Laturiko rikki?

spark

New Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2007
Eli eilen illalla tulin kotiin ja sammutin auton. Hetken päästä laitoin auton käyntiin ja laturin, öljynpaineen ja polttoainesuodattimen merkkivalot syttyi ja jäi palamaan. Tänä aamuna toimi normaalisti, kun menin töihin ja kun hetken päästä läksin keikalle, niin taas kaikki edellämainitut paloi kokomatkan. Auton seistyä 5h toimi kaikki taas normaalisti, mutta kun kävin kaupassa ja läksin kotiin, niin taas kaikki paloi.

Onko laturi menossa rikki vaiko jossain kosketushäiriö?
Ei kai nuo kaikki valot voi syttyä, jos laturi hajoaa vai onko ne saman piuhan varrella kaikki?

Laturi ei lataa silloin, kun nuo em. valot palaa.

Lokakuussa kävi kerran silleen, että nuo samaiset valot paloi yhtenä päivänä ja kaasua painaessa ne himmeni, mutta se meni ohi silloin itsestään, eikä vaivannut sen jälkeen ennenkuin vasta nyt.

Auto on L300 Diesel vm.2000
 
Vs: Laturiko rikki?

Veikkaisin jonkin sortin maadoitushäiriötä tai huonoa kontaktia joissain noista antureista/ niiden johdoissa. Laturihan ei lataa silloin kun latauksen merkkivalo syttyy koska sitä kauttahan se saa magnetoimisjännitteen. Eli ei tarvi laturin hajota vaan jos tuo häiriö vaikuttaa siihen merkkivaloon niin silloin laturikin heittää lataamasta.

Serkkupojan hiacessa oli sama ongelma ja se taisi korjaantua sillä, että käytettiin laturista johdot irti. Eli jossain siellä oli häikkää. Nyt siis putsaamaan suodattimen, öljynpaineen anturin ja laturin johtojen liitokset.

Jos ei auta niin vikaahan voi metsästää auto käynnissä irroittelemalla ko. johtoja, ja jos valot sammuu niin vika on löytynyt. Voihan se vika tietty olla myös mittaristossa tai johtosarjoissakin.

Tuo laturin johdoitushan selittäisi kyllä vikaa parhaiten koska sinne tulee + ja kun sähkö häviää toisen johdon päästä niin alkaa sekoilemaan muiden hehkujen kanssa, jotka vain ovat kytkettyinä siihen jotakin kautta.
 
Vs: Laturiko rikki?

Lyön minäkin lusikkani soppaan!

Omassa pazerossa kanssa teki aiemmin jo kauan sitten sitä, että noi em. valot väläytteli ja ajovalot (oli pimeää ja siksi näkyivät nääs) vilkkuivat. Tästä jo tiesin entisen isuzun kanssa taistelleena että laturi se siellä didduilee. No, ajelin siinä pelko perssiissä kotio. No, eihän mulla ollu paljon aikaa sitä kattella. Kiristin laturia himpun ja jälleen duuniin seuraavana päivänä. It is a miracle! ei valon välkettä eikä mitään! Kaikki hyvin valtakunnassa ja pajeroilla hyvä tahto!

Kunnes...

Juuri nämä vedenerotin ja laturi alkoivat hohtaa himmeästi kirkastuen ja taas heiketen. Koitin siinä hädissäni ruutata vedet suotimesta, mutta ei auttanut. Sitten kiskoin suotimen anturit irti. Ei auttanut. Olin siis varma laturista. Sitä aikani ihmettelin ja sen laturin sähköpistokeen johtoja liikuttelin. Taas meni tovi ilman niitä valoja. Syyllinen oli siis mielessäni löytynyt. Valot saapuivat sitten taas eräänä myrskyisenä päivänä... Ajoin pajen talliin ja päätin kiskoa sen pistokeen irti. Se muuten ei olekaan ihan helppo nakki, jos ei pura kaikkea mahdollista edestä. koitin alta ja päältä. Sitten taas näpläsin niitä johtoja ja TOINEN JÄI KÄTEEN! :eek:

Lopulta sain sitten sen pistokkeen irti. Se oli vain lohjennut sieltä töpselin sisuksista ja se aiheutti sitä diskovälkettä kajuuttaan. Sain sen tällättyä paikalleen ja ei oo valot sen jälkeen mitään ylimääräistä välähtelyä pitäneet.

Sori vaan, :-[ kun vähän pitkästi loruilin, mutta se lopullinen vinkki on että kannattaa tutkailla kaikki johdot ja niiden kiinnitys.
 
Vs: Laturiko rikki?

No mutta toihan oli aivan aiheellinen muistutus siitä, että kaikki pikku ongelmat eivät aina tarkoita sitä suurinta mahdollista menoerää...
 
Vs: Laturiko rikki?

Mulla oli vastaavia oireita pajerossa,siis ajovalot pätki ja mittaristossa paloi jos jonkinmoista merkkivaloa sillontällön. Vika löytyi ratin alta liittimistä,yks napa oli kärtsahtäny mustaksi.
 
Vs: Laturiko rikki?

Jahas tulipahan tänään tuskailtua tuon kanssa ja ilmeisesti laturi on oikeasti rikki.

Katsoin mittarilla laturille tulevan herätejohdon jännitteen ja se näytti 11,3V ja akusta mitattuna 12,3V.
Onko tuo ~1V häviö matkalla normaalia?

Kokeilin sitten antaa herätevirran suoraan johdolla akusta, mutta ei auttanut. Sitten hetken päästä kojetaulusta sammui kaikki em. valot, mutta ei siltikään ladannut. Mittasin sitten laturin herätteen ja rungon välisen vastuksen ja se näytti 25Kohm, joten laturi ilmeisesti on hajonnut?
Ei kai ne kojetaulun lamput voinut kärähtää tuosta kokeilusta (laturin herätteelle tulee kyllä edelleen 11,3V)?

Mikä sen toisen laturille tulevan johdon tehtävä on, mihin tulee kokoajan 12V?

Kannattaako se alipainepumppu uusia samalla siitä laturin perästä, vai onko se ikuinen?

Onko se lataussäädin laturissa sisällä itsessään, vai onko se piilotettu jonnekin?

Jostain luin, että motonetin laturit ei olisi kestäviä, onko näin?
Hintaa näytti siellä olevan 123.90€
 
Vs: Laturiko rikki?

Lataus säädin on laturin sisällä.
Se toinen johto on merkkivalolta olikos se valk. (siel on diodi sarjassa valon kanssa)
niin jännite on noin 0.7V pienempi kuin akussa.
Toinen johto oli vissiin sin. tulee akulta suoraan menee lataus säätimeen ja jos se johto on
poikki niin akusta mitattuna lataus jännite on noin 15V- luokkaa.

Ootko mitattu mittarilla akusta lataus jännitettä ?
13.8V-14.4V on ok.

Sako
 
Vs: Laturiko rikki?

Eikös se sininen ollut se herätejohto, niin olin ainakin mittailevani. Se valkoinen paksumpi taisi saada kokoajan +12v jännitteen ja sininen vain virrat päällä ollessa.

Latausta ei tapahtunut ollenkaan. Akkujännite oli käynnissä ollessa ~12.3V ja sammuksissa ~12.4V. Iltaa kohden laski kyllä jo alle 12V:n.

Ei keneltäkään löytyisi tuohon jonkun näköistä sähkökuvaa?
Delica Clubilta löytyi yksi tosi huonolaatuinen, mistä ei saa oikein mitään selvää.
Tuohon malliin ei taida löytyä korjauskäsikirjaakaan?
Muutamat mitä löysin loppui -92 ja -95 vuoden malleihin.
 
Vs: Laturiko rikki?

spark sanoi
Eikös se sininen ollut se herätejohto, niin olin ainakin mittailevani. Se valkoinen paksumpi taisi saada kokoajan +12v jännitteen ja sininen vain virrat päällä ollessa.

Latausta ei tapahtunut ollenkaan. Akkujännite oli käynnissä ollessa ~12.3V ja sammuksissa ~12.4V. Iltaa kohden laski kyllä jo alle 12V:n.

Ei keneltäkään löytyisi tuohon jonkun näköistä sähkökuvaa?
Delica Clubilta löytyi yksi tosi huonolaatuinen, mistä ei saa oikein mitään selvää.
Tuohon malliin ei taida löytyä korjauskäsikirjaakaan?
Muutamat mitä löysin loppui -92 ja -95 vuoden malleihin.
Se paksumpi valkoinen on latausjohto (B), mutta siel laturin päässä olevassa liittimessä on se sininen piuha lataus säätimeen (S) ja toinen valkoinen piuha virta lukolta/lataus valolta (L).
Mutta tollain mun pdf kuvissa näyttäs olevat noi piuhat.
Ja voihan ne piuhojen värit vaihdella eri vuosimalleissa.
 
Vs: Laturiko rikki?

Oliskos automaattivaloille tuo yks johto. Laturiltahan neki tiedon saa ainaki yleensä.
 
Vs: Laturiko rikki?

No niin nyt on uusi laturi paikoillaan ;D

Olipahan käsittämättömän työläs vaihtaa. Meni melkein 6 tuntia taukoineen.

Tietysti uudessa laturissa oli paljon pienempi letkuliitäntä öljyputkelle minkä kestävyys hieman arveluttaa, kun sen joutui klemmarilla niin paljon supistamaan. Uudet hihnatkin oli liian lyhyet, vaikka jouduin ottamaan puolisenttiä pidemmät, kuin kirjassa. Toisen varaosaliikkeen kirjat ei tuntenut edes tuota vuosimallia.

Olipahan aika stanan kallis laturi 224€ :eek:

Olikohan originaali laturi 65A, tuo uusi oli 75A ja tuntui hieman kookkaammalta, kuin vanha.
65A laturi olisi maksanut "vain" 205€.
 
Vs: Laturiko rikki?

Hieman OffTopic, mutta jotenkin sopii vielä tähän juttuun. Kun oli SpaceWagonissa nirhautunut tuo paksu valkoinen laturin johto poikki, eli ns. latausjohto. Niin kun sen toinen pää on laturissa, niin missä on sen toinen pää?? Meinasin laittaa uuden piuhan kokonaan, kun tuon korjaaminen on aika vaikeaa niin että siitä saa luotettavan. Tai vastaavasti vastaukseksi kelpaa että minne se toinen pää kannattaisi laittaa??
 
Vs: Laturiko rikki?

I. Nieminen sanoi
Hieman OffTopic, mutta jotenkin sopii vielä tähän juttuun. Kun oli SpaceWagonissa nirhautunut tuo paksu valkoinen laturin johto poikki, eli ns. latausjohto. Niin kun sen toinen pää on laturissa, niin missä on sen toinen pää?? Meinasin laittaa uuden piuhan kokonaan, kun tuon korjaaminen on aika vaikeaa niin että siitä saa luotettavan. Tai vastaavasti vastaukseksi kelpaa että minne se toinen pää kannattaisi laittaa??

Jos se on latausjohto, niin se menee sulakkeen kautta akulle. Sulake sijaitsee luultavasti akun vieressä. Päällä lukee varmaan ALT (=alternator). Voihan siinä olla myös liitos välissä, ainakin tuossa L300:ssa oli.

Vai onko se valkoinen johto se säätimestä tuleva, josta menee osaan mittaristoa ja ties minne virrat?

Tuolla on Delican sähkökuva, mikä on varmaan melkein sama kuin Spacewagonissa.

http://www.megafileupload.com/en/file/49153/87-92-wiring-pdf.html

Tuo kuva löytyy myös Delicaclubin sivuilta, mitkä on tällä hetkellä jumissa.
http://www.delicaclub.com/
 
Vs: Laturiko rikki?

Kyllä se on latausjohto, muut johdot olivat ehjiä.

Täytyy koittaa saada se uusi kaapeli sovitettua kiinni sinne sulakkeeseen. Kyllä se mun tekemä jatkokin siellä toimii mutta tuskin on mikään pitkäikäinen kun hapettuu varmasti nopeasti.

Kiitoksia nyt tuosta tiedosta, helpottaa hommia kun ei tarvitse johtosarjoja etsimisen takia purkaa.
 
Takaisin
Ylös Bottom