Lisämittareiden asennus ja lämmityskennon putsaus

Nerd-O

Lancer GTi HB -90 & Lancer GTi HB -93
Liittynyt
5 Lokakuu 2005
Sijainti
Vantaa
Hakutoiminnolla ei oikeen löytynyt mitään järkevää, joten kysytään sitten.

Tuossa omasta Pajerosta uupuu kojelaudasta ne lisämittarit. Ostin siihen sitten sellaisen hienon mittariston missä on muistaakseni kallistus, öljynpaine ja lataus. Löysin vielä ilmeisesti sen piuhan mikä tulee vielä kiinni tuon mittariston taakse, mutta tuntuu että se on jotenkin jumissa/kiinni siellä jossain. Siinä kojelaudassahan on sellainen pieni reikä mistä se lisämittari tulee. Itselläni oli siinä sellainen muovinen lätkä, minkä otin pois. Sen takana oli heti se piuha, mikä kääntyi alaspäin. Se kyllä liikkuu sivusuunnassa, mutta ylöspäin se ei tunnu tulevan. Joku kanittaa.

Yritin vähän tutkia kuinka sinne pääsisi käsiksi, mutta sen paneelin (missä radiokin on) kun ottaa pois niin takana on lämmitysputkia ja ne lämmityssäätimet. Hanskalokeron takaa löytyy kanssa noita putkia. Niitä tuntuu riittävän.. Ilmeisesti ne pitää ottaa pois että pääsee siihen piuhaan käsiksi? Aika tiukassa ne tuntui olevan.. Onko joku ottanut niitä irti sieltä? Saako ne sinne takaisinkin jotenkin?

Ja sitten aattelin putsaa tuon lämmityskennon kun ei se oikeen kunnolla hohkaa lämpöä. Voipi olla hieman tukossa. Ilmeisesti Pajerossa ei kuitenkaan ole mitään hanaa tuolle lämmityskennolle vaan siellä pyörii vesi kokoajan ja lämpöä säädellään sen päällä tai jossain sivussa tms. olevalla läpällä, mikä päästää kylmää ilmaa ohi. Ainakin Sierrassa oli tuollainen. Ja kun Pajerossa tulee heti lämmintä ja kylmää kun vipua vaan säätelee niin olettaisin olevan samankaltainen systeemi. Mutta missähän tuo kenno sijaitsee ja kuinka siihen pääsee käsiksi? Olettaisin sen löytyvän noiden yllämainittujen ilmaputkien takaa, joten vois sen putsaa samalla, mikäli siellä nyt jotain on.

Tälläistä näkyi löytyvän Motonetistä
RAITISILMASUODATIN MITSUBISHI PAJERO
Pajero 83--90 Aktiivihiili ENSIasennus. . . . . . . . . . . 19-2094 19.90
Pajero 91--00 Aktiivihiili ENSIasennus. . . . . . . . . . . 19-2025 21.50
Yllämainitut "V-pusseja"
Minnehän tuollainen mätkästään ja saako tuon jälkikäteen asemoitua? Eihän tuolla talvella kait mitään tee, mutta keväällä ja kesällä tuollainen ois aika pätevä, eikä hintakaan ole kovin paha.
 
Mistä muuten löysit nuo mittarit. Omassa ulkolämpömittari (OK), kallistus (turha) ja kompassi (turha). Voisi tietty ruuvata nuo itselle turhat pois ja asentaa lataus ja öp tilalle.
 
Ostin purkaamolta. Maksoikohan mittaristo 10€, joten ei paha sijoitus.
 
Omassani ainakin on lämppärin vesiputkessa myös hana, ja sijaitsee kuskin jalkatilan oikeassa yläkulmassa. Ja on vielä helppo säätää niin, että aukeaa varmasti auki asti.
Kennon läppään ja kennon yläpuolisen tilan näkee, kun ottaa puhaltimen ja keskijöllikän välisen ilmatorven pois.

Näin siis aatamin aikusessa mallissa....liekkö sitten paljonki muuttunu noin tuliterään malliin ;)
 
Vähän veikkaan että itseltäni puuttuu tuo hana kokonaan. Nimittäin kun ensin pistää lämmöt täysille ja sieltä tulee sitä lämmintä ilmaa. Niin tuosta vääntää lämmöt pois ja kylmää ilmaa sisään niin sieltä tulee kanssa heti sitä kylmää ilmaa. Tuo voisi viitata siihen että vesikiertää kokoajan siellä kennossa ilman hanaa ja sen kennon ylä/alapuolella on joku läppä mikä säätää kiertääkö ilma sen kennon läpi vai ei. Tuo mekanismi oli ainakin Sierrassa. Kesällä vähän persiistä kun se hohkaa lämpöä aina hieman.

Mutta pitää kuitenkin tuokin tutkasta.
 
Ainakin minulla on Pajeron (2.5l dsl -89) lämpiäminen on ollut hieman suhteellista. Onhan toki kyseessä paljon ajettu vanha auto, mutta nopeampi ja tehokkaampikin toki saisi olla ???

Vasta kun on ajanut pidemmän matkaa (>25 km tai >1/2 h) alkaa auto todella lämpiämään. Syksyllä jouduin tutustumaan lämmityslaitteen rakenteeseen kun alkoi tulla ensimmäisiä viileitä ja laite ei suostunut puhaltamaan tuulilasille mitään, ei kylmää eikä kuumaa :'(

Aina kun kyseessä on vanhempi auto niin kennon puhdistaminen parantaa tilannetta. Kuinka paljon tilanne sitten paranee, on vähän tapaus kohtainen. Kenno kannattaa viedä jäähdytin korjaamoon missä pääsevät sen pesemään sisäpuolelta, poistuvat saostumat ja tekevät sille painetestit sekä paikkaavat jos siihen on tarvetta. Minulla on hyviä kokemuksia jäähdytin korjaamoista. Hyvää jälkeä on tullut :peukku

Jos puhallus tuntuu muuten lämmön ollessa täysin päällä suulakkeissa, niin harvoin silloin kenno on tukossa. Ainakin minun mallisessa Pajessa on lämpötilan säätöön kaksi eri "venttiiliä". Toinen on kennossa virtaavalle vedelle ja toinen kanavistossa kulkevalle ilmalle.

Lämmityslaitteen ollessa täysillä, on kennossa kiertävän veden venttiili luonnollisesti auki. Mutta aika pian lämmityslaitteen vivun liikkuessa kylmälle päin, alkaa se kuristamaan vesivirtaa. Toinen ja itse asiassa se nopeampi sekä tehokkaampi tapa viilentää ilmaa on tuo ilmaläppä, joka päästää kylmää sisään tulevaa ilmaa lämmityskennon ohitse suulakkeisiin. Tämä tuntuu olevan yleinen tapa Japski autoissa.

Tällainen ohjaustapa tekee sen, että lämmityslaite reagoi välittömästi lämpötilan säätöön. Jos haluaa kylmempää, niin sitä saa välittömästi. Ainakin itselläni tuntuu lämmityslaitteen kenno ajossa todella kuumalta (auts :seina , poltin siinä näppini laitetta rempatessani) joten siitä ei ainakaan lämpimän ilman saanti tuntuisi olevan kiinni.

Enemmänkin lämpimän ilman puute tuntuu johtuvan tuosta "ohitus" ilmaläpästä ja tarkemmin ottaen sen sulkeutumiskyvystä. Jos läppä jää hieman raolleen tai vuotaa tiivisteiltään, tulee lämmityslaitteesta "lehmän hönkäystä" muistuttava kylmä puhallus.

Toki ilmakanavien puhdistus pesemällä on hyödyllistä, sillä kokonaispölymäärä autossa varmaankin vähenee, mutta hämmästyttävän vähän sitä pölyä tuntu olevan autoni kanavissa, vaikka varmaan ensimmäistä kertaa niitä avattiin auton valmistumisen jälkeen.

Tuo pöly ja itse asiassa siitepöly on vähän kiusannut, mutta toistaiseksi en ole Motonetin luettelon mainitsemia suodattimia hyllystä löytänyt. Tosin kyllä näppärä kaveri tekee sellaisen "tee-se-itse-" suodattimen puhaltimen kanavaan itsekin.

Vian etsimisen helpottamiseksi ajattelisin seuraavaa listaa:
- lämmityslaitteen lämpö täysille ja puhallus tuulilasille. Tarkista suuttimelta että puhallus on riittävän voimakasta (kenno ei ole tukossa)
- kone käymään ja hetki ajoa. Etsi lämmityskenno lämmityslaitteen kyljestä ja kokeile sen lämpöä. Kennon pitäisi olla "polttavan" kuuma (n. 80°C)
- avaa puhalluskanava puhaltimen ja lämmityslaitteen välistä (minun Pajessa käsinelokeron takana) ja tarkista että ohitusläppä sulkeutuu tiiviisti, jos ei korjaa se.
- jos lämpö ei riitä niin tarkista koneen termostaatti ja vaihda jäähdytysnesteet (huuhtele samalla paineella kennojen letkut)
- jos nämä ei auta niin vie kenno korjattavaksi jäähdytinliikkeeseen
- jos ei auta… vaihda autoa ;D
:driver
 
Joku kirjoitti joskus, notta kun kääntää lämppärin kennon putket ristiin konehuoneen puolelta, niin lämpöä riittää. Pitäiskö kokeilla?

Ainakin käänteinen virtaussuunta vois laittaa pöpöt liikkeelle kennossa ja näin putsata sitä.
 
Takaisin
Ylös Bottom