legnum twinturbo vaihdelaatikko.

[jesse

New Member
Liittynyt
3 Huhtikuu 2014
Meneekö automaattiseen legnumiin millasilla muutoksilla manuaali aski? Mistä laatikoita ja mihin hintaan ?
 
Vs: legnum twinturbo vaihdelaatikko.

Jäsenten puolella on juttua ainakin kun Mystinengalant teki omaan VR4 Galanttiinsa tuon operaation. Kipin kapin rekisteröitymään. Samalla löytyy paljon muutakin hyödyllistä tietoa.
 
Vs: legnum twinturbo vaihdelaatikko.

Saiskohan tosta tänne puolelle juttua, tietäs et ostaako laatikkovikasen legnumin.
 
Vs: legnum twinturbo vaihdelaatikko.

Kyllä me nyt vähän pantataan tietoa. Tämän verran voin raottaa mysteereiden verhoa: Clubvr4:lta voit koettaa ostaa ns konversiokitin eli pitää olla manuaaliauto purussa, josta sitten vaihteistoa vaijereita kytkimen hilppeitä vaihdekeppiä yms. Sitten jostain hyvä kytkin. Itsehän en operaatiota tehnyt vaan luottomekaanikko vietti juhannuksen tallissa <3. Noita on suomessa nyt ainakin 3 tehty ja kaikilla hyviä kokemuksia. Varaudu siihen että kytkimen kanssa palaa helposti 1,5-2ke osiin pelkästään. Tiettyjä spesiaalijuttuja on mutta niitä on ainakin mun projektipäiväkirjassa käsitelty hyvinkin tarkasti. Eli raffisti sanoisin että 2 tonnia varaat osiin ja valvot cvr4 foorumia aktiivisesti että koska tulee joku galant/legnum purkuun ja isket heti että haluut manuaalikonversion osat. Vaihteiston kannake pitää ottaa manuaalista (käy etuvetokin)

Vaihtoehtoisesti ehkä jotkut vaijerit vaihteistoon yms voi käydä vaparistakin. Evojen laatikoista myös huhua että sopisi vähän kiinnikkeitä muokkaamalla?..... Lisäksi jompi kumpi vetari oli eri mittainen....
 
Vs: legnum twinturbo vaihdelaatikko.

Nuita automaattilaatikoita on sit paremmin tarjolla ja menee toki helpommin ku ottaa rikkonaisen pois ja laittaa ehjän tilalle.
 
Vs: legnum twinturbo vaihdelaatikko.

No ei sekään ole niin selkeetä vaihtaa toista tomaattia tilalle, toki selkeempää. Pitää VÄHINTÄÄN olla vaihteistossa aina siihen sopiva ecu ja en tiedä onko johtosarjoissa eroja + sitten tietyt erot nopeusanturoinnissa. Nyrkkisääntö et mahd samanikäisestä mielellään loota.

Ei ole manuaalikonversio paha projekti.
 
Vs: legnum twinturbo vaihdelaatikko.

Jouni_K sanoi
Taitaa olla tässä tapauksessa liian paha projekti. Kustannusmielessä...

No se.

Britti voi myydä halvallakin osat vaikka tyyliin 500 puntaa. Sitten rahti maksaa jotain.

Oletin tuossa että britillä EI ole tuohon hintaan järkevää kytkintä sillä semmoinen tasokas kytkin on helposti tontun. Tuohon saa evon kytkimenkin kun laittaa cvr4:llä myytävän spacerin väliin.
 
Vs: legnum twinturbo vaihdelaatikko.

Mikäs tässä on kokonaiskustannusraja? On meinaan kuitenkin vaikka nettiautossa myynnissäkin melko edullisesti ihan valmiiksi manuaaleja. Minkä lisäksi on tiedossa, että yksi varmasti pitävällä kytkimellä ja flexfuel-osilla varustettu yksilö tulossa kohtapuoliin myyntiin ihan kohtuuhintaan... Tästä löytyy dyno-laputkin, liikahtaa kivasti!
 
Vs: legnum twinturbo vaihdelaatikko.

mystinengalant sanoi
No tuskin pääsee.... jossei sitten käy tuuri et joku myy halvalla pitävän kytkimen kanssa setin sulle :) Rekisteröidy Club Vr4 -foorumille.
Ja jossei itse osaa/pysty tekeen niin se työkin maksaa äkkiä paljon kuitenkin. Ei ole ihan 1pv homma...
 
Vs: legnum twinturbo vaihdelaatikko.

No tässä auton sais 3000e nettiautosta... ei oikein hirveemmin ole varaa noihin 6000e autoihi, vasta työelämää päässyt ja intti ensi tammikuussa...
 
Vs: legnum twinturbo vaihdelaatikko.

No jos tohon askin ostat, niin auto+osat+työt=~6000€ riippuu mitä osaat tehdä itse ja minkälainen säkä käy osien kanssa..
 
Vs: legnum twinturbo vaihdelaatikko.

[jesse sanoi
No tässä auton sais 3000e nettiautosta... ei oikein hirveemmin ole varaa noihin 6000e autoihi, vasta työelämää päässyt ja intti ensi tammikuussa...
No siinä tapauksessa suosittelisin jotain kohtuullisen edullista käyttöautoa väliaikaisesti ja rahaa säästämään. Intin jälkeen sitten tosimielessä ostoksille.

Kyllä se yleensä on niin, että vaikkei valmiiksi viallisena myytävää ostaisikaan, kannattaa varata sen tonnin verran myyntihinnan päälle mahdollisiin korjauksiin ja muihin yllättäviin kuluihin. Ja vialliset sitten ihan oma lukunsa, niistä on mahdotonta tietää kokonaiskustannuksia, vaikka juuri mainitun vian korjaamisen saisikin kohtuullisen luotettavan arvion. Ja se halvin ei välttämättä ole ollenkaan halvin pidemmän päälle...
 
Vs: legnum twinturbo vaihdelaatikko.

Jeps... ei vaa hirveesti helpota turbo kuumeeseen ajella vapari v6 omegalla.
 
Vs: legnum twinturbo vaihdelaatikko.

Hommaa turbo calibra :D Siinä on urpo ja neliveto (jonkin moinen). Saatat saada 3000-4000€ suht hyväkuntosenkin. Siinä ei tartte laatikon ja kytkimien kaa leikkiä. Paitti jakolaatikon jos ei ole jo tehty.
 
Vs: legnum twinturbo vaihdelaatikko.

Anza69 sanoi
Hommaa turbo calibra :D Siinä on urpo ja neliveto (jonkin moinen). Saatat saada 3000-4000€ suht hyväkuntosenkin. Siinä ei tartte laatikon ja kytkimien kaa leikkiä. Paitti jakolaatikon jos ei ole jo tehty.
ja kaikenlaista muuta häröä vikaa ;D
 
Vs: legnum twinturbo vaihdelaatikko.

akio sanoi
ja kaikenlaista muuta häröä vikaa ;D

Joo mutta ne on aika paljo halvempii korjaa ku nää mitsujen pikku viat :D Lisäks kulutus on ihan eri luokkaa 6-8 litraa satasella oli omassa kulutus. Vakio ahtimella pääsee kivasti sinne 280hp. Auto kun painaa vaivaiset 1350kg ni kyllä liikkuu mukavasti. 6-vaihteinen aito getrakki kestää sitten tehoja älyttömästi ja vaihto virheitä. Paikaltee lähetyksiäkin kestää mukavasti. Loppu nopeus on sitte suolaa mitsukuskeille :D Vakiona pääsee jo 275km/h Kyllä pitäs rittää suomen motareille. + Lastun kanssa nousee sinne 280-290km/h, mutta tuskin vakio ahdin puskee noin ylös. Ei tullu ikinä kokeiltuu.
 
Vs: legnum twinturbo vaihdelaatikko.

Mutta jos ei ole autojen kanssa pulannu ja ei ole kiinostusta alkaakkaan niin sitten kannattaa calibra unohtaa. Siinä on aika paljon kaikkia kivoja ominaisuuksia joihin perehtymällä niitä saa napsittua poies. Mutta ei ainakaa omasta mitään niin pahaa ole sanottavaa etten muille suosittelis. Ainoo et sattu olee jonku mämmikouran korjaama kone johon piti sitten tehä kaiken kattava remontti.
 
Vs: legnum twinturbo vaihdelaatikko.

Mulla olis pre face atm ja etuperä + ECU sopumassiin
 
Vs: legnum twinturbo vaihdelaatikko.

230 mittarin mukaan omalla menty, toki muutoksia tehty ja 3 at menossa ja nyt ois neljäs jouten ainakin toistaseksi
 
Vs: legnum twinturbo vaihdelaatikko.

No mulle on ihan sama mitä muilla on menny. Ainaki omassa mittari kolkotti 275 ja rajotin paukutti kiinni. Kaverin ei kulkenu ku 255 ku oli ajettu reilu 230tkm ja lousku kone. Muistaakseni ei ollut viellää lastua siinä vaiheessa joka nostaisi tehot hurjaan 240hp. Ja voin antaa välitykset ja renkaan koot ni kaikki voi käydä laskee noilla huippunopeus laskureilla, että teoriassa on mahdollista.
 
Vs: legnum twinturbo vaihdelaatikko.

Ja tosta nelivedosta, se ei oo ihan mikää oikee neliveto. Paljon heiveröisemmin tehty kun mitsuissa. Kaiken lisäksi saa napilla poies päältä, niin toimii vain etuvetoisena. Siitä se suurimmaksi osaksi johtuu, että auto on noinkin kevyt. Jakolaatikko on kahen muropaketin kokonen ja siellä on isällä visco ja työsylinteri joka kytkee jarrutuksessa nelivedon poies.
 
Vs: legnum twinturbo vaihdelaatikko.

Anza69 sanoi
No mulle on ihan sama mitä muilla on menny. Ainaki omassa mittari kolkotti 275 ja rajotin paukutti kiinni. Kaverin ei kulkenu ku 255 ku oli ajettu reilu 230tkm ja lousku kone. Muistaakseni ei ollut viellää lastua siinä vaiheessa joka nostaisi tehot hurjaan 240hp. Ja voin antaa välitykset ja renkaan koot ni kaikki voi käydä laskee noilla huippunopeus laskureilla, että teoriassa on mahdollista.

Välitysten puolesta voi ollakin mahdollista, mutta tehojen puolesta ei. Fysiikan lakeja sen Calibrankin pitää noudattaa. Setä pitää nyt asiasta lyhyen oppitunnin (vaikka meneekin jo OT, saa jakaa eri threadiksi jos modet parhaaksi niin näkevät):

Jotta auto voisi ylläpitää nopeuden v, tarvitaan teho P joka kykenee kumoamaan liikettä vastustavat voimat F (ilmanvastus, renkaiden vierintävastus etc). Näiden välillä pätee kaava

P=F*v

Korkeammilla nopeuksilla ilmanvastus on dominoiva vastusvoima, joten tehdään seuraavaksi yksinkertaistus, että F koostuu ainoastaan ilmanvastuksesta. Ilmanvastus lasketaan kaavalla

F=1/2*p*v^2*A*Cd

Missä p=ilman tiheys, v=auton nopeus, A=auton poikkipinta-ala ja Cd=ilmanvastuskerroin. Sijoittamalla tämä ensimmäiseen kaavaan saadaan tarvittavalle teholle lauseke

P=1/2*p*v^3*A*Cd

Englanninkielinen wikipedia:

The eight valve model was, however, the most aerodynamically efficient Opel ever, with a drag coefficient (Cd) of 0.26.[5] It remained the most aerodynamic mass production car for the next 10 years, until the Honda Insight, along with the Audi A2, were launched in 1999, with a Cd of 0.25.[citation needed] All later 16V, V6, 4x4 and turbo models had a worse Cd of 0.29, due to changes in cooling system, underbody, use of spoked wheels and glass detail.[6]

Siis Cd=0.29. Autowiki osaa kertoa Calibran ulkomitoiksi:

Leveys: 1688 mm
Korkeus: 1320 mm

Koska auto ei ole muodoltaan suorakulmainen, lasketaan pinta-alaksi 1.6*1.3 m = 2.08 m^2 ja pyöristetään vielä varmuuden vuoksi alaspäin: A=2

Ilman tiheys ~20 asteen lämpötilassa on noin 1.2 kg/m^3, joten p=1.2.

Jotta auto voisi saavuttaa nopeuden v=275 km/h = 76.4 m/s, tarvitaan siis tehoa

P=1/2*1.2*76.4^3*2*0.29 = 155200 W, eli noin 155 kW = 211hp.

Väitteesi on siis jo lähtökohtaisesti mahdoton. Lisäksi, tässä laskettu teho on siis tarvittava pyöräteho, joten moottoritehoa pitäisi olla vähintään 10% enemmän (oikealla nelivedolla jopa 20%) voimansiirtohäviöiden kompensoimiseksi. Todellisuudessa ilmanvastuskaan ei ole ainut vastusvoima, kuten jo alussa mainitsin.

Summa summarum, kyllä se auto olisi saanut olla vähintään lastutettu sinne 240hp ja siltikin aika nihkeää on saavuttaa noita lukemia. Tosin, olen nähnyt ainakin yhden ooppelin, missä mittarivirhe oli 30-40 km/h luokkaa, joten onhan se neula voinut näyttää vaikka mitä. ;D
 
Vs: legnum twinturbo vaihdelaatikko.

Taitaa olla tää yksilö hallissa, saa nähdä mitä tuli ostettua mut halvalla ainakin sai :D mut kaikin puolin siistin olonen oli. Vaihteisto ilmeisesti neljästä kohtaa halki. Ite en oo ehtiny perehtyä, mutta täytyy katsella tarkemmin kun saa nosturille.. Ainakin hyvin käy ja liikkuukin omin voimin, aikalailla vuotaa vaihteitoöljyä.. Mistäs näihin saa parhaiten laatikoita?
 
Vs: legnum twinturbo vaihdelaatikko.

sampsa89 sanoi
Taitaa olla tää yksilö hallissa, saa nähdä mitä tuli ostettua mut halvalla ainakin sai :D mut kaikin puolin siistin olonen oli. Vaihteisto ilmeisesti neljästä kohtaa halki. Ite en oo ehtiny perehtyä, mutta täytyy katsella tarkemmin kun saa nosturille.. Ainakin hyvin käy ja liikkuukin omin voimin, aikalailla vuotaa vaihteitoöljyä.. Mistäs näihin saa parhaiten laatikoita?

Briteistä, ellei sitten jollakulla foorumilaisella ole tallella ehjää. Joko mystinengalant myi oman tomaattilootansa?
 
Vs: legnum twinturbo vaihdelaatikko.

Hyvä tietää.. Täytyy kattoo kokonainen ehjä laatikko, kun kyllä toi luistaakin ja saa sit nopeemmin liikenteeseen.. Kiitos kuitenkin.
 
Vs: legnum twinturbo vaihdelaatikko.

Noniin, olis tämä legnumi leimattu ja liikentaassä :) Kaikin puolin hieno laite on, mut isompia ahtimiahan se huutaa.. Oli ihmeellisesti kyllä vanhasta laatikosta haljennu turbiinin koppa.. :eek: Joku koittanu hitsatakkin ja tunkee jotain kemiallista metallia sinne ;D
 
Vs: legnum twinturbo vaihdelaatikko.

Ehkä ei ole oikea paikka keskustella asiasta mutta niistä vakioturboistakin saa kyllä irti "pakottamalla" möykkyä ihan kivasti ja on tiettyjä ratkaisuja joilla optimoidaan imusarjaan ja koneeseen syntyvä ilmanpaine mahd isoksi. Mm vakiocooleri on onneton. Hyvä että sait kuntoon. Automaatti on hyvä kun se vaihtaa nopeasti mutta joo.... ;D Lisää infoa aiheesta löytyy jäsenten puolelta. ::)
 
Takaisin
Ylös Bottom