Riippuu minun mielestäni ihan omasta suhtautumisesta. Eräs tapa ajatella asiaa on se, että huolehtii lähtiessä, että tankki on täynnä, jäähdytysnestettä ja öljyä on riittävästi ja että mitään vuotoja tai silmämääräisesti havaittavia rispautumia ei konetilassa näy - ja sitten vaan tien päällä pitää huolen, että pankkikortilla on katetta ja kännykässä on vara-akku kunnossa.
Jos haluaa yleisesti varautua pikaremontteihin tien päällä, niin omana mielipiteenäni esittäisin seuraavaa listaa:
- yleispihdit
- sivuleikkurit
- jakoavain (ehkä 8 tuumaa)
- kiintoavaimet edellisen vastaajan kokoehdotuksen mukaan
- yleismittari sähkövikojen määrittelemiseksi
- eristysnauhaa
- rautalankaa
- nippusiteitä
- taskulamppu
- pätkä (3 m) monisäikeistä johtoa (ehkä 1,5-neliöistä)
- renkaanpaikkausvaahto
- apukäynnistyskaapelit
- hinausköysi
Lisäksi merkki- ja mallikohtaiset varaosat:
- sytytystulppasarja + avain
- katkojan kärjet
- kondensaattori
- yksi tulpanjohto
- sähköinen bensapumppu (mikäli vaihdettavissa)
Eräs tapa laajentaa mahdollisuuksia:
- varalaturi
- vara-akku
- polttoaineputkia ja -letkuja
- jäähdytysnesteletkuja
Itse olen valinnut tuon ensinmainitun, kaikkein kevyimmän version. Tähän asti on ollut hyvää tuuria, viime kesänä laturi hajosi Heinävedellä, ja sieltä ajelin sitten 400 km kesäkelissä mahdollisimman niukoilla valoilla...