Mistä syistä galantissa palaa moottorin vikavalo...

jkpower

New Member
Liittynyt
22 Joulukuu 2006
Sijainti
Ruovesi
Eli kävin tänään kakkos pirssiks hakeen -90 Gli galantin (8valve) ja siinä palaa tuo moottorin vikavalo... Mikä vois olla yleisin syy? Auto pelaa moitteetta vaikka valo palaa... Ehkä lämpösenä hiukan normaalia pisempi starttaus...
 
Vs: Mistä syistä galantissa palaa moottorin vikavalo...

syitä on monia...kannattaa vikakoodit lukasta ni helpottaa kummasti...
 
Vs: Mistä syistä galantissa palaa moottorin vikavalo...

Samanlaista vian tynkää on kun moottori valo syttyy hetkeksi ja sit sammuu. Asiasta on kyselty ja vastaukseksi saanut et toi lamda anturi olis menossa rikki. Niin ja auto toimii moitteetomasti (auto on galantti -91 2.0)
 
Vs: Mistä syistä galantissa palaa moottorin vikavalo...

Pitää nyt mainita, että eikö ilman lambdaakin pysty ajaa jonkin aikaa? vai syttyykö valo heti kun johto on irti?, olen meinaan ollut siinä uskossa että lambdasta johtuva check engine tulee vasta ajan kanssa, ei ns. "välky", mutta jos vikavalo palaa, niin sehän on helppo silloin itse lukea missä vika on.
 
Vs: Mistä syistä galantissa palaa moottorin vikavalo...

Diagnostiikassa on aina/yleensä jonkinlainen suodatus vikakoodeilla. Jos joku anturi ei anna tietoa tai antaa hassua tietoa, ECU yleensä odottaa vian jatkuvan hetken aikaa, jotteivät mitkään lyhyet/ itsestään poistuvat katkokset turhaan sytyttäisi vikavaloa.
Lambdan kohdalla signaalitietoa ei edes odoteta kylmällä moottorilla. Eli joku lyhyttä matkaa ajava voi periaatteessa ajaa vaikka kuinka pitkään ilman että ECU huomaa viallisen lambdan. Ja lambda ei muutenkaan ole kriittinen osa, jos lambda on ECUnkin mielestä pimeänä, niin silloin toimitaan open loop-tilassa ilman lambdasäätöä. Ajaa voi, vasta leimalla tullee ongelmia.
 
Vs: Mistä syistä galantissa palaa moottorin vikavalo...

jkpower sanoi
Eli kävin tänään kakkos pirssiks hakeen -90 Gli galantin (8valve) ja siinä palaa tuo moottorin vikavalo... Mikä vois olla yleisin syy? Auto pelaa moitteetta vaikka valo palaa... Ehkä lämpösenä hiukan normaalia pisempi starttaus...

Todella yleinen moottorivalon palamisen syy vanhoissa mitsuissa on viallinen ecu. Siitä riittää juttua tällä foorumilla pilvin pimein. Nokialta löytyy kaveri nimeltä jani alho joka korjailee mitsujen ecuja (jos se on vielä mahdollista). Itsekin ecun korjautin hänellä. Omasta galantista tuo lämpimänä pidempi starttaus ei ecun korjauksella poistunut. Laitoin uudet ruiskutussuutimet niin sillä korjaantui se vika. Molemmat perinteisiä mitsun tyyppivikoja.
 
Vs: Mistä syistä galantissa palaa moottorin vikavalo...

Mikähän siä ecussa sit menee rikki..? Vai johtuuko tinauksista... (kylmäjuotos) Tietääkö kukaan?
 
Vs: Mistä syistä galantissa palaa moottorin vikavalo...

Elektrolyyttikonkat alkaa vuotaa ja syövyttää piirilevyltä vetoja poikki. Hapettuminen on myös aika yleistä, puutteellinen lakkaus. Trankkuja palaa em. syistä tai muuten vaan.
 
Vs: Mistä syistä galantissa palaa moottorin vikavalo...

Tänään otin tossa akunkengän irti jokskin aikaa nii enään ei valo pala... Emäntä lähti nyt cruisaileen kaverilleen sillä, et saa nähä palaako taas kun palaa :)
 
Vs: Mistä syistä galantissa palaa moottorin vikavalo...

jkpower sanoi
Tänään otin tossa akunkengän irti jokskin aikaa nii enään ei valo pala... Emäntä lähti nyt cruisaileen kaverilleen sillä, et saa nähä palaako taas kun palaa :)

Juuh, valo alkaa taas palamaan kunhan anturi on sekoillut tarpeeksi kauan, eli hyvin mahdollista tuo aiempi lambda veikkaus.
Ecuhan sytyttää valoa kahdesta syystä, lambdan tapauksessa ei ole kuin yksi tapa, eli kun anturi antaa tarpeeksi kauan outoa dataa / ei anna dataa ollenkaan.
Mutta esim ilmamäärämittarin johdon irtiotto sytyttää valon välittömästi.
 
Vs: Mistä syistä galantissa palaa moottorin vikavalo...

Kannattaa lukee vika koodit.. ihan ekana
 
Vs: Mistä syistä galantissa palaa moottorin vikavalo...

Joo olihan se syttyny muutaman kilometrin jälkeen uudestaan... :) No täytynee värkkäillä jostain tuo ledi systeemi ja autodatasta löytynee numeroille tarkotukset.. :) Lampda on kyl tosi vanhan näkönen et voi hyvin olla se... Mut tutkitaan. Onkohan motonetin lampda hyvä, vai pitäskö oikeen alkuperästä kysellä :)
 
Vs: Mistä syistä galantissa palaa moottorin vikavalo...

tuollahan ne koodit on suoraa...

http://www.mitsubishiclubfinland.com/wiki/index.php?title=Vikakoodien_lukeminen
 
Vs: Mistä syistä galantissa palaa moottorin vikavalo...

Tänää kävin auton laittaan käymään että lämpiää... No menin noin 20min päästä pihalle takas niin eihän se enään käynyt... Latauksessa semmonen häikkä et tarvii kierroksia käynnistyksen jälkeen et lähtee lataan.. No unohdin tuon aamulla ja sehän oli käydessä tyhjänny akun, kun puhallin, valot ym päällä ja pakkasta 20raatia... No annoin auton hetken olla niin akusta löyty viä senverran virtaa et lähti uudestaan käyntiin. Ja nyt annoin het kierroksia et lähti lataan.... Ja nyt oon ajanu 250km ilman vikavalon syttymistä... Aika erikoista.. :) Ostin nyt piruuttaan kaikki sytkähilut uusiks ja katotaan mitä ne vaikuttaa.. :) Ja varmaan siihen lataukseen tarvii kans perehtyä.....
 
Takaisin
Ylös Bottom