Lanceri katkoo

H

Huuskonen

Guest
89 1.5i Lancer alkoi sitten vihdoin ja viimein, 370 tuhannen kilometrin jälkeen ensimmäisenä 13. perjantaina sekoilemaan, aloitti väkivaltaisella nykimisellä. Nykimisen aikana kierroslukumittari hyppii ihan minne sattuu, mikä viittaisi sähköjärjestelmään tai sytkään. Vikavalo ei vilku eikä pala. Kun auton sammuttaa ja antaa "levätä" tovin, pääsee taas muutaman sata metriä ennen kuin alkaa sekoilemaan uudestaan.

Korjausoppaasta kävin kirjastossa lunttaamassa että itse ei saisi mitään tehdä, pitäis kuulemma valtuutettuun seppään viedä, mutta näin köyhänä miehenä se on se vihonviimeinen vaihtoehto. Notta olisiko tee-se-itse-ideoita? :p
 
tähä on kai pakko kysyä se mitä jokaiseen vastaavaan.. onko ecusi huollettu? :), käsittääkseni auto kuuluu riskiryhmään? :p
 
ja ihan ekana kannattaa tutkia kaikki akulta lähtevät johdot ja liitokset, sekä tutkia sulakkeet ja niiden kosketuspinnat... sitten tietty ne vakiot: tulpanjohdot, pyörijä, ECU, puolaan menevät sähköt ja liitokset, teoriassa myös virtalukon pohja voi joskus vikoa noin...
 
Akun päästä on johdot ehjänä, virranjakajan kannen ja pyörijän vaihdoin, ei vaikutusta.

Pitänee tarkastaa tuo virtalukon pohja vielä ennen kuin alkaa tekemään eculle mitään. Purkasin kojelautaa jo sen verran että sain sen esille tuossa ajan tappajaisiksi.
 
Sainpa käsiini toisen ecun samanlaisesta 1.5 glxi:stä. Mutta luovuttaja-auto on kuulemma vuoden uudempi kuin omani ja ecun merkinnät eroaa vähäsen:

Omassani ('89) on näinnikkäästi
MD149935
E2T33480
9601
ja sivussa:
9935
E2T33480
Ja luovuttaja-autosta (pitäisi olla '90) ongitussa matolaatikossa on tämmöttis:
MD161174
E2T33480
0123 C
ja sivussa:
1175
E2T33480C

Autojen mallikoodit ovat identtiset.
Ja kysymyksen arvaakin: Uskaltaako tuota toista ecua kokeilla? Ei kehtaisi ihan riskillä lähteä kokeilemaan, kun viisaammilta voi kysyä ensin.
 
täällä on viime aikoina noussut ylös myös sytytyksen virran vahvistin...
jossain topikissa on juttuakin sen vaihdosta...
siitä lähtee "syöttö" rinkikellolle...
 
Niin ja olikos varmaa että se "uusi" ecu oli myös ehjä ? ;D

Nimittäin saattaahan ne päällisin puolin näyttää ehjiltä, mutta... ::)
 
Vaihtoecu oli terve, se lanceri on toiminut moitteetta.

Rakentelin vikakoodinlukijan ja se ilmoitti nokka-akselin asentotunnistimen olevan sökö, ja sehän taitaa majailla virranjakajan sisällä. Samaan tulokseen tuli merkkikorjaamon päällikkö kun käytin arvuutettavana. Nyt pitäisi vain saada tietää miten se virranjakaja irtoaa siitä akselinsa päästä että pääsis vaihtelemaan. Silmitöntä väkivaltaa en ole kehdannut kokeilla, vai onko siinä joku kikka? :)

Auto on vielä telakalla, kun olen tämän kesän lapissa töissä ja vain satunnaisesti samalla paikkakunnalla missä auto, mutta kaipa se pitää piakkoin korjata, varsinkin kun muutaman viikon päästä se olisi tarkoitus viedä vaihtoautona kauppaan. Vaan taitaa seuraavassa autossa olla Motronic...
 
Enhän minä tiedä. Kuten sanoin, väkivaltaa en kokeillut. :) Eli ihan voimakkaalla nykäisyllä pitäisi lähteä?

Ja en taida laittaa seppään, kun on saatavilla ehjä virranjakaja ja en aio tuota lanceria katsella sen pitempään kuin että saan autokauppaan vaihtariksi. :D
 
Jaapajaa...

Sittenhän voitkin lahjoittaa sen risan mulle!  ::) :p :peukku

Voisin jopa maksaa siitä.....postikulut  ;D

Edit: sitten innoissani unohdin itse asian: juu, nykäisemällä lähtenee. Kannattaa katsoa, missä asennossa se sieltä tulee, että saa "uuden" oikein paikalleen.

...asiasta kolmanteen. Motronkronkniknikki on kotoisin suoraan.. sieltä. Vaikka Mitsun ecuja morkataan, ei niissä ole muuta vikaa kuin epäonnistunut osien valinta. Eurokurassa on epäonnistunut kaikki muukin. Eikä ole katteellisen panettelua, vaan on noitakin käkättimiä tullut korjattua. Painajaisia näen vieläkin.
 
En mä sen motronicin takia sitä autoa ole ostamassa...  ;D

Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Eli tuon enempää jakaja ei suostu tulemaan ulospäin käsivoimin, tarviiko tuohon lekaa vai onko jotain irroittamatta?

Edit: No niin, tulihan se ulos kun joku muisti kertoa että sitä pyörijää pitää longistaa samalla... ::)
 
No niin, availin tässä sitä virranjakajaa kun sain sen ensin pihalle.

Tuhannen sanan kuva - Onko tuo musta mötikkä jossa on teksti J9149526 nyt se nokka-akselin asentotunnistin, vois veikata kun näyttäis vähän ajoituslevyltä tuo kiekko siinä alla.
 
Takaisin
Ylös Bottom