MITSUBISHI LANCER IV Sedan (C6_A) 1.5 12V (66Kw/90 hv) bensiini, Vuosimalli: 1991, Moottorikoodi: 4G15.
Taustatiedot:
Auto alun perin isoisällä. Vanhemman miehen ajotapa nk. ’tukkoonnuttava’. Kone ilmeisesti karstainen ja tukossa, koska motarilla jo 110 km/h alkoi nykiä ja 120 kovempaa ei päässyt. Myös tyhjäkäynti oli erittäin horjuvaa. Auto muutoin hyvin huollettu ja pidetty.
Autossa vaihdettu sen jälkeen useaan kertaan suodattimet, ajettu puhdistavia kemikaaleja tankin kautta ja uusittu tulpat, johdot, virranjakajan kansi ja pyörijä useampaan kertaan. Autolle annettu myös ’kenkää’, jotta karstat lähtisivät. Autolla päästiin näiden jälkeen jopa 160 km/h. Myös tyhjäkäynti saatiin asettumaan suhtkoht stabiiliksi.
Seuraavat ongelmat:
2016 ei mennyt katsastuksesta enää läpi kuin neljännellä yrittämällä - syy päästöt - päästi polttoainetta raakana läpi. Syy löytyi: Pakosarjassa n. 12 cm hiushalkeama. Uusi pakosarja tilattiin jenkeistä (a’ 110 €, Delta-autossa 350 €). Tiiviste Delta-autosta 12 €. Jenkkipakosarja oli ’Mitsubishi Mirage’ mallin mukaisesti pyöreillä pakoaukoilla, joten korjaaja joutui 5 tuntia mirklaamaan pakoaukot lähdössä sopiviksi eli ’suorakaiteen’ malliseksi, pyöreillä kulmilla. Myös Lambda -anturi, em. sytytysosat, bensa- ja ilmasuodatin vaihdettiin kertaalleen. Asennettiin Boschin kolmikärkitulpat.
Meni katsastuksesta läpi.
Viimeaikaiset ongelmat:
Autossa ajettiin läpi myös ilma-/imukanavien kautta tehokasta ’jenkki’-putsausainetta: Sea Foam, joka nähtävästi myös hyvin toimi. Pitkän työmatkan (n. 500 km) ja samalla kovan motariajon (140 -160 km/h) jälkeen alkoi ensimmäisessä risteyksessä röpöttämään. Käynti ilmeisesti kolmella pytyllä ja kun tulpat avattiin, olivat monet karstaiset joten ei ihme ettei toiminut. 2-pytty (vasemmalta lukien) kaikkein pahin: karstan lisäksi myös jotain mössöä. Tulpat vaihdettiin samoihin 3-kärkisiin.
Tehot ja toimivuus palautui joksikin aikaa paremmaksi, vaan ei aivan ’priimaksi’, kunnes sama ’röpötys’ jälleen ilmeni.
- Vietiin korjaamolle, jossa kaveri totesi, että käy vain kolmella pytyllä ja syy löytyi: em. 2-pytyn suutin pimeänä.
- Vietiin kaikki neljä suutinta putsattavaksi ja sitä ennen mitattiin ohmit (12-15 ohm/suutin), joten eivät kokonaan pimeänä.
- Puhdistus ja testaus a’ 20€/ kpl (Liipposet, Turku) ja uudet tiivisteet Delta- autosta (uusi suutin Delta-autossa a’ 600€/kpl).
- Tämän jälkeen auto ensimmäisellä koeajolla toimi hyvin ja tehot huipussaan, kunnes jo hetimiten alkoi uudelleen ’röpöttämään’.
Vielä kerran ajettiin Sea Foam, mutta eri koosteaine, bensatankin kautta. Ongelma korjaantui ja tehoja löytyi ’kotvan aikaa’, mutta tekee edelleen ajoittain sitä, että tehot katoavat ja kone ’pistää hanttiin’ kaasua painettaessa – uusi isompi vaihde silmään ja pelittää hiukan paremmin.
Vika esiintyy ajoittain, muuna aikana koneesta puhtia löytyy ja kiihdytyksessä pärjää isompienkin autojen kanssa, kunnes taas pistää hanttiin.
Viimeiset kaksi pidempää maantieajoa (yht. 300 – 400 km) alkuun tehoja oli kunnes kone alkoi taas ’hyytyä’ jotkut ylämäet päästiin vain noin 60-70 km/h vauhtia. Toinen matka (Tku-Hki-Tku) peräkärryllä sama ilmiö.
- Yleensä bensa tuoksuu myös, kun tehot hyytyvät.
- Polttoainetta kului n. 380 km matkalla vähän yli 50 litraa eli keskikulutus maantieajossa jotain 13 – 15 litraa 100 km !? Ja ylämäet vaivoin päästiin ylös.
- Jostain syystä aina takaisinpäin tullessa illemmalla (viielämpi ilma?) auto pelasi melko hyvin, joskin pientä tehohävikkiä silti ajoittain.
- ”Niinhän se Hevonenkin tulee mieluummin ’kotiinpäin’ ….”
Missäköhän vika ?
- Onko ilmamassamittarianturi likainen tai epäkunnossa ?
- Onko suuttimissa edelleen kuitenkin vikaa ? (Jenkeistä saa tilaamalla a’ 38 €/kpl).
- Irtoaako imukanavista edelleen ’mössöä’, joka tukkii suuttimet ajoittain ?
- Vielä ei viitsisi antaa Sea Foam uusintakäsittelyä, koska sitten ainakin pitää vaihtaa osaa sun toista, mutta uusi kuuri voisi toisaalta parantaa asiaa.
- Onko vika kenties jossain muualla: sytytyspuola, sytytyksen ohjausyksikkö, Ecu tms. ?
- Onko virranjakajassa itsessään välystä tms.?
Muuta todettavaa:
- Sytytyspuolaa tai ohjausyksikköä ei ole vaihdettu.
- Hankalia vaihdettavia sikäli, että virranjakajasta täytyy ottaa ensin hilut irti, jotta voi alkaa etsiä oikeanlaista osaa. Joten auto jää joksikin aikaa ’pukeille’ ja on tällä hetkellä ainoa auto perheessä.
- Sytytyspuola sijaitsee virranjakajan kannen alla – harmi koska tilalle ei saa – ainakaan suoraan – vaihdettua ’suurtehopuolaa’.
- Voipi olla että ’nikkaroimalla’ sekin onnistuisi, tosin Honda Civic/Accordiin ei onnistunut, koska jokin ohjaussignaali kulkee jonkin liittimen/kaapelin kautta.
- Vaihdoin taannoin Mazda 626 1990 automaattiin Bilteman suurtehopuolan a’ 25 € – ’muuntajamallisen’ – ja autosta tuli suorastaan ’hyökkäävä’, jonka muutkin huomasivat…
- Jos Ecussa vikaa, taitaa tulla turhan ’kallis paukku’ ja tilalle kannattanee vaihtaa jokin ’trimmi-ecu’, niitäkin ilmeisesti/muistaakseni löytyy…?
Onko muilla tullut samanlaisia ongelmia vastaan ? Hankala vika ’diagnisoitavaksi’, koska vika ei esiinny kaiken aikaa ja jollei muuta keinoa ole, niin pitänee vaihdattaa osa kerrallaan…
Ko. auton käyttöarvo on kuitenkin suurempi kuin myyntiarvo ja auto muutoin suht hyvässä kunnossa.
Taustatiedot:
Auto alun perin isoisällä. Vanhemman miehen ajotapa nk. ’tukkoonnuttava’. Kone ilmeisesti karstainen ja tukossa, koska motarilla jo 110 km/h alkoi nykiä ja 120 kovempaa ei päässyt. Myös tyhjäkäynti oli erittäin horjuvaa. Auto muutoin hyvin huollettu ja pidetty.
Autossa vaihdettu sen jälkeen useaan kertaan suodattimet, ajettu puhdistavia kemikaaleja tankin kautta ja uusittu tulpat, johdot, virranjakajan kansi ja pyörijä useampaan kertaan. Autolle annettu myös ’kenkää’, jotta karstat lähtisivät. Autolla päästiin näiden jälkeen jopa 160 km/h. Myös tyhjäkäynti saatiin asettumaan suhtkoht stabiiliksi.
Seuraavat ongelmat:
2016 ei mennyt katsastuksesta enää läpi kuin neljännellä yrittämällä - syy päästöt - päästi polttoainetta raakana läpi. Syy löytyi: Pakosarjassa n. 12 cm hiushalkeama. Uusi pakosarja tilattiin jenkeistä (a’ 110 €, Delta-autossa 350 €). Tiiviste Delta-autosta 12 €. Jenkkipakosarja oli ’Mitsubishi Mirage’ mallin mukaisesti pyöreillä pakoaukoilla, joten korjaaja joutui 5 tuntia mirklaamaan pakoaukot lähdössä sopiviksi eli ’suorakaiteen’ malliseksi, pyöreillä kulmilla. Myös Lambda -anturi, em. sytytysosat, bensa- ja ilmasuodatin vaihdettiin kertaalleen. Asennettiin Boschin kolmikärkitulpat.
Meni katsastuksesta läpi.
Viimeaikaiset ongelmat:
Autossa ajettiin läpi myös ilma-/imukanavien kautta tehokasta ’jenkki’-putsausainetta: Sea Foam, joka nähtävästi myös hyvin toimi. Pitkän työmatkan (n. 500 km) ja samalla kovan motariajon (140 -160 km/h) jälkeen alkoi ensimmäisessä risteyksessä röpöttämään. Käynti ilmeisesti kolmella pytyllä ja kun tulpat avattiin, olivat monet karstaiset joten ei ihme ettei toiminut. 2-pytty (vasemmalta lukien) kaikkein pahin: karstan lisäksi myös jotain mössöä. Tulpat vaihdettiin samoihin 3-kärkisiin.
Tehot ja toimivuus palautui joksikin aikaa paremmaksi, vaan ei aivan ’priimaksi’, kunnes sama ’röpötys’ jälleen ilmeni.
- Vietiin korjaamolle, jossa kaveri totesi, että käy vain kolmella pytyllä ja syy löytyi: em. 2-pytyn suutin pimeänä.
- Vietiin kaikki neljä suutinta putsattavaksi ja sitä ennen mitattiin ohmit (12-15 ohm/suutin), joten eivät kokonaan pimeänä.
- Puhdistus ja testaus a’ 20€/ kpl (Liipposet, Turku) ja uudet tiivisteet Delta- autosta (uusi suutin Delta-autossa a’ 600€/kpl).
- Tämän jälkeen auto ensimmäisellä koeajolla toimi hyvin ja tehot huipussaan, kunnes jo hetimiten alkoi uudelleen ’röpöttämään’.
Vielä kerran ajettiin Sea Foam, mutta eri koosteaine, bensatankin kautta. Ongelma korjaantui ja tehoja löytyi ’kotvan aikaa’, mutta tekee edelleen ajoittain sitä, että tehot katoavat ja kone ’pistää hanttiin’ kaasua painettaessa – uusi isompi vaihde silmään ja pelittää hiukan paremmin.
Vika esiintyy ajoittain, muuna aikana koneesta puhtia löytyy ja kiihdytyksessä pärjää isompienkin autojen kanssa, kunnes taas pistää hanttiin.
Viimeiset kaksi pidempää maantieajoa (yht. 300 – 400 km) alkuun tehoja oli kunnes kone alkoi taas ’hyytyä’ jotkut ylämäet päästiin vain noin 60-70 km/h vauhtia. Toinen matka (Tku-Hki-Tku) peräkärryllä sama ilmiö.
- Yleensä bensa tuoksuu myös, kun tehot hyytyvät.
- Polttoainetta kului n. 380 km matkalla vähän yli 50 litraa eli keskikulutus maantieajossa jotain 13 – 15 litraa 100 km !? Ja ylämäet vaivoin päästiin ylös.
- Jostain syystä aina takaisinpäin tullessa illemmalla (viielämpi ilma?) auto pelasi melko hyvin, joskin pientä tehohävikkiä silti ajoittain.
- ”Niinhän se Hevonenkin tulee mieluummin ’kotiinpäin’ ….”
Missäköhän vika ?
- Onko ilmamassamittarianturi likainen tai epäkunnossa ?
- Onko suuttimissa edelleen kuitenkin vikaa ? (Jenkeistä saa tilaamalla a’ 38 €/kpl).
- Irtoaako imukanavista edelleen ’mössöä’, joka tukkii suuttimet ajoittain ?
- Vielä ei viitsisi antaa Sea Foam uusintakäsittelyä, koska sitten ainakin pitää vaihtaa osaa sun toista, mutta uusi kuuri voisi toisaalta parantaa asiaa.
- Onko vika kenties jossain muualla: sytytyspuola, sytytyksen ohjausyksikkö, Ecu tms. ?
- Onko virranjakajassa itsessään välystä tms.?
Muuta todettavaa:
- Sytytyspuolaa tai ohjausyksikköä ei ole vaihdettu.
- Hankalia vaihdettavia sikäli, että virranjakajasta täytyy ottaa ensin hilut irti, jotta voi alkaa etsiä oikeanlaista osaa. Joten auto jää joksikin aikaa ’pukeille’ ja on tällä hetkellä ainoa auto perheessä.
- Sytytyspuola sijaitsee virranjakajan kannen alla – harmi koska tilalle ei saa – ainakaan suoraan – vaihdettua ’suurtehopuolaa’.
- Voipi olla että ’nikkaroimalla’ sekin onnistuisi, tosin Honda Civic/Accordiin ei onnistunut, koska jokin ohjaussignaali kulkee jonkin liittimen/kaapelin kautta.
- Vaihdoin taannoin Mazda 626 1990 automaattiin Bilteman suurtehopuolan a’ 25 € – ’muuntajamallisen’ – ja autosta tuli suorastaan ’hyökkäävä’, jonka muutkin huomasivat…
- Jos Ecussa vikaa, taitaa tulla turhan ’kallis paukku’ ja tilalle kannattanee vaihtaa jokin ’trimmi-ecu’, niitäkin ilmeisesti/muistaakseni löytyy…?
Onko muilla tullut samanlaisia ongelmia vastaan ? Hankala vika ’diagnisoitavaksi’, koska vika ei esiinny kaiken aikaa ja jollei muuta keinoa ole, niin pitänee vaihdattaa osa kerrallaan…
Ko. auton käyttöarvo on kuitenkin suurempi kuin myyntiarvo ja auto muutoin suht hyvässä kunnossa.