mikä meni pieleen kytkimen vaihros pajero -87

kollaa

New Member
Liittynyt
4 Syyskuu 2008
eli tos männä viikolla tuli laitettua uusi kytkin ja laatikko toisesta tohon rojektiin,mutta ny ku rupesin testaaha ja meinasin koeajon tehä nii eipä pelannu kytkin kun poliin jäi puoliväliin. no eiku kovaa ilimausta mutta iliman tulosta ja tänää vaihroon viä pää ja työsylinterin toisesta mutta ei auttanu.

mikähä ny pieleen? kun ei tua kytkimes oo montaa liikkuvaa osaa,voiko levyn vääripäin olo teherä tuon? ei vissii auta ku punnertaa laatikko pois. vaihteet pelaa mutta käynnis olles ei saa päälle.

pikkuusen rupiaa keittähän :seina
 
Vs: mikä meni pieleen kytkimen vaihros pajero -87

kun ilmaat niin säiliöm pitää olla ihan piripintaan täytettynä, muuten ei ilmaannu.

näin ainakin olen kuullut..
 
Vs: mikä meni pieleen kytkimen vaihros pajero -87

moista enoo viä kuullu,kai sitäki voi koklata.

auto pelas moitteetta ennen remonttia,mitäny loota huusi ja kytkin rallatti mutta pelas kuitenki.
 
Vs: mikä meni pieleen kytkimen vaihros pajero -87

ei kai kytkinlevy jumita booreilla, rasvasit kunnolla ennen asennusta? Menikö herkästi paikoilleen vai takerteliko? Tuliko painelaakeri oikein päin? :D
 
Vs: mikä meni pieleen kytkimen vaihros pajero -87

Painelaakeri kai harvemmin menee väärin päin, mutta väärin päin menneitä kytkinlevyjä tiedän useampia;D. Tosin on kyllä jäänyt toistaiseksi itseltä kokeilematta ;). Vaikeissa ilmaustapauksissa voi olla jopa pakko suorittaa ilmaus "alhaalta ylöspäin" ja tähän tarvitaan jonkinlainen paineella syöttävä laite. Tämä on taas pari kertaa koettu itsekin, vaikka yleensä menee nomaalitavalla. Boorien rasvaus on kai ihan normaali huoltotoimi, joka kytkimen vaihtajalla pitäisi olla tiedossa :-\. Aluksi kai olisi apumiestä/-naista apuna käyttäen selvitettävä alhaalta kurkkien mitä siellä työsylinterissä oikein tapahtuu. Tuo vaihteiston irrotus on ehkä ensitoimena vähän turhan raju ::). Pakko se on sitten tehdä, jos todetaan että kytkinvarsi liikkuu normaalisti, mutta mitään ei tapahdu.
 
Vs: mikä meni pieleen kytkimen vaihros pajero -87

Alhaalta ilmaus käy kätevästi, kun laittaa jarrunestepurkin korkin läpi ilmausnippaan sopivan letkun. Sitten vaan aukoonippaa, puristaa purkkia ja nippaa kiinni välillä, kun päästää ilmaa purkkiin huvenneen nesteen tilalle.
Jarruja ilmaillu tolla menetelmällä jpskus ja toimii, varsinkin jos ei oo apumiestä.
 
Vs: mikä meni pieleen kytkimen vaihros pajero -87

JA esim. VAG-konsernin vehkeissä joissakin kun on todella vaikea saada nestettä työsylinterille, jos on tyhjä, niin sitten letku jarrun ilmanipasta kytkimen ilmanippaan. Klemmareilla kiinni molemmat päät tietty. Sitten vain ilmaruuvit auki ja pumppaamaan jarrua. Menee helposti nesteet, vaikka ois tuntunu kuinka vaikealta ilmata. Muistaa vain lisätä jarruihin nestettä, ettei ne tyhjene.

Ja tietty kannattaa tehdä tämä vain jos autossasi on puhtaat jarrunesteet, ettet pumppaa niitä pas*oja sinne kytkimen puolelle.
 
Vs: mikä meni pieleen kytkimen vaihros pajero -87

jo on ilimaaminen menny vaikeeksi..

no tos kaverin kans purotettiin laatikko aikansa kuluks lattialle,eipä siinäkää enää kauaa aikaa mene.
vertaaltiin vahaa asetelmaa ja painelaakeria joka oli 6mm ohuempi siitä painopinnasta kun vanha.
voisko vika olla tuos? en usko et olis ilimaa päässy,kun kerran pelas enne remonttia hyvin.
 
Vs: mikä meni pieleen kytkimen vaihros pajero -87

oliko siinä käpälässä sitte paljo tyhjää liikettä? onko pajerossa samanlailla pultin päässä pallo jossa käpälä kiinni, senhän vois säätämällä saada kuntoon?
 
Vs: mikä meni pieleen kytkimen vaihros pajero -87

eipä tullu välyksiä tutkittua,mutta haarukkapalan ja looran kuoren väliin jäi n5mm rako kytkimen pohojas olles.
löytyy tuo pallopääruuvi vois olla ratkasu jos siinä on säätö maharollisuus.
 
Vs: mikä meni pieleen kytkimen vaihros pajero -87

kollaa sanoi
jo on ilimaaminen menny vaikeeksi..

no tos kaverin kans purotettiin laatikko aikansa kuluks lattialle,eipä siinäkää enää kauaa aikaa mene.
vertaaltiin vahaa asetelmaa ja painelaakeria joka oli 6mm ohuempi siitä painopinnasta kun vanha.
voisko vika olla tuos? en usko et olis ilimaa päässy,kun kerran pelas enne remonttia hyvin.

Tuossapa se taitaa vika olla. Sinulla on todennäköisesti "vääränlainen yhdistelmä" eli painelaakeri ja muu kytkin ovat "eri paria". Tuo "rako" tuntuu tietysti pieneltä mutta tosisasiassa se on todella suuri. Takavetovolvoissa on joskus ollut samaa ongelmaa. Aikanaan kun tein naperoon kytkinremonttia neloskoneeseen tilasin Tamgearsilta osat ja mainitsin myös että tuo kytkin/levy yhdistelmä on arvio. Minulle ilmoitettiin "uusi painelaakeri" jo etukäteen ja oli oikea. Hyvää palvelua!
Kytkimen ilmaus tuolta "alakautta" on aika tavallista, mutta sinulle ei ole vain osunut kohdalle sellaista ;D. Nyt sait monta vinkkiä hommaan. Itse tunsin kyllä monta menettelutapaa tuohon suoritukseen ;).

Pallopääruuvin säätölaittessa vikaa korjattaessa voi käydä niin että työsylinterissä loppuu pituus, tai jostain muusta kohtaa siirtokoneistoa :-\. Volvojen kanssa tuosta on aina tapeltu.
 
Vs: mikä meni pieleen kytkimen vaihros pajero -87

tamgearssilta tuo kytkinki on.soitin ja kysyyn asiasta nii -86 ja sitä vanhemmis on tuo vahavempi malli ja laatikko on tuosta vanhemmasta mallista. ny pitäs tietää palioko tota palloruuvia säätäs kun se vaikuttaa aika pienestä.täytyy mittaalla.
 
Vs: mikä meni pieleen kytkimen vaihros pajero -87

Noissa 700-sarjan Volvoissa tehtiin tuo uutta mittaa vaativa tanko pitkähköstä M8 ruuvista. Kierrepäähän kierrettiin hattumutteri ja se kuusiokantapää katkaistiin oikeasta kohtaa poikki ja pyöristettiin esim kulmahiomakoneessa. Kierrepääkin lyhennettiin aluksi heti sopivaksi hattumutterille ja oli esteenä ettei mnnyt tangosta läpi. Itse en taas remontista muista kuin että joku pyöreä tanko näkyi kun kurkkasin ;D.
 
Vs: mikä meni pieleen kytkimen vaihros pajero -87

nonii taas on loota paikallaan eikä irti oteta enää.laitoon pari prikkaa sen säätöpultin alle,tulos 1 ei mee päällee ,2 nihkeesti,3,4,5 hyvin ja pakki rohisee,mutta parempaan suuntaan ollaan menos.
ny joko jatketaan työsylinterin tappia tai perehrytään tohon ilimaamiseen.
pienestä on kii mut eikö se tästä..
 
Vs: mikä meni pieleen kytkimen vaihros pajero -87

Eipä se työsylinterin tapin jatkaminen auta mitään jos ei käpälä liiku yhtään sen enempää?? 5mm välys on vähän perkeleen paljon kytkimen liikkeessä,joten suosittelen laittamaan "oikeat" hilut sisään,ni saattaa toimiakin! ;D Eikä se ilmaaminen kyl kovin vaikeaa yksinkään ole,kun muistaa myös sen että nipalta vetää letkun kytkimen pääsylinterinyläpuolelle,ni ilmaantuu paremmin. Eli siis toisin sanoen kytkimen nestesäiliön yläpuolelle joku pullo mihi kierrättää tavaraa...läpinäkyvä letku jolloin näkee tuleeko ilmaa vai ei. :peukku
 
Vs: mikä meni pieleen kytkimen vaihros pajero -87

kyllä käpälä liikkuu ja on varaa liikkua nii varmasti auttaa.tota painelaakerin mittaeroo täsny kursitaan kasaan ja pienestä son enää kii mutta tänää pelaa son varma ku tauti.kyllä noita autoja tullu ilimattua maailman sivu ettei se nii vierasta ole,enkä usko että sitä siä on enää.ja nuo hilut on oikiat tuohon autoon,loota on vain vanhempaa mallia ja siihen kuuluu tuo vahavee laakeri.
 
Vs: mikä meni pieleen kytkimen vaihros pajero -87

No se on sitte aivan eriasia jos kerran käpäläl on viel varaa liikkua. Eikö olis kuitenki viisain ostaa uus painelaakeri? Helpottais pikkusen hommaa,eikä maksa maltaita. Työsylinterin tappiin kuitenkin kohdistuu sivuttais painoa kytkintä painettaessa, ei se ihan suoraan siinä liiku. Hitsaus sauma kyl varmasti kestää,mut ajan myötä saattaa sauman vierestä ratketa.
 
Vs: mikä meni pieleen kytkimen vaihros pajero -87

Mutta Pajeroonhan on tarvittaessa helppo tehdä/teetättää vaikka kokonaan uusi varsi. Ku eihän se varsi ole millään siinä männässä kiinni. Se haitarikumi korkeintaan hidastaa vähän sen putoamista.
 
Vs: mikä meni pieleen kytkimen vaihros pajero -87

eiline oli ja meni ja ny käret tärisee eli homma jäi huomiselle.sen verran kauan tullu tehtyä metalli hommia että luotan tohon wallius heppiin täyrellisesti.painelaakeri on ja pysyy sisällä.semmosta voimaa sieltä ei tuu että se hajoos tai irtoos tilastansa vaikka sitä jatkaa vähä.
 
Takaisin
Ylös Bottom