Maasturia hankkimassa, mitä Pajerosta tulisi tietää ennen ostoa...

karhu22

New Member
Liittynyt
13 Huhtikuu 2008
Moikka!
Asumme maalla ja meidän tienpätkä on melko karseaa ajeltavaa, varsinkin kun on Passat käytössä. Siksi olemmekin vakavissaan suunnitelleet vaihtoa maasturiin ja Pajero tuntuu kiehtovimmalta vaihtoehdolta. Mutta Pajero-asioissa(maastureissa yleensäkin) olen aivan maallikko, joten tulinkin täältä vähän kyselemään vinkkejä ennen hankkimista. Eli kaikkea olennaista mitä tarvitsee tietää/katsoa autoa ostaessa. Minkäs verran kuluja Pajerossa keskimäärin on? Eli dieselvero, kulutus, renkaat, osat(ovatko henk.autoja kalliimpia), määräaikaishuoltoja/hihnojen vaihtoja ym.? Kuinkas paljon eri malleja Pajerosta löytyy ja mitä merkittävää eroa niillä keskenään on(5-oviset)? Eli kaikki mahdollinen tieto on tervetullutta! Jos joku jaksaa kirjoitella edes joitain tietoja niin kiitos jo etukäteen!
 
Vs: Maasturia hankkimassa, mitä Pajerosta tulisi tietää ennen ostoa...

käytäppä sitä haku toimintoa. täällä on jo monta saman tapaista topicia, niistä löytyy vastaus kysymyksiisi. :peukku
 
Vs: Maasturia hankkimassa, mitä Pajerosta tulisi tietää ennen ostoa...

Koska itsekin vasta hankin ensimmäisen Pajeroni, kerron lyhyesti omista kokemuksistani.

Hankkiessani auton se oli seissyt noin vuoden erään vaihtoautoliikkeen pihassa, jossa olin muutaman kerran käynyt sitä katsomassa, muttei päästy hinnasta sopuun.
Nyt hinta oli kohdallaan, ja kaupat tehtiin.

Nopea tarkastelu osoitti että rautaa piti liimata muutamaan kohtaan jotta leiman saisi lappuun.
Tekniikka toimi loistavasti, automaatti napalukot ja kaikki sähkölelut toimivat.
Kone käy nätisti ja ahdin viheltää mukavasti mukana jo alakierroksilta asti, eli vaikuttaisi olevan kunnossa sekin.
Tekniikka siis oli kunnossa, laturin alapultti puuttui, sen laitoin uuden.

Paikat johon liimattiin uutta oli runko, takapyörien kohdalta kummaltakin puolelta, ja edestä yksi paikka, hieman eturenkaan takapuolella.
Lisäksi koriin piti hitsata helmaan yksi paikka ja pari muuta, ja takaoven alareuna laittaa. Eli ei mahdottomia.
En löytänyt varlista korjauspalaa niin tein pellistä suoran kaistaleen ja kuumaliimalla kiinni, ei nätti mutta toimiva.

Nyt autolla ajettu noin tuhat kilometriä, ja alkoi oikea jarrurumpu täyttymään öljyllä, eli vissiin stefa sökö, vaihtoon.

Koska auto oli seissyt niin tietty saranat ja muut piti herkistellä käyttökuntoon että jaksoi ovet avata ja sulkea, pyyhkijöiden vivusto ja muut rasvata, mutta ei mitään ihmeellistä.

Käyttökokemukset tähän asti ovat todella positiiviset, kardaani kolahtelee isoilla vaihteilla vaihteilla, siis vaihdettaessa, eli vissiin ristikot vaihtokunnossa, ja jakopää täytyy huoltaa, ei muita oikeita remppoja tiedossa ainakaan vielä.

Suunnitteilla ahtojen nosto ja syötön lisäys, maltillinen korotus, 31" renkaat, maalaus, ja alustan massaus ja läpikäynti.

Mulla siis tällaiset kokemukset tähän asti,
 
Vs: Maasturia hankkimassa, mitä Pajerosta tulisi tietää ennen ostoa...

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=1612.msg46285#msg46285 tuolta löytyy esimerkiksi jo jotain...
 
Vs: Maasturia hankkimassa, mitä Pajerosta tulisi tietää ennen ostoa...

Kiitti vastauksista!
Tyhmänä ei kaikkee löydä, vaikka kaikki ohjeet muka kunnolla luettiin ja aateltiin ettei mitään turhaa rueta laittaan :-[
Löytyhän sitä kaikenlaista mielenkiintoista tekstiä Pajerosta, et joutuu kyllä pähkäileen mitä alkaa tekeen vaihdon suhteen, ku ite on aika tumpelo korjaushommissa ja kovin vähän ajettuun ei oo varaa... Kiitti vielä, pitää alkaa tutustuun vielä enemmän Pajeroon ja lukeen tekstejä huolella läpi.
 
Vs: Maasturia hankkimassa, mitä Pajerosta tulisi tietää ennen ostoa...

karhu22 sanoi
Kiitti vastauksista!
Tyhmänä ei kaikkee löydä, vaikka kaikki ohjeet muka kunnolla luettiin ja aateltiin ettei mitään turhaa rueta laittaan :-[
Löytyhän sitä kaikenlaista mielenkiintoista tekstiä Pajerosta, et joutuu kyllä pähkäileen mitä alkaa tekeen vaihdon suhteen, ku ite on aika tumpelo korjaushommissa ja kovin vähän ajettuun ei oo varaa... Kiitti vielä, pitää alkaa tutustuun vielä enemmän Pajeroon ja lukeen tekstejä huolella läpi.

Sen verran, että jos oot osatmassa 1. korimaalin pajeroa tai ekoja 2. korimallin (80-luvun ja -90luvun alun) niin puhutaan jo sen ikäisistä autoista, että remonttihommat on opeteltava ;D Tietty jos jonkin timantin löydät, josta on aina pidetty huolta niin pääsee helpommalla. Tai sitten semmoisen johon on jo kaikki hajoava vaihdettu.

Jotenkin tuntuisi vielä että on noissa maastureissa vielä enemmän laitettavaa ku henkilöautoissa. Ja ihan yleisesti, ei pelkästään Mitsuissa. Mutta tekniikaltaan toimivan ja pelleiltään hyvän ku ostaa, niin siinähän ne taidot karttuu kun pikkujutuista aloittaa. Ja kyllä me parhaan mukaan autetaan ku kyselee vain. Ja tuossa kun sanoit, että kovin vähänajettuun ei ole varaa, niin voin sanoa, että kovin paljon ajettuun ei ole varaa. Varsinkin jos on pienikin vaara että kaiken joutuu ammattilaisella teetättään.

Ja tosiaan tuolla aikaisemmin mainitulla haulla pitäisi löytyäkkin jo monta hyvää ohjetta jos pajeroon nyt päädyt. Kylläpä täällä melkein kaikki "normaali" viat ja kulumiset onkin jo käsitelty.

Toivottavasti et nyt masentunut. Kyllä ne hyviä autoja on, mutta aika ajoin kovatöisiä. Mullaki tuo käyttökulkine liikkunu jo monta kuukautta ilman mitään ongelmia ;D
 
Vs: Maasturia hankkimassa, mitä Pajerosta tulisi tietää ennen ostoa...

Juu ei ny ihan masikseen vielä menty, mut tuli kyllä aika tiukkaa faktaa jota joutuu puntaroimaan. Täytyy varmaan muuttaa kaupunkiin...
Se on varmasti totta et ei oo varaa paljonkaan ajettuun, jos ei ite remppaa..mut oishan se vähä niin ku melkeen kaikessa, et tekemällä oppii...tai sit ei.
Ja Eurajoki ei ihan vieres oo, ku asustellaan Tampereen seudul. Pitää ny viel rauhas mietiskellä minne suunnalle kallistuu vai kallistuuko minnekkään ja pysyy Passatissa, tietkin kohta kuivuu...mut nää sivut on ollu sika hyvät ja apuja löytyy kyl nopeesti..kiitti taas!
 
Vs: Maasturia hankkimassa, mitä Pajerosta tulisi tietää ennen ostoa...

Älä muuta kaupunkiin. Se vasta maksaa.

Itse ajattelen niin, ettei köyhällä ole varaa ostaa halpaa. Varmasti vähän parempikuntoinen tulee pitkällä välillä halvemmaksi, kuin vanha ja paljon ajettu (=halpa). Maasturien hinnat säilyy aivan älyttömän hyvin nähden siihen, kuinka vanhoja autot ovat. Ei siis tue ajatusta vanhan hankkimisesta. Kannattaa aina välillä muuttaa 20-vuotiaiden autojen hinnat markoiksi. Usein liikutaan kymppitonneissa! 80-90-luvuilla 10-vuotias ja 200 tkm ajettu auto oli vanha ja paljon ajettu. Nyt maksetaan 5000 e (=30 000 mk) 20 vuotiaasta ja 400 tkm ajetusta. Keskimääräinen romutusikä kuitenkin on edelleen 18 vuotta. Eli auto vanhenee ja happanee, mutta hinnat ei tule alas. Muutama vähän isompi remontti siihen halpaan, johan ollaan jo uudemman hinnoissa. Ja niitä remontteja tulee ihan varmasti.

En tiedä, millaiseen käyttöön auto tulee. Jos tarve on vain selviytyä vähän mukavammin teistä, joilla Passatilla selviää edes jotenkin, riittäisi ehkä vähän kevyempi versio maasturista kuin Pajero. Miten olisi Suzuki Vitara? Tai ehkä jopa ensimmäiset Subaru Foresterit? Aika edullisia nekin kai alkaa olla. Veikkaan, että käyttökulut putoaa Passatin ja Pajeron puoliväliin.

Oman kirjanpitoni mukaan maasturin ylläpitokulut ovat noin kaksinkertaiset verrattuna henkilöautoon. Vaikka vanhan auton korjauksiin menevällä rahalla autosta riippumatta ei sitten ole ylärajaa. Riippuu siitä, kuinka viimeisen päälle kaiken pitää olla.
 
Vs: Maasturia hankkimassa, mitä Pajerosta tulisi tietää ennen ostoa...

No ei mua kyl oikeesti saa kaupunkiin väkisinkään ku tuli sielläki joskus piipahettua. Tai siis kaupungissahan asustellaan, tosin aivan maalla...
Kyllä Pajerolle olis muutenkin käyttöö, ku on muutama heppa pihas, joita sit joskus kuskaillaan appiukon Jeepillä(siinä autos on muuten pirusti sähkövikoja, ja muutakin..). Kyl Passattiki on jaksanu vetää koppia, vaikkei se mitään herkkuu oo ja ny sillä ei pääsis 50m pidemmälle pihasta.
Onhan se tullu kans todettuu et ei köyhän kannata halpaa ostaa, mut täytyy kattella kaikki vaihtoehdot läpi...
 
Vs: Maasturia hankkimassa, mitä Pajerosta tulisi tietää ennen ostoa...

karhu22 sanoi
Juu ei ny ihan masikseen vielä menty, mut tuli kyllä aika tiukkaa faktaa jota joutuu puntaroimaan. Täytyy varmaan muuttaa kaupunkiin...
Se on varmasti totta et ei oo varaa paljonkaan ajettuun, jos ei ite remppaa..mut oishan se vähä niin ku melkeen kaikessa, et tekemällä oppii...tai sit ei.
Ja Eurajoki ei ihan vieres oo, ku asustellaan Tampereen seudul. Pitää ny viel rauhas mietiskellä minne suunnalle kallistuu vai kallistuuko minnekkään ja pysyy Passatissa, tietkin kohta kuivuu...mut nää sivut on ollu sika hyvät ja apuja löytyy kyl nopeesti..kiitti taas!

Hyvää ja halpaa ei sit kannata toivoa löytävänsä. Mä menin ostamaan halvan pajeron,remontteihin uponnu nyt 22tkm matkalla aika perkeleesti (yli 2x auton hankintahinta) vaikka oon suurimman osan ite tehnykki. Esim kansi,vaihteisto,tuulilasi,laturi yms pientä ::) pajeron tyyppivikaa. Nyt ton ehkä ilkeis jo myydä,mut aika rankasti taitais tulla takkiin ku ei noista kukaan taho maksaa kolmeetonnia.. Mut onnee autonmetsätykseen ;D
 
Vs: Maasturia hankkimassa, mitä Pajerosta tulisi tietää ennen ostoa...

Pitääpä itekin kommentoida....

Multa levis tammikuussa jakolaatikko, jouduin ostaa tilalle henkilöauton..... sunnuntaina sain vihdoin uudelleen kasaan tuon pajeron, kävin tien päässä kokeilee (on nyt katsastamattomana seisonnassa) ja täytyy rehellisesti sanoa että on pirssiä ikävä.... Totesin siin vaan samalla että pitää paikkansa vanha sanonta: Maasturimies ei enää totu henkilöautoon ::)

Joten jos, ja kun päätät ostaa Pajeron (tjms.), ei paluuta henkilöautoon usein ole :peukku
 
Vs: Maasturia hankkimassa, mitä Pajerosta tulisi tietää ennen ostoa...

Täytyypä vielä kommentoida että noissa vanhoissa pajeroissa on se hyvä puoli että niihin pystyy tekeen itekkii vielä jottain . Noihin uusiin autoihin ei paljoa remonttia voi tehdä ja matkanteko päättyy heti teknisen ongelman kohdatessa.

Ja oikealla huollolla ja ennakoivilla korjauksilla saa huolettomia ajokilometrejä :driver
 
Vs: Maasturia hankkimassa, mitä Pajerosta tulisi tietää ennen ostoa...

Nuo kustannuksetkin on vähän miten sen laskee: jos vertaat samanikäiseen henkilöautoon, niin kulutus- ja korjauskulut ovat isommat. Jos taas vertaa uuteen/uudehkoon autoon, jota joutuu huollattamaan liikkeessä takuun säilyttämiseksi, niin monen uuden auton pakollisen jakopään vaihdon hinnalla tekee jo Pajeroon uuden kannen. Toki omalle työlle täytyy joku arvo laskea, mutta kuitenkin. Sen sijaan jos vanhan Pajeron kaikki remontit teettää pajalla, niin kyllä varmasti tulee kalliiksi.
 
Vs: Maasturia hankkimassa, mitä Pajerosta tulisi tietää ennen ostoa...

Näin on. Uudessa autossa pääomakulut ovat suurin menoerä, käyttökuluilla ei ole niin väliä, koska on niin pieni osa kokonaisuudesta. Vanhassa asia on toisinpäin.

Mutta vertaustasi uuden auton huollattamiseen liikkeessä en ymmärrä. Jos takuu menee, mitä sitten? Ei vanhassakaan mitään takuuta ole eikä uudessa takuukorjausten määrä suuri. Omassani on tehty yksi korjaus (ajovalojen korkeussäätö). Olisikohan tullut vanhassa edes omalla kustannuksella korjattua?

Eikä uusi sen vaikeampaa ole huoltaa kuin vanha auto. Kohteitakin on vähemmän. Omassa henkilöautossani ei taideta tehdä määräaikaishuollossa muuta kuin vaihtaa öljyt ja lisätä pissapoikaan nestettä. Onhan ohjelmassa sitten jotain ihmeellisiä tukivarsien kiinnitysten tarkastuksia yms, joita ei oikeasti tarvi tehdä, mutta jolla asiakas saadaan vakuuttuneeksi merkkihuollon tarpeellisuudesta. Kai ne mutterit pysyy kiinni ja väljyyden huomaa itsekin. Katsastus viimeistään. Jarrujen herkistys tarkoittaa nykyään sitä, että sprayöljyä tms tököttiä ruiskutetaan avonaisen vanteen (aluvanne) välistä jarrusylinterin päälle. Edes vanteita ei irroiteta, kun kerran jarrut toimii. Ja kansa kai pelästyy uuden auton tietokoneita. Mutta ei niille huollossa mitään tehdä, korkeintaan luetaan koodit. Mutta jos auto toimii, mitä iloa koodien tarkastamisesta on? Korjaaminen on eri asia, mutta harvoinpa niitä korjata tarvii.

Vanhassa autossa pitää tehdä tietokoneen lukemista lukuunottamatta kaikki samat asiat plus jotain muutakin. Lisäksi esim. jarrujen herkistys on tärkeämpää, koska osat ovat jo vanhoja, ruosteisia ja ehkä vähän kuluneitakin. Huollattamatta jättämisellä on isompi merkitys kuin uudessa, jossa kaikki toimii muutenkin. Ja pitää kai se nokkahihna vanhassakin autossa vaihtaa, yleensä jopa useammin kuin uutena samaan autoon on suositeltu. Ja öljynvaihtovälikin Mitsulla on 7500 km, kun uusissa 20-30 tkm. Pajeron 6 litran öljytilavuudessa tuo jo tuntuukin. Maksakohan hyvä öljy ainakin 10 e/l?

Oma seurantani sanoo, että jos aikoo käyttää pitkään autoa, kannattaa hankkia vuosituhannen alun auto ja ajaa se lähes loppuun. Hinnat putoaa suht jyrkästi ensimmäiset 3-5 vuotta, mutta sitten tuskastuttavan hitaasti käytetyn ostajan kannalta. Vuoden 2002 L200 maksaa noin 18000 e (Pajero varmaan saman verran?), joten jos pääoma jakautuu noin 14 vuodelle (romutusikä 20 v, jolloin teoreettinen arvo = 0) on se noin 1300 e/vuosi. Ostamalla parin vuoden välein 14 vuoden ajan noita muutaman tonnin autoja, menee vähintään sama pääoma, mutta koko ajan saa nauttia mahdollisuudesta säästää korjaamalla itse omaa autoaan. Uudehkon ostamalla kuitenkin ensimmäiset vuodet ovat suht huolettomia korjausten kannalta. Ja yleensä uudehkon auton huollon tarve on vanhaa vähäisempi. Plus muut edut (kolariturvallisuus, päästöt yms). Mutta tietty jos kyse on harrasteautosta, silloin nämä laskelmat eidät päde. Kyllähän kovasti mieli tekisi hankkia joku vuoden 88-04 L200 harrastekäyttöön, mutta ei aika riitä. Celeste kyllä aikanaan kertoi, paljonko sitä tarvitaan.
 
Vs: Maasturia hankkimassa, mitä Pajerosta tulisi tietää ennen ostoa...

Takuuhuollot vaan pitää olla tehtynä jos tulee joku suurempi vika. Esimerkkinä moottoririkko tai vaihteiston hajoaminen jotka on valitettavan yleisiä tänäpäivänä ja jos takuuta ei ole, niin sitten alkaakin rahaa palamaan.

Ja uusissa autoissa on yleensä jotain lapsenvikoja jotka on jo vanhoista korjattu ja niiden kanssa takuu on aivan ehdoton. Että kannattaa aina laskea vähän aikaa ennen kuin antaa takuun mennä umpeen huoltojen puutteen takia. Aikalailla verrannollinen vakuutuksiin. Tarviiko auto sitä kallista kaskoa, kun ei kuitenkaan mitään tapahdu. Mutta sitten kun tapahtuu, niin alkaakin maksamaan.
 
Vs: Maasturia hankkimassa, mitä Pajerosta tulisi tietää ennen ostoa...

Joo voihan sitä noin ajatella. Uudessa Mitsussa öljynvaihtoväli on 20000 km. Vanhassa 7500. Jos takuuaikana ajaa 60000 km, pitää se huollattaa 3 kertaa. Vanha 8 kertaa. Jos öljyä menee 6 litraa ja se maksaa 10 e/l, uuden auton öjlykulut ovat 3*6*10 = 180 e. Vanhan auton kulut ovat 8*6*10=480 e. Erotus 300 e eli yhden ison määräaikaishuollon verran. Päälle tulee suodattimet sun muut huollossa tarvittavat tarvikkeet.

Ja kai ne koneet särkyy vanhoista siinä missä uusistakin. Ilman takuuta.
 
Vs: Maasturia hankkimassa, mitä Pajerosta tulisi tietää ennen ostoa...

Maamies sanoi
Ja kai ne koneet särkyy vanhoista siinä missä uusistakin. Ilman takuuta.

Onneksi noihin vanhoihin sotartsuihin saa osia ja jopa vaihtomoottoreita kohtuu edullisesti.

Kyllä minä olisin kohta valmis käyttään takuuhuollossa tuota -88 autoaki jos joku sille vaan takuun myöntäis. Just nyt on semmonen tunne että ois halvempi, tai ainaki helpompi :nykii Pajerolla on se kriittinen kilometrimäärä mittarissa, että kaikki puslat alkais oleen uusimista vailla ja laatikko ääntää, perä huutaa ja kannen halkeamista odotellessa :nykii

Nuo kun saa laitettua niin onkin taas ½ miljoonaa kohtuu huletonta kilometriä edessä perushuolloilla vain.
 
Takaisin
Ylös Bottom