Lancer GTI 16V -92

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Tuli hommattua otsikon mukainen kulkine. Sen lopullinen kohtalo on vielä auki, mutta jos kori näyttää vielä päivänvalossakin hyvältä, kyseessä voi mahdollisesti olla jopa legendaarisen budjettiraaserin korvaaja.

Speksit: 326 tkm kellossa, kattoluukku, ilmastointi, alla jotkut 15" alut. Katti. :p
Kori vuotaa apparin jalkatilaan vettä jostain. Tuulilasi narisee siihen malliin, että epäilen vahvasti tuulilasin tiivistystä syypääksi.
Lämppärin puhallin ei toimi, vaikka kokeiltiin jo toisella moottorillakin. TO-DO-listalle.
Pakoputki vuotaa + on varustettu takaäänenvaimentimella, josta F-18 Hornetkin olisi kateellinen (yllättävän hiljainen siitä huolimatta.) Menee vaihtoon. Samoin vaihtoon meni jo raptor tms. vaihdekepin nuppi ja vaihtoon tulee menemään autoon asennettu Simoni Racingin ratti.
Joku tasuri naputtaa kierroksilla/lämpöisenäkin. Not good.
Tyhjäkäynnissä on jotain outoa. Jää välillä korkealle, välillä seilaamaan, välillä OK.

Keskustelu jäk jäk:

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=29930.0

EDIT: oikeat kilsat
 
Vs: Lancer GTI 16V -92

Kosteutta löytyy näköjään pitkin poikin tulipeltiä/kojelaudan sisältä. Tuulilasin tiiviste vuotaa ehkä useammasta kohtaa? Tai sitten se kuuluisa johtoläpivienti, joka näistä ilmeisesti usein vuotaa?

Takakontissa on myös kosteutta. Viripöntön asentajat ovat leikanneet jostain kumman syystä alkuperäisen kannakkeen poikki ja leikanneet samalla takakontin pohjaan viillon. Fck.

Lämppärin moottori edelleen hengetön. Tutkimuksia jatketaan.
 
Vs: Lancer GTI 16V -92

Kosteutta on myös pitkin poikin lattiaa. Syykin selvisi: tuulilasi irti monesta kohtaa. Tabermanin sanoin: kiitti vaan v*tusti lasinvaihtotunarit, varmaan asuu jo peltimato perheineen reunalistojen alla. Tämä vaatii jo järeitä (luetaan: kalliita) toimenpiteitä, mutta tiedän jo kolarikorjaamon, jonka puoleen voin kääntyä. Siellä se lasi saadaan (lopuksi) liimattua ja vaihdettua TUHOAMATTA puolta autoa, kele....

Lämppärin moottori saatiin toimimaan, ja itseasiassa senkin toimimattomuuteen oli syynä vuotava lasi: vesi oli kastellut lämppärin releen (kuskinpuolen A-pilarissa, sulakerasian luona) pilalle. Uusi rele paikoilleen ja toimii.

Lisää puutteita: takaluukun kaasupumput ovat täysin finaalissa. Vaihdettava.

Apukuskin puolen etuovesta puuttuu muovilista. Hankintalistalle.
 
Vs: Lancer GTI 16V -92

Tulipa tuossa mieleen, että tuo seilaava tyhjäkäynti voi olla sitä normaalia opettelua, jos akku on ollut viime aikoina irti. Kello näyttää ainakin perunoita, eli siitä päätellen akku on jossain vaiheessa ollut irti tai tyhjä. Tutkitaan tilannetta.

Uusi tuulilasi ilman asennusta 150e. Odottelee tuulilasinreunojen peltiremonttia ja asennusta.
 
Vs: Lancer GTI 16V -92

Vika vai ominaisuus: kun autolla rullaa vaihde vapaalla, tyhjäkäynti on 1200rpm. Kun vauhti pysähtyy, tyhjäkäynti tippuu 900rpm kohdalle. Mielenkiintoista.
 
Vs: Lancer GTI 16V -92

Ostettu Momon kolmipuolainen ratti (tänks "Nokonzok") ja sopiva keskiö (tänks "jooonas")

Asennetaan mitä pikimmin paikoilleen. EDIT: asennettu.
 
Vs: Lancer GTI 16V -92

Ja Lanceria on jälleen prepattu ratapäiviä varten. Ja synkältä vaikuttaa: koneessa on PAKKO olla jotain vikaa. Galanttiin verrattuna +30hv ja -200 kg, eikä silti kulje yhtään mihinkään. Ei siis mihinkään. Kiihdyttäessä oikein tuntee miten kone, no ei myi, mutta selvästi ikäänkuin puutuu hetkittäin, eikä kiihdy. Kilsan motarikiihdytyksen (alkuvauhdista 100+) jälkeen huiput ehkä 150 km/h

CE-valo paloi, antoi koodin 31 (nakutuksentunnistin) Se voi vaikuttaa jotain, en tiedä kuinka paljon. Toinen tutkittava kohde on jakohihna: hypännyt hampaan? Varmasti syö tehot, jos on.
Samoin sytkän ajoitus täytyy katsoa. Kuinka paljon sillä perusennakolla on vaikutusta, mene ja tiedä, hakeehan se ECU sitä ajoitusta kuitenkin nakuanturin avulla.

Pakoputki vaihdettu katilta taaksepäin. Hiljeni kummasti.

Tuulilasinvaihtoa suunniteltu, kävikin ilmi, että Lancerissa ON tiivistelasi. Ei sellainen perinteinen, mutta CAPS silti antaa sellaisen lasin alle tulevan tiivistekiekuran. Sellainen tilaukseen.

EDIT: ja v*tut, liimalasi se on sittenkin, sinne tulee sellainen lisäkäikäle vaan alle estämään liiman leviämistä.
 
Vs: Lancer GTI 16V -92

Ja CE-valon aiheuttanut vika löytyi: Edellinen omistaja on päättänyt siirtää nakutusanturin lohkosta roikkumaan imusarjan alle nippusiteellä. Maadoitusjohtoon ei valitettavasti ollut riittänyt abicoa, vaan johto oli kuorittu ja tungettu ensimmäiseen tyhjään kierrekoloon, josta se oli sitten nyt irronnut. CE-valo hävisi kun anturin maadoitti. Anturin uudelleensijoituksella on mahdollisesti hävitetty reilusti naputtavien tasurien aiheuttama haamunakutus. Kaikenkaikkiaan tyylikäs toteutus.

Vedosta en osaa vielä sanoa mitään, en käynyt koeajamassa.
 
Vs: Lancer GTI 16V -92

Veto ei merkittävästi parantunut, vaikka perusennakkoakin säädettiin aikaisemmalle (by heart).
Logatut arvot näyttävät oudoilta, perusennakko aika alhainen, suuttimien käyttöaste samoin.

Jako pikaisesti katsottuna paikoillaan.

Ei taida jaksaa tuon 4G37:n kanssa askarrella, vaihdan samantien sen 4G63 koneen ja kokeillaan sillä.

Vanteet ja renkaat vaikuttavat hyviltä pienen rälläkkäsovituksen jälkeen. Galantin napojen vaihto ASAP.

Etupalat finaalissa. Vaihtoon. Jos ei navat vaihdu ennen sitä.


Penkit: hyvännäköiset, mutta ratakäytössä aika surkeat.
 
Vs: Lancer GTI 16V -92

Perusennakko säädetty lampulla kohdalleen. Se oli hieman aikaisella, koska sitä radalla siihen suuntaan säädettiin. ECUn ja ilmamäärämittarin numerot tarkistettu, ja ne täsmäävät 4G67 koneiseen GTI Lanceriin. Jännittävä huomio IMM:sta: GTi Lancerissa on samantyyppinen 6-pinninen liitin kuin SOHC Galantissa. Olisin veikannut, että IMM on lähempänä DOHC Galantin vastaavaa (8-pinninen, tai oikeastaan 7).

Tämä saattaa vaikeuttaa tekniikanvaihtoa. Saa nähdä.

4G67 koneen vedottomuuden yhdeksi syyksi ehdoteltiin myös tukkeutunutta kattia. Täysin mahdollista, en vaan tajunnut kurkata katin sisään kun vaihdoin putkea.

Kiitti muuten "slider" loggailuavuista. :peukku
 
Vs: Lancer GTI 16V -92

Ai niin, tärkeää tietoa vanteita etsiville: 7x16" Inter Action Phoenix vanteet sopivat ET:n (ET 42) ja pulttijaon puolesta C6# koriseen Gti Lanceriin, mutta ne EIVÄT sovi suoraan C6# Lancer Gti:n etunapoihin. Navoissa olevat pultin kannat eivät osua kohdakkain vanteissa olevien reikien kanssa. Samaa ilmiötä on todennäköisesti myös 1.5 mallien kohdalla, mutta tätä en voi sanoa kokeilematta varmaksi. Taakse sopivat suoraan. Taas yksi hyvä syy siirtyä käyttämään Galantin (EDIT: Carisman) napoja...
 

Liitetiedostot

  • IMG_0506 (Medium).jpg
    IMG_0506 (Medium).jpg
    70.9 KB · Lukukerrat 1,592
Vs: Lancer GTI 16V -92

Katti käytetty auki. Ei ole tukossa. Ennen katalysaattoria olevan putken laippa oli kyllä surkean pieni, mutta alkuperäinen kuitenkin. En kyllä tiedä mitä tuosta koneesta enää voi tutkia, edelleen se on samanlainen tehoton p*aska. Joku piilevä ECU, IMM tai bensapumppuvika voi tietty aina olla mahdollinen.

4G63 here we come....
 
Vs: Lancer GTI 16V -92

Vika ajettu esiin: jakopään hihna. Eli todennäköisesti ollut löysällä aiemin (ja väärällä hampaalla), nyt se on joko poikki tai täysin pois rullilta. Se siitä koneesta sitten. Olisi vaan pitänyt uskoa loggausarvoja ja oireita muutenkin.

Onneksi napsahti parin kilsan päässä O-JAyn tallilta, eikä esmes Alastaroon.

It's 4G63 time...
 
Vs: Lancer GTI 16V -92

Konejumppa on vielä vaiheessa, mutta jotain aiheeseen liittyvää on sentään saatu tehtyä:

Carisman napa näyttää ensimmäisten mittailujen perusteella hyvin potentiaaliselta vaihtoehdolta Lanceriin. Galantin tolppa ja vetari käyvät napaan, alapallo vaikuttaisi alustavasti samalta (kiinnityskartion osalta), Sigman kaksimäntäisen satulan pystyy kasaamaan napaan (eli tarvittaessa Lanceriin olisi mahdollista saada ns. Galant VR4 evo/EVO 3 jarrut). Vetonivelen vastinpinnoissa oli jotain pientä eroa, tutkitaan vielä onko eroilla mitään merkitystä. Ja tietenkin toivotaan, että GTI Lancerin osat ovat suurinpiirtein samanlaisia kuin E3# Galantin vastaavat, joita käytin testailuun. Kuvissa Sigman jarrut Carisman navassa (Carisman alikokoisella levyllä) ja Galantin vetari kiinni Carisman navassa. Keskimmäisessä kuvassa näkyy heikosti kuinka paljon isompi Sigman pala (ja levy) ovat, Sigman palan reuna tulee aika reilusti yli Carisman levystä. Kääntövarsien pituus ja sijainti suurinpiirtein samat kuin Galantin navassa.
 

Liitetiedostot

  • DSC03829.muutettu.JPG
    DSC03829.muutettu.JPG
    178.3 KB · Lukukerrat 849
  • DSC03828.muutettu.JPG
    DSC03828.muutettu.JPG
    167.7 KB · Lukukerrat 892
  • DSC03824.muutettu.JPG
    DSC03824.muutettu.JPG
    163.5 KB · Lukukerrat 1,049
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös Bottom