Lancer 1,5 KAT -91 päästöjen lammda arvo liian korkea

balderis

New Member
Liittynyt
15 Huhtikuu 2009
Terve!

Kävin ennen katsastusta päästömittauksessa ja tulokset seuraavat:

Tyhjäkäynti: >2000 r/min
CO% 0,01 0,02
HC ppm 11 7
CO2% 15 13,9
O2% 0,36 1,97
Lambda 1,098

Noista ilmeisesti muut ok mutta tuo lambda ei.

Onko ehdotuksia mitä tehdä ennen katsastusta. pakoputkessa ei näyttäisi ainakaan silmämääräisesti
olevan vuotoja.


Täällä on kyllä aiheesta kirjoituksia mutta en ihan heti löytänyt mihin kannattaa paneutua jos vain lambda-arvo
on pielessä.
 
Vs: Lancer 1,5 KAT -91 päästöjen lammda arvo liian korkea

Jos vuotoja ei ole niin lambda arvon pielessä olo johtuu todennäköisesti lambda-anturista.
 
Vs: Lancer 1,5 KAT -91 päästöjen lammda arvo liian korkea

Onko lambda-anturissa kuitenkaan mitään vikaa jos auto ei nyi, eikä muitakaan laihalla käymisen oireita näy?
Lancerissani (1,5i 8V -91) on ollut tismalleen sama juttu päästöjen suhteen jo parin vuoden ajan.

Päästömittaus menee kyllä läpi irroittamalla jakotukista paineensäätöletku (vasemmassa laidassa kuskista katsottuna) Ja tukkimalla letku vaikka ruuvilla. Happiarvo putoaa, jolloin myös lambda putoaa 1.01 - 1.03 välille.
CO, CO2 tai HC arvoissa ei ole ollut mitään sanomista koskaan.

Onko siis lambda-anturissa jotain pientä vikaa, vai jossain ihan muualla? Pakoputkisto ei tosiaan vuoda.
Ei tämä mikään häiritsevä "vika" ole, mutta ihan mielenkiintoinen kuitenkin.
 
Vs: Lancer 1,5 KAT -91 päästöjen lammda arvo liian korkea

Geetah sanoi
Päästömittaus menee kyllä läpi irroittamalla jakotukista paineensäätöletku (vasemmassa laidassa kuskista katsottuna) Ja tukkimalla letku vaikka ruuvilla. Happiarvo putoaa, jolloin myös lambda putoaa 1.01 - 1.03 välille.
CO, CO2 tai HC arvoissa ei ole ollut mitään sanomista koskaan.
Sillonhan bensanpaine nousee maksimiin jos säätimen tipauttaa pois pelistä, olisiko mahdollista että on jotain muuta vikaa, joku pieni vuoto jossain?
 
Vs: Lancer 1,5 KAT -91 päästöjen lammda arvo liian korkea

Slider sanoi
Sillonhan bensanpaine nousee maksimiin jos säätimen tipauttaa pois pelistä, olisiko mahdollista että on jotain muuta vikaa, joku pieni vuoto jossain?

Varmasti on mahdollista. Miltäköhän alueelta tuota pitäisi lähteä paikantamaan, ja miten?
 
Vs: Lancer 1,5 KAT -91 päästöjen lammda arvo liian korkea

No kai se perinteinen starttipilotti on aika toimiva.. ja sit sellanen yleinen letkujen taittelu, nykiminen ja puristelu siellä konehuoneessa. :)
 
Vs: Lancer 1,5 KAT -91 päästöjen lammda arvo liian korkea

Jahas, kävin just päästömittauksessa:

Tyhjäkäynti: >2000 r/min
CO% 0,00 0,01
HC ppm 1 0
CO2% 14,90 14,9
O2% 0,28 0,26
Lambda 1,013 1,012

Nämä siis ilman mitään paineensäätimen poistamista, eli letku kiinni normaalisti jakotukissa.
Vuosi sitten oli jäännöshappi kierroksilla 1,5% ja lambda ~1,09 tms. Sama ongelma ollut viimeiset 2 vuotta.
Tässä vuoden aikana olen vain ecua huoltanut vaihtamalla konkat (vähän oli vuotoa vanhoista) + suodattimia ja öljyjä vaihdeltu.

Olisikohan ilmansuodatinta vaihtaessani, pari vuotta sitten, jäänyt pieni ilmarako jonnekin. On tuo vuosittain toki vaihdettu, joten ei ilmeisesti korjaantunut vielä viime vuonna.
 
Takaisin
Ylös Bottom