Mitenkä laturin vian selvittää?

l-300van

New Member
Liittynyt
26 Helmikuu 2007
Eli L-300 -98 lopetti lataamasta ja poltti sen 80A sulakkeen akun päältä. Latausvalo ei toimi sammuksissa eikä käynnissä, mutta ku sen johdon lyö maihin niin valo palaa. Millä otan selville riittäisikö pelkkä Diodisilta(25 euroa) vai ostaako koko laturi(190 euroa). Vai oliskohan mahdollista/järkevää korjauttaa vanhaa jossain laturikorjaamolla. Ja mistä muualta kuin motonetistä vois edukkaasti löytyä? Lisätään vielä että 230tkm ajettu vasta ja kaiketi alkuperänen sisätuulettiminen laturi.
 
Vs: Mitenkä laturin vian selvittää?

L - 300 vuosimalli 98 ??????? Olisko noin ????
Ja jos on niin haluan tänne rek otteesta kuvan..

Todennäköisesti laturin takaa tai vasemman pyörän päältä kotelosta johto hinkkaantunut maihin....
Ja ei se uus laturi niin paljoa maksa.. Ku ihan tavan varaosakaupastakin kannattaa kysellä..
 
Vs: Mitenkä laturin vian selvittää?

On sellasia olemassa, usko pois. Airbäggi ja kaikki. Motonetin luettelon mukaan -94 vaihtuu sisältätuulettavaksi ja hinta pompsahtaa. Kun laittoi uuden sulakkeen niin se kestää kyllä, mutta ei lataa pätkääkään.
 
Vs: Mitenkä laturin vian selvittää?

uskon kun näen.. :)

millainen laturi siellä on?
Sama kuin 1 G pajerossa yhdellä remmillä vai 2 remmillä pyörivä onko pumppu laturin persiis kiinni vai ei?
Ja onko se 2.5 4D56 moottori?
Ja ei se voikaan ladata kun se johto on poikki kun se maihin on hieronut...

Ja koita saada kuva autosta tänne kun katsos korimalli kiinnostaa...
 
Vs: Mitenkä laturin vian selvittää?

2 remmiä ja on pumppu persiissä. Laturi on sellanen vähän "nykyauton" laturin näkönen, pyöreähkö. Korimalli on sama ku vanhemmissa, Ratti on vaan uudempi. Meillä on -98 turboton takatuuppari ja -97 turbo nelikko,Sama koppa ja sama kone muuten, eli se 2.5L 4D56. Nelikossa ei airbagia ja huonompi ratti. Täytyy joskus yrittää kuvanlaittoa tänne.
 
Vs: Mitenkä laturin vian selvittää?

Nyt on korkeammilla voimilla jotain meikäläisen autoilua vastaan! Mikähän on todennäköisyys siihen, että molemmista autoista kypsyy laturi viikon sisään ilman ennakkovaroitusta? Nyt niin on kuitenki käyny, tänään emäntä jäi kaupan pihaan ku virta loppu nelikosta. Herätejohto oli poikki, mutta ei auttanu sen korjaaminen, tässä sentään palaa latausvalo ja pari muutaki kirkkaasti. Ja kaupanpäälle oli pakoputki katkennu..
 
Vs: Mitenkä laturin vian selvittää?

No niin, takatuuppari lataa ku laitoin siihen uuden laturin. Ainaki roottorista oli sulanu lakat ja eristeet pois.
 
Vs: Mitenkä laturin vian selvittää?

paha oikosulku ollut sitte.. mutta kyllähän se sulakekin paloi... ::)
 
Vs: Mitenkä laturin vian selvittää?

Kannattaakohan tutkia, että mikä meni oikoseen, ennen kuin sulattelet uudenkin laturin? Vai menikö se vanha laturi sitte jostain syystä oikoseen?
 
Vs: Mitenkä laturin vian selvittää?

Johdot ainaki näytti olevan ehjiä ja kunnossa. Voisko se mennä ihan itsekseen oikkariin?
 
Vs: Mitenkä laturin vian selvittää?

jaa'a.. oiskohan jostaki syystä nuo lakat tai eristeet vaurioitunu ja sieltä vetäny oikkariin ja polttanu sitte lisää ennen sulaketta..
 
Vs: Mitenkä laturin vian selvittää?

Roottorista eristeet sulaneet? Eli magnetointivirta ollut aika raju. Pientä magnetointivirtaa ohjaa säädin. Staattorin kautta menee, syntyy varsinainen latausvirta joka on suuri. Olisko kuitenkin staattorin, sen paikallaan pysyvän käämistön lakat kärynneet kun oli se pääsulakekin palanut? Niiden palamiseen riittää tasasuuntaus sillan oikosulku.
 
Vs: Mitenkä laturin vian selvittää?

Ei, kyllä se oli nimenomaan sen pyörivän osan lakat sulanu.
 
Vs: Mitenkä laturin vian selvittää?

No sitten laturi on antanut kaikkensa ja sulake ei kestänyt. Lataussäädin on ensin vioittunut. Mulla meni aikoinaan Fiestassa lataussäädin. Latas niin pahuksesti välillä että sen tunsi auton vauhdissa! Auton valot olivat tosi kirkkaat! Akku kiehua ruplatti monta minuuttia pysähdyksen jälkeen!
 
Takaisin
Ylös Bottom