteiden offset

siis HÄ? :nykii :nykii
onko ET:llä joku merkitys katsastuksessa :nykii
oon aina luullu että ihan sama mikä on ET/vanteen leveys
jos vain rengas sopii hyvin kääntymään ja pysyy lokarin sisäpuolella :nykii

jotain milli muroja on syöny sun katsari ;D
 
Vs: L-200 vanteiden offset

No kun se et vaikutta raideväliin.

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779?search

Tuolta 3luku ja 10§

Hommaan löytyi lääke offroad tarvikkeelta 10mm et:llä olevat vanteet. Oli syksyllä tullu vahingossa 0et kun piti olla 10.
Tulivat hinnassa reilusti vastaan ja siitä kyllä hatunnosto heille, tosin tilasin kyllä uudet kumitkin samalla.

Olihan tuossa hiukka omaakin mokaa kun en huomannu syksyllä että se et oli väärä, kun olishan sen asian voinu heti oikasta.

Nyt sitten ootellaa kiitolinjaa, jotta tuovat ne pyörät ja sitten koittamaan millanen arvontatulos tulee leimakonttorilla tällä kertaa ;D

Käsittääkseni noilla vanteilla pitäisi raidevälimuutos olla etuakselilla 15mm ja taka-akselilla 25mm. Ja laissa lukee maksimimuutokseksi 30mm no pitäis ruveta kelpaamaan.
 
Vs: L-200 vanteiden offset

tsko sanoi
No kun se et vaikutta raideväliin.

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779?search

Tuolta 3luku ja 10§

Hommaan löytyi lääke offroad tarvikkeelta 10mm et:llä olevat vanteet. Oli syksyllä tullu vahingossa 0et kun piti olla 10.
Tulivat hinnassa reilusti vastaan ja siitä kyllä hatunnosto heille, tosin tilasin kyllä uudet kumitkin samalla.

Olihan tuossa hiukka omaakin mokaa kun en huomannu syksyllä että se et oli väärä, kun olishan sen asian voinu heti oikasta.

Nyt sitten ootellaa kiitolinjaa, jotta tuovat ne pyörät ja sitten koittamaan millanen arvontatulos tulee leimakonttorilla tällä kertaa ;D

Käsittääkseni noilla vanteilla pitäisi raidevälimuutos olla etuakselilla 15mm ja taka-akselilla 25mm. Ja laissa lukee maksimimuutokseksi 30mm no pitäis ruveta kelpaamaan.

myytkös mulle halvalla vanhat? ;D
 
Vs: L-200 vanteiden offset

tsko sanoi
Käsittääkseni noilla vanteilla pitäisi raidevälimuutos olla etuakselilla 15mm ja taka-akselilla 25mm. Ja laissa lukee maksimimuutokseksi 30mm no pitäis ruveta kelpaamaan.
Eii... Kyllä se raideleveyden muutos pitää molemmissa päissä olla sama, eli tässä tapauksessa ET22->ET10=12mm/puoli->24mm. Ei sillä ole mitään väliä onko akselit saman- vai eri levyiset, raidevälin muutos per akseli on se mikä merkkaa.
Tai sit sun etuakseli on vaan kutistunu pesussa ;D
 
Vs: L-200 vanteiden offset

Hmmm, Tarkemmin aatellen noinhan se täytyis kyllä mennä.
En vaan keksi mistä se ero tulee, kun oon vaan koko ajan aatellu mitattua raideleveyttä ja verrannu siihen.

Mutta silti tolla kaavalla 22-10=12mm per puoli eli 24mm akselilla ja jos 30mm saa muuttaa niin ei pitäis olla ongelmaa.
 
Vs: L-200 vanteiden offset

korkeuden muutoshan vaikuttaa leveyteen erillisjousituksessa.. Se selittäis tuon etupään erilaisen leveydenmuutoksen..
 
Vs: L-200 vanteiden offset

Niin, saattashan se "sauvat tapissa" jonkun verran kaventua.
 
Vs: L-200 vanteiden offset

No juu, eipä tullu mieleenkään taas tommonen kun onhan niitä jousia vähän kiristelty.
 
Takaisin
Ylös Bottom