Lancer -04 1.6 STW takarenkaat kuluu sisäreunoista

erla

New Member
Liittynyt
7 Huhtikuu 2011
Moi, osaako joku sanoa mikä on vikana kun takapyörät kuluvat sisäreunasta rajusti. Onko pelkästään pyörän kulmat pielessä vai onkohan kyseessä joku muu esim tyyppivika? Auto on se "sportlook"-versio.

EDIT: otsikko editoitu ohjeiden mukaiseksi
 
Vs: Lancer -04 1.6 STW takarenkaat kuluu sisäreunoista

No maininnasta "sportlook" voisi päätellä, että pyöränkulmat ketullaan. Joku siis madaltanut sen. 4G63 (2.0l-16V) padalla oleva on ainut mistä on se "sport look" olemassa, se on tehtaalta 30mm tiputettu. Eli omistamasi on todennäköisesti joku jälkikäteen rakennettu. Mielenkiinnosta, löytyykö yksilöstäsi Momo:n ratti, lisähelmat, 5-pulttinen jako ja poikkituki edestä iskareiden yläpäiden välillä? Tiedä jos joku on rakentanut replican.
 
Vs: Lancer -04 1.6 STW takarenkaat kuluu sisäreunoista

Moi, kyllä kyseessä on ihan tehdas tekoinen sport STW. Kaikki samat löytyy kuin 2.o litraisesta. eli ratti, helmat, 16 tuumaiset alkuperäiset mitsun vanteet, tummennetut lasit, vaihdekeppi ja poikkituki myös.
 
Vs: Lancer -04 1.6 STW takarenkaat kuluu sisäreunoista

Merkillistä. Ei oo kauaakaan kun selasin brösyyriä jossain päin nettiä ja kys. varusteet oli 2.0 mutta ei saatavissa 1.6. Kai ne on sitten jonkun varustepaketin tarjonnu?

Mutta asiaan. Itsellä mainittu 2.0l versio, ja mulla kuluu tasasesti pyörät. Tosin mulla ollu säädettävänä viimeeks vuos sitten ja joudun kohta viedä uudestaan (raidetangon päät vaihtuu, samallahan nuo kaikki kulmat tarkitaa/säätää). Vaikuttais kuitenkin suuresti siltä että sulla olis madallettu ja sitä myöten/tai muuten camberit perseellään.

Mittaappa mittanauhalla pyöränkaaresta (ylin kohta) vanteen reunaan ja kerro paljon oli, voin mitata oman niin voi vertailla (Auto tyhjänä roippeista/ihmisistä). Mulla takana vielä OEM jouset ja säädöissään.
 
Vs: Lancer -04 1.6 STW takarenkaat kuluu sisäreunoista

Urran sanoi
Merkillistä. Ei oo kauaakaan kun selasin brösyyriä jossain päin nettiä ja kys. varusteet oli 2.0 mutta ei saatavissa 1.6. Kai ne on sitten jonkun varustepaketin tarjonnu?

Mutta asiaan. Itsellä mainittu 2.0l versio, ja mulla kuluu tasasesti pyörät. Tosin mulla ollu säädettävänä viimeeks vuos sitten ja joudun kohta viedä uudestaan (raidetangon päät vaihtuu, samallahan nuo kaikki kulmat tarkitaa/säätää). Vaikuttais kuitenkin suuresti siltä että sulla olis madallettu ja sitä myöten/tai muuten camberit perseellään.

Mittaappa mittanauhalla pyöränkaaresta (ylin kohta) vanteen reunaan ja kerro paljon oli, voin mitata oman niin voi vertailla (Auto tyhjänä roippeista/ihmisistä). Mulla takana vielä OEM jouset ja säädöissään.

Mulla oli takatukivarsien yläpään ulommat puslat paskana, vei sitten kummit mennessään :seina
 
Vs: Lancer -04 1.6 STW takarenkaat kuluu sisäreunoista

JHallila sanoi
Mulla oli takatukivarsien yläpään ulommat puslat paskana, vei sitten kummit mennessään :seina

Joo. Siis ehdottomasti kannattaa ensin varmistaa että kaikki on teknisesti ok :D Ensin selvitetään syy, siten korjataan seuraus.
 
Vs: Lancer -04 1.6 STW takarenkaat kuluu sisäreunoista

Moi, käytin korjaamolla tsekattavana JHALLILAN kuvailema vika mullakin. Kiitoksia vastauksista.
 
Vs: Lancer -04 1.6 STW takarenkaat kuluu sisäreunoista

Urran sanoi
Merkillistä. Ei oo kauaakaan kun selasin brösyyriä jossain päin nettiä ja kys. varusteet oli 2.0 mutta ei saatavissa 1.6. Kai ne on sitten jonkun varustepaketin tarjonnu?

Mutta asiaan. Itsellä mainittu 2.0l versio, ja mulla kuluu tasasesti pyörät. Tosin mulla ollu säädettävänä viimeeks vuos sitten ja joudun kohta viedä uudestaan (raidetangon päät vaihtuu, samallahan nuo kaikki kulmat tarkitaa/säätää). Vaikuttais kuitenkin suuresti siltä että sulla olis madallettu ja sitä myöten/tai muuten camberit perseellään.

Mittaappa mittanauhalla pyöränkaaresta (ylin kohta) vanteen reunaan ja kerro paljon oli, voin mitata oman niin voi vertailla (Auto tyhjänä roippeista/ihmisistä). Mulla takana vielä OEM jouset ja säädöissään.


Ainakin vuonna 2004 maaliskuussa oli myynnissä 1.6 ja 2.0 koneilla varustettuja STW Sport malleja... asiaan

Paljonko STW Sportilla pitää ajaa, että ko. puslat hajoaa?
 
Vs: Lancer -04 1.6 STW takarenkaat kuluu sisäreunoista

maisteri sanoi
Ainakin vuonna 2004 maaliskuussa oli myynnissä 1.6 ja 2.0 koneilla varustettuja STW Sport malleja... asiaan

Paljonko STW Sportilla pitää ajaa, että ko. puslat hajoaa?

Jos nyt oikein käsitin, niin kyseessä allaolevassa kuvassa näkyvä 41309A? Jos näin niin itsellä vaihtuneet ~155tkm paikkeilla.

E159860992.gif


OT: Hyvä että tuli tuo Sportwagon speksauskin tarkennettua. Tästä mallista kun ei ihan mielettömästi ole tietoa interwebin ihmeellisessä maailmassa..
 
Vs: Lancer -04 1.6 STW takarenkaat kuluu sisäreunoista

Urran sanoi
Jos nyt oikein käsitin, niin kyseessä allaolevassa kuvassa näkyvä 41309A? Jos näin niin itsellä vaihtuneet ~155tkm paikkeilla.

E159860992.gif


OT: Hyvä että tuli tuo Sportwagon speksauskin tarkennettua. Tästä mallista kun ei ihan mielettömästi ole tietoa interwebin ihmeellisessä maailmassa..


Mulla meni 41391 120tkm:n kohdalla, silloin ei saanut kuin marmoritiskiltä koko tukivartta, ei siis puslaa erikseen. Nykyään saa puslia erikseen. Silloin maksoi tukivarsi 180€ kappale, joten siellon nytten audin etupää iskarin alapään puslat a10€ ketale. Seuraavalle leimalle joutuu laittaan 41387 molemmin puolin ja yhden raidetangon sisäpään nivelen. Mittarissa 133 tkm.
 
Vs: Lancer -04 1.6 STW takarenkaat kuluu sisäreunoista

erla sanoi
Moi, käytin korjaamolla tsekattavana JHALLILAN kuvailema vika mullakin. Kiitoksia vastauksista.

Olkaa hyvä :)
 
Vs: Lancer -04 1.6 STW takarenkaat kuluu sisäreunoista

Juu siis mä en ite maksanut korjausta. Oli vielä myyntiliikkeen "takuun alainen" joten vaihtui koko 41309A varsi ;D. Itse aion kyllä ottaa tarkat mitat ja kysellä kaikki perus superflex yms. ja mahd. käydä motonetissä ettimässä sopivaa jos hajoaa. En haluu uusia kumipuslia kun ne hajoo kuitenkin parin vuoden päästä taas :seina. Mielummin polyuretaania tilalle ja kovaa ajoa :driver
 
Vs: Lancer -04 1.6 STW takarenkaat kuluu sisäreunoista

Moro en viittinyt uutta aihetta kun ongelmani on sama

Eli siis autoni on lancer 2.0 2004 sedan. Viime vuonna auto kävi pyörien suuntauksessa+uudet takarenkaat koska olivat kuluneet sisäreunoista ihan sileäksi. Korjaamolla sanottiin että vanteiden off-set luku hieman väärä. Auton takapäästä kuuluu ihmeellisiä kolinoita niin voisiko puslat tai ym olla kuluneet? Autolla on ajettu 166 000. Viime keväänä mennyt katsastuksesta kuitenkin läpi. Talvirenkaissa ei ole samanlaista ongelmaa, mutta ne ovatkin kaksi tuumaa pienemmät.

Edit. Nyt on siis takarenkaat siis aivan sileät taas sisäreunoista.
 
Vs: Lancer -04 1.6 STW takarenkaat kuluu sisäreunoista

laitanpa mitä rempattiin miun kiesistä...

" menee ehkä hieman offiksi..
Itellä samanen kiesi. Tiesin et toinen takajousi ihan loppukierteestä poikki, ja takavakaajaan liittyvissä puslissa sanomista. Noo, ajelin tovin enkä korjannu ku ei ajoa haitannu,ajoittaista peintä nitinää lukuunottamatta. No sit tos noin 3 viikkoo sitten alko kolisemaan auto ku pieneenkin epätasasuuteen ajo... se jousihan se siellä. Yleensä kuulu selvästi , et juurikin vasen takakulma ääntää..MUTTA JOSKUS TUNTU JA KUULOSTI SILTÄ, ETTÄ NYT MENEE MYÖS ETUPÄÄN JOUSET TAI JOTTAIN.

noo auto pajalle (ite en lähe noita alustahommia tekee, ei oo taitoa eikä tiloja eikä toollsseja) ja tsekkaus,että mitä löytys vikaa.
-vasen takajousi poikki
-vakaajan korikumit väljät/rikki
-vakaajan ne pienet koiranluut
- pitkittäistukivarsien etuhelat rikki
-edestä v/o ulommat raidetangonpäät vaihtoon
-4-pyöräsuuntaus,( vasemman takarenkaan oli vetäny vituralleen ko jousi män, ja edellisestä suuntimasta jo reilu vuosi) "

eli siellä TAKAPÄÄSSÄ voi olla vaikka mitä jännää!!

Veljellä oli samanen kiesi myös ja siitä söi myös takarenkaat juurikin noin kuin kuvailit. Sillä oli aurauksen tai jotain =) säätöruuvit jotenkin ihan tappiinsa säädetty. korjaantu kun laaittovat uudet säätimet..
taitaapi olla vähän niiku tyyyppiominaisuus tässä autossa =)
 
Vs:

Ei ole tyyppivika - vaan käyttäjän vika. Ja katsuri saa olla myös aika puusilmä jos ei löydä väljää kun sitä on.

Ylätukivarren puslat väsyy joskus väistämättä. Tällöin Camber kääntyy miinukselle.

Toe varren puslat harvoin menee väljäksi, mutta etummainen iso pusla menee mikä johtaa siihen että auraus lisäksi pääsee elämään ajossa. Lisäksi samoihin aikoihin menee yleensä alatukivarren ulkonivel.

Vakaajan puslat ei vaikuta pyöränkulmiin eikä renkaiden kulumiseen - mutta alustan käyttäytymisen vuoksi ne on hyvä pitää tikissä. Takana varret vaihtoon ja mieluusti puslat Superflexiltä. Edessä riittää pelkät puslien vaihdot.

Eli osien kunnosta pitää pitää huolta - vaikka maailman luotettavin auto, niin silti.

Tähän kun ynnätään suomen aivan naurettava osaaminen pyöräkulmien suuntauksessa ja huonot laitteet niin tilanne ei välttämättä korjaannu kerralla - jos ei itse säädä.
 
Vs: Lancer -04 1.6 STW takarenkaat kuluu sisäreunoista

Kiitokset vastauksista!

Täytyypi viedä auto tarkistettavaksi.
 
Vs: Lancer -04 1.6 STW takarenkaat kuluu sisäreunoista

Nyt kun luin tän keskustelun ja vilkaisin auton alle niin sama oirehan siellä

Edellinen omistaja kyllä juuri suuntautti kaikki renkaat ennen myyntiä. Olisko syynä sit se et oli huomannut saman kulumisen. Kuitenkin tänä keväänä ostetut ( halvat ) renkaat. Voiko olla et ongelma korjaantui suuntaamisella kun ei pahemmin kolisekkaan.

Nopeasti on kulunut jos kevään ja alkukesän aikana mennyt kumit tollaseksi. Oli kyllä jotain ongelmaa ollut takapään suuntauksessa kun oli mennyt joku tappi poikki ja piti hommata uusi
 
Vs: Lancer -04 1.6 STW takarenkaat kuluu sisäreunoista

Tänään sitten hain autoni korjaamosta, oli siellä oikeen timanttihuollossa palkka tuli palkka meni.. mutta asiaan..

Eli autooni vaihdettiin

- 2x Ylätukivarsi takapäästä
- Muutama pusla.
- aurauskulmien säätö
- takapyörien aurauksen säätö

Nyt takapään camber on taas normaali, katsotaan kestääkö kumit.
 
Vs: Lancer -04 1.6 STW takarenkaat kuluu sisäreunoista

Nostellaas nyt kun taas sama aihe ajankohtainen.
Elikkästä Farkku lancer sporttipaketilla. Viime syksynä vaihdettiin tarvike tukivarret, ja nyt sinne toinen takarengas meni puhki, koska kulunut sisäsyrjältä. Talvirenkaissa ei huomattavaa kulumaa.

Mitä veikataan syyksi.

-Tarviketukivarret antautunut puolessa vuodessa.
-Tarviketukivarret vääränmittaiset
-Tukivarsien vaihdon jälkeen tekemättömäksi jääty säätötyö? (Voiko niitä edes säätää?)
-Renkaissa jo alkanut kuluma söi renkaat loppuun vaikka tukivarret vaihdettu.
 

Liitetiedostot

  • 20160817_150003.jpg
    20160817_150003.jpg
    172.9 KB · Lukukerrat 496
Takaisin
Ylös Bottom