akkrut
Lancer 1.5 HB -91
- Liittynyt
- 3 Heinäkuu 2007
- Sijainti
- Suonenjoki
Päivällä yritin lähteä ajamaan mutta olikin akusta päässy virta vähenemään, niin että startti jakso pyöräyttää vain pari kolme kertaa enkä saanut autoo käyntiin. Viimeisimmäksi oon autoon asentanu lisäpitkät ja sumarit, joten epäilen akun tyhjenemisen johtuvan niiden kytkennöistä, etenkin lisäpitkien kytkentä mietityttää. Ennen lisävalojen asennusta auto on käynnistynyt hyvin parin päivän seisonnan jälkeenkin, joten ei silloin ainakaan ole purkanut akkua mihinkään. En sulje pois mahdollisuutta että akku ois paska koska löytyy isot stereot ja nyt nuo lisävalot = erittäin suuri akun rasitus ja pikkuhiljaa hajoaminen. Akun iästä ei tietoa. Laturin merkkivalo ei pala ajessa, ja nyt kaapelikäynnistyksen jälkeen ajoin n. 60km ja välillä sammutin auton kahvittelun ajaksi (Ei onnistuisi ilman toimivaa laturia?)
Sumarit kytketty näin: Itse valot maadotettu runkoon. Releeltä lähtee sulakkeella varustettu piuha akulle (menee myös yhen isomman sulakkeen kautta), yks piuha sumareille, maajohto runkoon ja heräte ohjaamossa olevan katkaisimen kautta akulle. Sumarit saa siis päälle, vaikka auto sammuksissa.
Lisäpitkät kytketty tämän foorumilta löydetyn ohjeistuksen mukaan lainauksen alussa lukevan ongelman vuoksi: "Valot todella on maaohjatut ja kun normisti kytki niin lisävalot palo koko ajan koska sinne tulee jännite jatkuvasti. Lääkkeeksi tähän löytyi tällaista: releen navat 87 (niin kuin aina) valoille, 30 jatkuva virta akulta ja sit se juttu: 85 kytketään vaikkapa auton oman apupitkän plussaan, ja 86 miinukseen. Eli relettä ei erikseen maadoiteta ollenkaan, silloin mennään takas metsään. Näillä 85 ja 86 kytkennöillä ei merkitystä onko kumpi plussassa ja kumpi miinuksessa, kuhan vain toinen toisessa jne.. Ja kuten edellä jo sanottua, lisäpitkät TÄYTYY maadoittaa erikseen suoraan runkoon!!"
Eli releen maa ja herätejohto kytketty auton omien pitkien johtoihin. Mitään katkaisijaa ei ole vedetty ohjaamoon mistään johdosta, joten lisäpitkät palaa aina samaan aikaan kuin auton vakiopitkätkin. Onko kytkennöissäni jotain vikaa? Mietin vaan että kun ei ole mitään erillistä katkaisijaa lisäpitkillä vaan kaikki johdot suoraan jossakin, niin voisiko rele silloin viedä jotenkin virtaa?
Sumarit kytketty näin: Itse valot maadotettu runkoon. Releeltä lähtee sulakkeella varustettu piuha akulle (menee myös yhen isomman sulakkeen kautta), yks piuha sumareille, maajohto runkoon ja heräte ohjaamossa olevan katkaisimen kautta akulle. Sumarit saa siis päälle, vaikka auto sammuksissa.
Lisäpitkät kytketty tämän foorumilta löydetyn ohjeistuksen mukaan lainauksen alussa lukevan ongelman vuoksi: "Valot todella on maaohjatut ja kun normisti kytki niin lisävalot palo koko ajan koska sinne tulee jännite jatkuvasti. Lääkkeeksi tähän löytyi tällaista: releen navat 87 (niin kuin aina) valoille, 30 jatkuva virta akulta ja sit se juttu: 85 kytketään vaikkapa auton oman apupitkän plussaan, ja 86 miinukseen. Eli relettä ei erikseen maadoiteta ollenkaan, silloin mennään takas metsään. Näillä 85 ja 86 kytkennöillä ei merkitystä onko kumpi plussassa ja kumpi miinuksessa, kuhan vain toinen toisessa jne.. Ja kuten edellä jo sanottua, lisäpitkät TÄYTYY maadoittaa erikseen suoraan runkoon!!"
Eli releen maa ja herätejohto kytketty auton omien pitkien johtoihin. Mitään katkaisijaa ei ole vedetty ohjaamoon mistään johdosta, joten lisäpitkät palaa aina samaan aikaan kuin auton vakiopitkätkin. Onko kytkennöissäni jotain vikaa? Mietin vaan että kun ei ole mitään erillistä katkaisijaa lisäpitkillä vaan kaikki johdot suoraan jossakin, niin voisiko rele silloin viedä jotenkin virtaa?