Lancer 2.0 STW kulutus?

J.R.

New Member
Liittynyt
16 Joulukuu 2007
Kuinka suuri kulutuksinen mahtaa olla? vm.2004.. :peukku Muita kommentteja autosta?
 
Vs: Lancer 2.0 STW kulutus?

Mulla vuoden 2005 auto vie näin talvella 7,7-8,3 sadalla, kun ajeluni ovat ehkä jotain 75% maantieajoa, loppujen ollessa kaupunkia tai taajamaa. Tolpasta lähdetään aamuisin. Tolpan käyttämättä jättö näkyy heti kulutuksessa. Kesän matka-ajoissa olen alimmillaan päässyt 6,5 litraan satasella, eikä siinä vauhdeista tosiaan säästelty. Matka-ajossa tuntuu kesät talvet olevan täysin mahdollista päästä alle seiskan. Ilmastoinnin käyttö vaikuttaa ehkä noin puolisen litraa kulutuksessa. Nämä siis minun kokemukseni mukaan. Autolla nyt ajettu reilut 100 tkm.

Minä olen ollut tyytyväinen omaani, pieniä vikoja tosin on ollut ja joitain kestoharmeja, jotka pääosin on takuu hoitanut. Taka-akseliston puslat ovat ilmeisesti vääristä materiaaleistaan kovia nitisemään varsinkin pakkasella. Takuuseen vaihdetaan eri aineesta tehtyjä, ja ongelma saattaa korjaantua. Jouset paukkuu varsinkin ulosjoustoissa, mutta pätkät letkua kierteiden päihin korjaavat tämän yksinkertaisesti. Kojelaudassa sirisee milloin mikäkin. Takaovien lukot pyrkivät kovemmilla pakkasilla jäätymään niin ettei ovi aukea. Vesipumppu tihkui jo alle 100 tuhannessa, se meni minulla takuuseen.

Ominaisuuksista on mielestäni hyvää eloisa, kiertävä ja tehokkaanpuoleinen moottori sekä hauskat kaarreominaisuudet yhdessä miellyttävän jämäkän jousituksen kanssa. Ei ole mikään töpö! (siis se jousitus.) Vaikkei kallis auto olekaan, on se hyvin viimeistelty ja materiaalit on hyviä. Turvavarustelu on kiitettävää, vain ESP puuttuu, mutta sitähän ei asiansa osaava kuski kaipaakaan (höm... :p) Vähemmän hyvää on kohtuuttoman suuri kääntöympyrä, vain keskinkertaiset ajovalot eivätkä tilat& kantokyky noin farkuksi ansaitse mitään lauluja. Vapaa-ajan tarpeita sillä kyllä kuljettelee vaivattomasti. Ajotietsikkakin voisi sisältyä varusteluun, mielestäni se on selvä puute kun se melkein kaikilla muilla jo on (ainakin yksinkertaisena versiona).

Ensimmäisenä tässä autossa kiinnitti minun huomioni sievä ja herkkä ulkonäkö, vaikka se onkin makuasia. Pinnan alla sitten taattua ja vähän konservatiivista Mitsu -tekniikkaa, joista plussat. Tarvikeosia on vaikea löytää, mutta orggis-kulutusosat ovat hyvin kohtuuhintaisia, muut varaosat sitten kalliita. 90 tonnin huolto on järkyttävän kallis, mutta jakoremmin- ja muiden kikotinten uusintoinen on ehdottomasti tehtävä!

Olisiko tämä vähän tämmöinen Mitsumiehen (tai -naisen) elämäntapafarkku...onnea mikäli jo valitsit sportfarkun! PS: Mieti kahteen kertaan, jos aioit 1,6-litraista!
 
Vs: Lancer 2.0 STW kulutus?

Yhdyn edelliseen pitkälti koko "mainostekstin" osalta, mutta itselläni kulutuslukemat ovat toisenlaiset johtuen lähinnä siitä että kaupunkiajoa on 80% ja loput maantieajoa. Kulutus pyörii siis noilla ajoilla 9-11 litrassa ja asiaa ei auta yhtään se ettei mulla taida olla kaikkein kevein kaasujalka myöskään.
 
Vs: Lancer 2.0 STW kulutus?

Vähän taitaa mennä yli topicin, mutta kun tuossa äsken esitin tuollaisia melko siistejä maantieajopainotteisia kulutuksia Lancerille, niin kerronpa että kerran-pari on kulutukset mullakin pomsahtaneet johonkin 9,5 satasella, ja aina vaan meikäläinen ajelee maantietä eikä junnaa tyhjäkäynnillä eikä kaasuttele paikallaan. Sattuipa sitten niin, että kulutuslukemat seuraavalla tankkauksella normalisoitui (otin aina eri merkin/tankkauspisteen bensaa). Mistäs moinen ja onko muut tällaista huomanneet? Minä vähän epäilisin noita bensoja, niin kaukaa haetulta kuin se voisi kuulostaakin. Miten esim., jos on oktaanit vähän niukat, pystyykö tämän Lancerin moottorielektroniikka myöhästämään sytytysennakon? Selittäisi tuota kulutuksen nousua. Käynnissä ja vedossa en arkiajon puitteissa havainnut erityistä, mutta harvemminpa noita tavallisessa ajossa huomaa, jollei nyt ole jokin ihan ja täysin poskellaan.

Mun mittaukset ei tietenkään oo tarkkuutensa puolesta mitään laboratorioluokkaa, mutta jos nyt litra-puolitoista yhtäkkiä ilmestyy lisää, niin kyllä sen jo taskulaskimella hölmömpikin huomaa.
 
Vs: Lancer 2.0 STW kulutus?

sport lankku sanoi
Miten esim., jos on oktaanit vähän niukat, pystyykö tämän Lancerin moottorielektroniikka myöhästämään sytytysennakon?

Pystyy, käytännössä nykyaikaiset vapari-moottorit on aina nakutusrajalla-> matalat oktaanit->myöhäisempi sytytys.
Lisäksi lambda seurannan perusteella polttoaineen laatu vaikuttaa, suihkutus aikoihin ja sitä kautta kulutukseen. Eri yhtiöiden bensoissa on erilaisia lisäaineita ja toiset sitten vaan palaa puhtaammin ja paremmin kuin toiset.
Eli oktaani-luvulla ja yleensäkin bensan laadulla voi olla huomattaviakin vaikutuksia kulutukseen.
 
Vs: Lancer 2.0 STW kulutus?

pexi sanoi
Pystyy, käytännössä nykyaikaiset vapari-moottorit on aina nakutusrajalla-> matalat oktaanit->myöhäisempi sytytys.

Eli tarkoittaako tuo sitten sitä, että 98:lla saa lisäpotkua 95:een verrattuna vaparissakin? Vai onko sytty ja ruiskutusajat jo optimissa "normisäädöillä"?
 
Vs: Lancer 2.0 STW kulutus?

sport lankku sanoi
Eli tarkoittaako tuo sitten sitä, että 98:lla saa lisäpotkua 95:een verrattuna vaparissakin? Vai onko sytty ja ruiskutusajat jo optimissa "normisäädöillä"?
Teoriassa kyllä, käytännössä ei aina. Aiheestahan on ollut lehdissä testejäkin, ainakin V-powerin osalta. Tosin tehon nousu on marginaalinen, mutta kulututksessa voi olla isojakin eroja. Tiedän tapauksia joissa kokonais polttoainekulut ovat pienemmät 98:a käytettäessä. Kulutuksen pienentyminen on siis kompensoinut kalliimman bensiinin hankintahinnan. Tämäkään ei tietenkään ole yksiselitteistä. Kulutus kun on niin monen eri tekijän summa.

Sytytys on käytännössä aina optimissa, mutta ei kiinteänä arvona vaan nakutustunnistimen/tunnistimien antaman tiedon perusteella. Suihkutusaikoja taas korjaa lambda, ja normimoottorissa tärkein korjaus peruste on päästöt, ei teho. Ihanteellisella polttoaineella toki saa korkeampia tehoja ja vielä päästötkin pysyvät kurissa.

Samoin ilmamassamittari antaa tietoja moottoriin menevästä ilman määrästä ja ECU muuttaa suihkutusaikoja myös sen mukaan. EGR:n toiminnalla on myös iso vaikutus moottoriin syötettävään polttoaineen määrään.
Nykyaikainen moottorinohjainlaite huomio huomattavan määrän erilaista informaatiota, ennen kuin se päätää suihkutusajasta. Edellämainittujen lisäksi esim kaasupolkimen asennon, moottorin pyörimis nopeuden, moottorin lämpötilan, ilman lämpötilan, polttoaineen lämpötilan, moottorin rasituksen + paljon muuta.

Mutta kuten todettua, normimoottorissa päästöt ovat aina määräävin tekijä. Muista tiedoista ECU siis laskee suihkutusajalle kompromissin, päästöjen ehdoilla.
 
Vs: Lancer 2.0 STW kulutus?

En kyllä usko että kys moottorissa bensalaatu vaikuttais, oma gti galant, joka on hyvin pitkälti sama vaikka onkin ikivanha, ei tee mitään 98 bensalla. Jännä kuinka mitsu hyödyntää vanhaa tekniikkaa autoissaan ....
 
Vs: Lancer 2.0 STW kulutus?

Keskimäärin 8,3 l/100 km
pienin 6,4 l/100km
suurin 10,5 l/100km

Joskus työämatkoja ajaessa huomasin, että Essolta ostettu 98 pienensi kulutuksen n. 7 l/100km ja Jetiltä ostettu 95-kuravesi nosti kulutuksen lähelle 10 l/100km. Nyt on ajot vähentynyt ja muuttuneet niin epäsäännölliseksi liikennevalorullailuksi, että on ihan sama mitä tankkiin kaataa kaikki menee.

Takana 82000 km ja yhdyn edellisten kommenteihin lisäten, että se mitä auto kertoo ratin kautta kuljettajalleen on enemmän kuin muissa autoissa.
 
Vs: Lancer 2.0 STW kulutus?

Mun autossa on kulutus vaihdellut 6.4 ja 11 välillä riippuen kaasujalan asennosta.

Viat jotka on kolmen vuoden ja 62000 km aikana ilmestyny ovat lähes identtiset SPORT LANKUN vikojen kanssa joskin en ole vielä vesipumpun nähny vuotavan enkä tosin toivo parin kuukauden aikana vuotavankaan. Noiden lisäksi ainoa lisä vikaluetteloon on se että toinen etuiskari rupes vuotamaan joka vaihdettiin takuuhuoltona, vaihtoivat vaan yhden. Tuli muuten toinenki vika mieleen. Aurauskulmat muuttuivat jostain syystä ja kuluttivat takarenkaat sisäreunoista loppuun. Takuu ei voinu korvata kuin yhden renkaan, oli kuulemma niin paljon ajettu renkaat.

Se mikä mut sai vaihtamaan 3 vuotta sitten mitsuun oli sen uskomaton ajettavuus, kävin koeajamassa varmaan 10 eri autoa ja mitsu oli ajettavuudeltaan ihan omaa luokkaansa, eikä ole yhtään hassumpi vieläkään. Toki ikä vähän löystyttää mutta ei mitenkään radikaalisti.

Siis kaikki viat mitä on ollu niin takuuhuolto on korvannu ja omasta mielestä olen saanut tosi hyvää palvelua huollossa ja autokaupassa Lohjalla. Jos jotain kiinnostaa vähän ajettu ja priimakunnossa oleva lanccu niin mun on tulossa myyntiin parin kuukauden sisällä Lohjalle. :peukku

Uuden ajettavuudesta en tiedä vielä mitään mutta vanhaa voin ainakin suositella :driver
 
Vs: Lancer 2.0 STW kulutus?

sport lankku sanoi
90 tonnin huolto on järkyttävän kallis, mutta jakoremmin- ja muiden kikotinten uusintoinen on ehdottomasti tehtävä!
vakavasti olisi 2.0sport tulossa talouteen,seuraava huolto olisi juurikin tuo 90tkm,minkälaiseen konkurssiin täytyy varautua jos tässä kaupat syntyy??
 
Vs: Lancer 2.0 STW kulutus?

Jakohihnan ja tasapainoakselin hihnan vaihtotöitä ei missään tapauksessa kannata ryhtyä venyttämään, siis tehtävä ajallaan. 90 tuhatta on tuo vaihtoväli, olikohan aikaraja 6 vuotta (pienin varauksin, en luota täysin muistiini). Asiaa tuntevalta varmaan nuo toimet hoituvat itsekin, mutta omalla kohdallani ei edes valtuutettu merkkikorjaamo suoriutunut hommasta kertaheitolla, eikä auto tullut kuntoon heti. Olen täällä toisaalla asiasta kirjoitellut. Ilmeisesti toimepide on varsin vaativa ja saattaa tarvita erikoiskaluja (en ole varma). Kuvaan kuuluu, että kiristinrullat vaihdetaan samalla (ehdottoman suositeltavaa) ja vesipumppu, mikäli vuotaapi. 90 huolto taisi lisäksi sisältää moottori-ja voimansiirtoöljyn vaihdon, filttereitä ja sen semmoista. Minä kärsin melko tarkkaan 1000 (tuhat) euroa, kun sain pieniä alv -helpotuksia. Vesipumpun maksoi takuu. Mielestäni tämä on (takuu)huolloksi aika kallista. Remmit on satasen hujakoilla kipale, mukaanlukien moniurahihna (ei jako-yms.). Tulpista, jotka myös vaihdetaan, tulee hintaa. Onneksi ne tarvii vaihtaa tosi harvoin.

Täällä joku kehui Lohjan puotia. Tarkoittanee Lohjanportin Autoa, missä myös itse olen huollattanut ja korjauttanut takuuajan. Jakoremmin vaihdon vaikeuksista huolimatta annan kiitokseni ko. yritykselle, joka myös myönsi 90 tuhannen huollon ajaksi ilmaiseksi sijaisauton ja antoi mukisematta nuo alv -vähennykset. Tekevälle kai sattuu, mutta ystävällinen ja paneutuva
sekä ennen muuta joustava asiakaspalvelu antaa paljon plussia: jatkossa aion edelleen käyttää tätä firmaa isompien asioiden kanssa; pienemmät jutut teen itse. (Anteeksi "mainos" - mutta menisikö "kuluttajansuojan" piikkiin, eli tiedosta hyötyä monille. Toisten firmojen hintoja en tiedä.)

Tuossa joku mainitsi pyöränkulmien menneen poskelleen. Sanoisin, että tämä auto on hyvin tarkka pyöränkulmistaan, jotta meno maistuu - siis kulmat kohdilleen! Rakenteet on tukivarsinensa minusta ihan tukevan näköisiä (semmoisia vähintään kuin muissakin autoissa), joten kuoppiin tai kanttikiviin täräyttelyt eivät uskoakseni aivan helpolla vie kulmia metsään. Minulla on etupään nivelet ainakin vielä 105 tuhannen kohdalla täysin voimissaan. Jos nämä väljenee, niin menee kulmien asetuksetkin tietysti päin huusia. McPhersonin yläpään laakeroinnit voivat olla vähän tahmeita, kuten itselläni, ja joillakin nämä rupeaa narisemaan. Tällöin on helposti tuloksena puoltava ohjaus. Jos joku tietää hyvän korjaamon, jossa kulmansäädöt todella hallitaan, niin sinne sitten vain. Nuuka mies (ja traumoja aiheesta kokenut) opettelee hommat itse, kokeilee n. 250 kertaa eri säätöjä (tietty mitaten välillä) ja on lopulta tyytyväinen. Huom. Ei aloittelijoille. En halua kehua itseäni, säälin ainoastaan- niin monta autoa olen itse joutunut säätämään. :-[ Voisiko tuo takapään kulmien "pettäminen" aiheutua a) rikkoutuneista puslista b) kuoleentuvasta takajousituksesta c) huonosti kirratuista säätöpulteista? Vai olisiko renkaan kulumisominaisuus? Mikä rengas? Mielenkiinnosta kysyisin.

Pahoittelen evankeliumin pituista viestiä! ;D
 
Vs: Lancer 2.0 STW kulutus?

yli 1000e... :eek:
ihanan kallista...10tkm olisi aikaa säästää rahaa..
mutta kuten sanoit,pakko se on tehdä,jos auto talouteen tulee niin taidan vaihdattaa hihnat,kiristimen ja vesipumpun veholla ja laittaa itse loput.
on noi jakopäät aina hieman sellaisia että työlle haluaa takuun..
 
Vs: Lancer 2.0 STW kulutus?

jaahas,auto tuli taloon..
laitoin vehon callcenteriin mailia huollosta ihan mielenkiinnosta,sieltä kerrottiin hinnaksi 896e.
no ei se nyt halpaa silti ole... ::)
hetki on onneksi aikaa säästellä...
 
Vs: Lancer 2.0 STW kulutus?

tässä kun tarkemmin kansiota selailin niin tuntuu nämä sukuvikoja olevan mitä foorumilta lukenut:
kytkin ravistanut-vaihdettu
taka-akseli natisee-jotkin uniball-nivelet
oma havainto-puoltaa vasemmalle eikä ratti ole aivan suorassa..
nyt ei kyllä natise/kitise eikä kytkin ravista mutta aurauskulmien säädössä kannattaa varmaan käydä..
hyviä kokemuksia tampereen suunnalta jostain firmasta??
euromaster-lakalaiva olen itse käyttänyt aikaisempien romujen kanssa mutta ehdotuksia otetan vastaan..
 
Vs: Lancer 2.0 STW kulutus?

progress sanoi
hyviä kokemuksia tampereen suunnalta jostain firmasta??
euromaster-lakalaiva olen itse käyttänyt aikaisempien romujen kanssa mutta ehdotuksia otetan vastaan..
Itse olen käyttänyt aina Vianor Hatanpää,ja tyytyväinen olen ollut.
 
Vs: Lancer 2.0 STW kulutus?

^^^^
vianor-hatanpäällä on uudet komeat laitteet mutta nosturille ei pääse madalletulla autolla,kerran olen kokeillut..
vai onko siellä tullut muutoksia parin vuoden takaisesta?
 
Vs: Lancer 2.0 STW kulutus?

progress sanoi
^^^^
vianor-hatanpäällä on uudet komeat laitteet mutta nosturille ei pääse madalletulla autolla,kerran olen kokeillut..
vai onko siellä tullut muutoksia parin vuoden takaisesta?
Eipä ole tällä hetkellä madallettu,niin en "ongelmaa" edes huomannut..

Mutta muistaakseni siellä ei ole nosturit vaihtunut.
 
Vs: Lancer 2.0 STW kulutus?

no nyt se prkleen natina iski tännekkin... :seina
taka-akselisto huutaa hoosiannaa heti kun hiemankaan pakkasen puolella.
huoltolomakkeissa on maininta jo aiemmin jostain nivelistä.
onkohan tämä materiaalivirhe valmistajan myöntämä moka eli saattaisi vielä mennäkkin takuuseen?
meni nimittäin umpeen tuossa juuri hetki sitten...
 
Vs: Lancer 2.0 STW kulutus?

ja kun alkuperäinen ketjun aihe oli kulutus niin kommenttia siihenkin:
pätkäajossa kulutus 10l/100km
matkassa/moottoritie n.8l/100km.
ei ole kyllä mitenkään kevyt tuo kaasujalka.
mutta kuten jossain aiemmassa viestissä luki että 98e pelaa paremmin=
ajettu nyt kaksi tankillista nesteen 98:lla,matkaa lähinnä kun ei kaupunkia ole tarvinnut pyöritellä=
6.8l/100km...mielenkiintoista.. ::)
sikäli kyllä samaa kokemusta aiemminkin,edellinen auto ei vaan reagoinut oktaaninkorotukseen mitenkään,sitä edellinen litran verran/100km...
jatketaan ihmettelyä...
 
Vs: Lancer 2.0 STW kulutus?

Tuntuupa olevan kulutukset samoja tossa faceliftatussaki eli 2,0 stw -07!
Matka menee sinne 7 litran hujakoolle ja seka-ajo sinne 8 litraan ja yli!! ( tankissa aina neste 95e)

Vielä ei oo tullu vastaan mitään vikoja tai natinoita mut mittarissa on vain 17tkm!! :peukku

Tyytyväinen mitsubisisti!!
 
Vs: Lancer 2.0 STW kulutus?

MakeT sanoi
Jos jotain kiinnostaa vähän ajettu ja priimakunnossa oleva lanccu niin mun on tulossa myyntiin parin kuukauden sisällä Lohjalle. :peukku

Tuossa tosiaan pääsin kokeilee kaverin porukoiden uutta lancer farkkua ja kieltämättä hieman innostuin aiheesta, ainoa mikä tossa autossa nyt niin ulkonäkö ei kyllä miekäläistä miellytä yhtään, totesinkin että saatas aika täydellinen auto jos tohon sais päälle EA galantin korin. Ajettavuus kyllä on ihan omaa luokkaansa, se samantyyppinen vääntö on läsnä kun gti:ssä oli, esim 60-80 ponkasee vitosella ku hullu, tuo T5 keräilee ahtoja siinä vaiheessa vielä. Ja ohjaus oli yksi parhaita kyllä, semmoinen ajajan auto. Kytkimen toimintaa täytyy myös kehua, auto tosiaan lähtee liikkelle eikä vaadi erityisiä käyttötaitoja, kaasu hieman on herkkä mikä ei kuitenkaan haittaa. Cruisen kun tuohon asentais. Harmi et mitsu ei oo saanu ikinä yhdistettyä näitä hyviä ominaisuuksia nimittäin kyllä EA-galantti on heikompi ajaa kuin tämä....

Mutta näinkin kyseisen lancerin siellä pihassa jo, onko siis IHAN priimakuntoinen :D Hintaa tuntui sen verran olevan että sietäis olla hyvä, onko siinä alustaa mitenkään lisäsuojattu, tuon uuden veivät dinitrolille ja tuli tosi hyvä :peukku
 
Takaisin
Ylös Bottom