L200 Liiallinen ahtopaine

paavo70

Member
Liittynyt
4 Maaliskuu 2010
Moottorin häiriö valo on jonkin kerran syttynyt palamaan ja auton tehot katoaa. Auto palaa normaaliksi ja valo sammuu kun sammuttaa ja käynnistää uudelleen. Vikailmoitus näyttää liiallista ahtopaine. Mitähän kannattaa tehdä mistä vika löytyy. Viime syksynä auton kulutus kasvoi 1.5 litraa/100 km ja käyntiin lähtö huononi. Diesel korjaamot ei ole vikaa löytänyt ruiskut ym on kunnostettu. Onkohan näillä vioilla yhteyttä.
 
Vs: L200 Liiallinen ahtopaine

En tiedä onko yhteyttä. Mutta yliahtaminen on ominaisuus näissä. Varmasti löytyy foorumilta vastaus kun haet. Lyhykäisyydessään turboa säätävän aktuaattorin jousi löystyy ja saa aikaan yliahtamisen. Lyhennät sitä säädettävää n. 4mm vahvaa tankoa joka lähtee turbolta kohti auton keulaa. Kokeile vaikka 3mm
 
Vs: L200 Liiallinen ahtopaine

Pitääpä kokeilla. viikonloppuna vikavalo taas syttyi kun ohitin rekkaa ja joutui veättämää. kohta alikoi taas hytymään onneksi pääsin rekkaa häiritsemättä nilkuttaan pysäkille. sammutin auton ja käynnistin vika valo jäi palaan sammutin uudestaan odotin n. 5 min käynnistin niin kaikki ok.
jotkut käski käyttää moottorin puhdistus aineita kannattaako???
 
Vs: L200 Liiallinen ahtopaine

muuttuva geometrisissä turboissa avautuminen saattaa karstottumisen myötä heikentyä. eikö nuissa 03> ja uudemmissa semmonen ole.
 
Vs: L200 Liiallinen ahtopaine

Juuri sama ongelma kun omassani oli ja syy oli yliahtaminen. Vedot loppuu kun moottori suojelee itseään eli laskee ahtopaineet. Omassa kiihtyminen loppui kokonaan ja kun piti sinnikkäästi kaasua pohjassa se alkoi taas lopulta kiihtymään ja ohituksen pystyi suorittamaan loppuun.
Ja juuri niitä siipien asentoa muuttamalla se ahtopaine näissä muuttuu, erillistä hukkaporttia ei ole. Ja sitä siipiä liikuttavan tangon pituutta muuttamalla muuttuu ahtopaineet. Helppo homma jos on ahtopainemittari. Vähän työläämpi jos ei ole. Mutta rikottua et saa mitään koska moottori suojelee itseään liialta ahtamiselta. Ei muuta kun rohkeasti aktuaattorin tangon mittaa muuttamaan ja usvaa putkeen!
 
Vs: L200 Liiallinen ahtopaine

Niin ja moottorinpuhdistusainetta voi kyllä käyttää mutta ei sillä yliahtaminen korjaannu.
 
Vs: L200 Liiallinen ahtopaine

Joo tankoa on lyhennetty noin 3 mm. Auto alko kulkeen "keveämmin" niin kuin olis tullu 10 heppaa takas. Mikähän sen tangon alla oleva keinu on siinä oli kaks säätöruuviakin melko pieni on liikkumavara varmaan auki-kiinni joku läppä.
Mutta kun aamulla ajelin töihin niin moottori häiriö valo taas syttyi auto alko hyytyyn. Sammutin auton vauhdista ja käynnistin tehot tuli takas vaan valo ei sammunut ja vähän ajan päästä taas hyytyy. Sammutin uudestaan käynnistin niin sama homma. Vedin p paikalle sammutin ja odotin 2 min auto käyntiin niin kaikki ok. Jokohan tuo kohta kannattaa viedä merkki korjaamoon.
 
Vs: L200 Liiallinen ahtopaine

Itselläni vm 2003, 2,5 turbodiesel ja samankaltainen oire kuin Paavolla. Vaunua vetäessä 3300 km parissa viikossa, oli oire jokapäiväinen. Välillä kesti 30 km, kunnes moottorin varoitusvalo syttyi. Välillä kesti 200 km, kunnes se syttyi. Kun moottorin sammutti ja antoi olla sammuksissa hetken, moottorin varoitusvalo ei syttynyt käynnistyksen yhteydessä.

Ilman vaunua sain vaunun palautuksen jälkeen, talla pohjassa palaen, valon syttymään kerran. Tämän jälkeen ei ole valo enää syttynyt, vaikka olen kaasutellut aivan huolella, kierrokset korkealle nostaen ja talla pohjassa kiihdyttäen. Eli edellisestä moottorin valon syttymisestä on nyt n. 2 viikkoa aikaa, mitsu on liki joka päivä ajossa.

Englannin palstoilta luin myös tästä liiallisesta ahtopaineesta...varsinkin vetotouhuissa sitä on esiintynyt.

Korjauskeinoja en ole muita löytänyt, kuin mitä täällä palstalla on esitetty, tangon pituuden säätö. Täytyy tutkia tarvittaessa lisää.

ps tuli eilen vedettyä vaunua perässä n. 200 km, ei syttynyt valoa palamaan.

T. Jacka Heineken
 
Vs: L200 Liiallinen ahtopaine

paavo70 sanoi
Joo tankoa on lyhennetty noin 3 mm. Auto alko kulkeen "keveämmin" niin kuin olis tullu 10 heppaa takas. Mikähän sen tangon alla oleva keinu on siinä oli kaks säätöruuviakin melko pieni on liikkumavara varmaan auki-kiinni joku läppä.
Mutta kun aamulla ajelin töihin niin moottori häiriö valo taas syttyi auto alko hyytyyn. Sammutin auton vauhdista ja käynnistin tehot tuli takas vaan valo ei sammunut ja vähän ajan päästä taas hyytyy. Sammutin uudestaan käynnistin niin sama homma. Vedin p paikalle sammutin ja odotin 2 min auto käyntiin niin kaikki ok. Jokohan tuo kohta kannattaa viedä merkki korjaamoon.
Ei piru. Jos tuntui että tehoja tuli lisää niin taisi tanko säätyä väärään suuntaan... Ahtopaineiden laskeminen tiputtaa tehoja mutta lisää kyllä moottorin käyttöikää eikä se valo enää syty. Voi hyvin olla että muistin väärin päin, eli tankoa pitääkin jatkaa jos haluaa paineita alas. Itsellä Ahtopainemittari jonka avulla säädin ahdot kohdalleen. Sen muistan merkkiliikkeen manuaalista että n. 3mm tankoa säädettiin alkuperäisestä. Sitten vain koeajoa paljonko ahtaa ja lisää säätöä jos ahtaa liikaa.
Paljonko sinulla on tehoja rekisteriotteen mukaan?
 
Takaisin
Ylös Bottom