milläpäs testaan hehkun ?

J

jaskajokunen

Guest
Siis pajeron hehkun ! Nyt olis uusia osia (käytettyjä) se boxi, molemmat releet ja ilmeisesti "jälkihehkun" vastuslaatikko. Tarkoituksena olis korvata ns. nappihehku alkuperäisellä toiminnalla. -88 pajerossa on "älykäs" hehku, jota säätelee moottorin lämpötila !
Kuinka mittaan tarkistan erinäisten osien toiminnan ja kunnon / vaihtotarpeen ?
 
Epäilenpä että hehkun ohj.yksikössä ei ole vikaa, eikä releissä. Moottorin lämpötila-anturin laittaisin uuden, samoin oikeat hehkut. Hehkuja on myös tarvikkeessa, mutta ne ei aina ole sopivia, eivät ala edes hehkumaan kunnolla johtuen lyhyestä hehkutusajasta. Alkuperäiset on parhaat, tosin maksaa enemmän kuin tarvikkeessa.
 
Jep niin maksaa kävin tossa tänään hakemassa Galanttiin uuden ja alkuperäisen hehkutulpan a' 40 egee/kpl..

kiva kiva, ei löytyny paikallisesta varaosaliikkeestä vastaavaa tarvikkeena, ku on keraamiset, ni piti noutaa alkuperäinen. onneks ei ollu ku yks menny niin pääs vähän halvemmalla... ;D

Eki
 
Jos kerran napilla toimii nii luulis et hehkut ite on o.k.

Voihan ne mitata vastus on kai jotain 0,2-1,0ohmin luokkaa? jos oikarissa tai vastus paljon yli nii tulpat vaihtoon. Mittaathan tietysti johtimet irrallaan...

Mutta ite kysymykseen...automatiikka ei toimi? ja et tiedä mikä rikki, rele, ohjaus boxi vai lämpöanturi?

Minkä oireen vuoksi laitettu nappi? vois meinaa helpottaa vianetsintää jos tietäis ensin oireen.

Mitä tekee jos laitat ohjain boxin paikalleen? vai laukeeko boxi heti kun laitat paikalleen?
 
Mulla on toinenkin ohjainboxi ("pitäis ton olla kunnossa-kunnossa") jolla kokeilin ja ihan samat oireet : Jos laitan alkuperäisen liittimen kiinni toiselta (ilmeisesti päähehkurele) ja boxin paikalle ja kääntää avaimesta niin alkaa "napse" käymään ikäänkuin joku rele vetäis jatkuvasti päälle/pois ! En ole varma onko tuo napsuva "jutska" pää- vai jälkihehkun rele. En haluaisi polttaa tuota kokeiltavana olevaa boxia, tosin melkein kaikki kamat mitkä olen hakenut tuolta "luotettavalta" harrastajalta ovat olleet jotenkin paskoja:
- kannen esikammoit halki
- turbosta puuttui työsiivet
- takalämmittimen kenno vuoti
ps. meni hiukka off-topic

Joku epäilikin sitä termostaattia ( toinen napa mittarille ja toinen hehkun ohjaukseen ) Kuinka paljon ohmeja pitäis näyttää ollakseen kunnossa siis käyntilämpöisenä / kylmänä ? Maksaapi mitsulla n.40 egee joten turhaan ei kannattasi vaihtaa !

edit: Miksi ei hehkun valo pala mittaristossa ? siis kun on hehkutus on-line :-\ Tosin tällä hyvällä osakauppiallakaan ei tuo merkkivalo palanut, eli mistä tietää koska startataan siis jos automatiikka saadaan toimimaan. Nythään tuo on ihan perstuntumalla 8)
 
Siis Pajeron Super Quick Glow System toimii seur:

Kun virran laittaa päälle, päähehkurele menee ohjainyksikön ohjaamana päälle ja täyshehkutus 12V alkaa ja kestää lämpötilasta riippuen n. 3-5 sek. Sitten kun kuuluu toinen napsaus releestä ei kun käyntiin ja ohjainyksikkö saa tiedon laturilta että käyhän se jolloin menee jälkihehku 6V päälle ja on noin puoli min. Hehkun merrkivaloa ei Pajerossa ole käytössä vasta kun 3.2 D-ID mallissa. Hehkujärjestelmän voi testata kun ottaa lämpötila-anturilta johdon irt jolloin on täyshehku päällä.
 
Vikaa ei löytynyt lämpötila-anturista eli vaihdettiin sitten turhaan ( mitsu-korjaaja epäili seuraavaksi vian johtuvan joko laturilta tulevasta ylijännitteestä n.16V suoraan laturin perästä mitattuna tai sitten se lattaliittimellä varustettu hehkutusrele on rikki )
Käytin mitsua laturin huoltaneella hepulla ja hän mittasi akun navalle tulevan jännitteen 14,3-14,7 välille (ulkona siis, emme mitanneet suoraan laturin persiistä )
Tässäpäs väliaikatietoja vaihteeksi.
 
Mittään en asiasta tiedä, mutta laturin persiin ja akun välille ei saa hävitä noin paljoa jännitettä. Kannattaa joka tapauksessa tutkia nuo kytkökset.
 
Tänään kävin hakemassa korjaajalta sen ylimääräisen turhaan vaihdetun lämpöanturin, samassa yhteydessä oli puhetta sen hehkunmerkkivalojen käyttöön ottamisesta ( ekaks punaisena ja kun hehkutus on valmis, niin valo vaihtuu vihreäksi "ready for start" ) Tuo ominaisuus on uudemmissa GDI-koneissa käytössä, mutta korjaaja oli kuulemma nähnyt muutaman 2,5L pajeronkin, jossa kyseinen indikaattori oli modattu käyttöön. Maahantuojalta neuvoi ohjeita kyselemään.
Kunhan jaksan, niin vaihdan releen ja yritän taas josko automatiikka toimisi. Juteltiin vielä tovi ja kuulemma jollain koulutuspäivillä olivat keraamista hehkua "polttaneet" yli 15 min ihan valkohehkuiseksi sen kärsimättä, tosin silloinhan ei tapahtunut dieselin sytytyksestä aiheutuvaa räjähdyksenomaista paineiskua.
 
Kaveripa antoi L200:sensa hehkuboxin rätyyttää melkein 20tkm kun päätti että jokin vain kojelaudassa rämisee. Hyvin toimi, kestää.

Kunnes humalassa sen ajoi sillan kaiteeseen ja jokeen. ::)

Pointti oli kummiskin se että tyyppi otti vähän selvää asioista ja se mikä sen boxin pisti nakuttamaan oli se että jossakin vaiheessa eräs "joku" halusi pihdata ja laittoi tarvikehehkut sisään ja sen jälkeen se napina alkoi.

Ois kuulemma saattanu mennä napina pois kun ois kaikki hehkutulpat vaihtanut orkkiksiin (+mahdollisesti lämpöanturi) mutta kun kierros olisi maksanut mansikoita niin tyyppipä jätti väliin ja hyvin pelasi. Hehkuboxi olisi sitten maksanut jotain aivan mahdottomia kuulemma...... ???

Toivottavasti saat omasi pelaamaan!! :)
 
On ollu opettavaista seurata tätä threadia. Olen ajellu muutamia satoja tuhansia L300:lla (2,5D vapari) ja Gallulla (1,8 TDIC) enkä ole edes tiennyt tarkalleen, miten hehkujärjestelmä näissä pelaa. Automaattiseksi pikahehkuksi sen olen kyllä päätellyt. Kiitos kaikille minunkin tietämystäni lisänneille! :)

Pitänee jossain vaiheessa lähteä perehtymään tuohon hehkun merkkivalon modaamiseen. Gallussakin on tuon valon paikka, mutta ei lamppua paikoillaan (kuten ei esim. turvavyömuistuttimenkaan lampun paikalla).

Jaskajokunen: onnea & kärsivällisyyttä, kerro sitten, miten projekti etenee!
 
No ei ollut ainakaan Vemic:in ohjeista apuja: sama printti joka on haynesin sekä chiltonin kirjassa :( Tuosta kytkentäkaaviosta ei näy (ainakaan minä en näe ) niitä merkkivaloja eli lähtöpisteessä ollaan.
 
Tässä olis ne kytkentäkaaviot -89 pajeron hehkuihin.
Mun ohjausboxissa on 13 liitintä kuten tuossa autog.kaaviossa ja tuossa QGS-kuvassahan näyttäis olevan GlowControlUnitissa vain 9 liitintä eli näillä eväin ajattelisin tuon merkkivalojen aktivoinnin onnistuvan yhdistämällä piuhoja, mutta ennen isompaa savua voisi joku fiksumpi kertoa mitkä johdot / minne ?
Tää mun Pajerohan on tiettu -88, mutta näyttäis tosiaan tuo boxi olevan sama.

Valitettavasti suurin sallittu kuvien (pdf) koko ylittyy eli kuka haluaa osallistua talkoisiin niin postittelen erikseen e-mailiin (n.500kt ja n.528kt) pikaviestin saatuani.
 
Kiitos, kuvatukset tuli!

Jos tulkitsin oikein, niin nuo kaksi eri kuvaa oli kahden erilaisen hehkuversion kytkikset (eri markkina-alueille).

Ensimmäisessä kuvassa oleva hehkujärjestelmä näyttäisi siltä, että hehkun ohjausyksikkö tekee ensin pikahehkun toisella releellä ja koneen käynnistyttyä kytkeeä toisen releen avulla etuvastuksen kautta sinne jälkihehkun. (Tämä voisi olla se Galantinkin rintapellissä kolmen "releen" paketin arvoitus: yksi niistä on varmaankin etuvastus ja kaksi on niitä releitä, toinen pikahehkulle, toinen jälkihehkulle!).

Toisessa kuvassa, jossa myös merkkivalot on olemassa, on ilmeisesti kytkentä, jossa erillistä pikahehkua ei ole, vaan ohjausyksikkö sytytysvirran kytkemisen jälkeen kytkee hehkun ja "WAIT"-valon ja tietyn ajan kuluttua (riippuu ilmeisesti mm. koneen lämpötilasta; ohjausyksikkö saa tiedon erilliseltä sensorilta) sytyttaa "START"-valon.

Jos Naperossa on nuo "WAIT"- ja "START"-valot kuitenkin olemassa ja haluat ne käyttöön, niin ne voisi minusta kytkeä esi- ja jälkihehkujen releiden ohjausjohtimiin (eli nastat 8 ja 7 siinä ohjausyksikössä). Silloin WAIT palaa aina esihehkutuksen aikana eli syttyy, kun sytytysvirta käännetään päälle ja sammuu, kun hehkutus on valmis, ja START palaa aina, kun jälkihehkutus on päällä.

Onnea askartelulle!
 
Periaatteessahan tuon voisi kokeilla suoraan sieltä konehuoneenpuolelta volttimittarilla niistä releiden liittimistä, mutta sit pitäis jotenkin selvittää merkkivalojen liittimestä tuleeko sinne virtaa vai mistä se on laitettu poikki. Johtosarjoja kun ei kai kannata valmistaa montaa erilaista. (fiat ritmoon sai kiekkamittarin skulaamaan pelkällä mittarin vaihtamisella sporttimalliseen) Täytyypäs vkl:na tutkiskella "varovasti" ::) Tosin tuo koko automatiikka on vielä "out of duty" eli sekin pitäis laittaa vörkkimään, on vain ollut kaikenlaista muuta hommaa olevinaan.

höh kirjoittelin jo lisäyksen, mutten ollutkaan sisällä ja häipyi bittihelvettiin se eka lisäys.

Joo tupakilla ollessani aattelin mitata sen päähehkulle tulevan vaaleanvihreä/musta johtimen ja eihän sille tullut virtaa ON-asennossa. Sitten päätin laittaa sen toisen "ehjän" boxin ja mitata uudelleen no ei ollut näköjään se boxin liitin kiinni ekallakaan mittauskerralla :-[ "unohtus, että ei ole kiinni nykyjärjestelmässä" Mutta sama juttu kumpikaan boxi ei anna liittimessään kiinni ollessaan ON-asennossa virtaa tuolle päähehkun liittimelle! Mistähän sitten alkais tuota vikaa haeskelemaan ?
Voihan tietysti olla, että tuolta aiemmissa viesteissä mainitsemalta "rehelliseltä" harrastajalta ostamani boxi onkin rikki ??
 
samalla kun sitä nopeuspulssin lähtöä haeskelin mittarin takaa, katselin tuota hehkunmerkkivalo jutskaakin! Jopa "kortongilliset" polttimot oli paikallaan (vihreä ja punainen) mutta mittarille tulevasta johtosarjasta uupui kaksi piuhaa (ruskea ja ruskea-valkoinen). Itse mittariston liitinkappaleessa olivat liuskat valmiina, mistähän saisi siihen vastakappaleeseen pari naarasliitintä ? Mulla oli linkitettynä suosikeihin joku helsinkiläinen autosähköliike, josta saa merkkikohtaisia liittimiä/liittimen kuoria, mutta on näköjään hukkunut. Tietääkös kukaan muu, mistä niitä liittimiä voisi kysellä, paitsi "timanttikaupasta"
 
No tänään jatkoin tutkimuksia tuon hehkun suhteen. Valitettavasti se saamani kytkentäkaavio on pdf-formaatissa eli sitä ei voi laittaa jakoon, mutta voin sen postittaa pyynnöstä !
Niin joo, mittailin yleismittarilla nuo hehkunboxin liittimet ja kaikissa muissa kulkee näemmä yhteys (ohmeja) paitsi liittimet 4 ja 5 , niihin pitäis tulla yhteys hehkuilta (laitoin krokotiilillä toisen pään hehkun liitäntärautaan ja toisen siihen liittimen 4/5 pinniin), mutta ei ole yhteys kondiksessa eli ollut ohminohmia :-[ Mistähän tuo voisi johtua ??
 
opettavaisia threadeja nämä: kerkisinkin jo ihmettelemään, että miksi Naperossa ei pala hehkun merkkivalo -sitä ei siis ole tehtaalla kytkettykään...
 
Ei ehkä ihan just topiciin kuulu, mutta varoitusvalo-klusterissa oli myös paikat öljynpaineelle ja tasauspyörästön merkkivalolle, mutta piirilevylle ei ollut kuparia pinnoitettu niihin ::) Toisaalta koneesta löytyy kummastuttava ylimääräinen anturi siitä lämpötila-anturin vierestä, sille ei ole vedetty johtosarjalta johtoakaan mikähän lienee moisen anturin tarkoitus? Mylly/kansi on "evo-3" eli saattaa tietysti liittyä jotenkin IC-systeemiinkin!
 
Tässä yksi hekun hämmentämis linkki lisää ! :
http://www.motonet.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=442

Eli tuon lopputhreadin linkin kautta kävisi muka toyotan 7V hehkut pajeroon ( 6€ motonetissa ketale )
 
Yhdenmiehen topic ::)

Tänään tuli Vemic:iltä huoltomanuaalin sivuista kopiot, joista käy ilmi nuo testaamis-jutut :)

Kunhan saan scannattua niin halukkaille olis tarjolla !
 
Tuo hehkujen merkkivalokytkentä kiinnostaa meikäläistäkin, kun kuulovammainen siskopuoli ajelee tuolla enimmäkseen, olisi hieno homma saada ainakin tuo esihehkun merkkivalo toimintaan... ::)
 
ei oikein projekti etene :(
jos vaihdan hehkut uusiin niin mitkäs olis ne oikeat ?

TD-2,3+QGS jos 6Volt/7sek . . . . . . 26-0161 10.50 €
TD-2,5 87--94 KERAAMINEN jos 11V 26-0017 19.50 €

Tää mun kinnerihän on 2,5 -88 , mutta tuo hehkusysteemi pitäis kyllä olla toi 6v hässäkkä kun on se jännitteenpudotusvastuskin ??? alkuperäiset hehkut maksaapi noin 40€ kipale :eek:
 
OT:

Joskus töissä katottiin yhen wolkkarista lämpökameralla mikä hehku ei toimi ;D

Tottakai tota si käytettiin kotona yms pakkasen aikaan katottiin lämpövuodot kotoo, et onko niitä yms :) erottelu kyky 0.1c :eek:
 
Vilkaiseppa piruuttasi mitä niissä nykyisissä hehkuissa lukee siinä kantaosassa...

Mahtaa muuten olla aikas arvokas vekotin tuo lämpökamera? Kyllähän tuolle käyttöä löytyisi... ::)
 
Se kamera oli vuokralla. joku 150-200t vanhaa rahaa. Viikko vuokra tais olla 5000mk. Mut hei kyllä se ajoasiansa! Nähtiin silmänräpäyksessä että mikä hehku ei hehkuta ja eikä tarvinnut likastaa näppejä :)

Pitihän sitä käyttää kun muuten se olis vaan joutunut 8h/päivä käytölle ;)

www.flir.com

Tuon tyylinen se oli:
http://www.flirthermography.com/cameras/camera/1017/
 
Onko tullut selvyyttä jo tuohon hehkuasiaan?

Itte en kauaa viittinyt pelata niitten releiden kanssa (sen kyllä noteerasin että kuskin jalkatilassa, A-pilarissa on se helekutin iso laatikko, varmaan ohjausjärjestelmä, ja konehuoneessa ainakin ne kaksi pyöreähköä mutikkaa vasemman akun takana releitä) vaan kylmän viileästi vedin johdon siitä toiselta releeltä omaan releeseen, mikä kytkee maavirran mittariston hehkuvalolle.

Nyt se kylläkin syttyy esihehkulla, sammuu kun hehkutus loppuu, mutta syttyy taas moottorin käynnistyttyä jälkihehkun ajaksi.

No eipä se minua haittaa, ja siskollekkin sanoin että talvella sitten ei liikuta autoa mihinkään ennenkuin se hehkun valo sammuu. ;)
 
Kyllähän mä olen saanut tuon merkkivalon nastan selville. Siis siitä hehkunboxilta ja mittariston perästä puuttuu noin 2x50cm piuhaa ja pari liitintä. Tuo varsinain hehkumysteeri on edelleen korjaamatta, en ole ehtinyt siihen perehtymään kun toimii noinkin :(
 
Nyt pitäis ilmaisesti alkaa panostamaan tuon hehkun tutkimiseen oikein huolella, jottei käy "kylmät"  ::)
Jotenkin tuituis, että joku hehku on ainakin pimeänä, kun käynnistyksen jälkeen on semmoista ontuvaa tuo koneen käynti. Onko kukaan vaihtanut "toimivia" tarvike-hehkuja alkuperäisten (n.40€/kpl) tilalle, jos on, niin minkä merkkiset ? (huhupuheina olen kuullut, että tuo automaattihehku on aika ronkeli tarvikehehkuille  :( )Tosin mullahan tuo automaattihehkuhan ei toimikkaan , nappihehkun takana koko systeemi.

Edit : Mitattu voltit akun miinuksen ja virtakiskon väliltä n.10v ???
 
Mulla köhii kanssa ekat tahdit kylminä aamuina. Hehkut tsekattu, polttoainelinjat ja putsarit uusittu. Käynnistyy hyvin, mutta ravistaa ekat sekunnit törkeästi. Lämpimänä ei sit mitään onkelmaa. Yks aamu vieressä istui kaveri, jolla uudehko kiisseli-hiase, joka kuulemma tekee ihan samaa. Joten olisko sittenkin vaan kyseessä ominaisuus. Aina se on lähteny silti...
 
Mielenkiintoinen thread.


Minun -88 Pajero (oli purkuun menossa mutta sain sen pelastettua) ei kuulemma käynnistynyt kylmällä, ihmettelen itsekin edelleen hehkun nopeutta. Ainakaan näillä keleillä ei ole ongelmia, pakkasöitä on ollut ja parin päivän käyttötaukoja. Muitta se hehkutus on vain pari, kolme sekuntia...?


Putsasin alkuunsa kaikki liittimet. Mukana tuli myös uudet 11V hehkut mutten ole niitä vielä tarvinnut, tiedä sitten ovatko sopiviakaan.


Hehkujen testaamiseen sopii myös laserlämpömittari, ne alkavat yleistyä. Ostin omani Ebaysta , maksoi rahteineen alle 50 euroa.
 
jaskajokunen sanoi
Onko kukaan vaihtanut "toimivia" tarvike-hehkuja alkuperäisten (n.40€/kpl) tilalle, jos on, niin minkä merkkiset ? (huhupuheina olen kuullut, että tuo automaattihehku on aika ronkeli tarvikehehkuille  :( )

Tuossa meirän pajerossa on muistaakseni Beru'n 6v hehkut, kaikki tietty vaihdettiin kerralla, ja on nuo näköjään jo toista talvea toiminneet. Tosin hehkutusaika tunnostaa nyt noin pari sekuntia pitemmältä... ::)
 
Eilen vaihdoin,"hieman" heikentyneen käyntiin lähdön takia tarvikehehkut ,1 ehjä löytyi :p .
Palaneet hehkut ilmenevät juuri tuona lyhyenä hehkutus aikana.
Ei kyllä kannata paljon sairastella sököjä hehkuja kun tarvikkeet maksavat 10 euroa/kpl ja vaihtotyössä menee n.8min...

Noitten tarvikehehkujen toimivuudesta voin laittaa enemmän tietoa kun tulee kokemusta.

-P-
 
Saattaa olla muuten tuossa 2.3l pajessa eri mallin hehkutuslogiikka eli ei välttämättä ole vertailukelpoinen, mutta seuraillaan tilannetta !
 
Update ! Otin tänään irti hehkutulpat ja Perkele olihan ne 12v eli ei ihme jollei oma boksi osaa niitä käyttää ja kun on tuo käyntiin lähteminen niin vaivaloista :( Äkkiä mitattuna virtakiskollekkaan ei tullut kuin 10,7v. On joku neropatti taas säästänyt !
 
Käyttäkää hyvät ystävät alkuperäis valmiste hehkuja niin harvenee noi ongelmat.. putsatkaa kaikki kiskon liitokset samalla kun vaihdatte hehkut. vinkkinä suosittelen kun on kokemusta kiisseleistä sentään hiukan..
osto retkelle kannattaa ottaa myös malli mukaan(jos orkkis)

on teillä sydeemit hehkujen tutkimiseen ;D ;D lämpökameroita ja laasereita... ;D ;D ;D
 
Napalukko sanoi
Eksveekasi sanoi

Joo, kyllähän se sähkökynäkin on aika toimiva ratkaisu.

Millasella sähkökynällä näkee tarkan pintalämpötilan nopeesti? Mulle kans sellanen...  ;D


Äh öh... no eihän sitä lämpöä sähkökynällä näe mutta näkee kuitenkin onko hehku ehjä vai ei.
 
Eksveekasi sanoi
Napalukko sanoi
Eksveekasi sanoi



Äh öh... no eihän sitä lämpöä sähkökynällä näe mutta näkee kuitenkin onko hehku ehjä vai ei.

Jos nyt silti edes yleismittaria käytettäs, niin nähtäs muutakin kuin että onko se lanka täysin poikki vai ei. Riippuu tietty mitä kukakin sähkökynällä tarkoittaa, mutta meilläpäin sähkökynien "näyttö" ei ole kovin tarkka, paitsi jos pystyy lampun kirkkaudesta määrittämään resistanssin :p. Se vaatiikin jo sähkärin... No joo, tämä tästä. Taitaa olla vitsi jo ohi.
 
Asiaan palatakseni nyt on 4kpl "kitahara"á 12€  merkkisiä hehkuja odottamassa kiinni laittamista.
Yleensä vastuksista, mulle on opetettu, että vastus on joko kunnossa tai rikki ! Välimuotoa ei ole  ;D ja vastushan tuo hehkukin on  :p Itse testasin jokaisen irrallaan ja hyvinhän ne savusivat vaikka olikin 12v

Update: Nyt on kitaharat kiinni ja hehkutusboxi myös. Ensi startilla alkoi kuulumaan käynnistyksen jälkeen helkkarinmoinen naksuminen pannuhuoneesta. Ilmeisesti se jälkihehkun rele elämöi, sille virtakiskolle menevän piuhan liittimessä oli teipattuna toinen "kaksijohtoinen" liitin ja päättelin terävänä , että se voisi olla jälkihehkun virta ja ohjaus boxille. Laitoin piuhan kiinni ja naksuminen loppui. Nyt tuntuis vihdoinkin automaattihehku toimivan :) Ihan vain varmistukseksi kysyn: kuuluuko tosiaan virtakiskolle mennä kaksi paksua ja yksi ohut johto ?

ps. vanhat hehkut olivat myös kitaharan hkt-75, nyt on hkt-161
 
Lisää probleemaa näin pakkasten edellä...

Elikkäns probleemana olis päälle jäävä jälkihehku,
jollakin täällä palstalla oli muistaakseni sähkökaavio tuosta pajeron hehkutus systeemistä,mites se oli antaako kuskin jalkatilassa oleva boksi jälkihehkun ajan vai kone tilassa oleva pikku kotelo johon menee 2 johtoa? vai oliko tuo kone tilan boksi jokin jännitteen alennus laatikko jälkihehkulle?

Nyt olisi tarvetta niille mittariston hehkuvaloille,onko kukaan kuulolla oleva modannu niitä käyttöön?

-P-
 
Kyllähän sen ainaskin "Jaskajokunen" on saanut toimimaan, itse en ole tuota ohjainlaatikkoa jaksanut vielä irroitella, mutta jospa jossain välissä...

Kun tuo hehkutusaika tuntuu olevan liian lyhyt näin kylmemmällä. Käyntiinlähtö on aika vaivalloista... Siellä on varmaan joku kondensaattori tuota kaksoishehkutusta estämässä, kun hehkutuksien välissä malttaa laskea viiteen on hehkutusaikakin jo pitempi... Jos jollain vastuksella 'huijaisi' sitä... :p
 
Jep,

Löysin vian tuolle päälle jäävälle hehkulle,paikallistin sen juuri tuohon kuskin jalkatilassa olevaan boksiin, jonka sielunelämä oli häiriintynyt etulasin tiivisteen välistä tihkuneestä vedestä...

Kuivattelin ja annoin muutenkin valohoitoa,mutta hoidon tuloksena jälkihehku katosi kokonaan,
huomenna hakemaan uusi boksi romikselta,ja seuraavana operaationa sitten se hehkujen merkkivalojen toimintaan laitto.

Ekille sen verran että lyhyt hehkutus ilmoitteli
meikäläisen Pajerossa 3:sta palaneesta hehkusta ;)
tiedä sitten näistä...

Aina ollut sitä mieltä että onneksi Pajerossa on vähän elektroniikkaa,vain tuo yksi boksi ja sekin näyttää olevan liikaa :p

EDIT:
Ja JaskaJokuselle 2 johtoa hehkujen virtakiskolle näyttäs olevan aivan normaali ratkaisu ;D
Toinen on päähehkun ja toinen jälkihehkun piuha.
 
Juu, tuossa viime talvena (muistaakseni) tuli nuo hehkut vaihdettua, 1 tai 2 oli ehjää... Mielenkiintoista jos nyt jo on joku särki siellä... :-\
 
kyllä mulla on kanssa tosi lyhyt hehkutusaika, mutta en ole huomannut että Napero lähtisi mitenkään onnahdellen käyntiin ???

Pitääks mun nyt sitten kuitenkin mittailla ne hehkut?
 
Ei oo ihan kuiteskaan simppelein tuo pajeron hehkutus logiikka,kun tänään sain sähkökaavion... Mutta fakta tosiaan oli että hehkutus aika oli lyhyt,oli ollut jo pitempään ja sitten kun rupesi käyntin lähtökin huononemaan niin ajattelin tarkistella ja yksi ehjähän sieltä löyty.

Hehkujen tarkistamisessa menee n.30min. viisasteluineen ja tupakin polttoineen että mukavampi varmaan ois tehdä se nyt kuin -20 asteen pakkasessa..

-P-
 
Itse testasin noi hehkut irroittamalla ja piuha plussalta toiseen päähän ja runko miinukseen, noin 2-4 sek päästä pitäis alkaa käryämään jos on kunnossa (olivat niitä 12v hehkuja , ja vaihtoon menivät ).
Niin ja sitä "välitilaahan" ei hehkussa ole ! Joko toimii tai ei toimi ! Nykyiset hehkuu automaatilla noin 5-10sek riippuen koneen lämpötilasta, "jälkihehku" on oudon lyhyt 2-4sek ??? Kuinkas muilla ?
 
Takaisin
Ylös Bottom