Lancerin takapäässä nitisee

sport lankku

New Member
Liittynyt
30 Syyskuu 2006
Heipä taas, pakkasterveisiä allekirjoittaneelta. Nyt olisi ongelmaa Lancer Sport Farmarin taka-akseliston ääntelyn kanssa. Haulla löysin jotakin, joka sivusi aihetta. Ainakin sen, ettei ongelma ole täysin tuntematon. Mulla oli auton alakerta näihin päiviin asti ihan hiljainen, mitä nyt satunnaisia ponksahteluita aina välillä kuuluu. Aattelin pistää näistä jousten liikehdintää lautasiaan vasten vastuuseen. Enemmän kuitenkin on alkanut häiritä tuo takajousituksen hillitön nitinä, joka ilmeni, kun ilmat kylmenivät. Nyt ei enää parkkihallissa lämmittelykään tunnu auttavan. Pienikin joustoliike, niin alkaa sellainen maailmanlopun narina ja nitinä. Epätasaisilla pinnoilla ajelu on yhtä piinaa. Mikä siellä mahtaa mekkaloida? Katselin puslia, näyttävät ehjiltä ja kulumattomilta. Silikonisprayllä voitelu ei auta mitään. Iskarit liikkuu, pakkasella kylläkin jäykänpuoleisia. Tuntuisi, että kitinä ei erityisesti tulisi jommalta kummalta puolelta vaan yhtäaikaisessa joustossa nirisee siinä missä toispuoleisessakin. Ulospän kuuluu aika mahtavat natinat, kansa katsoo ja mua nolottaa ajella muuten ihan OK vehkeellä.

No, kai vien tuon takuukorjaukseen, kun takuuta on kerran jäljellä. Autolla on mittarissa 67 tuhatta ja se on vuoden 2005 kaksilitrainen. Takapäässä on neljän tukivarren multilinkki ja kallistelunvaimennin niivelöityine koiranluineen. Btw, viimemainitut eivät ainakaan ole poikki. Voisiko vikapää olla se pikkunivel? Ääntä on tosi vaikea paikallistaa.
Jousitushan on se tehdasmadallettu -30 mm.

Eli apua ja tietoutta, kiitos! Kaikkein mieluiten hoitaisin homman itse kuntoon, mutta tänään pihalla -20 asteen pakkasessa pyöriminen (auton alla), pyörää irti ja pyörää kiinni ruuvaillen rupesi niinsanotusti syömään miestä.
 
Vs: Lancerin takapäässä nitisee

Natina poistuu, kun viet sen takuuhuoltoon. Siellä vaihdetaan koiranluut tai ainakin mulle vaihdettiin. Nivelissä olevat puslat on kuulemma hiukan vääränlaista ainetta. Vanhetessaan natisevat.
 
Vs: Lancerin takapäässä nitisee

Kiitos tiedosta! Siiskö koiranluiden puslat, ei nivelet?

Mulla oli aikanaan 300-sarjan Volvo, jossa etupään kallistelunvaimentimen koiranluut, semmoiset 20 senttiä pitkät kaksiniveliset niveltangot olivat aika etoja narisemaan. Niissä sai nivelet tosin rasvaamalla kuntoon. (Jo aivan uudet olivat jokseenkin vailla voitelua).

Mutta ehtihän tässä jo olla noita pakkasia ennenkin; mikä ne puslat nyt yhtäkkiä vei pilalle?
 
Vs: Lancerin takapäässä nitisee

kaverin lancussa samaa vikaa että nitisee ja natisee takapää.ja vissiin jo 2 kertaa takuuseen vaihdettu jotain puslia tai koiranluita hetken hiljaa ja sit alkaa taas. sinuna jos takuuta on veisin merkkiliikkeeseen ja kuntoon vaa ;Deikä vaikuta pakkanen,kaverin lancer tais kesällä alkaa nitistä ???
 
Vs: Lancerin takapäässä nitisee

No juu, sitähän mä tässä vähän rivien välistä yritän sanoakin, että oma apu paras apu. Nuo takuukorjaukset tiedetään, eikä mua hirveästi huvittaisi asuttaa autoani korjaamolla jonkin näennäiskorjauksen takia. Ei silti, ettei tuossa maisterin mielipiteessä olisi visustikin järkeä. Eli jos ne koiranluun kaksi kiinnityskumihelaa tukivarteen ovat sopimatonta materiaalia, niin varmaan alkaa nitinä. Miksei vaan voitelu tepsi, luulisi että edes vähän osoittaisi merkkejä parannuksesta. Mua aivan tosissaan kiinnostaisi tietää ihan todellinen syy tähän vaivaan. Autoja (erimerkkisiä) olen puljannu vaikka miten yli 20 vuotta eikä tämä nyt tietty mikään ihmevaiva ole, kiusallinen kyllä.

Turvotan ne kumit kohta vaikka jarrunesteellä...! Ja sitten kyllästys silikoniin. Vai onko nipponimaju tehny ne puslat jostakin leikkikalumuovista, jota ei turvota yhtään mikään??
 
Vs: Lancerin takapäässä nitisee

Taitaa olla kuulema yleistä Sport versioissa. Johtuu madallusjousista.
 
Vs: Lancerin takapäässä nitisee

Ex-Carisman takapää kolisi kanssa (siitähän olisi ilmeisesti selvinnyt niillä puutarhaletkun paloilla, mutta eipä tullut tehtyä) :seina

Nykynen gallu on säästynyt moisilta, paitsi kun etupäässä oli jossain väljää, mutta muuten ei mitään ylimääräistä :peukku
 
Vs: Lancerin takapäässä nitisee

Jeps! Tuttu vika tuo nitinä, mulla on menossa toinen lanceri (edellinen 1.6 ja nykyinen 2.0) ja molemissa ollu samat oireet. Pari viikkoa sitte sain autoni takuuhuollosta ja puslat sinne vaihdettiin. Nitinät loppu ja toivottavasti pysyvästi, ainakin puslat on huoltopäällikön mukaan erit kuin alkuperäiset.
 
Vs: Lancerin takapäässä nitisee

Kysyisinpä vielä sinulta lanttu, että tuliko tietoosi, mitkä puslat uusittiin! Meikäläisen auto vielä narisee kuin vanha heteka. Ajattelin vielä huomenissa (ehkä) tarttua härkää sarvista ja nostaa autosta perän lankuille; sitten toinen karpaasi hetkuttamaan ja ite alta kuuntelemaan, jos selviäisi mikä aiheuttaa. Tuntuu muuten olevan monen merkin ongelma tuo jousituksen puslanatina. Katsopas vaikka Alfaroomeokuskien foorumin sivuja ja etsi haulla, mikäli kiinnostaa. Korjausmenetelmä näyttää olevan pääsääntöisesti voitelu, kunhan menee vain oikeaa ainetta oikeaan paikkaan. Ja sitä minäkin vielä kerran aion yrittää...
 
Vs: Lancerin takapäässä nitisee

Kysyin huoltopäälliköltä asiaa ja vastaus kuului muistaakseeni, että alatukivarsien uloimmat puslat ja niitä kutsutaan mersun narisija kumiksi ku samassa liikkeessä huolletaan mersutkin.
 
Vs: Lancerin takapäässä nitisee

Onpas tämä mielenkiintoista. Käytin tänään vapaapäiväni Lancerin perseen alla möyrimiseen ja yritin jäljittää kitisijää. Nostin auton perää ylös ja asetin nelosparrun patkät takapyörien alle. Vetokoukusta kun paineli ja nyki, niin jopa narisee. Paikallistaminen oli äärimmäisen vaikeata, mutta itselläni veikkaisin juuri niitä koiranluiden puslia, joilla ne ovat tukivarressa kiinni. Pieni vääntely paljasti, että niitä on aiemminkin voideltu: aine näytti kuparitahnalta. Yritin irrottaa toista niistä koiranluista, mutta yritykseksi jäi: alapään pultti piti pintansa. Kun tankoa kierteli paikallaan, paljastui, että nivel ei liene syypää ääneen, mutta puslat parahtavat kuuluvasti.

Ja sitten? Latasin injektioruiskuun kuparitahnaa (en ole narkomaani, vaan sairaanhoitaja ja ruisku on pöllitty neuloineen töistä) ja koetin saada puslien väleihin jotakin. Kun jousituksen asentoa muutteli, olivat puslat aina hieman eri asennossa. Sitten vain liikuttelua. Hetken jo tuntui, että projekti olisi onnistunut, muta ikävä kyllä se autotallin lämpö taisi olla aiheuttaja. Hetki ajoa pakkasessa, ja voimme todeta: tulos=0, mutta tuloshan sekin tietysti on.

Alan uskoa tuhon puslien materiaalin sopimattomuuteen, eli kaikesta huolimatta taitaa tulla visiitti huoltoon. Hyvihän nuo tukivarsien helatkin syypäiksi toki sopisivat, enkä mitenkään oudoksu, vaikka ne autossasi olisivatkin vialliset.

Ehkä ne ovat minunkin autossani, koiranluiden puslien lisäksi!!
 
Vs: Lancerin takapäässä nitisee

Terveppä vaan kaiklle,

Selvisipä sitten oman Lancerinkin (2005 2.0 stw) nitinät kun vähän palstaa lueskeli, kiitoksia vaan. Pitää viedä takuukorjaukseen myös. Kilometrejä tosin on nyt 59tkm joten 60tkm huollossa varmaan voisivat noikin vaihtaa samalla.

Mites on, nykyäänhän auton voi viedä muuhunkin huoltoon kuin merkkiliikkeeseen ilman että takuut lähtee, suositeltavaa vai voiko tulla ongelmia?

Tampereen Vemixiltä kyselin 60tkm huoltoa niin 470e pinnassa oli hinta-arvio. Mielellään sitä vähemmän maksais jos mahdollista.


- Mika
 
Vs: Lancerin takapäässä nitisee

Onpas kova hinta pelkälle 60tkm huollolle. Päivän Auto Kouvolassa velotti 439 € ja siinäkin oli 102 € ylimääräistä apulaitehihnan vaihdosta. Laskusta katselin, että huollon perushinta oli 150€ + nesteet ja osat eli yhteensä 337€
 
Vs: Lancerin takapäässä nitisee

Pitääpä kysellä vähän muualtakin hintoja, tollakin välirahalla ajelee Kouvolaan ja takasin ja käy vielä matkalla safkaamassakin muutamat kerrat.
 
Vs: Lancerin takapäässä nitisee

Olen käyttänyt omaa Lanceriani Lohjanportin Autossa Lohjalla. Viime marraskuussa 60 tonnin huollon hinta oli runsaat 367 euroa ilman lisätöitä. Männäviikolla käytin samaisessa putiikissa autoni takapään nitinän takuukorjaksessa. Sanoivat, että takapään poikittaistukivarsien ulommat puslat kitisivät, ja ne uusittiin. Samalla poistuivat usein ulosjoustoissa ja kaarroksissa kuluneet paukahtelut alustasta. Etujousien lankojen päihin pantiin "sukat", sillä jousethan siellä lautasissaan taisivat liikahdella. Ja mukavaa on, että toistaiseksi natinat tuntuvat pysyneen poissa.

Mietityttää vielä nuo mainitsemani koiranluiden puslat. No, ensi talvena jos nitisee, on takuuaika jo ohi ja pääsee kunnolla ite ranettaan...

Kuvittelenkohan vain, mutta musta autosta tuli sen korjaamoreissun jälkeen myös jotenkin ryhdikkäämpi ajettava.
 
Vs: Lancerin takapäässä nitisee

Nuin, mitsu huollettu Tampereen Vemixillä ja eipä se siten loppujenlopuksi kustantanut kuin 330e. 60tkm perushuoltopaketti eikä mitään ylimäärästä. Alkuperäinen hinta pikkusen heitti tohon lopulliseen, joten hyvä niin. :driver
 
Takaisin
Ylös Bottom