lancer ja pissapoika (jäätynyt?)

sport lankku

New Member
Liittynyt
30 Syyskuu 2006
Moro! Tuossa pakkasten tultua karahti Lancerista -05 pissapoika jäähän, kun olin huolimattomuuttani pitänyt nesteet liian laimeina. Nyt, pakkasen lauhduttua tuonne 6-7 asteen lukemiin lisäilin raakaa nestettä säiliöön ja pidin autoa pari tuntia lämpimässä (juuri plussalla) tallissa, sekä annoin lämpöpuhaltimen töhöttää konehuoneessa sekä pyöräholvista. Annoin myös kuumailmapuhaltimella suoraan säiliön aukkoon varoen; kyllä siellä jää suli koska nestepinta vajui vähän. Ajovalopesimien moottori lähti toimimaan, mutta vettä ei jaksa ruikkia. Tuulilasin pissapoika ei kuulostaisi käynnistyvän. Pyyhkimet toimii.

Mikä avuksi? Käsikirja ei tunne pesimen moottorille sulaketta. Epäilen, että moottori on yhä jäässä, pysyihän nuo pakkaset 20 asteessa tai vähän yli melkein viikon ja neste oli arviolta -5 astetta kestävää. Odottelenko kevättä, vai löytyykö pesimen moottorille sulake tai rele jostakin, ja tämä voisi olla kyrvähtänyt?

Vai onko vain ns. ikijäässä? Mainittakoon, että aiempina talvina on ollut vastaavanlaista, eikä moottori ole ottanut käyttöyrityksistä takkiinsa, vaan toiminut taas ilmojen lämmettyä.
 
Vs: lancer ja pissapoika (jäätynyt?)

Täällä ihan samaa ongelmaa. Raa'an pesunesteen lisääminen ei juurikaan auta, koska se ei pääse sekoittumaan vanhaan jäätyneeseen nesteeseen. Kerran tein seuraavaa: Rallia korttelin ympäri sen verran, että motti on kuuma. Sitten parkkiin ja vanha untuvapeitto konepellin päälle, jotta lämpö ei karkaa liian nopeasti harakoille. Tyhjäkäynnillä tunnin ja vähän päälle niin kyllä sulaa tai sitten ei.
Mulla on vuodesta 2004 melkein joka talvi jossain vaiheessa mennyt pissapoika jäähän eikä sulakkeet ole koskaan paukkuneet . Pahin oli viime talvena, jolloin kotoa lähtiessäni täytin pissapojan laimennetulla. Sitten Lanseri autojunaan Helsingissä ja Rovaniemellä pois. Auto tietysti oli yläkerrassa ensimmäisenä vastaan ottamassa kaiken viiman. Lämpötila vaihtui matkalla +5 -> -25 ja tulos oli selvä. Pissapoika oli umpijäässä. Onneksi kelit Lapissa oli kuivia eikä tuulilasinpesua tarvittu. Takaisin etelään ajettiin itse ja vasta viiden tunnin ajon jälkeen alkoi pesu toimia... tosin ulkona oli n. +10 astetta. :p
 
Vs: lancer ja pissapoika (jäätynyt?)

On lohdullista kuulla, että joku toinenkin on kamppaillut saman ongelman kanssa. Nimittäin toimimattomalla pissapojalla varustetulla autolla ei voi ajaa! (ainakaan Etelä-Suomessa). Että siitä tämän topicin tähdellisyys!
Minua onni potki siten, että tänään kylmässä kotitallissa nostin auton, revin oikean sisälokasuojan etuosastaan irti ja totesin siinä pissapojan säiliön pohjan ja pumpun lähtöineen nähdessäni, että säiliön pohjahan on kivikova (vähän sormien paineen alla rutisten) eli umpijäässä koko höskä. Kuumailmapuhaltimella sitten vartin verran puhaltelin säiliön pohjaan ja pumppuun. Tämän jälkeen yritys viiksestä, ja vettä suihkusi kuin suihkusikin lopulta! Voi sitä riemua.
Puolitoista viikkoa sitten ulkolämpötila oli ehkä -5 astetta. Säiliössä oli tuolloin neste, joka toimi. Seuraavana päivänä tästä pakkanen kiristyi ehkä vajaaseen 15 asteeseen. Siitä alkoi pumpun mykkyys. Viikon mittaan käytiin yli -20 asteessa. Super Blue Pine tjsp. etanolipohjainen pesuneste lupaa raakana seoksena -22 asteen keston, mutta 1:1 laimennettuna vain -7 astetta.
Syy jäätymiseen oli oma, myönnetään, mutta ilman tämänpäiväisiä erityistoimia sulamista olisi taatusti saanut odottaa huhtikuulle saakka!
En olisi osannut millään odottaa, että vehje voi olla noin kovassa jäässä. Eivät auttaneet parkkihalleissa pitelyt tms. Tai ainakaan minä en jaksanut riittävän kauan kierrellä marketteja, kun Lanceri sulatteli itseään. Ihmetyttää, että sulaketta pumpulle ei löytynyt. Lasinpyyhkijöille kyllä löytyi, muttei pesureille. Minä epäilin pitkään, että sulake oli kärähtänyt. Mutta todetaan nyt, että sitkeätä tekoa on tuo Mitsun pumppu ja muu virtasysteemi, näin kaiken jälkeen onneksi!
Pissapojan pumpulle ja säiliön pohjaan saa muuten kohtuunäkymät ihan vain jo oikean etupuolen sumuvalon alasuojuksen poistamallakin. Lämmittelyjen kanssa pitää tietenkin olla aina varovainen.
Tässä varoittava esimerkki, kun ajaa vaan eikä huomisesta huoli eikä lisäile pesunesteitä. Hui hai! Sitten auto korjaamolle sulatukseen tai jos itse teet, niin verta, paskaa ja peräsuolenpätkiä kuluu. Hyvää joulua silti kaikille foorumilaisille ja Mitsu-kuskeille!
 
Vs: lancer ja pissapoika (jäätynyt?)

tätä ongelmaa ei ole ollut kun yhden kerran,että jäätyy.ja sit kun jäätyy niin jäässä tosiaankin kunnolla ;D(sillon sen opin että ei kannata säästää parii euroo)

ite selvisin sillä että ekan kerran jälkeen vaan raakana nesteitä säiliöön,ilman turhia lantrauksia. eipä ole jäätyny enää ja kesälläkin lähtee turhat moskat lasista nopsaan.
 
Vs: lancer ja pissapoika (jäätynyt?)

juu kesät talvet säiliössä käyttövalmiit soosit, -22 astetta pitäis kestää nii ei heti tuu yllätyksiä :peukku
 
Vs: lancer ja pissapoika (jäätynyt?)

Nuissahan jäätymisissä aina saattaa käydä hassusti. Kerran karvaasti opin pitämään -20-30asteeseen kestäviä nesteitä kylmemmillä keleillä säiliössä.
En tiedä sen tarkemmin etanolipohjaisista, mutta vedellä on hassu taipumus laajentua jäätyessään. Rikkoo paikkoja jos ei pääse rauhassa laajenemaan... Eräästä omasta vehkeestä onnistui tämä jäätymisen aiheuttama laajentuminen rikkomaan ensin takaiskuventtiilin, sitten itse pumpun ja onnistuipa samalla murtamaan säiliönkin. Meinas tulla äitiä ikävä miettiessä miksei homma toimi vaikka kaikki oli takuuvarmasti sulana ja nesteet ei pysy säiliössä ;D
Ei nuo tuommoset raakana -65astetta kestävät litkut niin paljoa enempää maksa kuin ne halvimmat mahdolliset, niitä kestää kuitenkin laimentaa 1:1 ja silti vielä kestetään abaut -30astetta. Eipähän tarvi peljätä että paikat rikkoontuis.
 
Vs: lancer ja pissapoika (jäätynyt?)

Mut kylmäähän se on keli nyt kun ei termostaattikaan aukee enää kun ajeleepi, pakko oli tunkee pahvia jo syylärin eteen ettei kokoaika käy kone liian kylmänä ;D
EDIT: ehkä kevyehkö offtopic? ::)
 
Vs: lancer ja pissapoika (jäätynyt?)

juhaza sanoi
Mut kylmäähän se on keli nyt kun ei termostaattikaan aukee enää kun ajeleepi, pakko oli tunkee pahvia jo syylärin eteen ettei kokoaika käy kone liian kylmänä ;D
EDIT: ehkä kevyehkö offtopic? ::)
Ethän laittanu sitte pahvia ihan syyläriin kiinni. Voipi tulla ongelmia.

sport lankku sanoi
Ihmetyttää, että sulaketta pumpulle ei löytynyt. Lasinpyyhkijöille kyllä löytyi, muttei pesureille. Minä epäilin pitkään, että sulake oli kärähtänyt.

Kyseisestä autosta sen enempää tietämättä epäilen, että on sama sulake pumpulle ja pyyhkijöille.
 
Vs: lancer ja pissapoika (jäätynyt?)

MitsuMi: Siinähän se on ihan syylärissä kiinni, mutta molemmissa päissä on kymmenisen senttiä paljasta että ilma kiertää. Vaiko mitä ongelmia meinaat..?
 
Vs: lancer ja pissapoika (jäätynyt?)

juhaza sanoi
Vaiko mitä ongelmia meinaat..?
Mulla oli itsellä aikaisemmin vm.95 1,6 Lancer ja siinä kun suunnittelin laittaa pahvin keulaan, niin merkkiliikkeessä sanoivat, että jättää väli pahvin ja syylärin väliin, koska jos flekti lähtee pyörimään, niin se vetää siipien taakse alipaineen jos pahvi on syylärissä kiinni. Ja tästä voi aiheutua sitten semmoinen juttu, että imasee flektin muoviset siivet syyläriin kiinni. Näin minulle merkkiliikkeessä sanottiin ja en sitte laittanu ollenkaan pahvia, kun kyllä minulla moottorin lämmöt nousi normaaliin -36 asteen pakkasessakin siinä autossa, kun termari oli kunnossa.
 
Vs: lancer ja pissapoika (jäätynyt?)

MitsuMi sanoi
Mulla oli itsellä aikaisemmin vm.95 1,6 Lancer ja siinä kun suunnittelin laittaa pahvin keulaan, niin merkkiliikkeessä sanoivat, että jättää väli pahvin ja syylärin väliin, koska jos flekti lähtee pyörimään, niin se vetää siipien taakse alipaineen jos pahvi on syylärissä kiinni. Ja tästä voi aiheutua sitten semmoinen juttu, että imasee flektin muoviset siivet syyläriin kiinni. Näin minulle merkkiliikkeessä sanottiin ja en sitte laittanu ollenkaan pahvia, kun kyllä minulla moottorin lämmöt nousi normaaliin -36 asteen pakkasessakin siinä autossa, kun termari oli kunnossa.

Jaa no empä ole ennen moisesta kuullutkaan..mut voihan siinä noinkin käydä kun tarkemmin ajattelee ::)
Nooh sen näkee sitten miten pojan käypi, kerron sitten kokemuksia ;D
 
Takaisin
Ylös Bottom